Direktlänk till inlägg 24 juni 2010

Utflykt och löss

Av Carola - 24 juni 2010 23:04

Tjingeling:)

Äntligen har värmen kommit!!  Nu ska den bara stanna åxå.....hör minsann att det ska parkera nåt jäkla lågtryck precis här i morgon, så det varnas för skurar ....Jaja, vad är väl en midsommar utan regn?   (antagligen ganska trevlig!)


Idag så hade jag ett besök på spädbarnslab inbokat för Jordan.

De gör olika studier på hur barn reagerar/tittar/tänker/osv, och de brukar skicka ut brev till alla barn i lämplig ålder för studien.

Jag brukar anmäla mitt intresse:)

Jag gillar att ställa upp för forskning, det behövs ju.

Tex så var jag ju med i en studie om förlossningssmärta, en om vad för miljögifter som lagras i kroppen under graviditet(eller hur det nu var),och jag säger alltid JA till att läkarkandidater får vara med och klämma och känna vilken undersökning det än gäller. Hur ska de annars kunna lära sig nåt?


Ibland gör det ont, tex så brukar de ju inte vara värsta stjärnorna på att sätta nål, eller ta prover...men såå farligt är det ju inte:)

Ibland blir man ganska trött när de ska göra exakt samma undersökning som läkaren precis gjorde, men som sagt - de måste få öva!


Alltså hade vi tid på spädbarnslab kl. 11.30

Han skulle titta på en film, eller samma film sex gånger om, för att de skulle kunna registrera vart han tittade:)

Tog typ 7 minuter.


Sen gick vi till stadsparken och lekte lite, hade stämt träff med en kompis med barn.

  

När jag frågade om vi skulle knäppa kort, så bestämde de sig fort för att stå i "tripp trapp trull"  

Corrinda, Robert, Novalie, Trixie, Lovelia och Jordan som precis vaknat i vagnen.

(som är en Graco duo från 1800-talet typ..eller iaf nångång slutet av 90talet, en av mina favoritvagnar!! Parasollet hör till Janelles första vagn, brokigt och fint  )


Ungarna lekte en stund, men ledsnade rätt fort och ville ha glass, så vi gick till det lilla caféet, som INTE tar kort!??

Hur tänkte de då?? 

" Hm jo vänta, en sån liten terminal man tar betalt med kostar lite så vi skiter i det, för det kommer vi aaaaaldrig att tjäna in....?!"

Till och med glassbilen tar ju kort!!??


Varken jag eller kompisen hade kontanter, så vi gick till Fågelsången ist, och fikade dyyyrt:)

*räcker ut tungan till fjollcaféet i Stadsparken*  


Hemma väntade poolerna!

Jag var och köpte ny barnpool i veckan för den gamla hade gått sönder, som vanligt, tror jag köper ny varenda sommar...

  

Den här badar småbarnen i, och det var ju himla kul att det sprutade vatten från både handen och den röda grejen...

Jordan fick vara med och bada i sin nya solskyddströja, Lovelias är från förra sommaren, eller kanske förrförra? Hon gillar den iaf och vill helst ha den på hela tiden..:)


Janelle läst vad jag skrev i förra inlägget, om att hon var baddrottning och inte badat än, och det var hon tvungen att råda bot på:

  

Så!! Badpremiären avklarad:)  I tisdags:)


Jordan hittade en alldeles egen liten pool:

   Lilla baljan vi sköljer fötterna i så lite grus och gräs slipper hamna i poolen;)


Robban och Corrinda badar mest hela tiden, och Novalie bottnar ordentligt i år, men Trixie håller sig vid stegen:

  


Robban lät Lovelia hänga med på en liten tur:

  

Det är lycka att ha en brorsa som hjälper en så man får prova allt de större gör:)

Lovelia älskar att bada:)  Robban styrde henne runt lugnt och fint så hon var inte ens blöt när han släppte i land henne:)


Janelle badade idag med, och då tjatade Jordan såååå om att få ta sig en tur:

  

T-shirt och shorts...;)

Han tyckte att det var sådär..inte så värst kul;)


Vattnet är dryga 22 grader nu i stora poolen, så snart kan jag kanske bada jag med:D


Vad har hänt annars då?

Jo jag var till tandläkaren igår...det var fyra år sen sist sa han,men det såg finfint ut, pust!  Lite tandstensslip så var det klart sen, bara att betala 738kr och se glad ut:)


Efter det hann jag bra precis hem och hämta Jordan för vägning på BVC - 9,6kg:)

Inte över tio än....!


Novalie och jag jagade sen runt på Toy´s r´us, Lekia, Leklust, Barnens Hus och Coop, för hon skulle köpa en zhu-zhu pet, och den skulle vara vit och svart.

Såklart fanns det alla andra färger, och till slut gav vi upp, men då kom jag på att de fanns på CityGross åxå, svängde in där och JO!!!  Massa svarta och vita:)


I tisdags hade jag lite olika saker att roa mig med...

Först kom de förre detta granntjejerna och lekte, efter tio minuter sprang den lillla in på toa, kom ut igen och:

-Carola?? Jag kissade på mig....

Janelle flinade åt mig när jag inte helt lycklig gick in för att torka kiss på golvet och duscha av en liten tjej:)


Lite senare så var Jordan i hallen och grejade, blev ledsen och gnällig, jag höll på med kaffe så han fick vänta en liten stund, och när jag gick för att hämta honom  så hade han på nåt vis lyckats med att bajsa det mesta UTANFÖR blöjan??

På mattan, golvet och hela honom var det...eh, lite kletigt..

Nästa barn ner i badkaret!

Storsanering i hallen...


Strax innan läggdags kom Novalie och bad mig luskamma henne för det kliade...Det fina med skolan är att det  delas ut löss till höger och vänster...;)

Jomen visst, hade hon löss:(

Brrrrrr, de är inte roliga!!

Givetvis så hade jag lånat ut bästa luskammen till kompisar som drabbats tidigare i veckan, och alla från apoteket, har typ fyra stycken, de är skitbra på skorv åxå, var borta!!

Hittade på en till slut och kammade bort kanske tio äckel löss från henne, hittade inga ägg så hoppas att de alldeles nyligen hoppat över till henne och inte hunnit etablera sig där i håret;)


Jag hade ett gammal flaska med Prioderm, utgångsdatum 2004....skit samma, det luktade as så jag hällde i det i håret, ville ju börja bekämpa dem så fort som bara möjligt!

Novalie grät för det stinker verkligen, minns att de stora tyckte det var vedervärdigt...och jag då, som ska stå där och gno in det i håret, mina händer luktade inte speciellt gott, hade ju inga plasthandskar hemma, bara gummi och de fastnar man ju med i håret...

När vi var klara med kamning och behandling var klockan midnatt....

Prioderm ska sitta i håret tolv timmar så hon fick en handduk på kudden och sen sova...

Det stank i hela huset.....


Men!!  Jag tror att lusarna dog!! Ta i trä...

Jag kammade bort några döda dagen efter, och sen dess har jag inte hittat några, nu har jag kammat med brakammen åxå!

Hoppas!

Har kollat övriga i familjen med, inklusive mig själv, och inga än så länge....

Däremot hittade jag massa skorv på Lovelia så henne ska jag dränka i olja nån dag och kamma bort, men jag hade ingen lust just nu, det räcker med att luskamma ett par timmar om dagen;)


Nu har jag köpt mera, luktfritt! lusmedel, Hedrin tror jag det hette, för det behövs väl snart igen....om inget annat ska ju Novalie behandlas ytterligare en gång.


Jaja, det var ju LUStig läsning va;)?


NU ska jag sova, vill önska er alla en fin midsommar!!!

Dansa mkt, ät gott, skit i nubben för den är fan inte god!! och ha det toppen:)

Glöm inte jordgubbarna!!!


Natti natti:)

 
 
Becca & baby

Becca & baby

25 juni 2010 00:44

Va roligt att du har en blogg, trodde ärligt talat inte att jag skulle hitta en när jag googlade ;) Vet själv hur lite tid jag har, och jag har ett barn bara.

Har två frågor. 1. Har ni vetat hela tiden att ni vill ha många barn? 2. Hur gammal var er äldsta när ni bestämde er för barn nummer två?

Kramar Becca & bebisen.

http://grrsexymama.blogg.se

 
Susanne

Susanne

25 juni 2010 08:28

Jobbigt med löss. Skönt att de verkar vara borta.
Löss är ungefär lika kul som mask (min alex hade ev. det här om veckan, men jag hoppas, hoppas....).
Vilka härliga badbilder :-) .
Hoppas hela familjen får en trevlig midsommar.

http://strumpstick.blogspot.com

 
Johanna:)

Johanna:)

25 juni 2010 10:59

Så sött med Tripp Trapp Trull-bilden...

Jag vill också ha en egen pool!
Den där MussePigg-poolen såg ju kul ut,Var har du hittat den? BR?

http://jordgubbe.bloggagratis.se

 
Marie

Marie

25 juni 2010 11:47

Trevlig midsommar :-)

http://mariehelenesblogg.blogspot.com

 
Ingen bild

Susanna

25 juni 2010 13:16

Åh, nej,löss! Som är så jobbigt att bli av med!
Vi hade det för första gången förra året,hade ju haft barn i 18 år utan att bli "smittade".
Men det tog vi igen, för vi provade alla medel dom hade på apoteket, flera gånger om, ända tills dom säger att vi nog måste ha det kraftigaste (Prioderm). Varför fick vi inte det tidigare, istället för samma värdelösa medel hela tiden som dessutom kostade skjortan?! Ville dom tjäna pengar på oss eller?
Tack o lov så funkade prioderm direkt!

Härligt med en stor pool, det vill vi med ha ;)
Men man kan inte få allt ;))

Trevlig midsommarhelg hela familjen!!!

 
Lotta

Lotta

25 juni 2010 22:02

Nu har jag LUSläst ditt inlägg bra va =P,nubbe är defenetivt INTE gott så den struntas i jämnt midsommaraftonen har varit toppen med stekt oxfile och nypotatis osv och sen jordgubbstårta i efterrätt mumsigt värre =D,fortsatt trevlig midsommar.

Kram
Lotta

http://ingenannanlik.blogspot.com

 
Anna B

Anna B

26 juni 2010 10:02

Usch och fy för löss. Tobias höll på riktigt på att kräkas av det där medlet. Slutade med att jag rakade alla killarna och nästan rakade mig själv (jag var inte så inne på det där med löss på den tiden). Jag fasar för den dagen Sara får (fast numera finns det väl schampoon å sånt? Har också en gammal flaska prioderm annars ;))

http://mittoperfektaliv.blogspot.com

 
BeckaHBitcH.se - triss i gossar

BeckaHBitcH.se - triss i gossar

26 juni 2010 11:40

Jag vill också ha pool! :-P

Jobbigt med löss men hoppas det bara var det där lilla och inte på någon fler :-)

http://beckahbitch.se

 
Ingen bild

Lovisa

26 juni 2010 18:28

Jag har en liten fråga. Ni är ju så många i er familj. Är det någon allergisk mot nåt och mot vad isåfall?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carola - 12 februari 2014 21:55

...så finns jag, men jag har flyttat till Loppi:) Ni klickar HÄR så kommer ni dit, och kan läsa om mig och de nio fantastiska barnen :)    ...

Av Carola - 17 juli 2012 11:06

Japp det har kommit en app så man enkelt kan blogga från luren även här och det måste jag såklart prova !! Verkar inte som man får in bilderna i själva inlägget utan får välja att lägga den överst eller under texten...:-/ nja.. Iaf blir det en bild...

Av Carola - 5 mars 2012 23:56

  Ja, här lämnar man sin lilla goding för att åka och träna och så får man det här videoklippet från Perra, det är ju så gulligt så jag tror jag storknar!         ...

Av Carola - 16 oktober 2011 23:45

  Hoppsansa, vet ni, de två vinnarna av Liberorabatterna har inte hört av sig!!??   Jag hade heller ingen mailadress till dem så jag kunde maila, inte heller nån hemsida...så jag har inget annat val än att dra två nya!   Jag är ledsen tjeje...

Av Carola - 10 oktober 2011 15:25

Hörrni sluta fråga om vi vill / ska ha fler barn  !!! Jag får frågan ideligen, och jag har aldrig berättat förr om vi planerar fler eller inte och jag kommer inte göra det nu heller     . Svaret är att ni får helt enkelt se hur det blir ! Antin...

Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Ovido - Quiz & Flashcards