Direktlänk till inlägg 21 februari 2010

25 ton snö

Av Carola - 21 februari 2010 19:55

Hepp hopp:)

Igår så storstädade vi här hemma.

Medan jag var med Trixie på gympa och var lite assisterande gympafröken så satte maken igång operation STÄD.

Nu kan jag inte alls ta åt mig nån ära för att gympan funkade bra, för jag lade allt pratande på den andra mamman, sånt avskyr jag...prata inför grupp...hu.

Hade det bara varit de små 3-4 åringarna hade det varit lugnt men det sitter ju ett gäng föräldrar och tittar också...  

Men jag var behjälplig med att fixa redskapsbana och passa vid stationer samt vara allmän hjälpande hand.

Gick utmärkt.

Lämnade alla andra barn hemma , även Jordan, och det går bra bara han är nytankad och glad:)

Och glad är man ju när man fått en sån här snygg väst(?) slipover(?) av sin moster i alla hjärtans dag present!

      Fin  va?

I storlek 68 på rea, men den är lagom till skillnad från det mesta annat i klädväg som han får lov att ha 80 på:/

Under har han en tight skjortliknade tröja som Robban hade när han var bebis, den sitter som ett ålskinn över magen;)


När jag kom hem igen så var alla barnen engagerade i städningen, med lite varierande intresse....Trixie och Novalie stängde in sig på sitt rum och lekte mest, men fick en del gjort iaf, och till slut var det klart.

Lovelia satte sig med en duns på en av Barbiebilarna så den gick sönder....tur att de har två till:D

Jag städade badrummet och det är fan märkligt hur mkt skit det blir därinne!

Dammlagren är ju hur tjocka som helst, och det är inte länge sen som vi städade ordentligt där inne:(

Svart och tjockt damm....härligt.

Det luktar gammalt akvarium i badkaret åxå, ingen annan känner nåt, men nu är det så att jag är begåvad med ett oerhört välutveckat luktsinne....min syster är likdan, så hon skulle hålla med mig.  

Jag skurade och rotade med en gammal flaskborste i avloppsröret för det är väl där det sitter och luktar, men det gick fasiken inte bort. JAg gav upp efter att ha skurat länge och väl och hällde i en halv deciliter Yes med blomdoft:)

Så kan det ligga där och lösa upp akvarieproppen;)

Nån, vet inte vem men misstänker nån av de mindre damerna, har lekt med min mascara och hällt ut massa på mattan, som de sen vänt upp och ner på för att dölja sitt bus.....  

Mascaran var en dag väääldigt kladdig och typ slut.... nu fattade jag varför;)

Det blir väldigt halt av torkad mascara på undersidan av en matta kan jag tala om...;) Jag har halkat på den flera gånger sista veckan:)


Så nu har vi ett ganska rent hem, dammat, dammsuget och torkade golv.

Men det ser snart likadant ut igen..


Jag hängde in nåt i klädkammaren och insåg att där inne såg det ut ungefär som jag antar att det ser ut i en insamlingscontainer från UFF:)

Klädkassar överallt...

JAnelle, PAtricia och Corrinda har rensat sina garderober....wihooo.

Bara att ta tag i det, sortera ordning på kläderna, kasta en del, och en del ska till insamling.

Nu är det framkomligt där inne igen!

Tills nån ska rensa igen  


Det snöade ju hela dagen och hela natten, och vi insåg ju redan igår att vi skulle behöva skotta av vårt platta hustak idag.

Maken gjorde det bitvis för ett tag sen, men inte hela, och nu kom det ju hur mkt som helst...

I tidningen i morse stod det hur mkt snö vägde, per kvadratmeter, och min käre man som är grym på att räkna upplyste mig om att vi faktiskt i runda slängar hade 25 ton snö på taket.

Tjugofem ton!!  Men satan i gatan, det är mycket...

  

Bara att klä på sig och gå ut och skotta!

Corrinda och hennes kompis M var söta och passade Jordan, M älskar bebisar så det var ingen uppoffring för henne  och han somnade efter en stund dessutom, lillkillen:)

Jag tog med tumstocken upp och det låg en halvmeter snö  som mest, det syns på bilden var han skottade förut, så det kom nästan lika mkt snö inatt som det redan låg på taket.

  

Här står han och funderar på hur våra solfångare mår, de värmer upp vår pool på sommaren...Det är de som är bakom honom.

  

Nästan klar med garagetaket!!!!

Grannen har inte skottat alls....;)

  

Men det tar ju aaaaaldrig slut!!

Gången som syns skottade mannen upp åt sotaren i torsdags....nu var det massor av snö där igen, snacka om evighetsgöra!

25 ton...och så sitter man på gymmet med 15kilos vikter  dags att ööööka!

Hihi.

Efter några timmars slit så var det äntligen snöfritt!

  

Så gott som iaf:)

Det som är framför den lilla skorstenen är en snögubbe som jag roade mig med att bygga av snökloten  

All work and no play makes Jack a bad man... eller hur var det de sa i The Shining;)?

Det är ju lite roligt att man blir så noga efter en stunds snöskottning:)

Det låg en halvmeter snö här förut, och jag gick länge och skavde ner alla små strängar som blev, men det är ju verkligen INGENTING:)

Spelar ju ingen roll om det ligger liiite snö på taket:D


Vi stod en stund och funderade på om vi skulle hoppa ner i snöhögen på framsidan, men vågade inte riktigt, det är högt...

Men nog hade det funkat!

  

Snöhögen är lika hög som jag:)

Jag var tvungen att hämta en stjärtlapp och provåka vår egen lilla pulkabacke, och det funkade utmärkt;)

Vi kommer att ha snö till midsommar, typ, vi har dessutom skottat för ingången till poolrummet så vi kommer inte åt våra utemöbler förrän det smält, alltså till midsommar, tidigast  


Nej, det här smälter nog hyfsat fort, solen ligger på här, men det vi skottat ner på baksidan ligger nog kvar tills i sommar nån gång, där skiner inte solen mer än möjligtvis en liten stund på morgonen...


Nu har vi "bara" poolrumstaket kvar...

  


Här har vi problem, för vi kan inte gå på taket, det är ju av plast....vi måste ha nåt att gå på, typ en liten snöflotte;)

Givetvis så slängde vi bort förra ägarens hemmabyggda snöröjningsflotte i somras  , visst är det typiskt!?

Vi letade i garaget men hittade inget, jo vi har massa dörrar men de är ju så jäkla tunga, man ska ju ha upp dem på taket åxå...

Det där måste vi fundera på! Och vi måste skotta snart, för enligt mattesnillet så ligger det runt 9 ton snö där....och vi vill gärna ha kvar vår pool så taket får helst inte braka under snön.....Vi stod ju på varsin stege för ett tag sen och skottade det vi nådde, det syns ju skillnad, men jösses vad det har snöat!!


Väl inne så var det kaffe och gröt innan småtjejerna skulle ut och leka och behövda hjälp med påklädningen. De hade skitkul med all snö, så alltid roar det ju nån;:)

Sen frös jag så, så det fick bli en varm lång dusch, och när jag kom upp från den så satt mannen med en sovande Jordan i famnen och framför honom så satt Loppan:

   Han hade inte märkt henne  ens:) Hon syntes inte från hans plats i soffan.

Jag flyttade henne till min famn i fåtöljen och så satt vi där med varsin varm unge i famnen och tittade på curling...

Maken  höll på att bli tokig på alla mina frågor: Hur mkt väger stenen? Vad går det ut på? Ska man göra sådär? Hur många stenar är det? Varför sopar man? Vad är stenen gjord av? Varför gjorde han så?

Till slut så ramlade även mina ögonlock ihop och jag sov gott en halvtimme eller nåt:)


Nu har vi ätit och det är dags för ännu en kväll framför OS på TV---jippie...

:)



Allt gott:)

Bye bye!

 
 
Annica

Annica

21 februari 2010 22:04

Vilken söt gosse! Vi har inget hustak att skotta men att skotta parkeringsplatsen och bilen våran tog ändå nästan en timme. Det känns som om det räcker med snö nu.

http://mizhakatt.bloggplatsen.se

 
åsa

åsa

21 februari 2010 22:32

Skotta tak, det är inte ett lätt jobb det inte, för när man är "klar"...ja då, då måste man skotta undan snön man skottat ner från taket...Jobbigt!
Måste säga, att Jordan, han är otroligt lik sin far och han är en alldeles bedårande liten kille (Jordan alltså)...
Alla era barn är jättefina!
Ha dé!













http://tantraffas.blogg.se

 
Ewa

Ewa

21 februari 2010 22:48

Oj vad mycket ni fick gjort idag.
Ha en bra kväll

http://mammatill8.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

anna

22 februari 2010 00:42

nice me pool! va e de för pool?
kram anna

 
Carola

Carola

22 februari 2010 06:41

Wow vad ni har fått mycket snö!!
Jag bor i Norrland och vi brukar ju få mycket snö, men har lite jämfört med er....
Ni fick er ett rejält träningspass med all den där snön. så det är väl som de säger "inget ontsom inte har nått gott med sig ;)

Ha en skön vecka!

http://familjenmahlberg

 
Jennifer

Jennifer

22 februari 2010 08:21

Oj oj vad snö ni har :P
Fin liten gosse (:
Han är född i sep va?
Har själv en liten pojk som är född 21 sep 09 ,
Tycker d är jätte roligt att se er i familjen andorlunda,mysig familj :) kramar Jennifer

http://mammajennifers.blogg.se

 
Ingen bild

Mira

22 februari 2010 09:38

Hej igen!
Hm, hm lat va?? Som vanligt oerhört imponerad av att ni hinner med såååå mycket! Vi har också fått helt galna mängder med snö här, bor i götaland. Har inget platt tak men såna mängder med snö så man börjar undra vart det skall ta vägen..... Vad söt han är Jordan, min minsting är född i maj, en flicka, och drar fortfarande 68 på kläder så han måste vara rejäl!! Försökte mig själv på att städa i helgen med varierat resultat, är man på ett ställe så är min hjälpsamma treåring på ett annat och bara vräker fram något ur ett skåp eller så. Moment 22....
Ser fram emot kvällens tv program!
Kram

 
Ingen bild

MissParkas

22 februari 2010 09:54

Vi skottade också garagetaket, men vi vågade hoppa sedan! :D (okej det tog mig en stund... men sedan så!) Tilde o Nora hoppade så det stod härliga till! Det är ju inte speciellt ofta man får hoppa från taken... :)

 
Fia

Fia

22 februari 2010 10:39

Härligt med all snö om man nu inte var tvungen at skotta den:) Vilken snöhög ni fick ihop sen av skottandet!
jordan är ju för go'. Nästan lika söt som Erik!

http://www.tjejtrissen.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Sofia

22 februari 2010 10:50

Hej.
Vill bara tala om att läsa din Blogg ger mig styrka. Väntar 4:e barnet om en månad och är lite "orolig" att det inte ska funka med hemmaliv tillsammans med dom andra små men du ger mig styrka och det sa jag till min man ihelgen så nu förstår han nog mig lite bättre. Så fortsätt att blogga och tack för att du/ni vill dela Erat liv i TV rutan. Tack!!! Sofia

 
Anna

Anna

22 februari 2010 21:25

Ja jisses vad mycket snö det har kommit!! Man undrar ju hur det blir när allt ska till att smälta!?

Ville bara säga att ni verkar vara en underbar familj :-) När man ser er på TV så kan man aldrig tro att ni har så många barn; ni verkar lugna och harmoniska och det ser inte alls stökigt ut heller!

Håller med Sofia här ovan: Tack för att ni delar med er av ert liv både via denna blogg och via TV :-))

KRAM

http://vendelasextioatta.blogg.se

 
Julia

Julia

22 februari 2010 21:33

Hej

Jag undrar vad det är för bil ni har? Får alla barnen plats i den?
Vi väntar tillökning nu och kommer att bli 2 vuxna och 6 barn, så vår Ford galaxy blir lite för liten :)

Kram

http://grabbligansmamma.com

 
Ingen bild

Katri

22 februari 2010 23:21

ett tips! låt föräldrarna till gympabarnen sitta utanför och vänta t.ex i omklädningsrummet .. Där kan dom sitta ifred och snacka med varandra medans deras duktiga barn gympar.
Så får ni gympafröknar vara ifred .. Som avslutning sen kan man ha uppvisning för föräldrar o syskon m.m

 
Johanna

Johanna

23 februari 2010 15:03

Va duktig Janelle(stavas hennes namn så?) var igår med gympan:-) Imponerande:-)

http://greendove.blogg.se

 
Ingen bild

Anna

23 februari 2010 21:41

Blir så glad av att läsa dina ord om er vardag.

 
Ingen bild

Susanna

24 februari 2010 10:07

Hejsan!

Har du läst Mirkas blogg på senaste tiden?!
Jag är bestört över vilka hemska kommentarer hon fått!
Och egentligen gäller dom ju din å Tinas familj oxå, tyvärr.
Och min med för det skrivs om stora familjer i allmänhet.
Kram

 
Ingen bild

mia

24 februari 2010 10:19

Måste bara säga att jag "älskar" din tjej Corrinda (tror jag hon heter), hennes personlighet (av det jag sett på TV) och härliga färgstarka hår. Verkar så mysig och temperamentsfull så jag skrattar så fort hon är inblandad i något ;-)
Plus en eloge till er alla för att ni verkar så lugna, lugnare än mig med enbart 2 tonåringar idag som jag klagar över.

 
Ingen bild

eva

24 februari 2010 16:55

Hej

Jättemysig familj. Jag skulle också vilja ha Corrinda jag gillar också hennes temprament härlig unge.

 
Ingen bild

Carola m 8

24 februari 2010 19:17

Annica och Åsa: Ja, det är ju en del att skotta förutom taken ...man har att göra, om man vill:)
Eva: Ja en hel del blev det ju!:)
anna: Det är en gammal halvskruttig pool ,halvt nergrävd, halvt ovanför jord, inne i ett stort inglasat rum. Ganska stor, hyfsat djup och underbar när det är varmt:)
Carola: Mm det KÄNNS ju att man gjort nåt...;)
Jennifer: Ja, Jordan är född 2 sept, så då är de ju jämngamla, han och din bebis:) Tack!
Mira: Moment 22, det är verkligheten man lever i med barn;)
Mina andra ungar har varit mindre, och vissa storlekar räcker ju långt, men den här gossen är stadig:) Några 68 plagg har han ju iofs...:)
Miss Parkas: Åhhhh, fasiken jag borde ha hoppat!!!*sneglar mot stegen* :)
Fia: Erik är ju nyfödd fortfarande, han tävlar i en egen klass:)
Sofia; Nu blev jag rörd. Vilka snälla ord. Tacl:) Det kommer säkert att gå superbra för dig när bebisen kommer:)
Anna; När det smälter är det bara att ta fram kanoten...;)
Tack!!
Julia: Vi har en Wv Caravelle, den har "bara" nio platser så den räcker inte till oss längre:( Men fler platser = buss körkort så det går inte....Vi har problem;)
För ER passar den däremot perfekt och jag kan varmt rekommendera en sån, vi har haft en före den vi har nu och valet var självklart när vi var tvungen att skaffa ny.
Katri: Föräldrarna SKA vänta utanför, det är Uppsalaflickornas policy...men, du vet hur det är, Barnen vågar inte vara där själva så mamma eller pappa måste vara kvar, då sitter plötsligt ALLA föräldrar där....fast deras ungar klarar sig utmärkt...;)
Johanna: Helt rätt stvaning, och jag håller med, Janelle är superduktig!!!
Anna: Tack:)
Susanna; Jag har läst en del av hennes kommentarer och fått en del själv, och man blir mörkrädd för allt folk slänger ur sig. JAg möter ju aldrig sånt IRL.....men på nätet är det lätt att vara elak...:(
Mia och Eva: Nästa gång jag tröttnar på henne så hojtar jag på er;) Corrinda är underbar:)

 
Lillith

Lillith

25 februari 2010 08:57

som någon annan skrev ovan...här när barnen har gympa så får inte föräldrar och syskon vara i gympasalen. Vi får stå ute där man hänger av sig jackorna.
men vi bor så nära så vi går hem och väntar hemma den timmen gympan är ;-)

http://lillith76.wordpress.com

 
sara

sara

18 mars 2010 16:05

er minsta barn jordan är så söt och dom anndra barnen

http://kristinehamsgatan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carola - 12 februari 2014 21:55

...så finns jag, men jag har flyttat till Loppi:) Ni klickar HÄR så kommer ni dit, och kan läsa om mig och de nio fantastiska barnen :)    ...

Av Carola - 17 juli 2012 11:06

Japp det har kommit en app så man enkelt kan blogga från luren även här och det måste jag såklart prova !! Verkar inte som man får in bilderna i själva inlägget utan får välja att lägga den överst eller under texten...:-/ nja.. Iaf blir det en bild...

Av Carola - 5 mars 2012 23:56

  Ja, här lämnar man sin lilla goding för att åka och träna och så får man det här videoklippet från Perra, det är ju så gulligt så jag tror jag storknar!         ...

Av Carola - 16 oktober 2011 23:45

  Hoppsansa, vet ni, de två vinnarna av Liberorabatterna har inte hört av sig!!??   Jag hade heller ingen mailadress till dem så jag kunde maila, inte heller nån hemsida...så jag har inget annat val än att dra två nya!   Jag är ledsen tjeje...

Av Carola - 10 oktober 2011 15:25

Hörrni sluta fråga om vi vill / ska ha fler barn  !!! Jag får frågan ideligen, och jag har aldrig berättat förr om vi planerar fler eller inte och jag kommer inte göra det nu heller     . Svaret är att ni får helt enkelt se hur det blir ! Antin...

Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Ovido - Quiz & Flashcards