Direktlänk till inlägg 21 januari 2008

4 månader och nydöpt

Av Carola - 21 januari 2008 00:44

Jahapp, minsann har inte hela fyra månader rullat förbi sen vår lilla bebis föddes!Jisses....då vägde hon 2770g, nu är hon över 6 kilo.Stor och tjock..hihi. Jag fick "beröm" för min bra-kvalité-bröstmjölk av BVC,och fånig som man är så känns ju det lite gott:) Och idag har jag lite träningsvärk i armen efter att ha burit denna tjockis under dopet som vi hade igår.. I dessa sjukdomstider så hade jag inga större förhoppningar om att alla skulle var friska på dopdagen, men hoppades i alla fall. Och OM de skulle vara sjuka så var ju feber och snor att föredra framför kräk och illamående..Men det krånglar ju till allt så onödigt mkt om nån/några är sjuka. Hela släkten är ju inbjudna och vem ska man be skippa dopet för att få umgås med baciller ist?Pappa?? Mormor/morfar? Moster??Mamman(dvs jag) är ju lika med käk så hon bör ju vara med. Vi hade bokat dop i den kyrkan som de fyra yngsta är döpta i, jag hade alla mina skolavslutningar där, jag är konfirmerad där, makens föräldrar gifte sig där för många år sen och VI gifte oss ju där i våras! Det känns mao som "vår" kyrka på alla sätt och vis. Men lokalen som finns precis intill var uppbokad, så då bokade vi dopkaffe i den andra kyrkan, den där vi är typ fyra dagar/vecka och känns nästan som hemma:) Fredag kväll var jag och syrran där och dukade , och maken hade varit där tidigare med smörgåstårta och rosa prinsesstårta.Vita dukar på borden, tulpaner och ljus, klart! Fredag kväll, alla friska! Tummar hålls! Vaknar lördag morgon av kvittrande barnröster:)4+2 åringen sitter och kollar på TV och pratar glatt.ALLA FRISKA!! Kors i taket, hallelulja, tack gode gud! Jag köpte likadana klänningar till alla tjejerna i julklapp, så de fick de ha, de är jättefina, sådär skotskrutiga i rosa eller lila. H&M 129kr. :)Lille sonen har sin kostym sen bröllopet, och skorna - de var viktiga, tur de passade:)Däremot var slipsen med stjärnor borta? Helt puts väck, finns ingenstans?jaja, det funkar med slips med dödskalle på åxå...syns inte under kavajen.. Dopklänningen hade jag strukit dagen innan så den hängde jag bara in i "transportpåsen".Det är makens mormor som stickat den, hon har gjort två, eftersom vi fick tvillingar så var det ju lite tvunget:)Min mamma har sen sytt underklänning i rosa thaisiden(finns en blå med) och den är så fin!.Det rosa lyser igen det vita stickade lite lite lite, gulligt.Sen hade mamma fått uppdrag att köpa sidenband till rosetten, och jag hade bett om vinröda, så de hade jag knutit en rosett mitt fram med långa band, hade sytt lite så att rosetten inte gick att dra upp (vis av erfarenheten!) och trätt i smala likadana i ärmarna och gjort små rosetter av, det blev så fint så:) Framme i kyrkan, ungefär en halvtimme innan det började, vi skulle prata lite med prästen, byta om på dottern osv.Vi möttes av den manlige prästen som döpt två av barnen, bara det att vi skulle ha en kvinnlig, hon som vigde oss och har döpt ett av barnen?Men si, den stackarn låg hemma med vinterkräksjukan!Hu. Men för vår del gör det absolut inget, vi gillar honom väldigt mkt, han är superbra!Men det är såklart tråkigt att hon är sjuk. På med klänningen, amma lite så hon var nöjd, sätta fast den lilla rosen på klänningen längst ner, och sen var det som nästan dags. Vi tågade in efter prästen, alla på en lång rad:)Det är alltid lite nervöst att stå där framme, men det är skönt att ha barnen omkring sig.Kikade ut över våra släktingar och vänner som satt där så fint:) Jag hade bestämt att vi skulle sjunga Måne och sol, den sjunger de ofta på kyrkis så den kändes bra, dessutom gillar jag den, och sen Tryggare kan ingen vara.Inga nymodigheter här inte!Sen hade jag bestämt att maken skulle läsa om Jesus och barnen så det gjorde han:)Det brukar han göra. Själv kan jag på min höjd säga vad barnet i min famn ska heta...feg som tusan när det kommer till att prata offentligt, eller i större sammanhang än typ 3 personer...Maken bryr sig inte alls om vad som ska sjungas eller sägas, han överlåter det på mig. Sist vi hade dop, för vår numera dryga två år gamla dotter, så hade vår tvillingtjej brutit benet precis en vecka innan, så hon satt i rullstol och hade fruktansvärt ont. Hon var ledsen då över att inte kunna göra något, så nu skulle hon få hälla upp vattnet i dopfunten. Det gjorde hon med bravur, och själva dopet gick utmärkt, med en liten tös som inte sa ett pip, även om hon blev rejält blöt om skallen:)Tvillingsonen fick torka henne om huvudet, och det gjorde han med tydlig stolthet.Fast egentligen ville han åxå hälla upp vatten, så med arg röst har han deklarerat att "Nästa barn, då SKA jag hälla upp vatten!"Hihi..inte "om" utan bara ett konstaterande att "nästa"unge..:)Så gick prästen runt lite med henne för att visa upp henne för församlingen, och hon - som brukar anse att mamma är på rymmen om jag är en meter ifrån henne och slå på sirenen(=illvråla) - hon bara satt där så förnöjt i hans famn!Skönt:) Efter vårt dop var det ett annat dop direkt efter, så vi nästan krockade med dem på vår väg ut.Jag hann bara sätta fast dottern i babyskyddet så slocknade hon och sov djupt.Det är jobbigt att bli döpt:) Vi åkte ner till nästa kyrka där vi hade mottagningen, minglade lite först och sen såg vi till att alla barnen fick sin mat.Min mamma hade gjort kyckling och korvspett som de satte i sig med god aptit. Vi vuxna åt upp två gigantiska smörgåstårtor som vi beställt, underbara.Till det var det Loka alt. lättöl.Så var det rosa prinsess tårtor, ja, det blir tårta på tårta, men ack så gott och så ruskigt enkelt att beställa allt och slippa göra ett endaste dugg! Och de är sååååå goda:) Ungarna fick glass och strössel,men flera av dem ville ha tårta med så det fick de. När vi döpte vårt femte barn lyckades min mamma och min man övertala mig om att det skulle räcka med en 20 bitars tårta. (De är jättestora dessa tårtor och 20 bitar räcker lugnt till 30 pers) och att barnen skulle få enbart glass, inga ungar gillar tårta....Mot min övertygelse gick jag med på det. Och vad hände?Jo tårtan tog slut innan ens hälften hade fått!Alla ungar var där först och tog för sig stooora bitar, som vissa sen inte åt upp utan de slängdes:(Glassen åt de åxå upp, så det var ju för allt i världen bra, men fy fasiken vad jag tyckte det var pinsamt! Så aldrig mer!Hellre en tårta över än att en endaste person blir utan! Denna gången räckte allt så där perfekt lagom bra!Det blev en liten bit smörgås tårta kvar, och en kvarts prinsesstårta.Nöjd. Min lilla söta nydöpta prinsessa ammade lite hos mig, men sen var hon på utflykt överallt. I allas famnar var hon och var så nöjd!Alla var så imponerade över att hon var så "snäll", och jag med, för som sagt, hon brukar illvråla hos alla andra...?!Hon till och med somnade!! i famnen på en av våra gäster!Ingen lång stund, men tillräckligt för att orka med resten av dagen. Hon fick jättefina presenter, vår lilla skrutta.Bla en flaska portvin som ska lagras i 18 år! det tycker jag är en superkul grej, lagom till hon blir myndig kan hon öppna den:)Kanske kan hon dela den med sin mamma då, för vid det laget kanske jag slutat vara gravid eller amma;) Hela dagen kändes toppenbra, det enda är ju att man absolut inte hinner prata med folk.De försöker, kommer fram och försöker prata lite, men så kommer nästa, och nästa och nästa och så måste man rusa iväg för att hälla upp en termos kaffe...typ.Men men, så är det ju:) Folk började droppa av , vi städade och höll nästan på att glömma att ta kort med hela familjen och faddrarna!Tur att ena faddern kom på det innan sista gästen hunnit fara så vi kunde engagera henne som fotograf!Blev förhoppningsvis nåt hyfsat kort, det är svårt med så många människor.Men det är jättekul, vi har samma faddrar till alla ungar, och kort från alla dop, det är härligt att se hur barnaskaran växer! Jag är ju som alltid, grymt stolt över mina barn!Alla skötte sig exemplariskt hela dagen.Inget gnäll, inget bråk, inget tjafs, utan bara goa fina glada ungar.Massa spring i benen på de mindre, men i denna lokalen gör det inget, det finns utrymme.Och nåt som jag tycker är väääldigt konstigt, är att ingen av flickornas klänningar är smutsiga?!2 åringens tröja var lite fläckig, och sonen hade nog spillt glass på kostymen...men annars inte en fläck!Varför är det inte alltid så?:) Väl hemma så beställde vi pizza...slött men snabbt och enkelt, och sen slappade vi i soffan.Lilla bebisen kvartade in på mitt bröst, där sov hon tungt och länge. Det är jättejobbigt faktiskt att bli döpt, men väldigt trevligt. Jag tycker att det är skönt att det är över, just detta med att vara orolig för att nån ska bli sjuk är jobbigt:(Det är ju tyvärr så, vi är många i familjen, många som kan drabbas.Men tur att vi var friska. (ja, jag tror faktiskt att jag är både bacillrädd och hypokondriker...*S*) Nu är hon döpt, vår sjätte dotter, vårt sjunde underverk!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carola - 12 februari 2014 21:55

...så finns jag, men jag har flyttat till Loppi:) Ni klickar HÄR så kommer ni dit, och kan läsa om mig och de nio fantastiska barnen :)    ...

Av Carola - 17 juli 2012 11:06

Japp det har kommit en app så man enkelt kan blogga från luren även här och det måste jag såklart prova !! Verkar inte som man får in bilderna i själva inlägget utan får välja att lägga den överst eller under texten...:-/ nja.. Iaf blir det en bild...

Av Carola - 5 mars 2012 23:56

  Ja, här lämnar man sin lilla goding för att åka och träna och så får man det här videoklippet från Perra, det är ju så gulligt så jag tror jag storknar!         ...

Av Carola - 16 oktober 2011 23:45

  Hoppsansa, vet ni, de två vinnarna av Liberorabatterna har inte hört av sig!!??   Jag hade heller ingen mailadress till dem så jag kunde maila, inte heller nån hemsida...så jag har inget annat val än att dra två nya!   Jag är ledsen tjeje...

Av Carola - 10 oktober 2011 15:25

Hörrni sluta fråga om vi vill / ska ha fler barn  !!! Jag får frågan ideligen, och jag har aldrig berättat förr om vi planerar fler eller inte och jag kommer inte göra det nu heller     . Svaret är att ni får helt enkelt se hur det blir ! Antin...

Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Skapa flashcards