Alla inlägg den 19 juli 2009

Av Carola - 19 juli 2009 22:42

Jodå, vi kom iväg:)

Med bilen fullpackad upp till taket så lämnade vi hemmet vid 10-tiden på torsdag morgon.

Efter en kvart så frågade ungarna hur långt de var kvar;)

Halvvägs så stannade vi vid en trevlig vägkrog och åt lite mackor och drack saft, mumsigt värre...3åringen hade då tjatat ett tag om att hon mådde illa så det var lägligt.Det fanns en stor klätterställning där så vi stannade en timme ungefär, så de fick springa och hoppa och leka av sig.

Efter toabesök så fortsatte vi den lååånga bilresan.


Efter 46 långa mil så var vi ÄNTLIGEN framme vid campingen på High Chaparall!

Vi började med att slå upp de två  tälten, inte helt enkelt med en stor mage i vägen, speciellt inte att slå i tältpinnarna;)


Maken fick pumpa luftmadrasser, och såklart hade vi sumpat en kork till en av dem, en av de största på 160cm....men det löste sig ändå, vi hade så det räckte. Min mamma brukar ha med sig nån form av "bårar" när hon är ute med scouterna, och de funkar finfint att sova på, de är en dryg dm över marken så man slipper markkyla och väta. De är rätt smala iofs, men tvillingbusarna fick ligga på en varsin sån.


När vi fått upp tälten och alla sängplatser var klara så var ungarna så hungriga så de bara grinade och bråkade, så det blev akut matlagning:)

Den mycket kloka mamman hade planerat enkel, snabb mat, så det blev makaroner med köttfärssås (på burk) men även det tog för låååång tid!

Campingens köksplattor var ju inte direkt ett under av snabbhet.....;)

När de så väl fick sin mat så smaskade de i sig nästan allt, trots att de hemma inte alls äter lika mkt:)


Vi gick en sväng till receptionen/butiken för att köpa kaffe till maken och chokladkakor till efterrätt, sen gick vi till den lilla sjön på området, ungarna ville bada, men de fick inte för de frös uppe vid tälten, och klockan var runt 20, så den lilla sol som fanns skulle snart försvinna. De plaskade med fötterna iaf, och de små accepterade det, men tvillingarna blev skitsura..


När vi ätit upp all choklad så gick vi tillbaka till tälten, lämpade av  tonåringarna och tvillingarna som inte ville följa med och så gick vi och de tre små en sväng till själva ingången på High Chapparall, för att kolla vart frukosten serverades. Restaurang Diligensen erbjuder frukost för en hyfsad slant....typ 75 spänn per vuxen och mindre för ungar...rätt dyrt alltså, men i tält har man ju så dåliga möjligheter att förvara mat, så vi valde det ändå.

Maken kollade vädret på datorn på hotellet, den där yr.no som alla är så överförtjusta i, jag har mina tvivel till allt sånt där, tycker vädret ändå gör som det vill, men maken var nöjd för enl. den så skulle det vara sol på fredagen och inte komma regn förrän lördag kl halv fem(16.30).

När vi kom tillbaka till tälten så var det sovdags, det ska vara tyst på campingen kl 23. och klockan var runt 22.30


Innan vi fått borstat alla tänder och alla hade gått på toa och bytt till pyamasar så var det mörkt ute, och även om det var lite liv i luckan runt omkring så somnade ungarna nästan direkt.

Jag med, för den delen....:)

Jag, 6 åringen och 3 åringen låg på en 160cm, madrass, maken låg på en vanlig gummi madrass och Loppan i en liten resesäng som jag köpt på Barnens hus några dagar innan vi for.

Den är för bebisar, maxvikten var rekommenderad till 6,8kg...men vem bryr sig om sånt;)?

Jag ville bara ha en säng med kanter till henne så hon kände sig som hemma:)

Och den funkade utmärkt, och tog ingen plats nästan, hon kunde precis sträcka ut hela sig, så den var ett bra köp, kostade hela 119kr:)

Myggnät var det åxå så man kunde stänga in henne med, om hon velat det...Sen viker man ihop den till ett platt paket som tar minimalt med plats.

Makens madrass låg nedanför hennes, där det är tomt på bilden, så det är madrasser i precis hela innertältet:)

Här låg prinsessorna och jag och sov.

Fast jag fotar ju...:)


Fredag morgon så vaknade vi vid 7 draget av att folk började röra sig runt omkring oss, men vi slumrade vidare till 8, då mobilerna ringde.

Väckte ungarna och gjorde oss klara, solen sken och det var varmt och skönt.

I tonåringarnas och tvillingarnas tält var det alldeles blött på insidan av kondens, dels från dem men mest från marken, det hade regnat rejält innan vi kom och med ett varmt tält som stängde in all fukt blev det härligt droppande..;)


Iväg till Diligensen för frukost!

Vi fick inte rum vid ett bord, så här sitter sonen och 3 åringen och mumsar mackor.

Frukosten var helt okej, och det var vädligt skönt att bara gå och sätta sig med sin tallrik.


Så var det då äntligen dags!


Vi gick in och hittade det här härliga gänget precis innanför:

Systrarna Dalton!!!


Alla barnen ekiperade sig inne på western affären, blev dyyyyyyrt, men det var ju väntat.

Givetvis så var jag tvungen att köpa en hatt till mig själv, skyllde på den heta, starka solen;)

Åtta hattar, fyra pistoler, fyra hölster och en jädra massa ammunition rikare gick vi ut därifrån, redo att möta Vilda Västern!


Vi åkte ånglok med tillhörande tågöverfall:)

Lite fundersam Loppa...

En lite nervös 3 åring som var orolig för att det skulle börja smälla.

Två coola cowgirls:)

13 åringens brillor väckte stor munterhet hos de överfallande cowboyen;)

Och de tre tuffa grisarna:)


Ungarna tyckte överfallet var roligt och spännande, och ingen blev rädd:)


Vi gick vidare längs gatorna och kikade på alla små affärer och iordninggjorda miljöer, här är det tre små tjejer utanför fängelset:


Jag och maken hittade en revolverman som erbjöd prickskytte med pistol, och det har jag aldrig provat så det var ju tvunget!!

Shit vad TUNG en revolver är!!

Om ni bortser från de fyra skotten som sitter långt ut på tavlan, så kan ni imponeras av min pricksäkerhet:)

Blev suddigt, men jag var så nöjd över min fullträff, och över att maken inte prickade i stjärnan på sin, så jag glömde närbildsläget:)

Jag kunde inte hålla revolvern med en hand utan var tvungen att hålla med båda....tjejen innan mig höll med en hand, på rak arm....hm.

Men å andra sidan så träffade hon inte heller;)


Vi åt lunch, inte billigt det heller när man är så många, men gott:)

Hamburgare såklart:)


Gick vidare till indianerna, och där stod den här vagnen som 3 åringen gillade:


På kvällen hade vi bestämt oss för att gå på Mexikansk Fiesta, så för att orka med det så gav vi oss av från parken vid 18 tiden, vissa ville bada och andra ville bara lägga sig raklånga en stund...det gjorde ONT i fötterna, ONT i höfterna, ONT i ryggslutet och..tadaaaa...som grädde på moset så vaknade jag med ont i knät som under dagen blev ONT i knät:(

Undrar om man borde in på rundsmörjning;)?


Jag gjorde illa knät när vi flyttade till det här huset, för tre år sen, och sen dess så får jag problem med knät mellan varven, nu var det lääänge sen, men efter att ha suttit still i bilen i dryga sex timmar och sen krypit runt och slagit upp tält så var det dags igen.

Det känns som att det är nån liten benflisa som hamnar snett därinne....Ja, SKA gå till doktorn, sen:)

De ser säkert inget ändå.


Jag lade mig och jäklar vad skönt det var!!!

Somnade såklart och slumrade en stund medan maken och barnen badade en stund.


Sen gick vi tillbaka till Old Mexico där vi åt tacos och tittade på show i flera timmar.

Hittade en stilig cowboy åxå:)


Vid 23 rullade vi hemåt, ja, de små fick åka vagn men övriga gick ju:)

Hemma på campingen var det fullt ös....

Ok det var fredagkväll, men det är en familjecamping så det borde tystna snart, jag hade inga större tvivel om det.


Ungarna låg och pratade i sitt tält till  midnatt, men då bad jag dem sova så då blev det tyst:) De små somnade så fort de drog upp dragkedjan i sovsäcken:)


Intill oss så hade det kommit ett gäng som tydligen inte iddes slå upp sitt tält då, utan de höll på med det i kolsvarta mörkret, samtidigt som de drack massa öl och skrålade.....när de äntligen tystnade så började en unge gråta på andra sidan om vårt tält....så gick ett billarm.....en bilradio vreds upp på högsta volym.....ungen grinade vidare...*morr*


När ungen somnat om så var jag på vippen att somna jag med, men då kom det ett gäng ungdomar.

De satte sig vid sina tält typ 30 meter bort och började spela munspel,och gitarr!! Och sen var de ju tvungna att prata högt för att överrösta "musiken".

Jag och maken låg och morrade en stund och tänkte att de går väl snart, men icke. Efter att jag konstaterat att klockan faktiskt var halv två på natten så lackade jag ur, och klev upp och travade iväg till dem och frågade om de visste vad klockan var??

Jag är förvånad över mig själv för jag vågar inte sånt egentligen;)

Men en jäkligt trött, höggravid blivnade åttabarnsmammas sömn bråkar man inte med!!  :)


De hade ju ingen aaaaaning, så jag upplyste dem om det.

-Oj, okey vi ska dämpa oss, sa de.

-Aldrig, ni ska gå härifrån! morrade jag och tro det eller ej med de sa att de skulle det!!

- Jag går på toa nu och när jag kommer tillbaka är ni borta. Okey?

Den elaka trötta mamman spände blicken i ungdomarna och de lovade;)

Undras om det var Vilda Västern som gav mig lite tuffhet;)


När jag kom tillbaka från toan så hörde jag på långt håll hur de viskade:

-Hon kommer nu! Skynda!


*Nöjd*


Mindre nöjd var jag när jag kröp ner igen och insåg att de ju skulle komma tillbaka sen, när de festat klart....äh, man kanske skulle hinna sova lite iaf..

Full av ilska över folk som inte kan respektera andra människor, utan ska sitta upp och partaja på en familjecamping hade jag svårt att somna, och tillråga på allt jävelskap så började det regna!!

Så mkt för yr.no!

Jaja, men det kunde ju sluta snart, kan man ju hoppas..

Så småningom  lyckades  jag slumra  till.

Men vaknade till hela tiden och konstaterade att det regnade mycket....


Maken sov inget alls, och jag missade när ungdomarna kom tillbaka vid 4 draget, jag hörde delvis, men var för trött för att registrera allt.

Han upplyste om att en av tjejerna vrålat och gapat : Matte!! Matte!!!

och en massa dynga om att hon inte ville leva längre, och så hysterisk gråt ovanpå det.

Så fällde nån av killarna kommentaren:

- Det kanske hade varit smart att bädda innan....

Ja, kanske det;)?


De hade tydligen lagt sig i bilarna och somnat till slut, och vid halvsex var det tyst..fast det regnade fortfarande:(

Sju ringde våra mobiler för vi skulle packa ihop allt innan vi åt frukost och gå in på parken igen.

Då var man lagom pigg kan jag lova:(


Regnet öste ner och vi började packa ihop det vi kunde i vårt tält innan vi väckte de större barnen och bad de packa sina saker.


Jag kan upplysa om att det är inte roligt att packa ner tält i regn.

Det var likadant förra året, när vi åkte från Astrid Lindgrens Värld.

Nu har maken deklarerat att det blir ALDRIG mera tält;)

Och ALDRIG mera Småland, fast han ändrar sig nog:)


När vi lagom packat in det mesta så avtog regnet för att sen sluta helt, och i horisonten såg vi blå himmel.

Vi hade tänkt åka hem direkt efter frukost,det är inget kul med regn, men nu ändrade vi oss och gick in på parken ändå.


Vi såg en Lucky Luke show som vi missade igår, och 9 åringarna red på en mekanisk tjur;)

Vi hade packat in barnvagnen längst in i bilen så vi hyrde en skrinda, och på köpet fick vi en prima skrinddragare:

Nåde den som försökte ta den ifrån henne!!

Hon kämpade på med ett leende:)


Här är en tuffing till:


 Den vill man inte gärna duellera mot!

Notera hur blött det är på marken:(

Två av de sötaste cowgirlsen i stan!!

Jag fick för övrigt hämta ut de här två hos sheriffen en stund senare:)

Vi hade släppt iväg dem till en lekstad precis vid affären där vi skulle shoppa lite, och rätt som det var så började det spöregna!

Regnet stod verkligen som spön i backen och det åskade och dundrade.

När vi skyndade oss dit, så var de inte där.....

Sheriffen ringde på min mobil efter några minter och meddelade att de var där....:)

De hade väl lallat iväg och nån vuxen hade skickat dit dem, och med telefonnumret skrivet på armen så löste det sig.

Tursamt för mig så låg sheriffens kontor bara 25 meter från där jag stod, så jag slapp bli dygnsur:)


Nu gav vi upp!

Ingen av ungarna ville vara kvar, eller de ville ju men inte när det regnade.

Jag bjöd på en redigt stor glass innan vi bytte blöja på Loppan, övriga gick på toa och så packade vi in oss i bilen.


Ganska nervöst om den skulle starta..............ihhhhh??

Maken vred på nyckeln och.........jo den gick igång!!!

:)  :)  :)  :)

Men nu lät det väldigt illa om den istället.. vi konstaterade hemma innan vi åkte att vi nog hade hål på ljuddämparen, men nu lät det värre....men skit samma om det låter illa, bara bilen rullar som den ska!! :)


Loppan, 6 åringen och sonen somnade nästan direkt, men 3 åringen satt och lekte med Barbie för sig själv en lång stund:

Hon är så söt! Hon kan hålla på hur länge som helst, hon pratar och bubblar och sjunger små historier, och hittar på små scener och grejar! :)


Efter en lång stund somnade hon , och jag slumrade till jag med.

Vi körde ända till samma ställe som vi rastat på på vägen ner, och där åt vi middag, och köpte lite lördagsgodis åt dem.

Därifrån gick det ganska fort hem!!

Märkligt, men skönt.


Väl hemma så packade vi ur bilen, tog rätt på det mesta utom tälten, men så skönt att ha det gjort.

Ungarna badade i poolen och sen somnade de sött.

Jag kollade på en konstig film men maken slocknade, han var ju rejält sliten efter att ha varit vaken nästan hela natten och sen kört 46 mil på det..

Jag kör garanterat vilse, så jag undviker det:)


Idag har vi slagit upp tälten....*stön* och spolat av dem för de var redigt skitiga, sandiga och blöta, men nu ska de bara torka, och det gör inget om det regnar lite till på dem, då sköljs de av lite till bara;)

Allt annat är klart:)


Jo just det ja; när vi stannat här hemma och packat ur så noterade jag att avgasröret inte satt lika som det gjorde när vi for...jag petade lite på det och det svajade ganska bra....frågade maken som kröp under och konstaterade att det var av.

Inte undra på att det lät illa då;)

Nu ska vi väl försöka lämna in den för att få nytt då...aldrig kan det vara bra;)


Men den startade i regn!! Den tog oss dit och hem utan problem:)

Härligt:)


Vi hade en trevlig resa utan större problem, det där jäkla regnandet kunde vi ju varit utan, men det är ju så det är.


Nu ska jag soooova:)

Natti natti!


Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Ovido - Quiz & Flashcards