Alla inlägg den 16 juni 2010

Av Carola - 16 juni 2010 23:13

Hej hopp:)

Först, ni som trodde att bilderna i förra inlägget var nya...tror ni på allvar att jag skulle underlåta att meddela er en ev så långt gången graviditet??

No way, José  bilderna är ett år gamla, det är Jordan som ligger i tjockmagen:)


Och till Snart 4 barnsmamma, vill jag bara säga (igen, skrev en kommentar åxå) att jag ju inte på något vis har äganderätt till mina ungars namn, så du behöver inte känna det som att du stjäl namnet Lovelia:)

Jag tycker det är lite coolt att ha inspirerat någon att välja det namnet!

Vi var ju inte först direkt, det fanns ett antal, kanske 15-16 st, med namnet Lovelia innan vår Loppa kom, annat är det med Corrinda som faktiskt är den enda i Sverige som heter så:) I alla fall än så länge;)


Lovelia med plåster, som vanligt:)

  


Nu ska jag babbla lite om Förare, alltså sådana som sitter bakom en ratt.

Jag stör mig nämligen oerhört på vissa som framför sina fordon på ett, i mitt tycke, ickebra sätt.

Irritationsmoment nummer ett, alla kategorier är de idioter som inte använder blinkers!!

Nån som läser här som INTE använder det?? Varför i så fall?? Motivera  !!


Det krävs minsta möjliga ansträngning att peta till blinkerspinnen inne i bilen, den går ju dessutom tillbaka automatiskt, så VARFÖR inte använda den??

Jag kör bil nästan varje dag, inte långt, men ändå så möter jag VARJE gång nån som inte använder blinkers???

Ska jag då gissa mig till vart de ska??  Eller vad tänker folk?? Skiter man i det för att det är jobbigt? Vet man kanske inte vart man ska??? Vet man inte hur den funkar??

Eller vad?


De" nya" reglerna för hur man ska blinka i en rondell är åxå ett irritationsmoment, jag anser ju att det var ypperligt som det var förr. När man blinkade vänster om man skulle vänster, och höger om det var dit man skulle, och skulle man rakt fram så blinkade man inte alls, precis som i vilken korsning som helst.

Nu ska man ju enbart blinka när man ska UR rondellen.


Hm om man säger så här: Uppsala är rondellernas Mecka, vi ääälskar sådana här:)

Minsta lilla tur jag ska med bilen så kör jag i minst en rondell, ofta i många, upp till tio stycken är inte ovanligt. Ja, jag sa ju att vi gillar dem:)

(och jag VET att det heter cirkulationsplats, men vem säger så?? Inte jag  )


Alltså ser jag dagligen hur folk INTE blinkar vare sig ut, in eller runt i rondellen, de bara kör.

Jag som då ska in, stannar ju bilen för att jag tror ju att bilen ska förbi mig och att jag då har väjningsplikt...men icke, då svänger den ut före mig.....och där sitter jag och blir skitförbannad;)


irritationsmoment rummer tre: Folk som inte kan parkera!!!

Jag är ingen stjärna på att parkera själv, men hyfsad, med tanke på att jag kör en stor buss.

Jag försöker alltid rätta till bilen om jag kommit snett i p-rutan, eller om jag är för nära den bredvid. Jag försöker alltså vara hygglig på så vis att jag i möjliga mån alltid ser till att MIN parkering inte ställer till trubbel eller irritation för nån annan. Jag kan låta bli en ruta för att det ser trångt ut och välja en längre bort, bara för att inte parkera dåligt.


I vintras var vi på sjukhuset med Trixie, på logopeden, det finns sällan parkeringar på själva sjukhusområdet , så man får alltid vara ute minst en timme i förväg, för att få lov att snurra och leta är mer regel än undantag, och till slut får man alltid ställa bilen skitlångt bort och gå....


Då undrar man lite när man ser sånt här:

  


Bussen i mitten är ju vår:) Den röda bilen står rakt och bra, med lagom avstånd till nästa bil. Men den svarta???  Maken lyckades knö in vår buss, han är suverän på att parkeram men det var inte lätt...

Det syns inte helt bra på den här bilden, men kolla den här:

  

Det är alltså en halv ruta kvar??? Mellan bilen och snövallen är det gott och väl en och en halv meter.Hur tänkte den som ställde bilen så här? 

P-skylten ser ut att sitta precis vid den svarta bilens sida, så att det inte skulle vara tillåtet att stå längre till vänster, men så är inte fallet, parkeringen går hela vägen ut till där det är en kant, där börjar trottoaren.


När vi kom tillbaka efter vårt besök, hade den svarta bilen åkt och en annan kommit i dess ställe, skillnaden är enorm:

  

Den här står precis vid kanten, och hoppsan, så bra det blev:)


Ja, sådär ja, nu har jag fått gnälla lite:)


När JAG parkerar är det alltid snyggt, och inom rutorna, och inte så nån annan blir lidande...men ibland är det väldigt mkt blomfägring:)

    Titta! Jag har till och med lämnat plats så nån kan stå bredvid mig  !!


Det här var på Novalies avslutning med förskoleklassen, när alla fel- och dubbelparkerat överallt, så tyckte jag att det var ett fint alternativ;)


Jag har massa annat att säga om idioter i trafiken, men det tar jag en annan gång....:)


Nu ska jag sova:)

Natti natti  

Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Skapa flashcards