Alla inlägg den 16 januari 2008

Av Carola - 16 januari 2008 22:13

Bläddrar i Studieförbundet vuxenskolans kursutbud, hittar en kurs som heter Pappagrupp.

Alltså inte alls för mig, men jag läser ändå:


"Har du blivit med barn uppstår ju en massa frågor, som du som man skulle vilja diskutera med andra män i samma situation.

Män vill vara aktiva, jämställda och engagerade föräldrar.

Män som inte vill vara vare sig patriarker eller velourpappor känner sig lätt vilsen i "pannkakan". Här har du ett forum för tanke- och erfarenhetsutbyte.

Mån kl 18.30-21.00

Kursstart 11/2

4 ggr/12 tim/800kr

Jesper Banck"


Och jag blir så trött!!

Männen vägrar jämställdhet, de tycker kanske inte att det är okey att en kvinna får lägre lön än en man för samma arbete, att kvinnor ska kvoteras in i olika sammanhang (vilket  väl iofs måste anses vara det dummaste nån hittat på? Bäst person för arbetet/uppdraget måste ju vara det enda rätta, oavsett om personen är man eller kvinna, visst? Och som kvinna skulle jag inte uppskatta att få ett arbete på inkvoterade grunder, då är jag ju inte den bäste för jobbet! Kanske var jag den enda kvinna som sökte, och 100 män..men jag fick jobbet för att jag kvoteras...men nej..brrrr) men säg mig vilken man som tackar nej till en högre lön eller trevlig befodran med hänvisning till att hans kvinnliga kollega kanske borde få det ist...?

Nej de finns ju inte.

(OK,det gör de säkert men inte just här och nu, inte i min värld:)  Nerd


Men GRAVIDA ska de minsann vara ändå de jäklarna!?

Där ska det minsann vara så himla jämställt och fint..

Alltså, jag trodde alla visste att en man inte kan bli gravid??


Det lärde jag mig nån gång i lågstadiet, men precis som folk på allvar tror att mina tvillingar som är en pojke och en flicka är enäggstvillingar, kanske män tror att de faktiskt ÄR gravida?


Många blivande fäder är ju både illamående och går upp i vikt... Lol


Men hallå?

Jag tycker det är så löjligt så jag blir alldeles matt!

Det töntigaste jag vet är en stor stark, eller liten klen,  Smile man som deklarerar:

"Vi är gravida!"

Eller, " Ja,när vi blev gravida.."  eller värst av alla: " JAG är gravid!"


Nej nej nej.

Säg gärna " Vi väntar barn" det är en helt annan sak, dessutom grammatiskt riktigt,  men att påstå att han på nåt vis är delaktig i den process som pågår i en gravid kvinnas kropp det är väl ändå att önska sig månen?

Jo, en man behövs för att skapa livet som växer i den gravida magen, men inte mer.

Han är INTE gravid.


Och ja, det är underbart med män som avgudar sin gravida kvinna, som sätter dem på små rosa fluffiga piedestaler och beskyddar dem från allt ont, samt åker långa omvägar för att skaffa just det som hon bara måste ha just NU! Driving

Såklart anser jag att en man ska finnas för sin gravida kvinna i alla möjliga och omöjliga situationer!


Men en man som säger att han ÄR gravid tappar sin aktning i mina ögon.

Jag kommer för evigt att se dem som löjliga små tofflar;)

Sorry.


När en man säger att han är gravid så förringar han alla kvinnor som är gravida, för det är en jäkla resa-en graviditet!

Alla förändringar som kroppen genomgår, både fyskiskt och psykiskt, att dygnet runt leva med en liten varelse inom sig, att kanske må dåligt eller vara euforisk av lycka , att öka ett antal kilon i vikt, att försöka balansera sin nya stora mage utan att snubbla eller få ont i ryggen, att hitta nån ställning att sova hyfsat i, att vakna med halsbränna,kanske kräkas, att känna små sparkar och buffar, att känna rejäla hårda sparkar som nästan tar andan ur en, :) att försöka följa alla kostråd om vad man ska och absolut inte ska äta och dricka, att ständigt fundera om bebisen mår bra, att få ångest om man inte känner rörelser som man brukar, att le fånigt med glädjetårar i ögonen när man sitter på bussen och bebisen kickar loss...


Sorry killar, men ni kommer inte att få vara med om det!

Men att tro att man är ens i närheten av att veta hur det känns, det är att förringa det hela.


Den blivade fadern kan låta bli att berätta om tillökningen tills han själv väljer att avslöja något, han kan fortsätta dricka alkohol och använda nikotin om han så vill, han kan fortsätta med sina hårda tuffa träningar, han  kan flyga och fara precis som han alltid gjort, och hans kropp behöver inte förändras det minsta!


Kom inte och snacka om att vara gravid då liksom...


Men jag antar att männen är avundsjuka, och det kan de gott vara:)


Tack och lov att jag är kvinna och får vara med om det underbara att ha en växande bebis i magen!

Jag skulle aldrig vilja vara man. Tongue Out


Och min man säger: Vi ska ha barn / Min fru är gravid , om nu nån undrar;)



(Ja, alltså, inte just nu förstås, men de gånger det varit aktuellt!)








Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Ovido - Quiz & Flashcards