Alla inlägg den 29 oktober 2008

Av Carola - 29 oktober 2008 19:06


Igår var det, lite sent, 1 årskontroll på Loppan.

Vi hade tid kl. 14.00, och jag och de tre minsta ångade in på BVC två minuter i, det finns ingen anledning att vara ute i goood tid så länge som man är I tid:)

Sköterskan kom och hämtade oss och vi gick in på rummet där farbror doktorn väntade tillsammans med en elev, minns inte om det var en läkarkandis eller ssk elev...hm.

3 och 5åringen började genast att plocka ur alla leksaker ur lådan som finns där inne, och jag hälsade på doktorn och började klä av Loppan.

Samtidigt som jag småpratade lite så fick jag av alla kläder och satte henne på vågen som stannade på 10kg och 45gram:)

Ingen liten Loppa längre, minsann.

Längden minns jag inte, men hon låg där och storlog och tyckte det var tjosan hejsan, och huvudmåttet gick av bara farten.


Sen fick hon halvsitta i mitt knä med doktorn framför sig, han klämde på magen och kände på pulsarna i ljumskarna och lyssnade på hjärtat. Hon samarbetade villigt, och fick med beröm godkänt:)

Så kom sköterskan med sprutan, hon frågade om jag var beredd och det var jag, hade redan tagit ett grepp på armar och ben så hon inte kunde spralla runt, och så fick hon ett stick i låret.


AJJJJ, vad ont det gjorde:( Stora tårar och ett besviket tjut och sköterskan fick onda ögat en sekund, men sen kom 3 åringen och klappade henne på huvudet och sa : Såja, Loppan, det är inget farligt:)

Och då var det ju bra igen:)


De frågade om jag undrade nåt, men det gör jag ju sällan, så jag tog alla våra fyra jackor under ena armen, skötväskan och handväskan på andra axeln och en Loppa i bara blöjan och gick ut i väntrummet för att klä på henne och låta de andra leka en liten stund.

Klockan var 12 minuter över två:)


Sköterskan kom ute efter en stund och konstaterade att jag var så snabb så de fick sitta sysslolösa i väntan på nästa patient som inte ens kommit;)

Ja, men man har väl gjort det förr:)



När mina nu 8 åriga tvillingar var bebisar så hade vi en annan bvc-sköterska, en extremt virrig och snurrig människa. Hon kallade dem alltid för "Tvilling ett och två"....och de är en pojke och en flicka, så de är ju inte direkt svåra att skilja på;)

När jag kom för att väga dem så fick jag aldrig nån hjälp av henne , tvärtom så krånglade hon till allt hela tiden:(

Jag kom in med båda, lärde mig snabbt att hon ville ha "Tvilling ett" först, för annars fick hon inte ihop det rätt i sina papper, så jag klädde av sonen, lade honom på vågen, rapporterade vikten till henne, som alltid frågade om minst en gång vad den var, så flyttade jag honom till längdbrädan, hon kom och drog i benen och fick alltid en knepig längd, typ 63,3cm...

Hon var alltid tvungen att kolla i pappren så att de vuxit för annars så mätte vi om....och DÅ hade de fått nån extra cm...hm?


Så satte hon sig och fyllde i på kurvorna medan jag svidade på honom alla kläder, lade honom i vagnen eller babyskyddet, och tog dottern och klädde av henne och lade upp henne på vågen och berättade vad hon vägde.


DÅ frågade hon vad SONEN vägde?


Men jisses? Det hade hon skrivit ner på flera olika ställen, eller borde ha gjort iaf....men nix.

Detta upprepade sig VARJE gång vi var där!!!

VARENDASTE GÅNG.


Jag stod ut länge och väl med henne,men när hon lyckades röra till det med en vaccinering av ett av de äldre barnen så fick det vara nog och jag bytte.

Till en underbar sköterska:) Som tyvärr har slutat, men den jag har nu är åxå superbra:)

Det var nog när jag sjåade runt på tvillingbebisar som jag blev snabb:)

Det var ju alltid en som väntade på sin tur, bäst att snabba sig på.

Så det är in och ut som gäller på BVC:)



Till middag idag gjorde jag en ugnsomelett.

Har jag aldrig gjort förr, men det var väl rätt ok. Till det blev det stekt potatis, köttbullar, korv, majs, räkor,kräftstjärtar och sallad. Allt serverat för sig, så man kunde plocka som man ville. Bra att bli av med rester som stod i kylen.


Efter middagen slängde jag mig i soffan och kollade på tv, medan maken städade två av tre toaletter:)

Visst är det en bra uppdelning?

Han ska åka på en pokerkryssning fredag- söndag, och jag är v ä l d i g t oförtjust i det, (ska jag vara ärlig så är jag skitsur) så han jobbar på för att ligga på plus;)

Han smsade häromdagen att han kunde städa hela huset så kunde jag få pynta sen.

Vaddå "Pynta"? undrade jag, jo inför Halloween.


Den dealen gick jag snabbt med på , för pyntandet inför det sträcker sig till en ynka liten kartong med några ljuslyktor:) Tar väl 5minuter att plocka fram:)

Å andra sidan så innebär "städa hela huset" olika saker för oss.

För honom är det typ plocka undan det värsta, damma, dammsuga och torka golv.


För mig är det , förutom ovanstående: Torka av alla skitiga köksskåp, badrumsskåp, spisknappar, röja och lägga undan saker på sin rätta plats - inte dumpa dem i en hög och säga att det får jag ta hand om för han vet inte vart det ska vara...sortera smutstvätt efter att man burit ner den, sortera posthögarna, bädda rent, byta trasiga glödlampor, byta handdukar, vattna blommor, piffa lite här och där, och ja tvåtusen såna där saker till...

Han menar att det tar några timmar, jag anser att det mer rör sig om dagar..


Å andra sidan igen så ska jag ta med ungarna så han får vara ensam och städa och då går det ju snabbare.


Hur som helst, han kan städa hur mkt han vill, det gör mig inte mindre sur för att han väljer att spela poker med sina kompisar när han för en gångs skulle är ledig, än umgås med oss.

Han har jobbat 13 veckor i sträck. Alltså 7 dagar per vecka i 13 veckor. Inte ledig en enda dag. Jo nu ljuger jag allt lite, han har faktiskt varit ledig några söndagar nu på slutet....;)


Jo det är jättekul att få åka iväg och ha kul, undras jag när JAG ska "få" göra det? ;)

Det värsta är, att när han kommer hem så är han bakis, luktar illa och går och lägger sig...eller de kommer kanske hem på förmiddagen förresten? Skit samma för bakis lär han vara, och flashar med toblerone och parfym och ungarna tycker det är jätteroligt att få presenter och fattar inte alls varför jag är sur.

Vaddå?

Jag e´int bitter:D

Bara sur.

Men det går väl över....

Kanske.


Om man lägger ihop alla hans pokerresor och fiskeresor och andra nöjessaker han gjort, då kommer jag upp i en husmorssemester i Thailand i en månad:)

Fasiken vad jag ska njuta:)


Jaja, nog klagat om det.

Det låter värre än det är:)


Idg har vi bakat monstermuffins som jag snott ide´n till från Mitt(o)perfekta liv, de ser skitläskiga ut och ungarna var eld och lågor:)


Vet ni förresten vad som händer om man tappar en flaska med karamellfärg på golvet i affären??

Numera vet jag det.....

;)


Ha det gott:)

Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Ovido - Quiz & Flashcards