Alla inlägg den 5 september 2007

Av Carola - 5 september 2007 21:56


Ja ojojoj vilken inbokad dag.

Och ändå så flöt allt på bra, nästan;)


Började med ÖF, idag var det pärlhalsband som stod på pysselagendan så där hamnade min 4 åring direkt. Hon ville inte vara med på sångstunden utan satt där och trädde pärlor. En hel meter blev det till slut!!


Lilla 2 åringen gillar att sjunga, bäst är Imse vimse, där kan hon rörelserna och skrattar gott.


Så var det fikadags, och jag satt och snackade med de andra föräldrarna, tjejerna lekte så fint.

Vilken skillnad det är mot i våras, då var lilla bus värsta ligisten och terroriserade alla mindre barn...gick inte att sitta i lign och ro då inte, utan då var det utryckning för att rädda nåt liten barn från min unge mest hela tiden...:(

Hennes favorit metod var att sätta sig på mindre barn...då höll de sig på matten;)

Nu har hon lugnat ner sig, skönt!


Vid 11.30 åkte vi hem och de fick lunch. Min äldsta tjej var hemma idag med, hon är fortfarande raspig i halsen och redigt hostig så det var ett bra beslut...och dessutom så kunde lilla busfian få sova middag hemma medan jag åkte till kyrkis med 4 åringen!


Just idag kändes det som en nödvändighet att hon sov middag, när vi ska på cirkus.


Hon somnade snällt och jag kokade mannagrynsgröt till mig och äldsta dottern, smaskigt, men jisses vad mätt jag blev!


13.00 var vi på kyrkan och jag kunde bara lämna in 4 åringen direkt!!

Själv satt jag utanför och drack kaffe och snackade skit med en annan mamma:)


Ibland känns det verkligen jobbigt att vara hemma mamma;)


Åhhh, glömde nästan, kyrkisfröken gav mig årets komplimang!!!


" Du måste vara det vackraste gravida kvinnan jag någonsin sett"


*rodnar lite klädsamt*


Jag känner mig ju rätt , ja inte vacker kanske för det gör jag typ aldrig, men rätt ok:)

Jag är brunbränd och ser frisk ut med rosor på kinden och mår superbra!

Har inga krämpor och har inte gått upp speciellt mkt i vikt förutom det bebisen behöver...och ok då....rumpan är rätt lik en flodhäst..men annars!

:)

Och så hade jag min fina nyinköpta tunika med små blommor på, och den är jättefin!


Fick sms från 12 åringen:

" Mamma jag vill inte följa med på cirkusen, måste jag, snälla jag vill verkligen inte, jag vill gå på stan med Z ist.kan jag få låna pengar av dig?"


Smsade tillbaka:

"Glöm det, du ska med.


Dottern: "Varför?"

Gahhhh!!! Men vad är det för fel??? I går var det jättekul att få gå på cirkus, idag är det öken...

Blir tokig på sådana där tvära kast mellan vad hon vill!

Hon är hopplös, ena sekunden håller hon på att tjata hål i huvudet på en för hon vill börja spela piano, sen när vi införskaffat ett och stått i kö till musikskolan och betalar 1200kr/termin!!!!!!  då vill hon inte längre..?

Samma med fotbollen, hon skulle absolut spela, det var det roligaste som fanns helt plötsligt, vi köpte skor och benskydd och de röda shorts som var livsviktiga.....hon spelade i EN termin sen var det trist:(

Det är hon i ett nötskal. 


Jag svarade bara att det inte var nåt att diskutera, hon skulle med.

Nog för att vi fått biljetterna av bilfirman som spronsrar,men ändå.


Tvillingarna kom till kyrkan precis som de skulle och fick fika lite bulle och saft, och 14.30 var det slut och 4 åringen kom ut med en fin skapelse hon gjort, klippt ut hjärtan och klistrat och fixat - stiligt!


Hem och hämta äldsta och yngsta dottern, och 12 åringen.

In med dem i bilen och iväg.

Alla tider har klaffat hela dagen, jag är väldigt nöjd med min planering:)


Framme mötte mannen upp, med godispåsar och läsk...kan ju inte lägga en förmögenhet på att köpa det där.....snål som man är:)

In i cirkustältet och fick helt ok platser.


När det började så kröp lilla 2 åringen upp i knät på mig, det blev mörkt och lite läskigt, men jag tyckte det mest var mysigt att ha henne i famnen:) så jag passade på att gosa lite extra med henne:)

Rätt var det var så sa hon att hon bajsat, och jaaa, kanske att det luktade lite misstänkt om blöjan, men inte helt säkert....och det var nog snart paus?

Efter några minuter till så började hon skruva på sig för att säga att det var obehagligt i blöjan, hon pratar ju inte många ord än, men hon kan göra sig förstådd ändå:)


Det vara bara att ge upp, ta skötväskan(den nya rosa med snobben!) och gå ut. Nån toa fanns ju inte så vi gick runt hörnet....hm...finns ju inga hörn på ett cirkustält iofs...men ändå...:)

Lade ner lilla fian på en handduk på grusplanen, inte helt bekvämt, och öppnade blöjan bara för att konstatera att det var värsta rinniga diarre´n..

Minns ju hur kletigt det blev sist....


Jaja, nu blev det inget kladd och den nya blöjan var på plats och dottern uppe på benen inom en minut. När jag torkade mina händer på en våtservett så brakade det till igen...gläntade bak och jo.....mera bajs.

Väntade en liten stund inna jag bytte den blöjan med, ville ge henne en chans att bli klar.


Bytte en om möjligt ännu äckligare blöja, slemmig och rinnig och uäck:(

Lyfte upp henne och tror ni inte att det säger sprak i rumpan ännu en gång!?

Hon såg lika förvånad ut varje gång, stackars liten:)


Nu hörde jag hur det blev paus där inne och vi stod kvar några minuter innan jag bytte även denna blöja. Nu hade jag två rena blöjor kvar i väskan.

Trodde ju att jag var välutrustad som hade med fem stycken...

Det är ju den normala konsumtionen för 1 dag!

Inte för en timme.....


Gick in och letade reda på man och barn, 4 åringen var ag för att det var slut, hon vägrade fatta att det var paus så hon stampade ut ur tältet.

Berättade läget för mannen, och att en av oss nog borde åka hem.

Hon var pigg och glad lilltjejen så han fattade nog inte läget.


Inser att vi inte hittar på 4 åringen, vart tog hon vägen nu då?

7 åringarna letar, vi letar, stora tjejerna sitter kvar. Hon är ingenstans, och lilltösen bajsar ytterligare en gång.


Efter en stund så kommer hon gråtandes gåendes från bilparkeringen!

Då har hon klampat iväg ensam hela vägen till bilen!

Unge.

Hon fick lite skäll, såklart, hon får inte gå iväg sådär.

Sen överlät jag blöjbytet till mannen.

Sista blöjan. Bara en kvar. En enda.Alldeles ensam i skötväskan.


Vi hann titta en liten stund på andra delen av cirkusen innan hon bajsade igen,och mannen fick åka hem med henne.

Kul, han har verkligen jobbat som fasiken för att komma loss några timmar tidigare idag för att vi ska kunna gå allihopa...och så blev det såhär:(

Jag hade ju kunnat åka hem förstås, men då måste jag köra stooooora firmabussen och jag gillar inte det....och han åkte frivilligt.

Då hann han ju spela lite nätpoker åxå..;)


Med 4 åringen i knät såg jag klart på cirkusen, och sen fick de tre minsta varsin 20 lapp så de fick åka i den stoooooora luftuppblåsta rutschbanan.

Tänk att de ska klämma varenda unge på 20 spänn för att få åka fem gånger....ibland blir jag så trött och less på att allt ska kosta pengar. Jag lyckades iaf undvika att köpa såna där blinkande lysande grejor som de sålde inne.!


Vi handlade blöjor(!!)på väg hem och korv med bröd, vår tanke hade varit att stanna på MCDonalds...men nu fick vi tänka om.


Hemma var mannen och minstingen och hade det bara bra:)

Hon hade ätit välling, och klämde i sig två korvar och en flaska välling till efter det, så det var nog tomt i den lilla magen!


Begriper inte varför hon blir sådär lös i magen?

Det var ju samma sak för några veckor sen, och jag har tänkt och funderat på om hon ätit nåt annorlunda, men kan inte komma på nåt.

Kan ju vara att hon är förkyld...eller kanske nån tand, vad vet jag.

Sjuk verkar hon inte vara iaf * ta i trä!!*


Det blev stressigt med kvällsrutinerna nu ikväll, vi var ju inte hemma förrän 19.00, och barnen brukar ligga i sina sängar vid 20.00

Men nu var det ju middag först och sen läsläxa så det blev en timme sent...


Mannen skulle läsa med dottern och jag med sonen, och när jag var klar gick jag ut och  hittade dottern alldeles rödgråten....

Pappa var arg, tyckte hon, och det funkade inte alls att läsa....

Han var inte arg, men väl lite irriterad....


De fick läsa klart och sen fick hon läsa  för mig med, och då gick det mkt bättre:)

Han har ju inte varit hemma en endaste kväll sen de började, så det är jag som har tagit alla läspass,och med andra ord så vet ju jag vilken nivå de är på, han tror nog att de ska kunna mer än de kan..

Och med trötta barn och en trött pappa så kan det ju kanske bli lite knasigt:)


Men allt blev bra till slut, han läste en saga för dem och de somnade gott i sina sängar.

Nu hoppas jag bara att lilla skruttan inte är sjuk!!!!

För planeringen för i morgon är kyrkan igen:)

Vi bor där:)!


Jag kan inte säga att vi är speciellt religiösa, men de har sån otroligt bra barnverksamhet där! Inte bara för barn förresten, de har verksamhet för alla åldrar.Och ledarna är bara såååååå underbara!

Jag anser att de fyra timmar kyrkis/vecka som 4 åringen har är mer värt än de 15 timmarna hon kan få gå på dagis!!!

Stimulansen och bekräftelsen de får där är värt hur mkt som helst!


I morgon är det i så fall en målar och sångrupp, för barn och föräldrar tillsammans, och det är såååååå trevligt!!


Men vi får väl se hur det artar sig med blöjbytena......vill ju inte starta en epidemi....

Sånt är jag väldigt noga med att INTE dela med mig av!!


Oki, nog för nu, natti natti:)





Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Skapa flashcards