Alla inlägg den 19 januari 2010

Av Carola - 19 januari 2010 23:57

 Idag har jag och småtjejerna varit på teater i kyrkan!                                           
 


   De gjorde sin toppenversion av" Nej, sa lilla P."

Det är ju såklart Inger och Lasse Sandberg som skrivit boken, som på ett bra sätt tar upp vikten av att kunna säga nej.

Tjejerna, de två minsta, gillade den, de satt som små ljus hela tiden...OK Loppan fick lite loppor innaför tröjan sista minutrarna;) så hon var tvungen att snurra lite på sittdynan hon satt på på golvet, men även om hon hade en dyna på huvudet så hade hon fullt fokus på teatern  . Tvillingtjejen som är hemma för att pigga på sig efter att haft lite oklart ont i huvudet, halsen eller om det var  magen;) följde åxå med och gillade vad hon såg:)

Jordan,ja, som vanligt så märktes han inte av mkt, han satt i mitt knä med blicken på de som spelade teater, nöjd och belåten, så liten han är:)

Nu kan han lägga teater till sin långa upplevelselista  .


Tjejerna ville inte gå hem, inte alls, utan det var två små grinskallar som sa NEJ högt och tydligt och som ackompanjerade det hela med gråt och skrik vid påklädning under milt tvång...

"Nej sa lilla T och ännu mindre L"   det kanske blir en uppföljare??


Sexåringen skulle ha följt med hon åxå, men åkte ist med en liten kompis hem.

Det är hennes allra första gång ensam hemma hos en kompis som inte bor på vår gata, och det är STORT för henne för det har hon absolut inte vågat tidigare!

Det hade gått toppenbra, och hon fick skjuts hem dessutom, tack mamma J :)

Förhoppningsvis så får de se den med skolan, de är iaf inbjudna, och jag hoppas ju att skolan tar den möjligheten....Det är ju ett ständigt aktuellt ämne, tyvärr, det här med att säga Nej till sånt man inte tycker känns ok.

I en perfekt värld så finns ju inga "fula gubbar och gummor", men dit har vi ju inte kommit än...tills dess är det bra med påminnelser!



När vi kommit hem så övade vi på 4 åringens läxa från prat-gruppen:)

Det ska övas två gånger om dagen, och det är inga konstigheter, lite ord som ska ljudas och försöka få ljudet att ligga rätt i munnen....Svååårt för lillskruttan, men hon tycker det är kul!  Att få läxa är toppen:)

Synd att de större barnen inte håller med om det....;)

Nu kan jag iofs förstå ffa tonåringarna med det här med läxor....för fasiken vad mkt de har!!


Inte nog med att de går fulla långa dagar i skolan, utan sen är det flera timmar varje kväll med läxor...Varför ska det behöva vara så?  De borde kunna lära sig det de ska på skoltid kan jag tycka.....Dessutom börjar nationella proven snart så 16 åringen har ångest över dem åxå...Plus att hon i elfte timmen har ändrat sig angående val till gymnasiet!!!

Hon var först inne på Kunskapsgymnasiet, fine, det verkar bra. Sen ändrade hon sig till att vilja gå estetisk linje, fine det med, men nu vet hon inte alls:(

och ska välja om en vecka,jippie.


Jag är så glad att det inte är jag:)

Nu ska hon iväg på öppet hus på Internationella gymnasiet imorgon, jag ska höra om hon vill ha sällskap, hon brukar inte vilja det....

Men det är ändå till slut HON som måste välja och jag vill inte lägga mig i mer än nödvändigt, och det jag tycker är viktigt är att hon läser alla ämnen som hon sen behöver för att kunna läsa vidare, och inte väljer bort tex matte....som hennes oerhört mattehatande morsa  gjorde;)  För det är värdelöst att behöva läsa upp sånt om man vill läsa vidare.

Jag tror att hon kommer att välja nåt bra, och annars så löser vi det.

Inget är skrivet i sten.


Efter läxläsning och en kopp kaffe så var det middagsdax, och det var tvillingtjejens önskemål som uppfylldes ikväll, makaroner och hemgjord köttfärssås:)

Hon HATAR den på burk, som jag älskar;)

Kokade den länge och väl så alla rivna morötter försvann;) och ingen klagar, mamma är smartast  .

Göm dem väl och ungarna äter.....:)


När mannen kom hem efter sin första arbetsdag sen 23dec, så möttes vi i dörren då jag och sonen åkte på tennisträning!

Han spelade tennis i en timme och jag gick en snabb 48minuter lång promenad med Jordan i vagnen....attans så tungt det var att dra i snön!

Han somnade i bilstolen på väg dit och fortsatte sova när jag lyfte över honom i vagnen, öppnade ögonen lite när jag flyttade tillbaka honom till stolen och sen somnade han om och sov i  flera timmar:)

Till slut var jag tvungen att gå och peta lite på honom där han satt ute i hallen, med overall och mössa på sig, bara för att se att han mådde bra, och det gjorde han ju, inte var han varm heller:)

Nu har han somnat igen efter att ha kollat lite på TV och varit expertkommentator när mannen spelade poker. Han hade rysligt mkt att säga, och viftade och skrattade mot datorn;)

Det ska börjas i tid, sägs det, och poker är ju inkomstbringande:D


------------------------------------------------------------------------------------


Familjen Annorlunda program två, som var igår, kändes lika ok att se som det första. De har gjort ett storartat jobb med klippningen, för hur de kan få ihop det är obegripligt, de har så mkt material som ska klippas ner till under en kvart.

Imponerande.

6 åringen kröp under sin filt när hon kom i bild och berättade om vad man gör på pappas jobb:)

Jag tycker hon var supersöt  !


Äsch, nu är det mitt i natten igen.....!

Jag som inte får sova hur länge som helst i morgon....

Bäst att lägga Jordan i nya spjälisen och sen borsta tänderna, vi hörs och syns!!!


Natti natti:)


Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5 6
7
8 9
10
11 12 13 14
15
16 17
18 19
20
21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Skapa flashcards