Alla inlägg den 20 december 2009

Av Carola - 20 december 2009 23:35

Hej hopp:)

Min dator är på lite påtvingad semester, så jag lånar makens dator, och den och jag är inte helt kompatibla måste jag säga.

J stavar fel mest hea tiden, för hans tangent bord är värdelöst!  Så, titta nu på första ordet i förra meningen, jag skrev JAG men bara J kom med...?

(och jag skrev HELA inte hea....)

Om man skriver för fort så hänger den inte med...och det går inte att ställa in på nåt annat vis, tro mig, nästa äldsta dottern har försökt, hon är snabb som en vessla på tangenterna och blir tokig när hon sitter vid den här;)


Nåväl ,man får väl vara glad att m får låna den.

Jag håller som bäst på att installera min kamera på den åxå, maken vet inget och jag tänker inte berätta det för honom heller, om jag inte behöver, för då klagar han på att det är mitt fel att det går åt skogen med pokern för att uppkopplingen krånglar, och det gör den för att jag laddat ner en massa skit...neä, så är det ju inte  .


Jag har ju bilder i min nya fina mobil som jag måste visa:)

Och jafg fattade inte det där med bluetooth, och mms blev ju en extra kostnad så jag installerar lite jag;)  Vem vet, han kanske har nytta av det nån gång han med:)


Det har ju snöat, tackelitack, man tror ju inte sina ögon, men ack så lycklig man kan bli av sån här fin vit puderlätt snö som lägger sig som ett tjockt täcke över allt!  Framför allt trädgården tjänar på det, när inte all bråte syns utan snön bäddar in det;)

Det är så underbart vackert!

Sån här vinter kan det gärna få vara fram till i mars, det har jag inget emot, men däremot det där sunkiga slasket är värdelöst.


Nu är det -9 grader ute och det är inte hälften så kallt som närdet är plus 3 och snålblåst. Jag hade inga vantar på mig tidigare idag när jag var ute och körde bil och det var inte ens så att jag tyckte det var kallt om tassarna.  Ljuvligt!


6 åringen har bett om att vi ska åka pulka ända sen den första snön kom, och vi bo så dåligt till i området att vio inte har några backar inom gångavstånd för ungarna, så det är till att ta bilen och köra dem.

Efter skolan har det inte funnits tid fö då blir det ju mörkt, och så har jag ju en massa måsten som ska göras, matlagning osv.


Men igår så fick jag sova länge, Jordan är ju världens snällaste unge så han sover om jag ber honom, nästan iaf,och Loppan och de andra satt och kollade på TV, och när jag äntligen pallrade mig ur sänghalmen så tittade 6 åringen på mig med bedjande ögon:

-Mamma, kan vi åka pulka idag?


Jag hade typ tusen andra saker att göra, men vad fan, vissa saker kan man inte skjuta upp hur länge som helst, vem vet hur länge snön tänker ligga kvar!

- Ja, det kan vi:)


Och efter att ha ätit frukost allihopa så klädde vi på oss , vilket tog typ hundra år, med alla vantar som ska på, mössor, stövlar och allt vad det är, men till slut så var vi klara och på väg. Jag plöste in fem pulkor i bak på bilen och så puttrade vi iväg genom det vintervita landskapet.


Väl framme i backen så ställde jag Jordan lite vid sidan av, han sov så gott i bilstolen och jag bara älskar att min vagn passar till babyskyddet, det är bara att klicka fast och så går man, perfekt!

Jag hade förberett mig mentalt på gnäll och gråt, och fysiskt på att släpa barn uppför backen men icke. Till och med Loppan kämpade tappert på uppför backen utan större hjälp, jag är imponerad:D

Hon åkte hela vägen uppifrån åxå!

Visserligen välte hon, men sånt är livet;)


Mina barn är som vanligt de enda i hela backen som INTE har hjälm...

Jag har på nåt vis inte lyckats få in det i skallen att de ska ha det, och har aldrig en tanke på det.  Nån gång har de väl haft det, men det är sällan.

Jaja, de är som det är, jag kanske har fått rutin på  tills jag åker pulka med barnbarnen;)


Jag älskar att åka pulka!

Vi köpte en sån här madrass för några år sen och igår var första gången jag provade den, och iiiiih så bra den var!!  Inga hårda kanter som man gjorde illa sig

på när man inte får plats med benen, och så gled den så fint över snön så man fick inga hårda stötar som gör så att ryggkotorna trycks ihop och man går därifrån fem cm kortare än man var när man kom. ;) Värd sina slantar. Dessutom så fick an plats med fler än ett barn framför sig vilket är toppen eftersom alla ville åka med mamma:)


Efter sjutusen åk och ganska många omkullkörningar så började det gnällas och gråtas lite, men då hade vi varit där i drygt 1½timme, så det kändes helt ok.

Loppan var helt slut:)


Vi åkte via affären för lördagsgodis och sen hem och bakade pepparkakor!

Bäst att ta allt på en gång liksom;)


Det gick åxå strålande, inga större bekymmer, mer än att degen tog slut innan de var färdiga....men det är inget att göra åt, det finns mer på Ica:)

Eller så köper jag färdiga kakor på Ikea, de är finfina!


De somnade hyfsat ovaggade:)


Idag har vi först städat lite,som vanligt, och sen vid 16.00 så var det Julfest i kyrkan, med luciatåg av kyrkisbarnen, 4åringen har längtat:) hon skulle ju vara Lucia:)  och lite guds ord fick vi oss till livs åxå, mycket sång, det finns inget vackrare än julsånger i en kyrka! och efter det var det korv och fika innan vi röjde bort bord och stolar för att dansa in julen!!

Med levande musik och två härliga människor som ledde dansen så kändes det som en riktig julfest, sådär som det var när man var liten!

Fast då dansade man ut julen på julgransplundring, men det här var roligare.

Till och med tomten kom!!

Eller tomtarna, för de var fyra, eller om det var fem, stycken:) Smart, för det var måånga barn, det var en klok tomte som tog med sina kusiner och bröder   .


Efter dryga 2½timme så åkte vi hemåt igen, nöjda och glada, och mötte far i huset som var på väg att hämta vår middag på den lokala pizzerian:D

Ingen av ungarna var hungriga för de hade ju klä'mt i sig korv...;)


Nu sover de alla, tror jag, i tjejernas våningssäng ligger det fyra ungar!!

Ja, varför ska de ha egna rum och egna sängar??  De envisas ju med att sova ihop:)  Trångt men mysigt tydligen!!


Jag verkar inte få till det med bilderna:( och klockan är mkt så jag skiter i det, provar i morgon ist. Jag ska ju upp och få iväg dem till skolan, men i morgon är näst sista dagen för det, sen är det JULLOV!!!!


Ha det bra alla nu, natti natti:)



Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Ovido - Quiz & Flashcards