Direktlänk till inlägg 21 oktober 2008

Tack:)

Av Carola - 21 oktober 2008 23:43

Tack snälla för kommentarerna:)

Känns skönt att höra att det finns fler, men det vet jag ju iofs, men ändå:)


Idag har jag minsann lagat finfint käk här hemma!

Inget stress här inte:)

Slog till på de ekologiska grytbitarna som låg i frysen och såg goda ut, och gjorde en "grönsaksspäckad" köttgryta med vin..mitt på blanka tisdagen.

Rev en massa morötter,hällde i röda linser,massa kantareller och jättemkt rödvin:D Potatis till det, och jodå, sonen åt minsann med ganska god aptit.

Han genomskådade linserna rätt snart, men morötterna såg han inte förrän han tagit om;) Han hade fullt sjå med att pilla bort svampen...


Det är nog ett av mina bästa tips förresten(för jag har ju knep jag med, även om de kändes på upphällningen igår) .


Om jag river i morötter, så kan jag gärna skiva i några slantar åxå, eller har jag mixat kidneybönor så låter jag några vara hela, för då tror ungarna att de pillat bort allt när de tagit bort det som är uppenbart;)

Ligger det en hel lök och gottar sig i såsen så ser de inte att jag rivit i tre andra;)

Och så vidare.


Smartast vinner:D


Annars så har jag ju skjutsat till kyrkis, och sen åkte jag hem igen med treåringen och Loppan, åt frukost för det hann jag inte innan...och grejade på lite här hemma innan jag hämtade igen.

Hem för lunch och sen tillbaka till kyrkis, nu med treåringen:)

Fram och tillbaka.


Marge Simpsons kostym var skitenkel att sy!!!

Håret blev kalasbra, syrran skrattade så hon vek sig dubbel när dottern mannekängade för henne:)

Jag sydde bara en halvmeterhög tub av det blå pälstyget, som jag sen tänkte knö in vadd i, men det funkade inte riktigt som jag tänkt. Det vek sig och svajade betänkligt, och dottern sa att det inte satt fast på huvudet ordentligt.

Så då gnuggade jag geniknölen(ja, har bara en *s*) och gick ut i garaget och hämtade ett gammalt liggunderlag, som jag klippte av i lagom längd.

Det knöt vi sen fast runt huvudet på henne och ovanpå så trädde vi det blåa tyget. Sitter som fastgjutet!


Klänningen är åxå den bara en tub, med en resårkanal över bysten, jag fick iofs sy in den lite efter hennes former för hon ville ha den lite tajtare än vad den blev först.


Klänningen har en söm i bak, och en resårkanal upptill.

Håret har en söm bak och en resårkanal nedtill.

Lätt som en plätt! :)


Imorgon ska jag se om jag hittar den blå pyamasen som jag tänkt att dockan ska ha, den som ska få bli Maggie Simpson, bebisen, och sen ska jag klura ut hur jag ska få en napp att sitta kvar i munnen på den....och så försöka hitta en gul långärmad tunn tröja + strumpbyxor.

Det känns som det svåraste, för om jag inte är helt fel ute så är just gult inte höstens hetaste modefärg direkt?

Tips???


Nu är det sovdags!!!

Natti natti:)


 
 
Dakrish

Dakrish

22 oktober 2008 20:48

Vet du...

Både min sambo och jag har Asperger... ingen utav oss äter grönsaker (eller jo, råa tomater, gurka och rå morot) och väldigt få frukter. Det går ingen större nöd på oss.

Jag tror det blir lite för många krav och tvång ibland. Kan ni inte avdramatisera det där med frukt och grönt? Vad är det som gör att det är så svårt för honom? Konsistensen, smaken, att det är så nytt?

Min sambo, t.ex., äter inga grönsaker än de ovan, för hans signalsystem talar om för honom att det är giftigt, äckligt. Det går inte ens att få honom att prova. Nepp, ingenting. Och inte går det att riva ner i grytor, heller, för han äter inte såser. Och inget får röra på tallriken. Osv.

Som fyraåring satt jag med en skål med blåbär i fyra timmar på dagis. Fick inte gå från bordet innan jag ätit upp. Tror ni jag åt? Nä, jag satt kvar när mormor kom för att hämta. Hon bad personalen lägga dem i en påse, så kunde hon äta dem hemma, för ungen äter inte blåbär. Och nu, sexton år senare? Jag älskar färska och frysta blåbär, men blåbärssoppa är pest och pina.

Ang. äldsta dottern... håll på reglerna. Se om du kan låna boken "Fy sjutton!" från biblioteket, jag tror det är bland det bästa jag läst om barnuppfostran, fastän den är lite gammal. Hon har haft tolv (!) barn och fosterbarn, så en del knep ligger definitivt däri. (Och som fjortonåring hade jag boken hemma på lån nästan konstant, under min madrass, för att mor inte skulle komma över något som skulle fungera...)

http://dakrish.blogspot.com

 
Ingen bild

Carola

23 oktober 2008 13:32

Dakrish: tack för dina synpunkter:)
Vad det gäller grönsakerna och frukten, så är det ju så att det blir jättejobbigt för honom när det serveras det till mellis på skolan, eller som idag när de går på en aktivitet efter skolan. Då brukar de få ett äpple. Han är ju såklart lika hungrig som de andra, eller mer kanske eftersom han ätit så dåligt till lunch oftast...Det underlättar ju väldigt att äta det som de flesta andra äter:)
Det finns ju vitaminer att köpa, och de äter han, så nog kommer han att klara sig bra ändå.:)
Äldsta dottern ja...hm kanske ska googla på den där boken, och kika in på bibblan och kolla efter den. Jag läser inga uppfostringsböcker normalt, för jag tycker att jag är så bra på det ändå;)och jag har ju lyckats finfint med den äldsta...bara sex barn kvar...pust:)
Nu slog det mig att jag kanske skulle kolla under hennes säng, boken kanske redan ligger där;)?
Tack!

 
Anna B

Anna B

24 oktober 2008 09:04

SNÄLLA kan vi inte få se Marge? Bakifrån om hon inte vill vara med på bloggen :)

http://mittoperfektaliv.blogspot.com

 
Ingen bild

Carola

24 oktober 2008 20:11

Marge kommer, jag lovar:) Men hon är iväg nu och tog kameran med sig...I helgen blir hon offentlig:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carola - 12 februari 2014 21:55

...så finns jag, men jag har flyttat till Loppi:) Ni klickar HÄR så kommer ni dit, och kan läsa om mig och de nio fantastiska barnen :)    ...

Av Carola - 17 juli 2012 11:06

Japp det har kommit en app så man enkelt kan blogga från luren även här och det måste jag såklart prova !! Verkar inte som man får in bilderna i själva inlägget utan får välja att lägga den överst eller under texten...:-/ nja.. Iaf blir det en bild...

Av Carola - 5 mars 2012 23:56

  Ja, här lämnar man sin lilla goding för att åka och träna och så får man det här videoklippet från Perra, det är ju så gulligt så jag tror jag storknar!         ...

Av Carola - 16 oktober 2011 23:45

  Hoppsansa, vet ni, de två vinnarna av Liberorabatterna har inte hört av sig!!??   Jag hade heller ingen mailadress till dem så jag kunde maila, inte heller nån hemsida...så jag har inget annat val än att dra två nya!   Jag är ledsen tjeje...

Av Carola - 10 oktober 2011 15:25

Hörrni sluta fråga om vi vill / ska ha fler barn  !!! Jag får frågan ideligen, och jag har aldrig berättat förr om vi planerar fler eller inte och jag kommer inte göra det nu heller     . Svaret är att ni får helt enkelt se hur det blir ! Antin...

Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Ovido - Quiz & Flashcards