Direktlänk till inlägg 9 juni 2008

Men vad är det nu då??

Av Carola - 9 juni 2008 00:14

Vad är det för fel på vårt hus??

Nu har elen lagt av i typ halva huset!!


Maken och tre av barnen var och badade i dag, och jag var hemma med febrig 5 åring, seg 12 åring, glad bebis och mig själv.

Varmt , varmt,varmt, och så kvavt och konstigt.

Jag älskar solen och värmen, det får gärna vara supervarmt, men idag har det varit konstigt varmt:(

Klibbigt och kletigt, fast det har blåst halv storm.

Hur som helst så lade jag mig i vår säng med bebisen för att amma henne, med förhoppningen att hon skulle somna så jag kunde blunda lite jag med:)

Klockan var 16.45

Givetvis så somnade jag på en halv grisblink, och sov gott tillsammans med henne i en halvtimme, då gubben och ungarna kom hem och började prata/bråka/kivas/sucka/osv.

Så hör jag hur sonen öppnar micron, stänger den och trycker på knappen..men den går inte igång.

Han trycker då ner klykan på brödrosten men den hoppar upp direkt, som den gör när inte sladden är i.

Då öppnar han kylen.

Så kommer han tassande in till mig.

- Mamma, kylen funkar inte, frysen funkar inte, micron funkar inte och inte rosten heller? Varför då?

-Inte vet väl jag, jag sover, muttrade jag och hänvisade till pappan i huset.


Hör hur han letar reda på mannen, och efter några minuter kommer maken upp till mig.

-Hur länge har strömmen varit borta?

(Åh, vad jag avskyr frågor som denna? Jag ligger ju och SOVER, hur ska jag veta?)

-Ingen aning.


Han går iväg igen, men nu är bebisen och jag klarvakna så vi kliver upp och går ner i källaren där maken krånglar med säkringarna.

Ingen propp är trasig, ingen propphållare är varm.

Vi läser på bladet där det står vart alla proppar går, men blir inte ett dugg klokare, för även om vi byter dem så funkar det inte.


Vi funderar på om det är tvättmaskinen som fått kortslutning?

Men tumlaren och den är kopplade i samma kontakt och tumlaren funkar?

Även om vi kopplar bort dem från el nätet så funkar det inte ändå:(


Samma med diskmaskinen, den är gammal så den skulle det mkt väl kunna vara...men nää?


Stora tjejernas rum är ett stort förråd/gillestuga från början, som vi delade av när vi flyttade in...i det ena rummet funkar all el, i det andra inget???

Och det är samma rum?


På övervåningen funkar alla sovrum, och vardagsrummet, men inte kök och badrum+toa. Spisen funkar, inte micron, inte kyl och frys...(jippie vad roligt det är...not)


Nere funkar allt utom ena tjejens rum och tvättstugan..fast i tvättstugan funkar tumlaren??


Vi har skruvat ur varenda huvudsäkring, och då borde ju hela huset bli svart, men nä, det händer inget alls....?



Ja men det hörs ju hur korkat det är?

Vi begriper ju ingenting!


Min pappa är borta den här veckan, så honom kan man inte ringa, annars hade han ju kunnat kolla innan man kryper till korset och r i n g e r ....till en hantverkare...!


Jag förbjöd maken att ringa idag.

No way, inte på jourtid igen!!!

12.000kr för en blandare (+ lite till )svider fortfarande!


Maten ska ju klara sig i frysen ett tag....hoppas jag..


Men i morgon bitti måste vi ringa, för vi hittar inget själva.

och...givetvis så kan inte mannen vara hemma.

Så jag ska står där, med en bebis på armen, en hängandes i kjolarna och en sjuk femåring och försöka se ut som att jag inte är en fjolla med tummen mitt i handen, samtidigt som elektrikern kommer att fråga tvåtusem frågor  :(


- Har ni jordfelsbrytare?

- Nej. Eller vänta, jag tror inte det...eller kanske....vad ÄR det egentligen??

- Har ni kollat det här och det här?

- Eh, jag vet inte, jag tror det, fast det var min man som höll på med det här...

- Har ni satt i en 25 ampere eller 10 ampere säkring här?

-?????


Jag HATAR att ha reparatörer och hantverkare här!


Dessutom så var jag inte hemma. Vi skulle åka och titta på vår äldsta dotter som är statist i Gamla Uppsala spelen, en teater om Gamla Uppsalas historia,på gravhögarna, men det blev ju ändringar där i sista minuten.

Vi kunde ju inte gärna bara lämna ett halvt strömlöst hus tillsammans med en son som inte ville följa med, en dotter som hade 40 graders feber och en 12 åring som inte ville  ta hand om sina småsyskon för hon mådde såååå dåligt..( nu mår hon bra...hm)


Så jag ringde min kära syster, för ensam ville jag inte åka, det är trist, och hon kom dit:)

Så syrran , jag , bebisen och tvillingtjejen har kollat på teater i 1 timme och 45 minuter:)

Det blåste rätt bra, ibland blåste man nästan bort;) men det var rätt skönt efter dagens klibbiga värme. fast till slut frös jag....


Spelet var väl helt ok, men kunde gott ha varit hälften så långt, nu kändes det väldigt utdraget och segt.

 Min dotter var såklart den bästa skådespelaren av alla:)


Ja, hon är statist, so what???  Hihi, vaddå stolt över mina ungar??


Jaja, fortsättning följer väl, misstänker jag.

Med all säkerhet lär det bli dyyyyyyrt:(


Jag ska ha ett allvarligt samtal med mina barn i morgon.

Den äldsta ska jag tvinga att bli elektriker.

Näst äldsta rörmokare.

Tvillingarna kan bli it-tekniker och snickare.

Sjuka femåringen får bli målare.

2½ åringen bilmekaniker.

Lilla bebisen advokat, det kan man säkert behöva nån gång..

Återstår en läkare, en polis och en brandman...måste få trillingar...;)

Och vänta lite nu....minst ett välbetalt idrottsproffs måste vi ju skola fram!!!     *s* 


Suck, tror det är dags att gå och sova.....:)

Natti natti:)

 
 
Anna*

Anna*

9 juni 2008 02:34

Jag kommer ihåg en tid då vi hade sådana problem med huset som du skriver om. Till slut visste vi varken ut eller in och vi var så trötta att vi kunda stå och sova. Då såg vi drömhuset med Björn Skifs! Vi skrattade så vi vek oss dubbla. Det var precis rätt tid då. Lycka till och försök att njuta lite av sommarvädret.

http://dagensbibelord.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carola - 12 februari 2014 21:55

...så finns jag, men jag har flyttat till Loppi:) Ni klickar HÄR så kommer ni dit, och kan läsa om mig och de nio fantastiska barnen :)    ...

Av Carola - 17 juli 2012 11:06

Japp det har kommit en app så man enkelt kan blogga från luren även här och det måste jag såklart prova !! Verkar inte som man får in bilderna i själva inlägget utan får välja att lägga den överst eller under texten...:-/ nja.. Iaf blir det en bild...

Av Carola - 5 mars 2012 23:56

  Ja, här lämnar man sin lilla goding för att åka och träna och så får man det här videoklippet från Perra, det är ju så gulligt så jag tror jag storknar!         ...

Av Carola - 16 oktober 2011 23:45

  Hoppsansa, vet ni, de två vinnarna av Liberorabatterna har inte hört av sig!!??   Jag hade heller ingen mailadress till dem så jag kunde maila, inte heller nån hemsida...så jag har inget annat val än att dra två nya!   Jag är ledsen tjeje...

Av Carola - 10 oktober 2011 15:25

Hörrni sluta fråga om vi vill / ska ha fler barn  !!! Jag får frågan ideligen, och jag har aldrig berättat förr om vi planerar fler eller inte och jag kommer inte göra det nu heller     . Svaret är att ni får helt enkelt se hur det blir ! Antin...

Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Ovido - Quiz & Flashcards