Direktlänk till inlägg 24 januari 2010

Speciellt till Annika och Sandra!!

Av Carola - 24 januari 2010 20:14

Läste era kommentarer och känner att det nog är på sin plats att ge lite svar på tal:)


Annika frågar så här:

Jag undrar varför era barn inte sitter säkert i bilen.. er treåring sitter framåtvänd i en bilstol, dessutom med stolens fempunktsbälte. Det är inte alls säkert. Barn ska sitta bakåtvänt till minst 4års ålder. Är det nåt man "måste" tumma på bara för att man har många barn? Trist tycker jag.

av Annika 24 januari 2010 kl 14:20


Mitt svar på detta är, i bilen sitter ALLA våra barn enligt konstens alla regler och det tummas INTE på säkerheten!

Trixie är inte tre hon är fyra, fyllde fyra under inspelningens gång, så hon får/fick sitta framåtvänd:)

Stolen hon sitter i är godkänd att montera framåtvänd och att sen spänna fast barnet i stolens internbälte, alltså fempunktsbälte.

Jag har letat med ljus och lykta efter de bästa lösningarna för att kunna spänna fast barnen säkert i bilen, det finns inte trepunktsbälten på två platser i bilen, de flesta bussar har det så, och som ni kanske förstår så är det vad vi har att välja på;)

Lösningen  blev att sätta Trixie i en stol som kan använda stolens bälten.

Det finns få sådana stolar och de är främst tänkta för barn med särskilda behov och såklart ofta mkt dyrare....:/

Våra barn sitter bakåtvänt så länge det bara går, och vänds inte innan de väger 15 kg och är runt 4 år. Helt enligt rekommendationerna alltså  



Så kommer Sandra och hon FÖRTYDLIGAR också;):


Ang. Annikas kommentar så är det inget jag själv lagt märke till (hittills) men det stämmer ju. Barn rekommenderas åka bakåtvänt, dvs med ryggen i färdriktningen, till MINST FYRA ÅR!! Helst ännu längre. Visste ni inte det? Att många ändå inte gör det utan sitter framåtvända därbak med äldre barn är väldigt konstigt då säkerheten borde gå först, eller? Har läst att det är FEM GGR större risk. Tänk vad man skulle ångra sig om nåt hände...

av Sandra 24 januari 2010 kl 19:16

Det var bra att du förklarade ordet "bakåtvänd"     


Mitt svar till Annika täcker ju även denna kommentar:)

Ogillar att det låter så nedlåtande bara..."Visste ni inte det?"

Jo vi vet. Och gör ju så gott vi bara kan.


Sandra hade lite att säga om Novalie åxå:

Såg just reprisen på förra veckans avsnitt och reagerade på er 6-åriga dotters talproblem. Hon kunde ju inte säga "S": "tylt, tocker, måtte, tor" etc. Blev förvånad när jag såg hennes ålder, då brukar man väl kunna prata rent?! Har ni tagit henne till en talpedagog? Det är ju viktigt att kväva det i lindan så inte det fortsätter när hon blir större och kanske blir retad. Lycka till och hoppas det går över!

av Sandra 24 januari 2010 kl 19:04


Eh, JO vi vet att hon inte kan prata som folk. Hon har gått hos logoped och ska tillbaka för uppföljning. Hon har gjort STOOORA framsteg kan jag berätta, för hennes tal är nu begripligt för alla vilket det inte var för några år sen.

Precis som Tess säger så har flera av våra barn gått till logoped, av nån anledning så krånglar de till det för sig, de lär sig kanske av varandra, vad vet jag. Men vi sitter ju knappast och väntar på att det ska lösa sig av sig själv!

Även här låter det lite trist i din ton, det kanske inte är så du menar, det är ju svårt att urskilja nyanser i skrift?


Jag tycker det är jätteroligt med kommentarer  så fortsätt gärna!!!


Nåt mer ni undrar??   :)


Bye bye, nu ska jag ladda över bilder från babysimmet idag:)








 
 
Ingen bild

Annika J

24 januari 2010 21:21

Hej Carola !
Bry dig inte om folk som tror att de "vet bäst" .Har man nåt innanför pannbenet så ser man vilka underbara föräldrar ni är som gör allt för era barn och tänker på deras säkerhet så gott ni kan.Det finns alldeles för många "förståsigpåare"där ute,men inte så många underbara föräldrar som ni är.STOR kram till dig och din underbara familj!!

 
BeckaHBitcH.se - triss i gossar

BeckaHBitcH.se - triss i gossar

24 januari 2010 21:27

Haha va kul att folk verkligen leeetar fel med ljus och lykta. okej om det varit ett litet barn som satt framåtvänd men en 3-4-åring? löjligt att anmärka på!

Ang det med talfelet så kan det ju hända vem som helst och precis som för ALLA barn i Sverige med talproblem så får man jui hjälp, NATURLIGTVIS! Tror det är GANSKA få fölräldrar med barn som har talsvårigheter som MISSAT att barnen behöver hjälp...hahaha Så jäkla korkat att påpeka, som om ni skulle missat det lixom :-)

http://beckahbitch.se

 
BeckaHBitcH.se - triss i gossar

BeckaHBitcH.se - triss i gossar

24 januari 2010 21:28

Förresten, Se det som positivt. Rätt bra betyg att dessa två skitgrejer är det enda folk hittar fast de verkligen leeetar fel :-)

http://beckahbitch.se

 
Ingen bild

Åsa

24 januari 2010 22:39

Bra svarat Carola, håller med dig om tråkig ton!

 
Ingen bild

Anna

24 januari 2010 23:17

BRA SVARAT! Jag känner ingen som är så noggrann med bilstolar som du (utom möjligtvis jag då =D) Vet ju att du vid flertalet gånger ringt och dubbelkollat saker med Britax mfl.

Ang Novalie, så märker jag knappt av hennes "talfel" längre. Det är väl inte så konstigt att tjejerna snackar ett eget språk, precis som många tvillingar kan göra. De förstår ju varandra.
Kramar

 
Ingen bild

Sandra - igen...

25 januari 2010 03:05

Tror varken Annika eller jag menade nåt illa eller att ni skulle vara dåliga föräldrar som du uppenbarligen tolkade det som, vilket i så fall säger mer om dig. Jag skrev ett spontant inlägg om nåt jag just sett och reagerat på. Jag har verkligen inte "letat fel" utan var bara nyfiken och undrade. Istället för att svara så nedlåtande och defensivt som du gjorde är det väl bara att ge ett sakligt och vänligt svar, utan sarkasm och smileys som räcker ut tungan, moget... F ö VET INTE ALLA detta om bilstolar, det är ju bara att kolla i folks bilar. Och ja, jag tror de "märkt" talfelet, skrev jag motsatsen eller?! Förstår att det mest är dina väninnor som kommer till ditt försvar här, som du eg. inte behöver eftersom det inte var ett personligt påhopp. Tydligen väldigt känsligt att påpeka saker om andras barn, fast man bara menar väl. Var tacksam istället att vi bryr oss och tittar på ert program! Verkar inte alls som du tycker det är roligt med kommentarer, om inte det är 100 % positivt och inställsamt smicker. Första och antagligen sista gången jag gick in här...

 
Ingen bild

julia

25 januari 2010 09:36

haha visst är det roligt med besserwisers :P

roligast tycker jag att man ens påpekar eran dotters tal, haha för det har ni säkert inte själv upptäckt *skrattar* . Min dotter har med svårt med språket och "nya" människor vi träffar måste också jämt påpeka det ungefär som om vu inte märkt det själv.

Jag vill iallfall bara säga att jag verkligen tycker du verkar vara en cool mamma med egna åsiket och vågar stå upp för dom här i underbara mellan mjölks sverige. där man helst inte ska stöta sig med någon.

Klart man blir lite små sur då folk känns sig tvungna att påpeka saker som är så jävla självklart. Personligen så tror jag att man lär sig efter barn 1 hur ett barn ska sitta i en bilstol. Men som sagt det finns alltid någon som vet bättre.

Ha en toppen dag :) kran Julia

 
Ingen bild

mamma till 4

25 januari 2010 10:36

Du är en helt vanlig toppenmamma bara så du vet det
Och dina barn är helt vanliga barn med det som barn kan drabbas av tex sent tal otydligt tal ( om vi ska hålla oss till den sidan av hälsa och utveckling ) Skulle väl vara konstigt annars om i en skara av tio att alla talade klockrent vid en viss ålder din skara speglar bara hur det är bland barn
Jag tycker att du gör rätt som visar att du känner av att dessa komentarer inte är råd utan tillrättavissningar hårfin skillnad . Jag skulle vilja fråga dom som skrev vad dom fick ut av att en tänka tanken att skriva om din dotters tal vad var syftet om inte att tillrättavisa för det är så det känns när man läser det Och du svarade helt rätt
Mamma till 4 varav ett med en hjärnskada som just ligger på talcenter så jag vet hur det är när ett talfel är på riktigt inte bara att ord slinter

 
Anna

Anna

25 januari 2010 12:02

FYYYY vad tråkigt med besserwisser-kommentarer!!!

ANNIKA O SANDRA: Ville bara lägga till att alla barn inte KAN sitta bakåtvänt till 4 års ålder!! Vår dotter är väldigt lång för sin ålder, och vi var TVUNGNA att vända henne framåt när hon bara var dryga 3 - 3½ år, och då hade vi ändå försökt härda ut så länge det gick och hon fick verkligen sitta med böjda ben!

Vi valde därför att vända henne framåt till slut eftersom det knappast skulle vara säkert vid en krock att hon sitter med ihopböjda ben, dessutom väldigt obekvämt för henne!

Så dra inte alla över en kam är ni snälla - alla har inte pyttesmå barn!!

http://vendelasextioatta.blogg.se

 
Malin

Malin

25 januari 2010 12:33

Min treåring sitter framåt i bilen för att han är för STOR för att sitta bakåtvänd. Han väger 17 kg och är ganska lång. Han får helt enkelt inte plats. Vi har fem barn. Att påstå att man "tummar på reglerna" (eller vad människan skrev) för att man har många barn är ju urlöjligt. Menar hon "lite svinn får man räkna med" eller att man är en sämre förälder. Vad??

Sen var det ju tur att ni fick påpekat att er dotter borde kunna prata "rent" vid det här laget. Annars hade ni kanske heeelt missat att ta henne till en logoped. Eller så kanske ni struntade i det för ni har många barn och då gör det ju inget om EN har svårt att uttala vissa ord ...

Men OJ!

Nu blev visst JAG mer upprörd än du, Carola! Du tog det bättre än vad jag gjorde.

Ikväll är i alla fall avsnitt tre och jag och mina fem kommer sitta och titta, helt utan att döma eller lägga värderingar i någonting. Vi tycker ni är jättefina!

Kram till dig och din stora härliga familj!

http://www.loe.blogg.se

 
Ingen bild

Petra

25 januari 2010 13:52

Hej Carola! Tycker du & Pär gör det bra som löser problemen på allra bästa sätt. Men att folk idag har så lite att göra , ställ upp själva då! Tycker det är strongt av er att ni gör detta. Stå på er ni gör ett kanon jobb....... Kommer att sitta bänkad ikväll & kolla eller rättaresagt hela familjen följer er..

 
Jossan

Jossan

25 januari 2010 14:35

Hej carola!

Jag tycker du har rätt...
Och det här är til er Annika och Sandra:

Har ni barn? Och har ni så många barn? Om ni hade det så skulle ni vara tvungna att kanske göra samma sak... Och sen det vore ju olyckligt om något hände men jag tror inte att carola skulle satt några stolar där och sedan vara nöjd. - Tänk er vara carola och så ska jag klaga!!!

Och sen Sandra, vad gör det dig om hon inte kan säga S vid 6 års åldern?
Om du hade något barn som inte kunde göra det när han/hon är 6 och någon skrev ett sådant kommentar skulle inte du bli besviken då? Om du och din sambo/man hade värkligen jobbat för att hon/han skulle kunna säga så man hörde.

Jag är 12 men stör mig ändå!

Annars älskar din blogg och hela familjen kommer att sitta benkade ikväll!!!

/Jossan

http://josessan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Carola m 8

25 januari 2010 19:11

Annika J: Tack för kramen:)
Beckah: Ja, det finns ju alltid nåt att hänga upp sig på;)
Åsa: Tack:)
Anna: Ja du vet ju hur jag är med dessa bilstolar;) Novalie har ju inte alls lika svårt längre, men nog märks det. Men som sagt, alla begriper iaf:)
Sandra, igen: Mitt svar ÄR sakligt och vänligt och dessutom så har jag förståelse för att det inte alltid syns i skrift hur man menar. Sarkasm, nedlåtande och defensivt svar??
Nej du, glöm det. Du kommer att MÄRKA om jag är något av det, jag lovar:)
Jag föredrar såklart att folk tycker trevliga saker, vem gör inte det:)?
Julia: Tack:)
Mamma till fyra: Du säger allt i din kommentar:) Hoppas ditt barn mår bra! Kram:)
Anna: Ja i vissa fall kan det vara omöjligt att följa rekommendationerna, vi har vänner vars barn är så åksjukt att det bara var att vända tidigare...
Malin: Hihi, inte bli så upprörd:) Tack:)
Petra: Ja, man gör så gott man kan, det gör ju alla! Tack:)
Jossan: Tack vad snäll du är:)

 
Sanna

Sanna

25 januari 2010 21:51

"Det föds en idiot varje minut" brukar en kompis till mig säga och det ligger nog nåt i det tyvärr. ;-) Lite hederlig avundsjuka i botten kanske, inte alla som har så många fina underverk som ni!

Nu ska jag kolla på kvällens avsnitt, har sett fram emot det ända sen sist.
Ha det så bra!

http://sannamamman.blogg.se

 
Ingen bild

Sofia

26 januari 2010 10:01

Skäms alla som skriver dumma kommentarer! Tror ni inte att en så pass erfaren mamma VET hur man ordnar med säkra biltransporter? Håller med de flesta andra som skrivit, detta är personer som vill leta efter fel, troligen pga avundsjuka.

 
Caroline

Caroline

26 januari 2010 18:03

Man KAN ju undra hur barnen överlevde när det inte ens fanns bälten i bilarna. Ja hujedamej...
I ett försök att inte börja tjafsa om bilbarnstolar eller "talfel" med andra som kommenterat säger jag istället att jag gillar programmet! Åtta ungar är inte dåligt jobbat:-) Ha en trevlig kväll!

http://karlssoncaroline.blogg.se

 
Hedvig

Hedvig

27 januari 2010 14:11

Ja jösses, har inte folk lärt sig att det man skriver kan missuppfattas, det är därför det finns smileys som visar hur man tänkte när man skrev, så att ingen ska kunna missuppfatta det man egentligen villa ha sagt ... :-)
Och Sandras kommentar: "Tydligen väldigt känsligt att påpeka saker om andras barn, fast man bara menar väl"
Ja, herregud, oftast är det väldigt känsligt, har du inte märkt det själv?? Så kul är det inte att folk påpekar ditten och datten ...(allt från "har han verkligen långkalsonger på sig nu när det är kallt?" till "ska han verkligen äta en kaka till?", ja ni hajar!)
Tänka får du göra, men kanske inte alltid påpeka, för vem har sagt att just DU har "rätt" åsikt i en specifik fråga...
Men jag vill framhålla att jag tycker det är jätteviktig att lägga sig i ifall man ser att ett barn far direkt illa!
Då är det vår plikt att påpeka! :-)
Och som vanligt missade jag programmet igår ...
Keep up the good spirit, som jag brukar säga lite så där på en höft :-D

http://hemligahedvig.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Ullis

28 januari 2010 14:55

det är faktiskt inte alla som vet att barn ska åka bakåtvänt det finns massor av människor som vänder sina barn för tidigt...och barn far inte illa av att sitta med böjda ben i bilen det är ganska lätt att laga ett brutet ben men värre med en nackskada som ett barn faktiskt kan dö av....och bara för att barnet fyllt fyra o väger 15 kg så måste man inte vända det framåt...och att använda fempunktsbälte när man åker framåtvänd är direkt skadligt för barnet vid en krock....finns massor att läsa på nätet....och varför måste man alltid komma med fina kommentarer ställer man upp i tv så får man nog finna sig i att folk undrar hur ni tänker och varför ni gör så som ni gör....

 
Ingen bild

Lisa

28 januari 2010 23:29

Att gå på ett barn med talfel förstår jag inte alls att man gör, OM nu föräldrarna inte skulle ha agerat så har nog dagis/BVC eller andra instanser gjort det när barnet är 6 år...

Dock vill jag säga något om bakåtvänt. Jag har ställt frågan till Säkerhetsbutiken i Stockholm om böjda ben. Det är inget farligt alls med böjda ben och i alla lägen säkrare att sitta bakåt än framåt (förutsatt att barnet inte vuxit ur stolen pga vikt eller längden på överkroppen). Jag har en 5-åring med långa ben som han såklart får ha böjda, han sitter bakåtvänt så visst går det om man vill.

Jag förstår vad som skrivits, finns inte 5-punksbälte så finns det inte. MEN det är en sämre lösning att sitta framåtvänd med internbältena i en bilstol. På sikt växer hon ju ändå ur den och då "måste" (ej i lagens mening då) hon ju ha 5-punkts. Läs gärna vad NTF skriver:
http://www.ntf.se/konsument/fraga1660.asp

Vad gäller bilsäkerhet förr och nu så kan jag bara kort säga att nya bilar har hårdare kaross och därmed farligare för barn som sitetr utan krockkuddar. Läs gärna här:
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14295

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carola - 12 februari 2014 21:55

...så finns jag, men jag har flyttat till Loppi:) Ni klickar HÄR så kommer ni dit, och kan läsa om mig och de nio fantastiska barnen :)    ...

Av Carola - 17 juli 2012 11:06

Japp det har kommit en app så man enkelt kan blogga från luren även här och det måste jag såklart prova !! Verkar inte som man får in bilderna i själva inlägget utan får välja att lägga den överst eller under texten...:-/ nja.. Iaf blir det en bild...

Av Carola - 5 mars 2012 23:56

  Ja, här lämnar man sin lilla goding för att åka och träna och så får man det här videoklippet från Perra, det är ju så gulligt så jag tror jag storknar!         ...

Av Carola - 16 oktober 2011 23:45

  Hoppsansa, vet ni, de två vinnarna av Liberorabatterna har inte hört av sig!!??   Jag hade heller ingen mailadress till dem så jag kunde maila, inte heller nån hemsida...så jag har inget annat val än att dra två nya!   Jag är ledsen tjeje...

Av Carola - 10 oktober 2011 15:25

Hörrni sluta fråga om vi vill / ska ha fler barn  !!! Jag får frågan ideligen, och jag har aldrig berättat förr om vi planerar fler eller inte och jag kommer inte göra det nu heller     . Svaret är att ni får helt enkelt se hur det blir ! Antin...

Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5 6
7
8 9
10
11 12 13 14
15
16 17
18 19
20
21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Ovido - Quiz & Flashcards