Alla inlägg under september 2007

Av Carola - 11 september 2007 23:18

 Rainy 

Det regnar och regnar, det blåser och stormar, det är grått och mulet...

Ska det inte bli nån höst heller?

Iofs så var det ju ingen vidare sommar, så det kanske är ett sånt år, när inga årstider alls existerar utan det är 10-15 plusgrader, regn och grått från januari till december?


Men det är bra trist.

Jag vill ha en sån där supernice höst, med sol och vackert väder!


I morse vid frukostbordet, hörde jag hur mannen frågade alla barnen om nån av dem kopplat ihop slangarna till poolen.

(Jag kliver inte upp innan de har gått till skolan och jobb, finns ingen anledning*S*)

Ingen av dem visste hur man gjorde.......så svaret var nej.


Han kom in till mig och sa att ingen av dem hade gjort det, och undermeningen var tydlig - han tror att det är JAG som kopplat ihop slangarna utan att komma ihåg det.

Men alltså, nej.


Det finns inte  på världskartan  att jag gjort det, fast jag börjar tvivla snart, för vem annars?


Nu på kvällen så blev jag arg på honom för att han tror att jag gör saker som jag inte kommer ihåg och kontrade med att det kanske var HAN som hade   minnesluckor?

Och då gör han så där som jag bara avskyr, han håller med men menar inte en bokstav!

-Ja, men då var det jag då, vi säger väl det....säger han avmätt.

Fasiken vad arg jag blir när han gör så!!

*surar*Pulling My Hair Out



Men jag måste få klarhet i detta.

Har inte pratat med min pappa idag, och nu står mitt hopp till att det är han som grejat...;)


Har fått lite gjort idag här hemma.

Var på ÖF i morse, och sen efter ungarnas lunch så skurade jag diskbänken med Fix universal, världens bästa och miljövänligaste skurmedel!!!

Nu blänker den gamla rackarn:)


Plockade tvätt i hela huset, rensade avloppet i handfatet i badrummet - uäck, skurade handfatet, skurade toan, dammsög hallen, lade ut en "ny" matta vi fått från mannens farmor..den är ful, men i bra färger för att ligga där och ta emot all smuts från skitiga skor:) dammsög resten av övervåningen, sorterade två stora pappkassar med jox som jag slängt i där när jag städat och plockat - mao så var det en väldigt blandad kompott, mkt slängde jag, men resten bar jag runt på sina rätta plaster.

Hjälpte 4 åringen att städa sitt rum, gick ut med pantflaskorna i garaget - efter att jag skurat upp ölen som alltid rinner ut ur burkarna....hatar det! Varför kan han inte skölja ur burken? Eller sluta dricka öl;)

Släpade ut den aptunga returpapperskassen, men ville inte bära i onödan så den står i köket, hoppas att den får ben och går ut i garaget av sig själv.

PLockade i en diskmaskin och körde den, plockade ur och i en till efter middagen, lagade mat såklart.

Läste läsläxor.

Tömde poolen......;)


Och faktum är att jag i en dryg timme låg på soffan och läste först Ikea katalogen och sen Allt i hemmet!

Riktigt skönt.


Däremot blev det ingen väska packad till BB, och bara ett samtal är avklarat, men det var till Försäkringskassan, så det var det träligaste.

Alltså de skulle ha kompletterande uppgifter om min inkomst, jag skulle fylla i och skicka in på nästa papper....men det pappret hade de glömt att skicka med....och..jag har ju föräldrapenning så alla uppgifter finns i deras datorer...

Kors i taket så gick människan med på att själv leta reda på siffrorna, istf att skicka papper mellan oss.


Man kan ju tro att FK lever på stenåldern och inte i internets tidevarv:)


Imorgon är det ÖF och sen ska jag till mödravården och lyssna på bebisen.

Jag vill att det ska låta bra nu, jag vill jag vill jag vill!!!


Sen är det kyrkis på eftermiddagen, och min 12 åring ska till tandläkaren.

Hennes mjölktänder sitter så hårt att fast de permanenta tänderna kommer upp så vägrar mjölktänderna att lossna, och de sitter som en kapsyl ovanpå de nya och gör det jättesvårt att hålla rent.

Hon har fått plocka bort flera stycken, och i morgon ska hon för första gången åka själv!!!!


Inte ens min 13 åring ville gå in själv till tandläkaren i måndags, så det tycker jag är tufft!


På kvällen är det föräldramöten, i både 12 och 13 åringens klasser...samma tid. På olika skolor. Funkar inte för oss, vi har dessutom 7 åringarna på gympa samma tid, så mannen får välja ett han vill gå på:)


Nu är det snart midnatt.och kanske skulle man försöka komma i säng på rätt sida tolvslaget??


Natti natti:)


 Counting Sheep 


Och ja, jag har hittat en ny rolig leksak på internet:)

Jag älskar smileysar I Love You Wink 






Av Carola - 11 september 2007 00:36


Det bara är så.

För igår så påbörjade jag tömningen av poolen, men eftersom själva pumpen inte får gå torr så kopplade jag i sär slangarna på kvällen, och tänkte återuppta det idag.

Halva poolen var då urtappad, ungefär.


Idag så ösregnade det mellan regnskurarna...typ, och jag var dels på ÖF på förmiddagen och sen var jag ju bara hemma nån timme innan det var dags att hämta ungarna och åka till tandläkaren.

Så då tänkte jag att jag fortsätter i morgon, eftersom man ju kanske ska ha lite koll då.


Nu, när mannen skulle gå och lägga sig så sa han frågande men konstaterande:

- Tömmer du poolen?

- Nej, det har ju regnat hela dagen och jag har varit borta.

Han tittade underligt på mig.

- Men du håller ju på att tömma den??

Jag, som tittade på nån dokumentär om WCT och 11 september, surade till och blev irriterad.Tog det som kritik för att jag påbörjat nåt utan att slutföra det.


- Nej säger jag ju, fan jag har ju inte varit hemma! Jag har inte hunnit, och sen regnade det ju!

- Men, du tömmer ju? Det forsar ju vatten ur slangen under granen??

-Va?


Han gick ut och tittade, kom in och sa att slangarna var ihopkopplade och att det forsade ut vatten på gräsmattan.

Det är precis som det ska vara, NÄR man tömmer, men jag gör ju inte det?


Så vem sjutton har kopplat ihop slangarna?


1: vår näst äldsta dotter som hade glömt nycklarna hemma, och blev sittande utanför och väntade i 1½timme medan vi var hos tandläkaren?

Men jag tror inte att hon vet hur man gör.


2: Pappa?

Men han borde ha ringt och sagt nåt då, och jag vet inte om han heller vet.


3: Jag??

För givetvis så börjar jag tvivla på mitt eget sunda förnuft, och funderar på om jag kanske inte kopplade isär dem igår - men det VET jag att jag gjorde, för jag blev blöt när jag delade på dem. Men kopplade jag ihop dem idag ändå, utan att komma ihåg det? Näää, SÅ j-kla disträ är jag inte!

Eller?


4: Återstår hustomten.

Han borde veta hur man gör efter att ha bott här i 40 år sen huset byggdes.


Så, därav ligger min starkaste misstanke på hustomten:)

Undrar om han dammsuger och rullar ihop mattan i poolrummet, och plockar in alla utemöbler när han är klar åxå?



Annars rullade dagen på precis som tänkt, vi var som sagt på ÖF på förmiddagen, där flera mammor gav mig sådana där trevliga kommentarer om vad fräsch och pigg jag ser ut, och hur är det möjligt att vara i v. 37 och se så pigg ut, och en var först imponerad över det, sen frågade hon om det var två tjejer jag hade innan...när jag då meddelade att det är sjunde barnet som ligger i magen, då steg hennes beundran till superimponerad:)

Efter att hon frågat om alla barn var mina...hihi, en del frågor kommer man aldrig undan.

Många tror ju att vi slagit ihop två familjer, han hade några barn med sig och jag hade några och tillsammans så blir vi många...men alla barnen är ju våra gemensamma, skapade av oss tillsammans:)


Iaf så är det underbart att få sådana kommentarer!!


Vi åkte hem, åt lunch(jajamen Gorbys piroger!! Jag borde få sponsorpengar av dem) och sen somnade lillpluttan.

Var ju tvungen att väcka henne efter en timme drygt, och så hämta 7 åringarna på en skola och 13 åringen på en annan.

In till stan,parkera och.....det slutade regna precis då, så vi slapp använda paraplyerna, jippie!!


7 årstösen var först in, fick lite flourlack på tänderna och så frågade tandhygienisten om mamma och pappa borstade hennes tänder.

- Nä, de vill inte, säger ungen!!


Hallå? Vi frågar ofta om vi ska borsta men då är hon redan klar och orkar inte börja om....Hyggligt:)


Sen 13 åringen, hon hade ett litet hål förra gången som skulle kollas upp, men det var ingen fara med det, det hade nästan blivit mindre.

Duktig tjej, borstar noga:)


Vi gick in i djuraffären tvärsöver gatan för att köpa små möss ( i tyg!) till katterna, och där blev 13+7åringarna kvar i kö...karln som jobbar där var ensam och skulle expediera en kund som skulle fylla ett akvarium för första gången...och tydligen kunde han inte ta betalt av mina ungar innan:(

Eller medan han instruerade kunden om hur man sköter ett akvarium..


Jag hade gått till Ica för att handla lite middagsmat, så de blev stående där en god ½ timme!


Sen fick jag sån huvudvärk, eller eg. är det nackvärk för det kommer därifrån, så när vi kom hem gick jag och lade mig med en vetekudde på nacken och äldsta tjejen lagade mat!!

Underbart!!


Sen dukade näst äldsta av och dammsög medan jag läste läsläxor med 7 åringarna....tänk vad fina ungar jag har!


20.00 låg fyra av sex barn i sina sängar.

3 sov, en liten 2 åring låg och läste bok för sig själv och pratade oavbrutet med sin docka:)


Nu sover 7 av 8 personer i hushållet, katterna leker med varsin mus, och den 8:e ska precis sluta skriva strunt och gå och knoppa hon med!!


Imorgon ska vi bygga mosaik på ÖF, och sen tror jag att jag ska packa i ordning väskan till förlossningen, kanske, tömma poolen.....om inte tomten har fixat det...ringa barnomsorgs människan och försäkringskassan.

Och Bravida för att säga åt dem att köra igång, vi godtar offerten:)


Tjingeling, natti:)

Av Carola - 9 september 2007 23:10

Tjingeling.


Jag måste helt klart försöka få ordning på vad det är som spökar när jag inte kan göra vissa saker på nätet...nu har det varit så där konstigt igen:(

Kommer inte in på hotmail, kan inte skicka mail från nånstans, inte kolla på hemnet, och inte skicka inlägg som är för långa på Allt för föräldrar..korta går bra??? Och  inte skicka blogginlägg:(

Men vem ska man fråga??


Har ju provat datakunniga kompisen, nån gratissupport som heter Datakompisen åxå...hihi, förresten nu kom jag ihåg nåt kul:)


När jag ringde till supporten på Glocalnet, så frågade de om jag ringt Datakompisen?

Jag blev jätteförvirrad och rätt irriterad med för den delen, hur kunde de förutsätta att jag hade en kompis som var datakunnig???

Har ALLA det, eller??

Tänk om jag satt helt utan en endaste kompis?

Och jag har bara en som kan nåt mer än att surfa;)


Jag frågade vad de menade, och då förklarade de att Datakompisen var en gratissupport:)

Ahaaaaa;)


Men de kunde iaf inte hjälpa mig:(


Ska man ringa till snyggkillarna på dataaffären?

Med vita skjortor, slips och jeans?

De där som knappar in en sifferkombination på sina monitorer och utifrån det svarar på vilken prestanda eller kompatibilitet eller koaxialkabel som bör finnas??

Men om de inte får kika på sin skärm så kan de inget alls.


Eller vem tusan ska man fråga??

Hjälp!

Och pappa vet inte heller;) Annars kan han ju allt.


Jaja, igår var det lördag och tennispremiär för sjuåringarna, som de längtat!

Tiden var ändrad, från 11.15 till 12.30, passar mig som är seg på morgonen och ändå är ensam hela lördagen för det mesta.


Regnet öste ner och det var allt annat än lockande att gå de ca:12,5metrarna till bilen...

Dessutom försökte jag få de stora tjejerna att passa minsta skruttan så hon fick sova hemma, men ingen ville:(

Så det bidde ingen middagslur.


Tennisen gick bra, de stora spelade och de två mindre grejar på sidan om med rack och boll:)

Lillskrutt är sååå söt när hon glatt hämtar bollar och så ett jääääättestort racket, som är närapå lika långt som hon själv.(viss överdrift iofs)

Om vi ska sitta där varje lördag så kommer hon att bli värsta tennisstjärnan:)


Efter tennisen så åkte vi till Elgiganten för våginköp.

Jag hade minsann varit klok och googlet hemma på vart man hittade en bra våg...ibland är jag sååååå smart!

Precis den jag tänkte mig fanns dessutom i lager, annars brukar det ju kunna fallera där.


En våg som mäter vikt, bmi, fettprocent och hydratisering..tror det är vattenmängden på nåt vis, blev det...kostade 600spänn.

Det var den dyraste jag hittade;) Hihi.

Ungarna tyckte vi skulle köpa en massagefåtölj ist:)

De provade en sån nämligen och gillade den skarpt..synd att den var ful bara, sen kostade den väl en slant med, men för en snygg fåtölj kan man ju betala, men inte för en ful!


När jag stod i kassan så föll blicken på olika rengöringsmedel.

För Tv:n, för tangentbordet, för diskmaskinen, för ugnen och för microvågsugnen!

Det sista lät intressant.

Mest för att jag stått och funderat hemma när jag värmt vällingen i micorn om man kanske skulle ta och sanera den...den har varit tämligen grisig..


Man skulle spraya på medlet, vänta 15 min. och sen torka av = Klart.

Lät ju skitbra.

Fast jag innerst inne visste att det bara var skräp och båg, och att jag kunde lägga de 50 kronorna(!!) på nåt roligare så fann jag mig själv ståendes med den där flaskan.


Funkade det då?

Näpp!

Såklart.

Så jag tog till mitt alldeles vanliga rengöringsknep.

Jag har en sprayflaska med såpvatten i köket, den funkar på ALLT.

Om man sprayar det i micron, ställer ett glas med vatten och värmer på det nån minut...så löser smutsen upp sig och går lätt att torka bort.

Jag borde nog ta patent på den metoden, fast tusan vet om inte Grumme har det redan?


Slutsats är iaf, gå inte på massa dumheter.


Micron är skinande ren hur som helst.;)


Vi åt lax till middag, de tråkiga kräsna ungarna fick köttbullar..stortjejen älskar lax, men de mindre vägrar....


Jag har faktiskt tvättat bilbarnstolen, eller babyskyddet heter det ju till de minsta, torkat och skurat och klädseln hänger i bastun och luktar himmelskt gott nu.


Mannen kom hem vid 21, och då satt JAG och tittade på fotboll!!!!!

Det är inget annat än kors i taket.

Men jag hade surfat klart och hade inget att göra, och Zlatan är ju alltid Zlatan.

Maken fick sin våg, och nu har han programmerat in vikt, längd, kön och hur mkt han tränar:)

Kan upplysa om att hans bmi är lite för högt, hans fettprocent med, medan hans vattenmängd var för låg.


Själv har jag gått upp 11 kg:)

Och mitt bmi, trots att jag är gravid i v. 37 är inom gränsen för vad jag ska ligga:) Hihi.


Största tjejen vägrade väga sig, men jag tror minsann hon har smygvägt sig sen inne i badrummet ;)

Vill inte ha publik.*s*


**************************************************
**********************

Och så dagen idag då, söndag.

Jag hade laddat mentalt ända sen i går inför att åka till Skopunkten och handla skor till alla barnen.

På morgonen meddelade 12 åringen att hon inte alls ville följa med utan hon ville gå på stan ist. Jaha, men då blir du utan skor, snäste jag lite surt och det var hon medveten om....ska bli kul att se när hon kommer att gnälla om att hon inte har några...


Antalet par skor slutade på 9 st.

Äldsta tjejen fick  två par gympaskor, ett par för innebruk och ett par för utebruk, och ett par vinterskor.

7 åriga tjejen fick inne gympaskor, gummistövlar och ett par innetofflor.

7 årige sonen fick inne gympaskor och gummistövlar, tofflor är fjantigt:)

4 åriga tjejen fick ett par gympaskor med strass på...som hon ska ha inne säger hon..men hon har ju varken gympa eller tennis på programmet så det vete tusan...hon får göra som hon vill.


Lilla busan fick inga alls, men hon provade. Eller jag provade två par söta helt onödiga höstkängor på henne, men hon bröt ihop för att det inte gick att gå med dem, det var ju snöre mellan höger/vänsterskon och tog av dem och kämpade på sig sina älskade gummistövlar...:)

Sötnos:)


Ta tre, betala för två - det är nice.

Fast eftersom gummistövlarna var så himla billiga, 49kr, så tog jag det på två kvitton...annars hade det blivit så dålig rabatt;)

Nu blev det knappt 900kr för 9 par skor, det känns helt ok.


Sen for vi hem och jag och sonen plockade äpplen och sen skulle jag baka.

Då kom mannens pappa med fru. De skulle kommit senare, när mannen var hemma, men så kom de tydligen på att det gick ju inte för de lägger sig vid 19.00

De kör tidningar på natten så visst, det är förståeligt.

Men det gör de alla nätter,alltid, så varför de inte tänkte på det redan när de bestämde att komma vid 17-snåret begriper jag inte?


De ringde på fm och frågade om det var ok att de kom tidigare och visst var det väl det..även om jag som sagt inte begriper riktigt;)

Och mannen träffade de ju inte.


Jag tror att de , och de flesta andra med, inte förstår hur mkt han jobbar nu.

Han är alltså borta från 8 på morgonen till minst 20-21 på kvällen HELA veckan, mån-fredag.

På helgerna är han alltid borta från 5 till MINST17.30, lördagar oftast 21..

Och det oavsett om han fyller år eller inte...


Han har inte varit ledig sen 18 augusti, och det är på allvar.

Han jobbar 7 dagar i veckan.

Men det verkar inte som att folk fattar.


Hur som helst, de kom med bullar och kakor, och vi drack lite kaffe, samtidigt som jag bakade min oerhört mumsiga äppelkaka.

Hittade ett recept i en Året Runt, och det var eg med persikor, men äpplen funkade perfekt det med!

Ska nog baka en långpanna till i morgon, för det var snabbt och enkelt och smarrigt:)

Bra att ha i frysen.


Mina föräldrar och syster kom på lite fika på kvällen när mannen kommit hem, så lite firad kände han sig nog:)


Sen har jag påbörjat tömningen av poolen!

Det är ju inga konstigheter egentligen, bara att koppla en slang på en annan slang och lägga ut den på gräsmattan så pumpas vattnet ut av den eminenta pumpen, men man måste ha lite koll.

Stängde av reningsverket innan så nu är det TYST därute!!

Nästan, för pumpen låter ju en del förstås.


I morgon ska två av barnen till tandläkaren, jag har avbokat två separata tider för dem och ist fått en gemensam..eller tiderna efter varandra snarare.

Jag kan omöjligen sitta och åka ner på individuella tider med alla ungarna bara för helt vanliga kontroller!

Ska de laga så är det en sak, men nu är det inte det. Och hoppas kan man ju att de slipper det.


Nu måste jag äta nåt innan jag hoppar i säng, för uschiamej vad det svider i magen:(

Det får inte plats så mkt åt gången, så det gäller att äta ofta och lite:)

Och det passar mig rätt bra, för då kan man äta olika saker hela tiden...*S*

Nu blir det yoghurt.


Gnatti gnatti:



Av Carola - 7 september 2007 21:27


Hoppsan, blev ett sånt gnälligt inlägg förut så jag glömde minsann det roliga:)


Jag ringde till mediumet Saida, och hon sa vart mascaran låg....!

Eller nä, det gjorde jag ju såklart inte, men den är återfunnen likafullt.


Och vem av barnen var skyldig??

Ingen.

Var nog husets mamma tillika ägare till mascaran som alldeles själv slarvat bort den...


Eller så var det den där hustomten iaf.....för jag tycker mig ha letat precis där jag fann den, och då var den inte där....


I morse när jag som vanligt stod framför spegeln så föll blicken på den lilla hyllan under spegeln, där det står små glasburkar med örhängen och annat smått i..och minsann...vad skymtade BAKOM dessa små burkar...?

Jo nåt som var misstänkt likt en mascaraflaska!!


(Det heter väl inte mascara FLASKA va?? Men vad heter det då? Burk? Behållare? Tub?????? Äsch)


Flyttade lite på glasburkarna och fiskade fram den. Log glatt och igenkännande och lite skamset eftersom jag skällde på ungarna...

Men det KUNDE ju ha varit nån av dem:)

Jag är glad att jag bara skällde rent allmänt på dem allihopa, lite kollektivt sådär, och inte slog ner på en av dem..

:)

Var så skönt att måla ögonen med den gamla vana mascaran! Fulmascaran jag hittade i skåpet var så kladdig så det blev väldigt mkt.



Och, sen det trevligaste av allt är ju att lilla bus inte var sjuk!!

Vet inte varför magen var så dålig,men den var precis som vanligt igen efter att hon fått ur sig allt.


Så vi kunde gå på målar&sång gruppen som 4 åringen så gärna ville:)


I morgon fyller maken år, det blir första födelsedagen han firar som en gift man;)

Inte för att han har tid att fira förstås....men lite fika på söndagkväll ska vi lyckas klämma in. Lördag hinner vi inte, han är borta mellan 5-21 och sen var det visst nån landskamp på tv????


Jag har inte ens köpt present än, tänkte göra det i morgon, jag ska ändå iväg för 7 åringarnas tennis börjar.

De spelar precis intill ett stort köpcentrum så jag borde hitta det jag vill ha...eller inte men då får jag ta en omväg på väg hem.

Jag tror att han ska få en våg:)


Hyggligt va?

Men han spinner ju så mkt så han går ner i vikt, och vi har så fruktansvärt dåliga vågar, de diffar någr kilon varje gång man kliver upp på dem..

Han är nu en statistikmänniska av sällan skådat slag och har pratat om en digital våg .

Ska se om jag hittar nån, annars vete tusan vad det blir....


Jag  borde köpa nya tennis skor till ungarna innan åxå,för de har inga inneskor,men jag tror inte att jag hinner med det...men kanske.


Och sen, efter tennis och födelsedagsinköp så ska jag faktiskt försöka baka några äppelpajer...kan vara trevligt att ha i frysen och att bjuda på på söndag.

Tårta blir det ingen, för vi har ju två födelsedagar till alldeles snart, en 30/9 och en 15/10, nån måtta får det vara:)


Har jag tur vill min 12 åring baka, det gillar hon!


Nä,  nu är det dags för Mel Gibson....måste hämta glassen!!!

Natti:)

Av Carola - 7 september 2007 20:30


Sitter här och slökollar på Doobidoo, och nu undrar jag om det är en bebismage eller har hon inga problem med att visa sig som gud skapade henne;)?

Men nog måste det vara en bebis va??

Måste nog googla efter det....nyfiken, jag??


Jag är däremot bortom alla tvivel gravid:)

Vissa dagar är det fortfarande så att jag funderar...jag mår ju för det mesta så bra så jag känner knappt av graviditeten. Och det är jag väldigt tacksam för!!

Men idag var det en sån där dag när det var jobbigt.


Mest är det nog humöret som inte är på topp.

Jag är ju ensam hela tiden! Ja, barnen är ju runt omkring hela tiden, men mannen är ju aldrig hemma:(

Han jobbar hela tiden, alla dagar, långa dagar, veckan runt!

Sist han var ledig var den 18 augusti när vi var på fest(er).


Jag har alla matlagningar, alla läxläsningar, alla duster, alla läggningar, alla dammsugarrundor, alla hemsysslor öht ensam.

Jo, jag får jättebra hjälp av framför allt de två största tjejerna, men de måste ju dirigeras i rätt riktning, plus att jag inte vill kräva en massa av dem.

Jag har för allt i världen allt roligt med ungarna åxå, men det är ändå ensamt. Det är inte samma sak att berätta om det som att han är med.


Jag har en massa små projekt som ligger och väntar som jag inte hinner eller orkar ta tag i, för jag måste ju göra allt annat först.

Eller så behöver jag hjälp.

Jag ska måla en kista vit, men den måste jag ha hjälp att bära ut i garaget, och i garaget står en byrå som jag har målat, men den måste jag ha hjälp att bära IN:)


Jag har ett jättesött tyg som jag skulle vilja sy en sovpåse åt bebisen av, men det hinner jag aldrig..


Jag vill flytta in utemöblerna i poolrummet, men för att jag ska kunna det måste jag först röja där inne, dammsuga och rulla ihop "gräsmattan"..och det orkar jag inte!

För att inte tala om att jag måste torka av alla vaxdukar, rulla ihop dem, plocka undan massa leksaker i trädgården, röja carporten så allt får plats där inne, tömma poolen!!! ( Vi snackar 5 kubik vatten typ...)leta reda på överdraget till poolen, tror det ligger på en hylla under taket i garaget,och det är sååååååå tungt så det får jag inte ner själv:(


Fixa trädgården inför vintern.


Plocka undan alla sommarkläder och fram med vinter eller iaf höst kläderna, samma med skorna.


Sen kommer Bravida och ska installera ventilationen, så då måste det röjas inför det.


Hämta babykorgen, göra iordning i vårt sovrum så den får plats, tvätta lakan och filtar till den, tvätta bilbarnstolens klädsel, vagnens klädsel och allt annat som ska tvättas i det här hushållet...

Alla kläder som ligger utspridda i trädgården till exempel....begriper inte varför de inte kan gå in med kläderna!!??


Och så har jag inte mage att gnälla inför mannen!

Han jobbar ju halvt ihjäl sig, det är ju bara så att han inte har nåt val, det är så här på höstarna.


Att då börja klaga och gnälla när han kommer hem sent och är trött det känns så fel. Så då biter jag ihop.


För det mesta så mår jag ju bra till både kropp och själ och då känns allt jag radade upp helt ok, men vissa dagar så är det tungt.Som idag.


Idag var jag på väg att börja grina flera gånger...för ingenting...men tårarna brände där bakom ögonlocken utan att jag egentligen visste varför.

Vill nog egentligen bara ha lite bekräftelse på att jag är  duktig:)

Och så får jag inte det för jag berättar ju inte hur duktig jag är!! :)


Och nu när jag har klagat en hel massa så känns det sååå mkt bättre!

Faktiskt:)

Slutar gnälla nu!

-----------------------------------------------------------------------------------------------


Jag var iväg till kompisen med 2 månaders bebisen och fikade idag, vi har en varsin 4 åring och varsin 2 åring åxå, och speciellt 4 åringarna leker så bra ihop!! En ren fröjd att se dem:)


Sen när jag kom hem så funderade jag en sekund på hur det kunde ligga nyklippt gräs på gräsmattan när vår gräsklippare inte funkar...?

Men så såg jag att den stod där, och insåg att min underbara pappa som tog hem den igår för att se om han kunde skruva lite på den, hade fixat den och dessutom klippt merparten av gräset!!!!

Ringde och tackade på studs!!


Nu kan jag klippa resten i morgon, har tänkt göra det i flera dagar med handjagaren, men inte orkat...dessutom så fyller mannen år i morgon och har önskat sig en ny klippare, så jag ville inte jobba mig fördärvad..:)

Nu kan han köpa nåt annat kul för de pengarna...om nu ingen kommer med en sprillans ny Stiga förstås;)


Jag lade min väldigt trötta 2 åring och åt lite blåbär och vaniljyoghurt, innan jag hade tänkt sätta fart och göra lite nytta ute..men jag hann bara plocka in lite tomater så började det regna:(

Gick in och plockade in grejorna i det nymålade skåpet ist.

Och sen tappade jag som sagt både lust och ork och motivation....


Hade ont i ryggen så jag vilade faktiskt på sängen i 20 minuter,samtidigt som jag lekte med busloppan....men ryggen vilade iaf:)


Sen fick jag hjälp av största tjejen med matlagningen.

Igår städade näst äldsta tjejen både kök och vardagsrum , plockade i och ur diskmaskinen, och dammsög.

Så faktum är att jag egentligen inte har nån rätt att gnälla:)


Nu har vi ätit de eviga fredagstacosen....blä är så trött på det, och nu börjar även mannen ledsna på det...men jag har en deal med kidsen - om vi äter tacos på fredagar så kan de gå med på att äta nyttig mat övriga veckodagar:)

Så det är väl bara att stå ut:)


Ska titta på film om en stund, Signs med Mel Gibson...minns inte om jag sett den men det har jag väl säkert....men kanske man inte kommer ihåg så mkt:)

Ska minsann äta Mövenpick glass till åxå!!


Bye bye



Av Carola - 5 september 2007 21:56


Ja ojojoj vilken inbokad dag.

Och ändå så flöt allt på bra, nästan;)


Började med ÖF, idag var det pärlhalsband som stod på pysselagendan så där hamnade min 4 åring direkt. Hon ville inte vara med på sångstunden utan satt där och trädde pärlor. En hel meter blev det till slut!!


Lilla 2 åringen gillar att sjunga, bäst är Imse vimse, där kan hon rörelserna och skrattar gott.


Så var det fikadags, och jag satt och snackade med de andra föräldrarna, tjejerna lekte så fint.

Vilken skillnad det är mot i våras, då var lilla bus värsta ligisten och terroriserade alla mindre barn...gick inte att sitta i lign och ro då inte, utan då var det utryckning för att rädda nåt liten barn från min unge mest hela tiden...:(

Hennes favorit metod var att sätta sig på mindre barn...då höll de sig på matten;)

Nu har hon lugnat ner sig, skönt!


Vid 11.30 åkte vi hem och de fick lunch. Min äldsta tjej var hemma idag med, hon är fortfarande raspig i halsen och redigt hostig så det var ett bra beslut...och dessutom så kunde lilla busfian få sova middag hemma medan jag åkte till kyrkis med 4 åringen!


Just idag kändes det som en nödvändighet att hon sov middag, när vi ska på cirkus.


Hon somnade snällt och jag kokade mannagrynsgröt till mig och äldsta dottern, smaskigt, men jisses vad mätt jag blev!


13.00 var vi på kyrkan och jag kunde bara lämna in 4 åringen direkt!!

Själv satt jag utanför och drack kaffe och snackade skit med en annan mamma:)


Ibland känns det verkligen jobbigt att vara hemma mamma;)


Åhhh, glömde nästan, kyrkisfröken gav mig årets komplimang!!!


" Du måste vara det vackraste gravida kvinnan jag någonsin sett"


*rodnar lite klädsamt*


Jag känner mig ju rätt , ja inte vacker kanske för det gör jag typ aldrig, men rätt ok:)

Jag är brunbränd och ser frisk ut med rosor på kinden och mår superbra!

Har inga krämpor och har inte gått upp speciellt mkt i vikt förutom det bebisen behöver...och ok då....rumpan är rätt lik en flodhäst..men annars!

:)

Och så hade jag min fina nyinköpta tunika med små blommor på, och den är jättefin!


Fick sms från 12 åringen:

" Mamma jag vill inte följa med på cirkusen, måste jag, snälla jag vill verkligen inte, jag vill gå på stan med Z ist.kan jag få låna pengar av dig?"


Smsade tillbaka:

"Glöm det, du ska med.


Dottern: "Varför?"

Gahhhh!!! Men vad är det för fel??? I går var det jättekul att få gå på cirkus, idag är det öken...

Blir tokig på sådana där tvära kast mellan vad hon vill!

Hon är hopplös, ena sekunden håller hon på att tjata hål i huvudet på en för hon vill börja spela piano, sen när vi införskaffat ett och stått i kö till musikskolan och betalar 1200kr/termin!!!!!!  då vill hon inte längre..?

Samma med fotbollen, hon skulle absolut spela, det var det roligaste som fanns helt plötsligt, vi köpte skor och benskydd och de röda shorts som var livsviktiga.....hon spelade i EN termin sen var det trist:(

Det är hon i ett nötskal. 


Jag svarade bara att det inte var nåt att diskutera, hon skulle med.

Nog för att vi fått biljetterna av bilfirman som spronsrar,men ändå.


Tvillingarna kom till kyrkan precis som de skulle och fick fika lite bulle och saft, och 14.30 var det slut och 4 åringen kom ut med en fin skapelse hon gjort, klippt ut hjärtan och klistrat och fixat - stiligt!


Hem och hämta äldsta och yngsta dottern, och 12 åringen.

In med dem i bilen och iväg.

Alla tider har klaffat hela dagen, jag är väldigt nöjd med min planering:)


Framme mötte mannen upp, med godispåsar och läsk...kan ju inte lägga en förmögenhet på att köpa det där.....snål som man är:)

In i cirkustältet och fick helt ok platser.


När det började så kröp lilla 2 åringen upp i knät på mig, det blev mörkt och lite läskigt, men jag tyckte det mest var mysigt att ha henne i famnen:) så jag passade på att gosa lite extra med henne:)

Rätt var det var så sa hon att hon bajsat, och jaaa, kanske att det luktade lite misstänkt om blöjan, men inte helt säkert....och det var nog snart paus?

Efter några minuter till så började hon skruva på sig för att säga att det var obehagligt i blöjan, hon pratar ju inte många ord än, men hon kan göra sig förstådd ändå:)


Det vara bara att ge upp, ta skötväskan(den nya rosa med snobben!) och gå ut. Nån toa fanns ju inte så vi gick runt hörnet....hm...finns ju inga hörn på ett cirkustält iofs...men ändå...:)

Lade ner lilla fian på en handduk på grusplanen, inte helt bekvämt, och öppnade blöjan bara för att konstatera att det var värsta rinniga diarre´n..

Minns ju hur kletigt det blev sist....


Jaja, nu blev det inget kladd och den nya blöjan var på plats och dottern uppe på benen inom en minut. När jag torkade mina händer på en våtservett så brakade det till igen...gläntade bak och jo.....mera bajs.

Väntade en liten stund inna jag bytte den blöjan med, ville ge henne en chans att bli klar.


Bytte en om möjligt ännu äckligare blöja, slemmig och rinnig och uäck:(

Lyfte upp henne och tror ni inte att det säger sprak i rumpan ännu en gång!?

Hon såg lika förvånad ut varje gång, stackars liten:)


Nu hörde jag hur det blev paus där inne och vi stod kvar några minuter innan jag bytte även denna blöja. Nu hade jag två rena blöjor kvar i väskan.

Trodde ju att jag var välutrustad som hade med fem stycken...

Det är ju den normala konsumtionen för 1 dag!

Inte för en timme.....


Gick in och letade reda på man och barn, 4 åringen var ag för att det var slut, hon vägrade fatta att det var paus så hon stampade ut ur tältet.

Berättade läget för mannen, och att en av oss nog borde åka hem.

Hon var pigg och glad lilltjejen så han fattade nog inte läget.


Inser att vi inte hittar på 4 åringen, vart tog hon vägen nu då?

7 åringarna letar, vi letar, stora tjejerna sitter kvar. Hon är ingenstans, och lilltösen bajsar ytterligare en gång.


Efter en stund så kommer hon gråtandes gåendes från bilparkeringen!

Då har hon klampat iväg ensam hela vägen till bilen!

Unge.

Hon fick lite skäll, såklart, hon får inte gå iväg sådär.

Sen överlät jag blöjbytet till mannen.

Sista blöjan. Bara en kvar. En enda.Alldeles ensam i skötväskan.


Vi hann titta en liten stund på andra delen av cirkusen innan hon bajsade igen,och mannen fick åka hem med henne.

Kul, han har verkligen jobbat som fasiken för att komma loss några timmar tidigare idag för att vi ska kunna gå allihopa...och så blev det såhär:(

Jag hade ju kunnat åka hem förstås, men då måste jag köra stooooora firmabussen och jag gillar inte det....och han åkte frivilligt.

Då hann han ju spela lite nätpoker åxå..;)


Med 4 åringen i knät såg jag klart på cirkusen, och sen fick de tre minsta varsin 20 lapp så de fick åka i den stoooooora luftuppblåsta rutschbanan.

Tänk att de ska klämma varenda unge på 20 spänn för att få åka fem gånger....ibland blir jag så trött och less på att allt ska kosta pengar. Jag lyckades iaf undvika att köpa såna där blinkande lysande grejor som de sålde inne.!


Vi handlade blöjor(!!)på väg hem och korv med bröd, vår tanke hade varit att stanna på MCDonalds...men nu fick vi tänka om.


Hemma var mannen och minstingen och hade det bara bra:)

Hon hade ätit välling, och klämde i sig två korvar och en flaska välling till efter det, så det var nog tomt i den lilla magen!


Begriper inte varför hon blir sådär lös i magen?

Det var ju samma sak för några veckor sen, och jag har tänkt och funderat på om hon ätit nåt annorlunda, men kan inte komma på nåt.

Kan ju vara att hon är förkyld...eller kanske nån tand, vad vet jag.

Sjuk verkar hon inte vara iaf * ta i trä!!*


Det blev stressigt med kvällsrutinerna nu ikväll, vi var ju inte hemma förrän 19.00, och barnen brukar ligga i sina sängar vid 20.00

Men nu var det ju middag först och sen läsläxa så det blev en timme sent...


Mannen skulle läsa med dottern och jag med sonen, och när jag var klar gick jag ut och  hittade dottern alldeles rödgråten....

Pappa var arg, tyckte hon, och det funkade inte alls att läsa....

Han var inte arg, men väl lite irriterad....


De fick läsa klart och sen fick hon läsa  för mig med, och då gick det mkt bättre:)

Han har ju inte varit hemma en endaste kväll sen de började, så det är jag som har tagit alla läspass,och med andra ord så vet ju jag vilken nivå de är på, han tror nog att de ska kunna mer än de kan..

Och med trötta barn och en trött pappa så kan det ju kanske bli lite knasigt:)


Men allt blev bra till slut, han läste en saga för dem och de somnade gott i sina sängar.

Nu hoppas jag bara att lilla skruttan inte är sjuk!!!!

För planeringen för i morgon är kyrkan igen:)

Vi bor där:)!


Jag kan inte säga att vi är speciellt religiösa, men de har sån otroligt bra barnverksamhet där! Inte bara för barn förresten, de har verksamhet för alla åldrar.Och ledarna är bara såååååå underbara!

Jag anser att de fyra timmar kyrkis/vecka som 4 åringen har är mer värt än de 15 timmarna hon kan få gå på dagis!!!

Stimulansen och bekräftelsen de får där är värt hur mkt som helst!


I morgon är det i så fall en målar och sångrupp, för barn och föräldrar tillsammans, och det är såååååå trevligt!!


Men vi får väl se hur det artar sig med blöjbytena......vill ju inte starta en epidemi....

Sånt är jag väldigt noga med att INTE dela med mig av!!


Oki, nog för nu, natti natti:)





Av Carola - 4 september 2007 22:06


Trött som bara den när det var dags att kliva upp:(

Men kl. 5.50 var jag minsann superpigg...vad är rättvisan med det?

Man kan ju knappast kliva upp då bara för att man är pigg liksom...ingen annan är ju uppe!  Ska man sitta där och glo då, eller ska man börja vika tvätt?

Nä,jag somnade om efter en stunds vridande och suckande:)


Kom iväg till ÖF utan problem, 2 åringen har idag premiärmålat med fingerfärg!

Jag avskyr att kladda med sånt hemma, men där är ju allt så bra ordnat så det funkar så mkt bättre:)

Hon var jätteduktig, satt med tre olika färgburkar och penslar och målade koncentrerat och länge.


På väg hem började de regna redan innan vi hunnit ut, men det var inte värre än att vi kunde gå i normal takt till bilen, men vi hann inte mer än in i bilen så fullkomligen hällde det ner!

Jag spände ju fast barnen och på den korta biten från passagerarsidan till förarsidan blev jag plaskvåt...

Fick dra på torkarna på fullt ös..och då blir jag alltid så full i skratt för jag tycker det ser så fånigt ut när de vevar fram i 180 över rutan:)


Åskan dundrade och det var jättemörkt ute.

Tur att man hittar vägen hem, för det var usel sikt, det var mer att köra på känsla...typ, det där suddiga stora där är affären, då ska jag svänga höger;)


Hemma fick barnen faktiskt chiliconcarne till lunch..inga gorbypiroger idag inte!

2 åringen lades i vagnen för att sova och jag mailade arbetsförmedlingen, och fick svar ganska snart, allt i sin ordning!

Nice.


Sen brynte jag på min fina stek, för varför ska man vänta till söndag med finköttet??

Nä, hellre en skruttig regnig tisdag,det kan behövas lite glamour:)

Mannen kommer hem med massa godsaker från Bondens egen marknad i Stockholm, och nu hade han fått tag i supergoda potatisar...så kött och potatis och en gudomlig sås fick barnen till middag.


Och som de åt!!

De blev supersura när de var tvungna att spara lite till pappa;)

Varfööööör dåååååå, mamma...?


Sen har jag målat klart glasluckorna till köksmöbeln!!

Och en list på den samma, men den måste målas igen.

Men det artar sig:)


Däremot har jag inte hittat min mascara?!

Funderar på att ringa nåt medium....hehe..


Men vart tusan är den??

Jag har städat och plockat, dammsugit överallt och den är bara borta?

Låg på alla fyra och lyste med ficklampan under badkaret tidigare idag, och hittade fyra nappar, en badring, en handduk, ett lock till en tvättunna, ett skärp, en liten boll, katthår, dammråttor och diverse annat majsigt...men iiiiingen mascara?

Begriper ingenting?


I morgon ska vi ha en heldag:)

Först ÖF tänkte jag, sen hem för lite lunch, sen är det kyrkis och då ska jag försöka få lillasyster att sova i vagnen där (good luck!!) och sen ska 7 åringarna plus de största möta upp där för vi ska direkt iväg på cirkus!!


Ska bli spännande, fast jag gillar egentligen inte cirkus...men ungarna tycker det är häftigt.

Jag föredrar att se det på TV där de zoomar in så man ser ordentligt:)

Samma med sport..(om jag nu nån gång tittar på det)..


Om vi går på en bandymatch tex så gäller det ju att ha ögonen på den där lilla bollen hela tiden för annars missar man ju allt...men sitter man hemma behöver man inte kolla förrän man hör att det blev mål...och då kan man kolla på reprisen av målet som de kör minst tre gånger ur olika vinkar;)

Jag går iofs aldrig på matcher av vilket slag det än må vara nu för tiden...men jag har gjort.


Förr, när jag tyckte att det kunde vara roligt att göra nåt hela familjen...fast jag hade ju aldrig roligt förstås;)

Jag satt ju mest och kollade på annat...och missade målet:)


Sen har jag en megautmaning framför mig, och det är : Vad ska 2 åringen få i 2-årspresent?

Hon fyller år den15 oktober, och hon har precis allt man kan tänka sig.

Hon är ju inte för inte barn nummer sex.


Idag har jag faktiskt tvättat, tumlat och vikt alla rosa små babykläder!

Så nu är det bara en maskin kvar av bebiskläder, sen är de klara.

Ska ringa pappa nån dag och be honom ta ner korgen från vinden hemma hos dem och komma hit med...sen är det nästan klart för den lilla att komma!


Nu ska jag hämta blåbären jag tinade förut och hälla på vaniljyoghurt och sen ska jag glufsa i mig, det är såååååå gott!!!

Igår hade jag vaniljkesella på, men idag blir det fettsnål yoghurt:)


Natti go´natti!

Av Carola - 3 september 2007 22:02

Tjingeling på kvällskvisten:)


Har nu ägnat eftermiddagen åt att fika:)

Det är väl trevligt?


Först på kyrkis hann jag inte på min minsting utan hon stod och lassade på bullar i parti och minut på sin tallrik,

så det var ju bara till att ta dem till bordet och äta upp...eller näää, som tur var så kom ju mina tvillingtroll ihåg att

komma dit efter skolan, så de kunde äta upp dem:)


Det gick bara bra på kyrkis för övrigt, 4 åringen har ju gått där innan, men lite läskigt var det ändå, hon är väldigt

avvaktande som person, och grymt svårflörtad:)


Men på onsdag ska hon få gå in själv sa jag,får väl peppa henne här hemma.

Sen for vi iväg till en kompis med en 7 årig tjej och en 4 årig kille, de var inte hemma än så jag satte mig i deras nya fina utemöbler

och väntade. Solen sken och det var så varmt och härligt, men de svarta molnen hotade på himlen.

Ungarna hoppade studsmatta och lekte i sandlådan, och efter kanske 10 minuter en kvart så kom de hem, och det dukades fram fika.


Tre mammor till med jämngamla barn kom så det var liv och fart, härligt!

Vi satt ute till runt 16.00 då blev det lite väl kyligt, gick in en stund innan vi for hemåt vid 17.00

Stannade på ICA och shoppade köttfärs, chilicon carne mix och vita bönor....kan ju för allt i världen strunta i mixen, men den är så god så

jag föredrar den farmför egna kryddblandningar, dessutom har jag alltid slut på nån väsentlig krydda..


Tog grova baugetter till åxå, måste ha lite lyx ibland på måndagkvällarna;)


De hade jättefina fransyskor, alltså stekbiten inte damerna;) för bara 49 kr kilot så då kunde jag inte låta bli att köpa det,funderar på

när vi ska äta stek....mmmm.


Väl hemma hade jag missat en massa som behövdes så jag slängde ett sms till mannen och sa att han gott kunde köpa en stek till:)

när han ändå handlade liksom. De brukar vara rätt dyra annars.


Gjorde min chiliconcarne och fullkornsris,och sen fick äldsta tösen ta kökstjänsten medan jag läste läxor med 7 åringarna.


Lilla fia som inte sovit middag klarade av dagen utmärkt, men en hel del gnuggande i ögonen blev det på em...stackars liten.

Stoppade henne i säng vid 19.15 och hon somnade nog innan hon fick kinden på kudden.

Jag måste försöka få till en sovstund för henne de dagar det är kyrkis!

Funderar på om hon blir trött nog för att sova en stund på kyrkan i vagnen om vi går på ÖF på morgonen...jag ska prova det på onsdag.


När min käre man kom hem vid 21 så visade han stolt hur stora hans byxor blivit i midjan:)

Han har för första gången sen gymnasiet motionerat regelbundet det senaste halvåret, han spinner.

Och han har tappat några kilon.

Inte så mkt på vågen men det är ju för att fläsket blivit muskler!

Hans rätt rejäla ölkagge har minskat drastiskt och det gör ju inget:)

Fast jag får inte säga att han har ölmage för det kan han inte erkänna....men det är rätt många bärs som slinker ner...:)

Nu är det väl dags att knoppa, ska till ÖF i morgon tänkte jag, och då duger det inte att ligga och slafa halva dagen!!

Bye bye!


Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Skapa flashcards