Alla inlägg den 10 juni 2010

Av Carola - 10 juni 2010 23:16

Vi har ju varit på sommarkyrkis tre dagar i rad denna vecka, mkt trevligt som vanligt:)

Idag avslutades alla aktiviteter för barn i kyrkan för terminen med en resa till Sagostigen, utanför Malmköping!


Kl 8.30 var avgångstid för bussen, och eftersom vi har lite tendenser till åksjuka så var vi på plats en halvtimme innan, för att kunna sitta långt fram.

Vi var först:)


Hemma på morgonen var ju ungarna så där lagom pigga:

  

Trixie har knappt fått upp ögonen medan Novalie ser hyfsat vaken ut:)


Lovelia var som vanligt piggelin så fort hon vaknade, hon behöver bara gnugga ögonen en stund så är hon i form:)

   Här har hon precis satt på sig tunikan själv, fast bak och fram...efter lite övertalning fick jag hjälpa henne att vända på den, det är mycket Kan Själv, just nu...


Vi hade med Jordans babyskydd så han kunde sitta hyfsat säkert...och det funkar bra. Både jag och Perra var med, och så Novalie som fick vara ledig från förskolan, Trixie , Lovelia och så Jordan.


Det är en ganska lång väg till Sagostigen från oss, ungefär två timmars bussresa, så vi skulle ha en liten rastpaus efter halva vägen ungefär.

Strax innan rast, typ tjugo minuter innan, så kom det fram en mamma med sin femåringa dotter som mådde illa:/

Hon fick sitta på "guidesätet" längst fram.

Jag pratade lite med lilltjejen, hon satt ju precis framför mig och hon och Trixie går ju på kyrkis ihop så vi känner ju varandra. Det verkade rätt ok.

Mamman kom fram igen hon med efter en stund, och vi snackade. Det visade sig att hela deras familj var alldeles löjligt åksjuka....:(

Hu. Både hon och hennes man, plus deras tre barn. Idag var det bara hon och två barn med, men båda de barnen kräktes på vägen dit...


Efter rastpaus så ville lilltjejen sitta bak hos mamma, men efter en stund så kom mamman fram med sonen som var lite grön i ansiktet, han fick sitta i famnen på vår ledare som satt på guidesätet just då, och efter en liten stund så kräktes han ju....

Trixie klagar ofta på att hon mår illa i bilen, och hon hade kommit och satt sig i mitt knä för hon mådde inte helt bra, frågan är hur bra hon mådde av att se honom kräkas?  

Nu lät det som om jag anklagade honom för att må illa med flit;) och SÅ var det ju inte.:) Mer ett konstaterande .


De sanerade stackars lillkillen och strax därpå var det ju dotterns tur, så mamman fick ila fram och tillbaka med papper och våtservetter...*.stackars*


Hur det än är, fast vi behöver sitta långt fram för att inte må dåligt, och fast vi faktiskt var på plats i väldigt god tid för att få de platserna, så nog fasiken känner jag mig taskig som inte flyttar på mig!

Det känns liksom som att här sitter vi och mår som prinsar och vägrar flytta på oss för de stackars åksjuka barnen....


Novalie, mådde bra.

  


Men de kan ju faktiskt åxå komma en halvtimme tidigare....men ändå..

Hade vi INTE suttit så att alla sett bra så hade det ju varit nåt av våra barn som mått illa.


Jag tycker om de här människorna, vi ses ju flera gånger i veckan och våra barn leker ihop, och jag hoppas att de inte blev arga och upprörda.

Det var fler barn på bussen som var åksjuka och kräktes tydligen, men de märkte jag inte av..:)

Lite funderar jag på om det verkligen är värt det?

Att åka med på en resa som innebär två timmars bussåkande om man VET att man själv och barnen kommer att må dåligt?

Fast alternativet är ju att aldrig göra nåt roligt som man måste åka iväg en bit till iofs..

JAG blir sjösjuk, och vägrar så långt det går att åka båt, och om jag måste så är det åksjukepiller, armband och mantrat:" Det är snart över" som gäller, aldrig att jag skulle utsätta mig för det i onödan:)


Hur som helst, väl framme vid Sagostigen var det mulet och lite småkallt:(

Vi packade Jordans vagn med kylväskor och kassar, och gick den slingrande lilla stigen runt och kikade in i de små husen.

Här ligger en gammal bekanting:

  

Vargen som ätit upp mormor:)


Rundan är inte så lång, och vips var vi framme vid den stora gräsplanen med studsmattor, klättervägg, små bilar och ett pariserhjul, som drivs runt med hjälp av två personers snabba trampande på cykel..

   Lovelia älskade den:)


Ungarna fick leka och röja och vi dukade upp vår picknick. Man kunde beställa mat, men det var tacobuffé...och eftersom det inte var förhandlingsbart att skippa våra fredagstacos så avstod vi:)

Vi tog med rostbiff och potatissallad till oss vuxna och barnen fick pastahjul, köttbullar och grönsaker. Lite kaffe på det så var man som en människa igen:)



Slott på vägen, låg vackert i en liten bäck.

  


Kl 13.00 skulle vi få se på teater, som jag inte trodde skulle vara mer än OK.

Ack vad jag bedrog mig!!

Rita Prick visade sig vara hur bra som helst!

En ensam tjej som var oerhört duktig, spelade Askungen för oss, och fick med sig både barn och vuxna, det var toppen:)


När Askungens prins visade sig vara Daniel Westlings foto i mänsklig storlek på en pinne, så skrattade vi gott:)


Efter teatern var det dags att börja dra sig hemåt igen, då började Novalie gråta för hon ville inte åka buss igen, och så hade hon ont i huvudet och i näsan där hon råkat riva sig, och så var det bara allmänt ledsamt...

Hon är aldrig gnällig, så jag blev orolig att hon höll på att bli sjuk..

Hon ville ha tuggummi så det fick hon, och så ändrade vi om oss lite på våra platser i bussen, så hon fick sitta bredvid pappa, med Trixie på andra sidan gången för hon skulle åxå sitta bredvid pappa....(kände mig lite dissad;)) Jordan (som sova hela tiden både dit och hem!!) bredvid Trixie och så jag och Lovelia ett hopp bakåt.


Busschauffören slog på Pinocchio, och den räckte nästan hela vägen hem:)

Vad jag vet så mådde ingen dåligt på väg hem, och de två åksjuka syskonen kom inte fram så de borde mått hyfsat.

Novalie och Trixie kikade på filmen under tystnad, medan Lovelia hade lite myror i baken, grejade lite hit och dit, pratade, tittade lite och halvsov lite:)

  


Lilla skruttan:)


Vi kom hem och klev av bussen strax efter halv fem, var hemma tio i fem och jag ammade Jordan, och tog sen träningsväskan och åkte till Friskis för halv sex började cirkelfysen:)

Igår boxades vi så det kändes lite stramt i musklerna idag, men det var skönt att få lite syre i omlopp i kroppen.



Robban och Corrinda och deras kompisar har badat i poolen idag, premiär:)

Typ 12 grader varmt....

Men, det ser ju ut som en smärre soptipp, de dräller badkläder, handdukar och kläder runt sig i drivor, så när jag kom hem efter träningen så åt jag middag, var skithungrig, och sen röjde vi tillsammans upp i den värsta röran, så nu kan man komma fram iaf.



Imorgon är det skolavslutning!!!

Få se hur Novalie mår bara....hon verkade rätt hängig nu på kvällen och ville absolut ligga på en madrass i vardagsrummet och sova..Vore ju trist om hon missade sin första skolavslutning:(

Men, det visar sig imorgon!


Hörs då:)

Natti natti:)


   Coolt va? En björk och en gran som vuxit ihop! Kan bara hända på Sagostigen:)


Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Skapa flashcards