Direktlänk till inlägg 24 januari 2010

Wienerafton!

Av Carola - 24 januari 2010 00:06

Dagen började tidigt för vissa....jag övertalade mannen att åka på gympan med tjejerna så jag kunde ligga kvar och tryna i sänghalmen....:)

Klev upp när Loppan satt framför tv:n i vardagsrummet och ylade efter papppaaaaaa med sorgsen röst, hon ville se på TV och kan inte fixa själv. Eh, vänta jag korrigerar mig själv - Hon FÅR INTE greja med fjärrkontrollen själv:D Ibland lyssnar hon ju  .


Väl uppstigen så fick hon torr blöja och kläder på innan vi åt frukost tillsammans hon jag:) Tvillingarna kvicknade till de med och kom och gjorde oss sällskap.

Jordan vaknade även han, och satt med i min famn en stund , ända tills han lassade ur sig så det var risk för läckage....då blev det ny blöja och kläder där med:)


Maken kom hem och dumpade av tjejerna och åkte och jobbade.


Syrran ringde och skulle bara fråga en sak lite snabbt, huruvida man fick äta musslor som gravid? det var en kompis som skulle bjuda en gravid kompis på mat. Jag har ärligt talen ingen koll så jag hänvisade till livsmedelsverkets hemsida.

Vi pratade en låååång stund, så nåt snabbt samtal blev det ju inte, som vanligt:)


Medan jag pratade med henne så brynte jag på en stek som sen fick stå och puttra på i stekgrytan några timmar.

Röjde köket, bäddade, plockade, fixade med lite tvätt.


Vid 14 började jag göra iordning för dagens happening - wienerafton:)

Det är vår idrottsförening som anordnar, och det är alltså skridskoåkning till musik  , och så säljer de korv och saft och bullar, finfint.

Jag kokade två termosar med varm choklad och hittade ett rör med kakor i skåpet, och sen packade jag skridskor och sittunderlag.

Jag hade letat reda på skirdskor åt både 4 åringen och Loppan, även om jag ju förstod att de inte skulle åka mer än kanske max två minuter..;) De måste ju få prova.

Klä på tre små tjejer, de är duktiga och klär på sig själva normalt, även Loppan, men nu ville jag ha koftor och halsdukar osv på dem så då hjälpte jag till lite.

Skickade ut de när var färdigklädda så de slapp svettas ihjäl och drog på mig täckbyxor och tjocktröja innan jag hämtade en sovande Jordan från sängen. Stackarn, han blir alltid uppsliten mitt i sömnen:/

På med overall, vantar ,mössa och tossor och ner med honom i bilstolen, på med resten av mina kläder och -----> iväg!

Tog en timme......pust.


Väl framme, det tar två minuter att köra...men det är såååå mkt värt att ha bilen när man ska hem med trötta ungar! så var det ju till att snöra på tre par skridskor.

Först 6 åringen, sen 4 åringen och så Loppan.

Hann inte ens få på Loppans innan 4 åringen ville ha av sina;)

-Det går bättre med skor, mamma!  Jaa, det tror jag det;)

    


Loppan "åkte " runt på isen med stöd av mig i kanske tre minuter innan hon ledsnade, ja men nu har de provat iaf!!

     6 åringen är riktigt duktig på att åka, och hon tycker det är jättekul:)

Hon åkte runt och syrrorna gick, eller låg och rullade i snövallarna.

Efter nån timme så blev Loppan ledsen för nåt och fick sitta i min famn, Där blev hon kvar lääänge, jag tror att hon tog en powernap på en kvart eller så;)

   Lilla gumman, det är jobbigt att vara på skridskoplanen:)  Efter lite vila, varm choklad och kaka så orkade hon fortsätta trava runt.

Strax före sex fick jag äntligen med mig ungarna hem igen, då hade vi varit där i nästan tre timmar och jag var kall om fötterna, spelar liksom ingen roll hur varma skor man har när man står still - på is- i flera timmar!


Jordan vaknade precis när vi var på väg hem, bra tajmat:)

Han var iofs vaken en liten sväng men somnade om efter nån halvtimme.

Jag flyttade honom till liggvagnen så han hade det bekvämt och bra när vi var där, och hemma när jag packade upp honom ur overall och filtar så var han sådär lagom varm, helt perfekt påklädd mao:)


Jag hade bett tonåringarna skala och klyfta potatis när vi var borta, så det var klart, mannen kom hem innan mig, så han hade bara att slänga in det i ugnen, och så lite ärtor och morötter , vitlöksbröd och så gjorde jag godaste såsen..mmm, det är inte svårt att göra smaskig sås när man har stekspad att börja med:)


Middag vid 19.00 och sen Robinson och slösurfa, ungarna har spelat spel på datorn och ätit godis.


Imorgon är det dags för Jordan att babysimma för första gången:)

Ska bli spännande:)


Nu - sova!!

Natti natti:)

 
 
Ingen bild

Anna B

24 januari 2010 09:44

Härlig dag.

 
Ingen bild

Åsa

24 januari 2010 12:57

Alltså, shit vad duktiga ni är! Blir helt imponerad från början till slut av din beskrivning av en vanlig dag. Och så harmoniskt det verkar dessutom. Imponerad hur ni får ihop det och hur ni kompletterar varandra, planerar, strukturerar och framförallt att ni räcker till på ett alldeles utmärkt sätt! Underbar familj! Och Jordan verkar vara en riktig drömbaby :-) vilket kanske gör sitt till

 
Ingen bild

Annika

24 januari 2010 14:20

Hej! Jag tycker ni är superroliga att se på TV.. jag kunde ju inte hålla mig när jag hittat bloggen o var tvungen att läsa gamla inlägg. Nu vet jag ju att det blir en pojke, skit också! :( Grattis!

Jag undrar varför era barn inte sitter säkert i bilen.. er treåring sitter framåtvänd i en bilstol, dessutom med stolens fempunktsbälte. Det är inte alls säkert. Barn ska sitta bakåtvänt till minst 4års ålder. Är det nåt man "måste" tumma på bara för att man har många barn? Trist tycker jag.

 
Ingen bild

Ansan

24 januari 2010 15:35

Åh, var ni på Wienerafton igår? Vi var där förra lördagen, men igår blev det inget. A var på ishockeyträning på fm och på em var båda killarna på ett kalas - en wienerafton på det kändes som lite väl mycket aktiviteter samma dag.

 
Ingen bild

Sandra

24 januari 2010 19:04

Såg just reprisen på förra veckans avsnitt och reagerade på er 6-åriga dotters talproblem. Hon kunde ju inte säga "S": "tylt, tocker, måtte, tor" etc. Blev förvånad när jag såg hennes ålder, då brukar man väl kunna prata rent?! Har ni tagit henne till en talpedagog? Det är ju viktigt att kväva det i lindan så inte det fortsätter när hon blir större och kanske blir retad. Lycka till och hoppas det går över!

 
Ingen bild

Sandra

24 januari 2010 19:16

Ang. Annikas kommentar så är det inget jag själv lagt märke till (hittills) men det stämmer ju. Barn rekommenderas åka bakåtvänt, dvs med ryggen i färdriktningen, till MINST FYRA ÅR!! Helst ännu längre. Visste ni inte det? Att många ändå inte gör det utan sitter framåtvända därbak med äldre barn är väldigt konstigt då säkerheten borde gå först, eller? Har läst att det är FEM GGR större risk. Tänk vad man skulle ångra sig om nåt hände...

 
Ingen bild

Tess W

24 januari 2010 19:40

Att ni orkar bråka Annika och Sandra!
Rätt vanligt att folk vänder sina barn framåt tidigare än rekommenderat!
Har själv gjort det!
Det finns massor som inte alls sätter på bilbältet på barnen och det är ju betydligt farligare!
Du tror inte de märkt själva att hon inte talar rent?
Tror att det är så att flera av barnen gått hos talpedagog eller blandar jag ihop det nu Carola?
Jag tycker ni är underbara alla familjer i familjen annorlunda!
Stora kramar från en långt ifrån perfekt Tess W

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carola - 12 februari 2014 21:55

...så finns jag, men jag har flyttat till Loppi:) Ni klickar HÄR så kommer ni dit, och kan läsa om mig och de nio fantastiska barnen :)    ...

Av Carola - 17 juli 2012 11:06

Japp det har kommit en app så man enkelt kan blogga från luren även här och det måste jag såklart prova !! Verkar inte som man får in bilderna i själva inlägget utan får välja att lägga den överst eller under texten...:-/ nja.. Iaf blir det en bild...

Av Carola - 5 mars 2012 23:56

  Ja, här lämnar man sin lilla goding för att åka och träna och så får man det här videoklippet från Perra, det är ju så gulligt så jag tror jag storknar!         ...

Av Carola - 16 oktober 2011 23:45

  Hoppsansa, vet ni, de två vinnarna av Liberorabatterna har inte hört av sig!!??   Jag hade heller ingen mailadress till dem så jag kunde maila, inte heller nån hemsida...så jag har inget annat val än att dra två nya!   Jag är ledsen tjeje...

Av Carola - 10 oktober 2011 15:25

Hörrni sluta fråga om vi vill / ska ha fler barn  !!! Jag får frågan ideligen, och jag har aldrig berättat förr om vi planerar fler eller inte och jag kommer inte göra det nu heller     . Svaret är att ni får helt enkelt se hur det blir ! Antin...

Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5 6
7
8 9
10
11 12 13 14
15
16 17
18 19
20
21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Ovido - Quiz & Flashcards