Direktlänk till inlägg 30 november 2008

Lördag på akuten

Av Carola - 30 november 2008 22:25

Jojo,inte var det slut på eländet inte.

Vi lade ju Loppan kl. 19.30 och hon somnade gott och sen sov hon.

Och sov.

Och sov.

När klockan var 12.00 så väckte jag henne, gjorde iordning an flaska välling och gick in till henne. Hon skrek högt av hunger och kastade upp armarna efter flaskan, och sen drack hon upp 200 ml.

Sen somnade hon igen?

Jag ruskade liv i henne igen och tog upp henne i famnen och vi satte oss vid köksbordet, där somnade hon på en gång.

Ruskade henne vaken igen och då kräktes hon, ca 50 ml av vällingen, så en hel del stannade kvar.


Vi gick till skötbordet för att byta de nerkräkta kläderna och när jag lade henne ner så...somnade hon.


Nu kändes det inte så där jätteroligt med en unge som inte kunde hålla sig vaken, och när hon var vaken så gav hon ingen vidare kontakt:(


Jag ringde till sjukvårdsupplysningen, det är min sista utväg, för jag avskyr att krångla med sjukvården, det tar bara tid.

Blev uppringd efter nio minuter och då hade jag skrivit ner vad hon fått i sig och på vilka tider, jag hade kollat puls (135) och resp(30) och nypt henne på handryggen för att se om skinnet stannade kvar= uttorkad.

Inga tecken tydde på uttorkning.


Tjejen i telefon var trevlig och duktig på alla sätt och vis och först så tyckte hon att jag skulle försöka vätska upp henne hemma, egentligen så skulle jag ju ha gett en tesked vätskeersättning efter varje kräkning...men GÖR nån verkligen det?

När ungen kräks konstant så är det ju ingen mening, den lilla paus som blir mellan kräkningarna den vill man ju inte gärna sabba med en tesked vatten.

En annan sak är när det lugnat ner sig lite.

Nu fick hon iofs ingen vätskeersättning men hon fick i sig en hel del vanligt vatten under fredagen.


Men när jag frågade hur länge jag vågade vänta, för hon var verkligen som en liten trasa som bara hängde över min axel, hon somnade hela tiden, så drog hon öronen åt sig lite, och till slut så sa hon att jag nog borde åka in till barnmottagningen.

Då svängde hon till och med så att hon gärna såg att någon satt med mig i bilen och gav henne vätska....men dels så hade jag ingen som kunde åka med, och sen tar det ju typ tio minuter att åka.


Den stora systern på 13 år var ju tvungen att vara barnvakt.

Maken jobbade ju såklart, och ädsta dottern var på marknad i sin skola, men mina föräldrar stod stand by, och så fick det bli.

Hastigt men inte så lustigt så klädde jag på en liten trasdocka jacka och mössa och bar ut henne i bilen, där hon givetvis somnade så fort jag spänt fast henne.

Ringde maken på vägen och berättade.


Kunde inte tro att det var sant när det fanns en p-plats precis utanför akuten, och inte ens en där jag var tvungen att fickparkera utan jag kunde lugnt backa in:)

Slängde i en tiokrona i apparaten bara för att inse att den var trasig.

Men bah?

Ringde numret på automaten och fick uppge vilken parkering, vilket nummer på apparaten och mitt reg.nummer

Jag lade surt till att jag gick in på akuten med en sjuk bebis så jag hoppades verkligen att det inte blev nåt strul.


Faktum är att det var lite tur att den var trasig, för inte hade jag väl med mig en massa småmynt?Jag hade varit tvungen att växla och springa ut och lägga i flera gånger.:)


Trampade in på sjukhuset, jag har ju jobbat där så det känns alltid så knepigt att komma dit som förälder, och vidare in på barnmottagningen, där vi fick komma in ganska på en gång.

En sköterska kom och vägde henne, och naken vägde hon 10500g.

Jämfört med vikten på bvc för en månad sen som var 10040g så har hon  ju inte tappat i vikt direkt;)

Tempen var normal, och vi fick vänta lite på läkaren, givetvis så somnade hon...


När han kom in så lade jag upp henne på britsen så han skulle kunna undersöka henne, och hon bara låg där som en lealös liten figur och sov.

Han klämde och kände på henne, kollade i öronen och konstaterade till slut att hon verkade ok.

Han kollade på min lista om hur mkt hon druckit, och sa att hon ju fått i sig för lite, men ändå ok.

Uttorkad verkade hon ju inte, men de skulle ta prover för att se.


Syrran kom in igen och tog en sänka och ett syrabas, Loppan skrek lite när de stack, men så fort de lät henne vara så somnade hon om.

Proverna var helt ok, och läkaren konsulterade sin bakjour, så de kom in båda två.


Efter ännu en undersökning så bestämde de sig  för att det nog var ett virus:)

Surprise surprise;) Det är det ju alltid:)

Sådär extrem trötthet kunde det bli av en infektion, och i kombination med lite uttorkning så var det inget konstigt.

För säkerhets skull så skulle hon få dropp under ca fyra timmar, om det var okey med mig.


Ja det var det ju såklart, och de kom och satte emla i båda armvecken, på en fot och en hand, och sen skulle den verka en timme, så då passade jag på att gå till cafeterian och proviantera upp lite, och två tidningar köpte jag åxå, och ringde hem till sötisarna som var oroliga för sin lillasyster.

Allt var ok hemma, jag berättade vad de kunde leta reda på för mat till middagen och de skulle fixa det.


Tillbaka igen, och hann äta upp en banan och en yoghurt innan de koma och satte nål.

Funkade på först försöket:)

Loppan var ledsen för att de höll fast henne,men av sticket kände hon inget, och så fort de släppte henne så....somnade hon:)

Jag lade henne i vagnen och så fick vi byta rum till ett med en lite bekvämare brits till mig.

Där satt jag sen och läste i mina tidningar och Loppan sov




Lilla skruttan.

När jag hade läst hela Se&Hör och hela Lantliv, löst ett suduko och börjat på ett korsord, och sköterskan hade varit in och vänt på henne för hon låg på armen med droppet, då började jag misströsta att hon skulle bli nåt piggare, och såg en hel natt på sjukhuset framför mig.

Men då, vid 19.00 så vaknade hon!!


För första gången på hela dagen av sig själv:)

Hon pep lite och sträckte upp armarna mot mig och ville komma upp, och så satt hon i mitt knä och halvslumrade en 45 minuter, sen ville hon bläddra lite i tidningen, lägga in lite konstiga kontakter med märkliga nummer i min mobil;D och vi bytte en dyngsur blöja.


När droppet var slut vid 20.30 så kom en ny läkare in och kollade på henne, och då såg han en hyfsat pigg tjej som satt och ritade i en tidning:)

Han frågade hur jag ville göra, åka hem eller stanna kvar?

Jag ville ju bra gärna hem, och han konsulterade bakjouren som okeyade det hela.

Det de skulle gjort under natten var att låta droppet gå på låg fart, men det var inget nödvändigt.


Så sköterskan kom och tog bort dropp och nål, och vi åkte hem:)

Hon somnade ju i bilen hem såklart, och väl hemma så kom alla syskonen och kramade henne och pussade på henne tills hon började gråta:/


Sen var hon uppe i fem minuter innan hon somnade i pappas famn:)

Vi lade henne i vagnen där hon sov vidare och sen flyttade vi över henne i sängen och hon sov tills morgonen.


Kl 9 vaknade hon, och fick 125 ml välling, hon slumrade en stund till innan jag flyttade över henne till mig och så låg vi där och myste ända tills 11:)


Hon är inte alls som vanligt, hon har sovit middag flera gånger, orkar bara en eller två timmar innan hon kroknar, och inte kan hon äta heller för då kräks hon...

Men NÄR hon är vaken, då är hon pigg och glad, även om hon helst sitter i knät och grejar.


Jag ska nog kontakta bvc i morgon och be dem kolla på henne om hon inte blir som vanligt snart, och framför allt kommer igång med att äta.


Usch, det var allt lite läskigt när hon var så slö!

Jag är väldigt cool och ostressad normalt, jag brukar ha bra koll på läget,men att hon blev sådär har jag aldrig varit med om, inte med någon...

Jag trodde ju inte att det var uttorkning, och det var det ju inte heller enligt proverna, men nåt var det ju.

Rätt beslut att åka in mao.


Nu har precis först sonen kräkts, och alldeles nyss 13 åringen!!

Men jag vill inte!!

Det måste vara sluuuuut nu.

Jag som trodde att det var alldeles för lång inkubationstid för att nån skulle drabbas nu:(


Men men, det är ju den tiden på året.....suck.

Jaja, det är som det är.


Loppan sover gott i sin säng nu, och jag ska kolla klart på Wallander.


Natti natti:)

 
 
Ingen bild

ullis4

1 december 2008 10:16

Usch, vad jag tycker synd om er! Stackars lilla loppan och er andra också! Fy för magsjukor!Krya snart på er!

 
Anna B

Anna B

1 december 2008 11:46

Å, stackars stackars er!!! Stackars dig och Stackars Loppan Även om hon kanske itne fattade så mycket av hur det var. Blev alldeles tårögd när jag läste om syskonen som kramade. Är väl lite extra ynklig själv, då vi också har magsjuka, men inte alls av den där kalibern. Krya på er!!!

http://mittoperfektaliv.blogspot.com

 
Malin

Malin

1 december 2008 12:25

Men oj oj oj, vilket elände!
Stackars lilla loppan och stackars alla sjuka barn, och STACKARS mamman , det är vidrigt när alla får magsjuka.
Se till att hålla dig frisk själv.
Hoppas loppan är piggare idag.
Så små barn blir ju lätt uttorkade, vilken tur att du åkte in med henne.
Och vilken tur att dina stora barn är så duktiga!
Hoppas ni får en trevlig andra advent i alla fall!

http://pillris.blogg.se

 
botti

botti

1 december 2008 14:59

Stackars lilla Loppan! Hoppas hon mår bättre idag och att magsjukan snabbt släpper familjen ur sitt grepp!!!

*kramar*

http://www.bottimedmera.blogspot.com

 
Monica

Monica

1 december 2008 16:17

Hur är det med henne nu?
Stackarn

http://barbamamma.bloggagratis.se

 
Trollet

Trollet

2 december 2008 23:30

Hej! Jag hoppas din lilla loppa mår bättre nu och resten av din familj med. Usch vad hemskt när barnen blir så sjuka att de inte orkar göra annat än att sova.
Kram Trollet

http://trolletsblogg.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carola - 12 februari 2014 21:55

...så finns jag, men jag har flyttat till Loppi:) Ni klickar HÄR så kommer ni dit, och kan läsa om mig och de nio fantastiska barnen :)    ...

Av Carola - 17 juli 2012 11:06

Japp det har kommit en app så man enkelt kan blogga från luren även här och det måste jag såklart prova !! Verkar inte som man får in bilderna i själva inlägget utan får välja att lägga den överst eller under texten...:-/ nja.. Iaf blir det en bild...

Av Carola - 5 mars 2012 23:56

  Ja, här lämnar man sin lilla goding för att åka och träna och så får man det här videoklippet från Perra, det är ju så gulligt så jag tror jag storknar!         ...

Av Carola - 16 oktober 2011 23:45

  Hoppsansa, vet ni, de två vinnarna av Liberorabatterna har inte hört av sig!!??   Jag hade heller ingen mailadress till dem så jag kunde maila, inte heller nån hemsida...så jag har inget annat val än att dra två nya!   Jag är ledsen tjeje...

Av Carola - 10 oktober 2011 15:25

Hörrni sluta fråga om vi vill / ska ha fler barn  !!! Jag får frågan ideligen, och jag har aldrig berättat förr om vi planerar fler eller inte och jag kommer inte göra det nu heller     . Svaret är att ni får helt enkelt se hur det blir ! Antin...

Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Ovido - Quiz & Flashcards