Alla inlägg den 28 januari 2010

Av Carola - 28 januari 2010 22:31

Jag läser kommentarer på många ställen, bla här, men även ute på nätet, att vi inte har koll på det här med säkerheten i bilen. De tänker på att Trixie sitter framåtvänd i en bilstol, fastspänd med stolens bälten.

Eftersom jag verkligen tycker det är viktigt att man sätter fast sina barn i bilen efter alla konstens regler, och själv tittar snett på folk som slarvar, sitter obältade eller med barn i knät osv. så vill jag faktiskt visa hur vi har tänkt.  


Vi har en Vw buss, med nio platser, tre rader, i framsätet är det krockkudde så där sitter de stora tjejerna. Där är det trepunktbälten .

Raderna efter så är det 3 punkt på var sida om mitten och mittplatsen har 2 punkt.


Loppan satt bakåtvänd i mitten längst bak, och en av tvillingarna fick klättra över hennes stol för att komma längst in till vänster, och 6åringen satt längst ut till höger.

Mittenraden så satt en tvilling längst in till vänster bakom föraren och  jag/maken ytterst, platsen i mitten har alltså 2 punktsbälte.

Vi hade att välja på att montera Trixies stol bakåtvänt och helt blockera platsen innanför, det gick inte att ta sig förbi på nåt vettigt sätt, eller att leta efter en bilstol som man kan montera framåtvänd och där man spänner fast barnet med stolens bälten.

Vi hittade denna stol:

   Britax two-way.

Jag tror att det är den enda stolen som är godkänd att åka framåt i, fastspänd av internbältet.


Såhär står det i monteringsinstruktionen på Britax hemsida:


Fastsättning i bilens 2-punkts höftbälte 9-18 kg

Förläng internbältena. Håll

justerknappen intryckt, samtidigt

som du drar interbältet mot dig.

Dra inte i axelbandsmuddarna.

Dra ut bilbältet. För det

framifrån genom öppningen

(märkt med röd pil).

Höftbältet ska nu träs in bakifrån

genom den andra öppningen ut

på framsidan.

Spänn det lösa höftbandet och

lås det.

Tryck ned stolen med knät i

bilens säte. Dra i bilbältet så att

bandet blir spänt.

Two-Way Elite är nu riktigt

monterad.

Sätt barnet i stolen. Se: Hur man

justerar bältet på sidan 5.

NTF och VTI rekommenderar framåtvänt åkande tidigast från 15 kg, 3 år, då

bakåtvänt åkande ger bättre skydd

  


Trixie var nästan fyra år när vi köpte den, och vägde drygt 16 kg.

Maxvikt för att åka på det här viset är alltså 18kg, vilket innebär att hon kommer att växa ur den snabbt. Men eftersom det fattas en plats med ordentliga bälten så köpte vi den ändå.


Hur vi än vände och vred på det så kunde vi inte lösa det på nåt annat vis. Vi ville inte sätta NÅGON, inte ens en vuxen, på det sätet. Att enbart sitta med höftbälte känns som att det gör väldigt ont när man slår näsan i stolen framför..;)


Det ÄR säkrast att åka bakåtvänt, helst ska ju alla i bilen, inklusive föraren åka bakåt, sa en Britax försäljare till oss en gång, men så funkar det ju inte  .

Nån gång måste man vända sina barn framåt. Gör man det enligt rekommendationerna så måste det ju anses vara ok.


Så, nu har jag förklarat detta, hoppas det blev förståeligt?

Känns som jag skrev 2 och 3 punktsbälte måånga gånger;)

(Antar att folk kommer att kunna vända det till vår nackdel ändå, det är de duktiga på har jag märkt;)  )


Sen Jordan kom så har vi fått en plats för lite i bilen, så alla ryms inte samtidigt...DET problemet går inte att lösa, hur vi än funderar  .

Jo, 16 åringen har en lösning: - Ge mig en lätt MC.... Jårrå säkert;)


Av Carola - 28 januari 2010 10:56

Hm, jag och sonen skottade igår, massor. Typ minst 2 dm, alla gånger. Tittade ut när jag gick och lade mig, och det var massor av snö igen.

Nu på morgonen har det säkert ramlat ner minst lika mkt till!

Men heja vad roligt...  . Syntes knappt att vi slitit.

  

Jag hoppades på att pappa skulle dyka upp med sin snöslunga i bagageluckan på bilen och undsätta mig, men det hade jag inget för  så nu har jag skottat igen,. Det tog en timme, dubbelt så lång tid som igår, så nog var sonen till stor hjälp allt!

  

När jag precis var klar så kom snöplogen och plogade upp värsta vallen utanför uppfarten så då fick jag skotta lite till.. Vilken tur man har:)

  


Det roliga är att jag har en snöslunga som står i carporten....men den funkar inte, tror jag, den brukar inte starta när man provar, men jag tror jag ska gå och tanka i den lite bensin och se om jag får igång den, det vore ju lite roligt att variera sig;)


När jag körde ungarna till skolan strax före åtta så var inte stora vägen plogad (inte vår villagata eller iofs, men det brukar ta tid) och det är sällan jag kör i så mkt snö.

Slirigt som tusan!

Mötte snöplogen både dit och hem, men hade ingen nytta av den direkt....


Sen var det dags att åka till kyrkis, och då var det plogat delvis. Fast rätt var det var så var halva vägen (min sida såklart*ler*)full av snövallar och jag fick möte så det var ju bara att köra igenom dem och hoppas på att det skulle funka.  Slirigt men ingen fara.

På vägen in till kyrkan var det plogat så att EN bil kunde köra där, och såklart fick jag möte där med, så jag åkte upp i snövallen och det gick bra:)

En av tjejerna som har sitt barn på kyrkis hade problem att komma upp för den lilla lilla backen, hon bara spann loss, till slut backade hon och lät mig åka före.

Jag tog ordentligt med fart, och bilen tuggade sig igenom.

På parkeringen var det knädjup snö och jag tänkte i mitt stilla sinne när jag svängde runt att det vete tusan om jag skulle komma loss......Backade in och pulsade in med 4 åringen.

Gångvägen var minsan plogad:)


Pulsade tillbaka, sparkade av all snö från stövlarna, och knäna;) och in i bilen och tittade på när samma tjej spann loss inne på parkeringen först och sen en gång till innan hon kom ut. Funderade var det var smartast att köra, men hade inget val utan fick köra i hennes spår.

Spann loss rejält, men hade ändå nåt slags litet grepp så det gick framåt men inte fort. Vågade då fasiken inte stanna för då hade jag nog fastnat....

Sände min kära man en tacksamhetens tanke för att han köpt så bra vinterdäck!  

Kom ut från parkeringen utan större missöden, och hoppas att det är bättre nu när jag ska hämta om en stund.....eller så har folk spunnit loss så det är glansis överallt....:/


Det är mysigt med så här mkt snö, jag tycker det är helt underbart vackert, men det ställer till med lite oreda i trafiken, minst sagt:)



Nej, nu måste jag klä på Loppan, Jordan står och sover i bilstolen i hallen så han är klar redan!!

Håll en tumme eller två att jag inte fastnar;)


Bye bye:)


Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5 6
7
8 9
10
11 12 13 14
15
16 17
18 19
20
21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Skapa flashcards