Alla inlägg den 14 mars 2009

Av Carola - 14 mars 2009 00:19

Fredagen den trettonde. Otursdag.

Jag kan bara instämma, iaf vad det gäller den här fredagen den trettonde.


Vår 13 åring kom hem idag, glad och trevlig, vilket inte hör till vanligheterna;) Hon hade varit på stan och köpt ett nytt linne som hon skulle ha på sig när hon gick på Grand, som har ungdomsdisco för 13-15 åringar ikväll.

Hon var på ett strålande humör och inte ens att klassens föräldrar gemensamt beslutat att våra ungar ska vara hemma senast 23 på helger gjorde henne irriterad. En kompis pappa skulle hämta dem där kl 23.


Hon gjorde sig i ordning, vilket ju tar sin lilla tid när man är 13 år:) och gick hemifrån strax efter sju, skulle möta de andra tjejerna och ta bussen tillsammans till stan.


Här hemma röjde vi efter middagen och sen skulle alla ungarnas olika chips, ostkrok och popcorn skålar fram till Let´s Dance, Loppan skulle i säng och den NYA diskmaskinen packar i och köras igång:)

20.00 sjönk jag ner i fåtöljen med en skål ostkrokar inom räckhåll.


Strax efter ringer min mobil i köket så 8 åriga dottern hämtar och ger den till mig, när jag svarar så hör jag min 13 åring i andra änden, alldeles förtvivlad

-Mamma! bara snyftade hon och tusen tankar for igenom huvudet på mig, vad hade hänt!?

Hon stammar och snyftar att en tjej har slagit henne, dunkat hennes huvud i en tegelvägg och sparkat på henne!

Jag flyger upp och frågar samtidigt var hon är, hon svarar "På Stora torget"

Jag säger att jag kommer, stanna där, och hör henne förtvivlat säga:

- Nu kommer hon, mamma vad ska jag göra? Hon kommer att slå mig igen, jag är så rädd!

Jag inser ju att det tar mig minst en kvart att komma dit, om jag kör åt helvete för fort så kanske tio minuter, men eftersom dottern är så rädd och den som attackerat henne tydligen är efter henne fortfarande så beordrar jag henne att lägga på och ringa polisen NU, och hon snyftar och säger att hon ska.

Vi lägger på och jag hojtar upp mannen från gillestugan där han kollar på hockey, eller fotboll eller bandy eller vad det var;) och ber honom följa med, samtidigt skickar jag ner 8 åriga dottern efter 15 åriga dottern som får komma upp och hålla ställningarna bland de mindre.

En minut senare kliver vi ut och maken backar bort sin firmabil och jag kör ut våran, och sen jäklar gasar jag på:)


Mannen frågar vad hon sagt, men jag vet ju inte mer än hon sa till mig, han frågar massa frågor som jag ju åxå undrar. Han tycker att det är våran sak att ringa polisen, inte att hon ska behöva göra det, men jag vet att det var rätt, hon hade inte så mkt val. Få mera stryk?


Han ringer henne flera gånger och det tutar upptaget, bra tänker jag , då pratar hon med polisen, sen stängs hennes mobil av, och det känns ju inte så bra.....

Men så svarar hon!

Hon är vid en biograf, Royal, och säger att polisen fått tag i tjejen som slagit henne, vi är framme två minuter efter det.


Mannen är ur bilen på en halv sekund, och jag vänder den, hoppar ur och låser, samtidigt som jag ser dem på andra sidan gatan, en polisbil står där och en till kommer glidande.

När jag kommer fram till dem så kommer två poliser med en skrikande 13 årig tjej mellan sig, skrapsår på ena sidan ansiktet och handfängsel på...

Helt galen.


Jag kramar hårt om min dotter som gråter och skakar, och är sååå nära att själv börja gråta, skakar gör jag redan i hela kroppen och svinkallt är det ute.

En polis kommer fram till oss och maken säger att vi är hennes föräldrar.

En annan tjej, kompis med den skrikande, står intill oss och säger till polisen att hon försökte få X att sluta, men att det inte gick.


Polisen ber vår dotter berätta vad som hänt, och ungefär så här var det:


Hon och hennes kompisar var på väg till Grand när den här tjejen, X, kom ikapp dem bakifrån med ett gäng kompisar.

Hon påstår att min dotter pratat massa skit om henne, vilket min unge nekar, och nu vill hon ha en ursäkt.

Jag minns inte i vilken ordning allt hände, men min tjej, P, fick en Red Bull hälld över sina kläder av X, hon fick snö slängd på sig av X kompisar, Ps kompisar försökte komma till undsättning men blev bortknuffade.

Till slut sprang de in på Filmstaden och in på toa, där de trodde de var säkra.

Då kom X efter dem in dit, och slog min P i ansiktet med knytnävar och dunkade hennes huvud hårt i tegelväggen.

En av P s kompisar sprang gråtande ut och hämtade en anställd på Filmstaden som kom in och sa åt X att lägga av, vilket hon vägrade, hon blev tillsagd flera gånger men vägrade gå därifrån. Han tog då med sig min dotter och sa att han skulle ringa polisen, gör det , sa X.

Sen trodde de tydligen att allt var lugnt för de gick ut igen, min P och kompisarna, men då var X där igen.

P hade blivit nedtvingad på knä och fått be om ursäkt, vilket ändå inte var tillräckligt för X som tydligen flippat ur totalt.

Hon sprarkade, slog och spottade.

Tre killkompisar till X kom och sa till P att gå därifrån, de skulle ta hand om X, och min unge gick.

Jag fattar inte helt vad som hände sen, mer än att plötsligt så var X efter P igen, med hot som "Jag ska döda dig" och min tjej blev jätterädd och sprang.Ensam

På vägen bad hon flera vuxna att hjälpa henne, men fick ingen hjälp...*morr*

På Stora Torget ringde hon mig, och sen polisen. När hon pratade med polisen så sprang hon ifrån den här X och nån kompis tror jag, så hon kunde knappt prata, livrädd och snyftande så fick hon fram det viktiga - var hon var och vad som hänt, och sitt namn.

Hon blev upphunnen och en kille hade beordrat henne att lägga på, och sen tagit telefonen ifrån henne och kastat den i marken, så samtalet med polisen bröts.

Hon fick ta emot fler slag och sparkar, och vad jag förstår så var det ganska mkt folk runtomkring. Vad de gjorde vete fan, men ingrep gjorde de inte.

En älde man med cykel hade sagt ifrån till X, att sluta slå P, men hon bara fräste åt honom, så då ringde han polisen han med.

Nån gång under allt det här så skallade X även P....Fatta? De är 13 år!


Så kom polisen, X drog, och P blev tagen i armen av en polis som bad henne följa med, två poliser jagade efter X ett hundratal meter, när de hann ikapp henne så slog hon och sparkade på dem med, så de blev tvungna att brotta ner henne på marken och sätta handfängsel.

Återigen, 13 år?


Dottern gav en bra redogörelse för vad som hänt, först tror jag att polisen var benägen att tro att det var ett vanligt tjejtramsbråk, men sen kom blocket fram och han antecknade.

Rubriceringen blir misshandel.

X bedömdes spiknykter, men att må väldigt dåligt(nähä??) och eftersom de inte är straffmyndiga så händer ju inget.

Vi kan yrka på skadestånd, för mobilen som gick sönder, och kanske sveda och värk.

Dottern är jätterädd för vad som händer nästa gång de träffas, och det tror jag det!

X hade sagt upprepade gånger att hon skulle döda P...


P  har en kompis som var bästa kompis med X, och de har träffats nån gång, och sen har det tydligen blivit strul, med lögner och skitsnack och sånt där 13 årigt tjejtrams, men som urartat big time från X sida...

Vad jag fattar så är det ett fåtal gånger, kanske bara en, som de träffats, och hur det kan bli så fel begriper jag inte?

Till och med X´s kompisar försökte ju stoppa henne och hon bara manglade på, som värsta furien.

Otäckt som fan.

Hon skrek till poliserna att hon inte kunde lugna ner sig, hon behövde sin medicin för det?


Om hon, som är 13 år, behöver medicin för att fungera i samhället, vem ser då till att hon tar den?

Polisen hade ringt hennes mamma, och de benämde henne som en "kämpande mamma" så det känns som att det inte var första gången nåt allvarligt hände.


Jag, som vuxen, ryggade nästan tillbaka inför hennes fräsande och skrikande  och då hade vi massa poliser runt omkring oss...två polisbilar och en pike´buss.

Hur ska då inte min lilla unge känna det? Som var alldeles ensam med en heltokig tjej som hotade att döda henne?


Vi tog med oss henne hem, hon har ont i huvudet och i näsan som fick ta emot fler slag, men mår annars ok, fysiskt. Hur det blir psykiskt visar sig väl.

Det är väl fan att störda människor ska få förstöra så för andra!?


Min dotter hade sett fram emot ikväll, att dansa och hänga med sina kompisar i sitt nya linne, hon var glad och sa att hon kände på sig att fredagen den trettonde skulle bli en bra dag...just det:(


Förra fredagen var de på ett annat evenemang, nåt disco det med, och där hade hon blivit på hoppad av några tjejer med, de hade dragit henne  i håret och knuffat henne hela kvällen...Hon verkar vara en magnet för bråk:(

Visst, hon ser ut som en "fjortis" på alla sätt, för mkt brunkräm, mascara så ögonfransarna blir som tjocka spindelben, hon är smal som en sticka och klär sig lite utmanande, med korta kjolar och tighta jeans, , men för den sakens skull ska man ju inte bli attackerad på olika sätt !!!!!!!!!


Jäkla snorungar!


Nu ska jag gå och tumla hennes jacka som jag tvättat ren från Red Bull, och slänga i de andra kläderna hon fick nersölade.

Sen ska jag stoppa om henne, jag gav henne två panodil när hon kom hem, så jag hoppas att värken inte blir för jobbig. Det värsta är ju det psykiska, jag tror inte att hon kommer att kunna somna.....


Som slutkläm så måste jag bara säga att jag är uppfostrad att poliser är snälla människor som hjälper en när man behöver. Mamma sa alltid när jag var liten att om jag kom ifrån henne så skulle jag gå till en polis så ordnade han det:)

Det skrivs massor om hur illa polisen sköter sig, hur de tar till övervåld och avlossar sina tjänstevapen, men vad ska de göra då??


Jag tänker fortsätta att tro att de är snälla och hjälper folk!

För när min unge behövde hjälp och ringde dem så kom de och hjälpte henne direkt.

Tack!:)

Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Ovido - Quiz & Flashcards