Alla inlägg den 30 augusti 2008

Av Carola - 30 augusti 2008 22:39

Snart 3 åriga dottern gör sig klar för natten:)





Nu börjar lugnet lägra sig här hemma.

Endast de två äldsta barnen är vakna förutom jag, övriga, inklusive mannen sover gott i sina sängar.

Nej förresten, lilla Loppan sover inte i sin säng, hon sover i vagnen i vardagsrummet, bredvid mig.


Hon har, (äntligen - kors i taket - Hallelulja!) fattat det här med att sova!

Det tog ju bara sisådär 10 månader....

Hon har ju vägrat att sova på dagtid mer eller mindre sen hon föddes. Om jag knöt in henne i sjalen så somnade hon iofs, men ingen annanstans.

Inte ens i vagnen på promenad somnade hon!

Märkliga barn:)


Hela dagarna har hon varit vaken, ibland har hon av misstag råkat slumra till i bilen eller famnen, men då bara en kort stund.

Gissa hur mkt man får gjort med en bebis på armen, eller runt knäna, eller krypandes i 110 mot sandlådan för att mugga in sand så det dammar i munnen??


Juuust det, inte mycket:)


Men nu, sen kanske 2-3 veckor tillbaka så har det hänt nåt!

Hon börjar gnugga sina vackra blå ögon runt lunchdags, och då är det bara att lägga ner henne i vagnen så somnar hon( lite protesterar hon, men tystnar snart) och sen sover hon gott i minst en, ofta två, och ibland tre timmar:)

Så trevligt så. Jag skulle kunna få SÅ MYCKET gjort, om jag bara fick ändan ur vagnen;)


På kvällarna har hon fram tills nyss vägrat somna nån annanstans än i min famn, ammandes, och helst skulle jag sitta kvar där sen, hela kvällen...

Inget kul.

Och vi har försökt,jisses, jag har ruskat vagn, suttit bredvid sängen, hållit handen, hon har legat i soffan intill,nära,nära,nära , maken har ruskat vagn, erbjudit välling,napp, vatten, hon har fått skrika, hon ha gråtit, men vem fasiken har hjärta till det när det är de mest hjärtskärande,panikfyllda vrålen som gör ont i en?

Det har alltid slutat i min famn, ammandes, med en liten svettig snyftande unge fastklamrad som en apa....

Själv sitter man där och känner sig som det elakaste mamman i hela världen, den lilla ungen vill ju bara vara sååååå nära, och så förvägrar man det:/


Nu är det inte så längre:)

Ingen ska dock tro att hon ligger i sin säng och sover hela nätter, onej då, men hon somnar gott i sin vagn(fastspänd med sele, annars skulle hon slänga sig över kanten) med en vällingflaska som hon lärt sig gilla, välling har varit äckligt nämligen, och sen sover hon där hela kvällen medan vi kan göra annat än sitta med henne i famnen.

Hon vaknar till mellan varven, men då trycker man in flaskan i munnen på henne så somnar hon om:D


Senaste nätterna har hon faktiskt sovit nästan hela nätterna ensam,( i vagnen då, ) jag har gått upp när hon vaknat och tryckt in flaskan igen och hon har ätit och somnat. Det brukar vara vid 3-4 hon kvicknar till, och sen vid 6-7 tiden , men då får hon komma över till mig och amma - herregud jag VILL ju ha henne sådär nära, bara inte heeeeela natten:)

Då myser hon riktigt(ja , jag med såklart!), passar in sin lilla mjuka varma kropp mot min, smackar efter bröstet och drar i tröjan så hon kommer åt, och sen äter hon sakta, länge och njutningsfullt, och sen somnar hon om, och så sover vi sådär nära tills framåt halv nio:)


Hur ska vi komma upp i tid nästa vecka när kyrkis börjar kl 9.00??

Det blir tuuuuffft;)


Övriga barn plus make kliver upp vid 7 på morgnarna, men då sover vi alltså vidare:D

Härligt!


Nu har vi dessutom fått en dörr in till sovrummet!

Jag har letat på Blocket sen förra sommaren,men inte hittat nån förrän nu, och pappa satte in den i förra veckan, så nu är det ett helt nytt sovrum:)

Passade på att möblera som vi ville ha det från början, men det funkade inget vidare då, med en stor dubbelsäng mitt i valvöppningen, men nu blev det så bra så.


Nix, nu är det dags att säga godnatt till stortjejerna, äldsta ska upp tidigt i morgon för de ska på gudstjänst kl. 9.30, det är första träffen för konfirmanderna, och hon ska ju bli en sån.

"Medtag gärna era föräldrar" stod det på lappen de fick, men herregud!? Sååå tidigt! Glöm det;)


Faktum är att jag inte kan för vi ska på babysim. Jag, Loppan, snart 3 åringen och 5 åringen har badtid kl. 11.00

Mannen med, men han jobbar ju typ 24/7 nuförtiden, så ska det bli nåt simmande så får jag vackert åka själv!

Det funkar jättebra, men det är tråkigt att vara ensam bland alla andra glada par med två barn var...

Det roliga är att jag ensam med tre små barn är snabbare klar med dusch och påklädning efteråt än vad de som är två vuxna på två barn är:D


Undras om det kallas  e r f  a r e n h e t? :D


Natti natti!!

Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Skapa flashcards