Alla inlägg den 14 september 2007

Av Carola - 14 september 2007 22:25

Jahapp.


Igår blev det inte riktigt som jag tänkt mig...

Jag hade tänkt fika med V, och ungarna skulle leka och sen skulle jag röja lite, åka och handla present

till kalaset sonen skulle på på lördag.

Äta tacos och sen tillbringa kvällen framför TV:n, med datorn, äta Mövenpicks glass, mannen skulle åka och spela poker.


Hur blev det då?

Jo, V kom och fikade, barnen lekte, när de åkte så plockade jag undan lite, gav flickorna  lunch, lade minstingen att

sova ute och sen tog jag en tallrik kräm och mjölk och kollade på såpa.

Blev sådär seg och trött och bestämde mig för att blunda lite efter den.

Sov på soffan i 2 timmar!!


4åringen kikade på Disney Channel,2 åringen sov, 7 åringarna kom hem men gjorde inget väsen av sig, samma med stortjejerna.


Vaknade och kände mig pigg och i form för att ta itu med resten av dagen.

Gick på toa, det var lite vått , men det tolkade jag som flytningar, så här på slutet.

Hämtade en banan och ett äpple och satte mig i soffan igen för att äta, smsade till mannen att han kanske kunde

köpa den där presenten till kalaset, för stor tjejerna hade dragit iväg, och jag kände att jag inte orkade dra iväg med alla.


Kände hur det rann och blev blött , och blev fundersam, vad var det?

Vattnet? Nää, knappast, var säkert mer flytningar.

Gick in på toa igen och.....blod?!

Mörkrött, ganska mkt, lite slemmigt och klumpigt...

Satt och funderade en stund vad det berodde på och insåg att jag skulle bli tvungen att ringa förlossningen.


Jag som tänkt mig ta det extra lugnt idag för att säkert inte sätta igång nåt tills på lördagen när mannen är borta på marknad...


Ringde förlossningen och de ville att jag skulle komma in.


Jahapp, ringde mannen, han stod på Barnens hus, och betalade precis. Vilken timing:)

Ringde pappa, han skulle komma direkt.

Pratade med 12 åringen som mest blev sur...hon skulle ha papper till sina inbjudningar nästa helg, och hon ville inte att mormor och morfar skulle

passa dem för då fick de lägga sig så tidigt, och varfööööör skulle jag behöva åka in?

Ego,vaddå? ;)


Pappa och mannen kom samtidigt, och vi tog pappas bil in.

4åringen ville följa med och var lite ledsen, 2 åringen hade precia vaknat.

kl. var 16.00


Var inne på förlossningen vid 16.20, de kopplade på ctg och så fick jag ligga med den på en ½ timme.


Jag var rätt nervös innan de fick på den för jag kände inte av bebisen direkt, och hade knappt gjort det på hela dagen.

Inget ovanligt iofs för det brukar vara lugnt på dagarna..men nu blev jag orolig.


Men allt var bra, hjärtljuden såg bra ut, hade sammandragningar som jag inte direkt märkte av.


En läkare kom och gjorde ultraljud.

Bebisen såg ut att må bra, låg med huvudet ner som den ska, och vad jag förstod så såg moderkakan bra ut, men det var på gränsen

till för lite fostervatten.


En gynundersökning gjordes för att se om det kunde konstateras vatten avgång och om de kunde se varifrån blödningen kom.

Hon kunde inte se vart det blödde ifrån, och ville att jag skulle stanna kvar för observation.


OK, det kändes bra, jag hade inte velat åka hem!

Blev invisad på ett rum, kopplades upp på ctg igen och beordrades sängläge, med undantag för toabesök.

Fick in lite tidningar och mat -lasagne.

Mannen åkte hem vid 19.00


Hade supertråkigt, men det kändes tryggt att ha ctgn som registrerade. Hade en del sammandragningar,men inga onda utan bara som vanligt.

När nattpersonalen kom körde de ut mig till TV:n, hittade Gone in 60 seconds...har sett den flera gånger, men det fick duga:)

Nicholas Cage är nu en gång för alla snyyyyggggg:)


Kurvan såg så fin ut så de fick koppla bort den under natten, och det var skönt att få gå upp lite, bara för att göra mig i ordning för

natten, men ändå.


Hade svårt att sova, sängen var obekväm, den knarrar...och jag fick ont överallt.Hade ju bara en kudde,jag som brukar ha massor:)

Slumrade till och från och somnade nog rätt bra vid 4-5 och sov till 7.20


Klev upp och gick och tvättade av mig,klädde på mig och gjorde mig i ordning, sen satte jag mig att läsa.


Ringde och talade om att jag var vaken vid 8.30

Då körde de en kort ctg kurva igen, allt såg bra ut och sen fick jag frukost.

Har inte blött speciellt mkt inatt, men det kommer vatten.

Känner hur det pytsar ut lite då och då..


En läkare gjorde en gynundersökning, det är inte öppet, men det fanns spår av blödningen och det sitter som en koagel vid cervix.

Iom det och vattenavgången vill de sätta igång senast i MORGON!!!

HUa! :)


Hjälp!! Känner att jag inte alls är beredd på det, men vill verkligen inte åka hem heller..det känns lite osäkert.

Jag blir kvar, det tycker de,och jag håller med.

Får komma upp på 96D.

Av Carola - 14 september 2007 00:30


Började dagen med att ha jätteont i sidan av magen:(

Som håll, det blir så när jag ligger för länge på en sida...men hur lätt är det att snurra då, med tjockmagen?


När jag klev upp så försvann det iaf.

Gjorde mig och tjejerna i ordning och sen åkte vi till målar&musik gruppen.

Trevligt som vanligt.


Mindre trevligt var när min minsting, som alltså fyller 2 år snart, fick ett glas saft, och vad gör hon? Jo helt resolut så bara vänder hon det upp och ner och häller ut hela innehållet över bordet!?

Va??

Så gör hon aldrig?

Eller, jo...tydligen så måste man börja hålla koll...


Och på musikleken så var det med en yttepytte bebis, han är 2 veckor ungefär. Och det är väldigt spännande med bebisar...

Vad gör hon??

Jo. kliver fram till liften på golvet där han ligger och sover, tar tag i ett ben och bara drar honom uppåt mot sig!!!

Ungen åkte halvägs ur liften innan jag hann fram och högg tag i hans ben....

Stackars lilla bebis...fast han vaknade inte ens, men ändå!


Skällde på henne, för herregud, det är ingen liten docka..

Och vad ska våran lilla bebis behöva stå ut med tro....?


Åkte hem och åt lunch, och lilla huliganen somnade gott ute.

Jag hade jättemkt sammandragningar, det har jag knappt haft alls innan, men nu var det ont och rejäla.

Fick lite ångest, det kan ju trots allt sätta igång med förlossning när som helst nu...och för del delen kan det ta flera veckor med...men jag beslöt mig för att iaf packa iordning den där BB väskan.


Det höll jag på med i flera timmar:)

För jag blev ju avbruten hela tiden, och inte kunde jag komma på vad jag skulle ha med, och när jag kom på det så hann jag bli upptagen av nåt annat innan jag hann lägga i det..


Men nu är den, om inte komplett, så iaf hyfsat duglig.

Det viktigaste är nog ,med...tror jag:)


Pappa kom, och jag frågade om han kopplat ihop slangarna till poolen...men nej.

Så vi HAR en hustomte:)

Jag tror ju på tomten, så det är klart att han fixat......

(eller så är jag fullkomligt disträ, och så kan ju vara fallet...men jag vill inte tro det!)


Vi satt ute i solen och pratade nån timme, och det var så skönt.

Fast jag hade jätteont i ryggen hela tiden.


Det har jag haft hela dagen, så nu efter middagsstöket så bestämde jag mig för att nu fick det vara nog med duktigheten.

Jag värmde min vetekudde och sen har jag suttit framför TV och dator sen kl 19.30


Mannen kom hem vid 20.45, och ville att jag skulle komma och titta vad han handlat så jag visste vad som fanns, men jag kände att jag orkar inte.

Han har köpt ankfilé, och det låter spännande, men jag orkade bara inte släpa mig ut i köket för att titta på en köttbit....de ser rätt lika ut allihopa.

Han suckade lite, och frågade igen och jag snäste ett nej.


Så kom han in och skulle slå sig ner med sin dator med poker och ville byta kanal till 3 an och Efterlyst.

Men jag ville ju se CSI, så jag muttrade att 3 an finns nere i gillestugan åxå, och han kontrade med att det gör 5 an med.


Och jag morrade att jag faktiskt inte mådde nåt vidare.

Han suckade och jag började nästan gråta.

Jag har faktiskt inte klagat nånting alls denna graviditet, och när jag då har en jobbig dag så här på sluttampen så tycker jag att jag kunde få lite omtanke...men nix, det fick man ju inte:(

Han tog för all del med sig sin dator och gick ner, men jag ville ju ha lite medlidande...eller i alla fall att han frågade vad som var fel!?


Så nu har jag suttit här och varit småsur en hel kväll!

Snacka om bortkastad energi...


Jo, han har det skittufft på jobbet nu, men det är ingen dans på rosor att sköta all markservice i ett stort hushåll heller, när man är höggravid.

Men det fattar han visst inte.


Och nu orkar jag verkligen inte klaga mer!!


Nu ska jag gå och packa in det sista i diskmaskinen, för det misstänker jag står kvar i köket....det lär väl inte ha flugit in av sig själv....(hm är sur än, märker jag**) och sen borsta tänderna och så sova!!!


Och hoppas att dagen i morgon blir mkt bättre!!!


Av Carola - 14 september 2007 00:28

Först och främst är jag sur för att ett megalångt och såklart väldigt intressant inlägg som jag skrev igår....det bara försvann ut i cyberrymden när jag klickade på Spara.


Så trist!


Men orka skriva om det,för den delen så minns jag knappt hälften:)

Huvudnyheten minns jag dock, med stoor glädje, för jag var ju på MVC och allt var helt okey!!

Framför allt så var det ju bebisens hjärtljud jag oroade mig för, men de lät precis som de ska!!!

Jippie!

Så nu kan jag börja att faktiskt tro på barnmorskorna och läkarna när de snackar om omoget nervsystem..jag vet att det är vanligt, men nu gäller det MIN unge och då kan man inte vara saklig och realist.


Jag har gått upp 10 kg enligt deras våg, och enligt min hemma är den11kg.

Hur som helst så är det väldigt bra, för jag brukar gå upp mer. Har som minst gått upp 15 kg och som mest 20kg.

Ska bli spännande att se vad det slutar denna gång.


Mitt hb har ökat!

Från 122 vid inskrivningen till 132 nu, helt utan järnpiller?

Jag brukar få knapra sådana och de får jag ont i magen av, så det gillar jag inte, men nu har jag inte ens ätit dem sporadiskt...eller jo...om man ska räkna en tablett kanske var fjärde vecka...typ;)

Men det är inte undra på att jag har energi och mår bra, med ett sånt hb:)


Socker och blodtryck var helt ok, bebisen låg med huvudet ner....fast fortfarade väldigt rörlig.

Sf måttet var 34, hemma i söndags var det 32..så det märks att det spelar in hur busbebben ligger därinne, för i söndags låg den på tvärsan.


Jag roade mig med att mäta mitt omfång på magen med, och det är 106cm.

Nu minns jag inte vad det låg på innan, så det säger ju inte så mkt...men det är kul ändå:)

Jag låg precis runt det där måttet som kvinnor inte ska vara över för det är inte bra...men vad är det då???



Vi hade ju varit på ÖF innan och nu åkte vi hem och åt lunch, sen iväg till kyrkis, där jag fick lilla bus att sova i vagnen ute, härligt! Stroller

Det innebar två timmars kaffedrickande och prat med andra föräldrar i lugn och ro!


Sen var det hem igen, göra lite hushållssysslor - de hinner man alltid med att klämma in, precis som att de är så himla roliga?

Och sen lagade jag mat till barnen.

För det var ju gympadags kl. 18.00


Äldsta dottern kom hem precis så jag slapp släpa med de två småsyskonen, och plötsligt insåg jag det trevliga i att 7 åringarnas gympa bytt dag!

Förr har allas gympa legat på tisdagar, från 17 och framåt.


Från det att tvillingarna var små så har jag haft ett sjå utan dess like att få till dessa skjutsar till och från gymnastiken!


Vi bor kanske 10-15 minuters promenad från gympasalen, det är i skolan och de går hem från skolan själva varje dag, så just det kan de. Men att de ska gå hem när det är vinter, mörkt och kallt känns tufft....så då blir det bil som det tar max 2 minuter med.


Så när tvillingarna var bebisar så hade hon som är 12 nu, sitt pass mellan 17-18, stora syrran mellan 18-19....

Det innebar att jag fick kl på två små bebisar, ner med dem i babyskydden, ut i bilen, spänna fast dem, köra de 2 minutrarna och släppa av första barnet, åka hem, plocka ur barn och bilstolar, klä av dem, vänta en stund för att sen upprepa samma procedur en knapp timme senare när det var dags att hämta första ungen och lämna nästa...och sen skulle ju hon hämtas åxå...

Så det var totalt tre på/avklädningar, i/ur sättningar i bilstolar/bil varje tisdagkväll...


För jag är ju ensam på höstarna, när mannen jobbar som värst....

Ibland kunde han hämta nån av dem och det kändes ju som rena semestern!


Sen har vi ju begåvats med två barn till så dessa tisdagar har sett ungefär likadana ut i  7år...

7 åringarna har haft tid mellan 17-18, stortjejerna mellan 18-20, vilket innebär att det inte funnits nån hemma som kunnat passa de små.


Men NU FINNS DET DET!!!! Smile Underbart!


Det kommer att underlätta massor:)

Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Skapa flashcards