Alla inlägg den 4 november 2009

Av Carola - 4 november 2009 15:03

Okey, jag har efter mkt grunnande och funderande och vägande hit och dit, bestämt att vi tar väl den där jädra sprutan mot svininfluensan då.

Jag har aldrig haft någon influensa, någonsin, så jag tror ju att jag är immun;)

Mot alla slags influensor alltså;)

Och jag tror på nästan fullaste allvar, att om jag tar vaccin så kommer min immunitet att försvinna....Tyst

Detta återstår ju då att se, eftersom jag nu tänkt ta mitt samhälleliga ansvar och hjälpa till att utrota denna plåga.

Fast vad händer nästa gång?? Måste man fortsätta vaccinera sig vartenda år, för att staten rekomenderar det?

Skit samma, jag och maken hade bestämt att åka upp till vår vårdcentral idag med alla barnen.


Ungarna var förberedda mentalt, jag har pratat om sprutor och visat hur det går till, bara ljugit liite om hur ont det gör;) och helt förtigit att man faktiskt kan bli rätt sjuk av själva vaccinet...samt få ont i armen, som typ alla verkat få.

Hämtade 6 åringen och tvillingarna i skolan och åkte upp. De har öppet mellan 13-19 för riskgrupperna, samt barnfamiljer, som ju tydligen räknas som nån slags risk vi med...:D

Såklart var det knökfullt på parkeringen utanför, så jag åkte vidare och parkerade vid ett äldreboende en bit bort, betalade till kl 17, längre än så hade jag ingen lust att vänta, och trodde ju i mitt stilla sinne att det var lite i överkant...När vi klev in på vc var klockan 14.35


Det såg rätt lugnt ut på bottenplan, men när vi klev ur hissen på plan 2.....

Poff!  En vägg av fuktig värme slog emot oss och det var ta mig tusan folk överallt!

In på själva avdelningen var det kö....i sjudubbla rader...

Hm...vad gör jag nu då?

Frågade en äldre dam som satt där och väntade hur det gick till, var det kölappar eller??

-Jo, det är det, men det är kö till kölapparna...Jag har suttit här sen 13.00 sa hon.


Hon hade alltså suttit där sen de öppnade, och ännu inte kommit in, vad det verkade var det länge kvar innan det var hennes tur åxå! En kölapp hade hon iaf:)


Jag trängde mig in, ja, alltså inte bokstavligen, men det var trångt och ingen var villig att maka på sig en millimeter för att släppa förbi mig, tro fan  det, har man väl kommit in vill man ju inte riskera att nån smiter före;)

Det var folk ÖVERALLT!

De satt, halvlåg, stod, satt på golvet....barn vuxna, gamla....snoriga,luktade illa eller var bara allmänt svettiga.

Ungdomarna satt på golvet och gjorde läxor...


Min association är nog galen, men jag fick en känsla av mass manipulation, a lá Hitler, pingstpastor edyl.

Eller matköer  i ett flyktingläger.

Science fiction genen tänkte att nu blir alla chippade med ett datachip under huden så staten kan manipulera ossTungan ute.


Tänkte jag sitta där? Med mina åtta barn? En bebis som ska hållas undan folksamlingar?

Nej.

Risken för magsjuka eller vanlig influensa, kanske en skvätt RS-virus åxå kändes mer överhängande än att få svinis.

Så jag vände i dörren.

Schasade alla barnen framför mig medan jag högt deklarerade att de ju fan var vansinne att köa på detta vis.

Folk, som har mer tålamod än mig tydligen, tittade förvånat på mig, precis som att det var jättekonstigt att jag vände och inte snällt ställde mig i kö, vilket såklart ökade på min känsla av att här står de oanande svinen på väg till slakt...;)


14 åringens kompis gick in samtidigt, med sin familj, och hon smsade nyss att det var 120 nummer före i kön....

Betänk att varje nummer säkert inte betyder EN person, utan som i mitt fall är vi en familj på 10 personer, ok Jordan och Loppan är för små, men åtta iaf.

De flesta tar ju med sig hela familjen upp, och då är det ju flera personer per nummer.


Igår hade vaccinet tagit slut vid 16.00, och totalt 303 pers fick det. På den vårdcentralen då, men man kan ju inte åka runt hela stan i jakt på en spruta;)

Ska jag tippa så stod det minst 300 personer i kö..


Vi väntar nog ett tag. Antagligen kommer vi att få svininfluensan åxå, bara för att jag inte orkade vänta;)

Men det är inte rimligt att sitta där i flera timmar och så kanske vaccinet tar slut. Med åtta ungar! En pyttebebis, en tvåring och så 4+6 åringarna som är rädda och nervösa inför att få spruta. Nej, det är inte rimligt.


Jag har tid på bvc på måndag, man kanske kunde få en spruta då....;)

Om man myglar riktigt bra:)

Annars är jag ju på plats då, så jag kan sitta kvar , och kanske komma först i kön!

Tonåringarna går i skola precis intill så de kan komma på två minuter, det är värre med tvillingarna och 6 åringen, men det löser sig nog.


Jisses, borde det inte funka bättre när nu alla ska vaccineras??

Eller är det omöjligt att få till, rent logistiskt?

Nej fan, inget är omöjligt, bara olika svårt:)


Ska bli spännande att se när 14 åringens kompis kommer in:)





Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Ovido - Quiz & Flashcards