Direktlänk till inlägg 14 maj 2010

10 år!!!!

Av Carola - 14 maj 2010 11:52

Idag är det minsann ingen vanlig dag, för idag för tio år sen så föddes

   

ROBBAN OCH CORRINDA!!!!!!!!!

 

Robban föddes först, kl 11.43 och sen fick vi vänta 14 minuter innan Corrinda föddes hon med, och så var jag tvillingmamma, och fyrabarnsmamma:)

                           

  

Det här fotot sitter på vårt kylskåp, fotade av det i förbifarten, därav kvalitén:)

Ni får gärna ignorera mig och bara se de vackraste tvillingbebisarna som skådats!!

Ser ni vem som är vem???


Deras förlossning var inte den roligaste, däremot den snabbaste.....båda två var födda efter en timme och femtiosju minuter från det att jag anade att nåt var på gång...

De där nästan två timmarna var fruktansvärda, med intensiva vedervärdiga värkar utan några mellanrum...där den ena slutade började nästa. Det började väl iofs inte vara vidrigt förrän vi kom in på förlossningen, så det var nog "bara" en timmes skitont  , men ändå..;)


Jag fick inte stå på knä under förlossningen utan var tvungen att ligga på rygg, och för mig är det inte alls nåt bra, det blir bara övervidrigt, men de vägrade nåt annat för de måste ha koll på tvillingarna...Blä.

Det finns en risk för att tvilling nummer två snurrar runt och hamnar i säte eller på tvären när ettan är ute, och säkert andra anledningar åxå..

Tjena, vilken koll, Corrinda kom med en arm först  .


De skrek som illbattingar båda två, så personalen lämnade rummet så fort de kunde;)


Robban vägde 2840gr och var 48cm lång

Corrinda vägde 3200g och var 50cm lång.

De föddes i v 38+2


Sen hade vi en av varje, Robban sov aldrig, han tog sig en microlur nån gång per dag annars var han vaken mest hela tiden, glad och pigg och nyfiken.

Corrinda hade ont i magen och skrek hela tiden hon var vaken de första veckorna, utom när hon ammade. OM Robban nån gång lyckades somna så vaknade han ju av att hon vrålade  .

Jag sov max en timme i sträck på nätterna, MAX, och det var sällan det blev så mkt för alltid var det nån av dem som bökade runt.

Jag gick på myten att man måste synka tvillingar för att få det att vara drägligt och det var det sämsta jag gjort!


Om den ena vaknar och är hungrig, ska man väcka den andra och ge mat så att de kommer in i samma tider.


Jag väckte den som sov, som var alldeles för trött för att äta ordentligt, ammade båda, lade tillbaka dem i sängen, och DÅ vaknade den som velat sova vidare först och var skithungrig, för att den inte orkat käka när den blev väckt....

Funkade INTE, och efter några veckor lade jag ner det och ammade dem som de ville, och DÅ blev det bättre:)

Men särskilt mkt sov jag inte det första året.


Jag började jobba natt när de var ett år, och det som hägrade allra, allra mest var att få SOVA OSTÖRT I FYRA timmar efter att ha jobbat:)  


Men, att få bli tvillingmamma var för mig så stort, så speciellt och så coolt, så det spelade ingen roll att jag sov dåligt!!

Herregud, sova kan man göra sen...nån gång:)

Allt annat var bara roligt, härligt och underbart!!

Det är inte jobbigt med tvillingar, som alla säger, utan det är härligt!


Folk som inte har tvillingar har alltid väldigt mkt att säga, mest negativt, så de ska man inte lyssna på, man ska lyssna på mig som älskade det från första stund!

   


Vad spelar det för roll att det tar lite längre tid att klä på två, byta blöja på två och mata två, (man blir snabb och effektiv ganska fort*s*) när man har TVÅ ljuvliga bebisar?

Två blöjbyten innebär ju två stunder av bebisgos:)


Jag har alltid varit lite besviken vid alla efterkommande graviditeter att det inte varit två igen:)

Missförstå mig rätt, jag är överlycklig över alla våra underbara barn, men att få tvillingar var så mäktigt att jag gärna upplevt det igen!!


Så här ser de ut idag då:

    

Same same but different:)


De fick sova i gillestugan tillsammans inatt så vi kunde sjunga för dem båda samtidigt i morse, så det har vi gjort.

De fick varsitt par såna där skor med hjul under, lite tv spel, bla ett där man bygger sin egen berg och dal bana, tyckte det kunde passa dem;) underkläder (ja skittrist men behövligt) och lite annnat småtjafs.


Vi ska ha kalas för dem + Novalie på söndag, så det blir inte så mkt firande idag, mer än nån slags tårta(glass) och så får de välja middag....eh...gissa vad det blir???

Jo, Tacos.....Ja det är fredag men nåt annat måste det ju finnas när man får välja kan man tycka....men nope  


Nu ska jag röja köket, och ses se om jag hittar några bebisbilder på dem som jag kan fota av:)




Ja just det ja, mitt nya barn Lovalie som jag skrev om i förra inlägget....det var ju Lovelia:) Satt ute i solen och såg inte skärmen så bra, skyller på det;)




 
 
Ingen bild

Sofie

14 maj 2010 13:43

Grattis!! :)

 
Ingen bild

Jenny

14 maj 2010 14:05

Grattis!!!
Hoppas du får en härlig dag, på era barns dag och även din dag.
Kram

 
Mirka

Mirka

14 maj 2010 14:24

Dubbel grattis till Robban och Corrinda!! Jag kan bara hålla med dig i allt du skriver om att få tvillingar:-) Trots att vi har haft lyckan att få tvillingar 2 gånger så hade jag gladeligen tagit minst ett par till:-D Det där med synkning funkade aldrig hos oss heller;-) Kanske nästa gång hi hi hii
Kram på er alla

http://www.tiobarnsmamma.blogg.se

 
Ingen bild

Katie

14 maj 2010 14:35

Grattis Robban och Corrinda. Satt just och tittade på er i reprisen av Familjen Annorlunda på TV. Hoppas att ni får en härlig dag!

 
BeckaHBitcH.se - triss i gossar

BeckaHBitcH.se - triss i gossar

14 maj 2010 16:29

GRATTIS :-) jag gissade fel tror jag för jag trodde Corrinda var den med huvudet i halvt profil och Robban rakt framifrån på bebisbilden men om man läser vikt och längd bör det alltså vara tvärt om? :-P

http://beckahbitch.se

 
Kalla mig vad du vill men jag heter Johanna

Kalla mig vad du vill men jag heter Johanna

14 maj 2010 17:28

Grattis en gång till!

Lite konstigt att Corrinda har varit ensam om sitt namn i nästan 10 år,det är ju jättefint...

http://tufsisblogg.bloggplatsen.se

 
emma

emma

14 maj 2010 18:08

Såg Familjen Annorlunda idag på tv. Vad duktiga dina barn är, som går upp 4 på morgonen och kämpar och hjälper till! Det är ju bra att dem hjälper till och förstår att man får slita för att tjäna pengar :) Grattis till barnen!

http://emmaxelsson.blogg.se

 
Ingen bild

sussan

14 maj 2010 18:29

Ett stort grattis till Robban o Corrinda =)

 
Ingen bild

Lovisa

14 maj 2010 19:27

Jag är lite nyfiken på vad du jobbade med när du bara sov 4 timmar och hade jobbat natt? Vad jobbar du med i nutid? Kram ps ni är en underbar familj ds

 
Linda

Linda

14 maj 2010 19:56

GRATTIS Robban och Corrinda! :)
Carola kan du visa detta brev för Corrinda?

Hej Corrinda!
Grattis en gång till.
Jag undrar om du vill bli min brevvän! :)
Du kan ju svara på min blogg eller maila mig! :)
Ha det bra!
Kram Linda

http://www.danzgirl.blogg.se

 
Ingen bild

Carolina

14 maj 2010 19:58

STORT GRATTIS till Robban och Corrinda, Måste säga att det valde rätt datum.. =) jag fyller oxå i dag, fast blir iof 30.

 
Ingen bild

EmblasMamma

14 maj 2010 20:22

Vilket fint långt hår Robban har! Han ser ju ut som liten en rocker!

 
Ingen bild

Sara L

14 maj 2010 20:44

GULLIGT! =)

Jag säger det åter igen - vad mysigt ni verkar ha det i er familj!

Kramar från Sara

 
Annica

Annica

14 maj 2010 21:01

Nämen vilket sammanträffande! Här fyller mellandottern 13 år idag :)

http://moomis.blogspot.com

 
Annica

Annica

14 maj 2010 21:55

Grattis på födelsedagen!

Har precis börjat förlja repeisen av Fam. Annorlunda, vad skönt att se att fler än vi har mer än 2½ barn. :D

http://sjubarnsmamman.wordpress.com

 
Ingen bild

Jenny

14 maj 2010 21:59

Grattis Robban och Corrinda:) skulle också velat ha tvillingar,så mysigt med 2 gosbebisar!

 
Sanna

Sanna

14 maj 2010 22:24

Helt underbar bild på de nyfödda! Grattis till födelsedagsbarnen. :-)

http://sannamamman.blogg.se

 
Ingen bild

Sofie med en liten fråga.

14 maj 2010 22:27

Hej Carola! Undrar bara hur ni gör när Robert och Corrinda öppnar presenterna de får om det är likadana saker i paketen? Så att den andra inte vet vad han/hon får.

 
Ingen bild

Tina

14 maj 2010 22:29

Grattis till Robban och Corrinda =)

 
Ingen bild

Desiree

14 maj 2010 22:29

Grattis ! hoppas de hade en underbar dag ! :D

 
Sofia

Sofia

14 maj 2010 23:09

Skickar ett sent GRATTIS till födelsedagsbarnen!

Kram Sofia

http://www.3barnsmamma.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Carola m 8

14 maj 2010 23:21

Beckah: Japp fel, det var t värtom som du trodde:)
Johanna: Ja, men jag har ju hittat på det själv så kanske inte sååå konstigt:)
Lovisa: Jag jobbade som barnsköterska på neo då, samma som jag alltid gjort.
Bara olika ställen på sjukhuset:) Nu jobbar jag inte, senast var sommaren 05.
Om jag jobbade en natt sov jag fyra timmar, men jobbade jag dubbelnatt så sov jag hela dan:) men det gjorde jag inte i början.
Linda. Jag visar henne det när hon kommer hem, hon sover borta!
Carolina: Grattis:)
Sofie: De får öppna paketet samtidigt om det är samma sak i, och så står jag ivägen som
en mur:) Vi har ofta det problemet för småtjejerna får ofta lika saker de med..
ALLA: Tack!!!

 
Ingen bild

Emma

16 maj 2010 12:27

Hejsan :)

 
Janette

Janette

17 maj 2010 14:08

Grattis till dom :D

http://litefresh.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carola - 12 februari 2014 21:55

...så finns jag, men jag har flyttat till Loppi:) Ni klickar HÄR så kommer ni dit, och kan läsa om mig och de nio fantastiska barnen :)    ...

Av Carola - 17 juli 2012 11:06

Japp det har kommit en app så man enkelt kan blogga från luren även här och det måste jag såklart prova !! Verkar inte som man får in bilderna i själva inlägget utan får välja att lägga den överst eller under texten...:-/ nja.. Iaf blir det en bild...

Av Carola - 5 mars 2012 23:56

  Ja, här lämnar man sin lilla goding för att åka och träna och så får man det här videoklippet från Perra, det är ju så gulligt så jag tror jag storknar!         ...

Av Carola - 16 oktober 2011 23:45

  Hoppsansa, vet ni, de två vinnarna av Liberorabatterna har inte hört av sig!!??   Jag hade heller ingen mailadress till dem så jag kunde maila, inte heller nån hemsida...så jag har inget annat val än att dra två nya!   Jag är ledsen tjeje...

Av Carola - 10 oktober 2011 15:25

Hörrni sluta fråga om vi vill / ska ha fler barn  !!! Jag får frågan ideligen, och jag har aldrig berättat förr om vi planerar fler eller inte och jag kommer inte göra det nu heller     . Svaret är att ni får helt enkelt se hur det blir ! Antin...

Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Ovido - Quiz & Flashcards