Alla inlägg den 21 augusti 2010

Av Carola - 21 augusti 2010 23:20

Orkar ni läsa ännu mera frågor och svar??

Det får ni så lov till:)

Här kommer en bunt till, sen ska jag kolla så att jag inte missat nån, tycker mig ha läst några frågor som jag inte svarat på, men nu inte hittar??

Om ni saknar era frågor, kan ni inte hojta till då???


Först tror jag ni måste få en liten bild:)

  En överlycklig Jordan som lyckats klättra upp på en av matstolarna:)

Och här då:

  

 Finns det en pall så ska den ju klättras upp på:)

Klätterapa, var namnet;)


Nu : frågor och svar, del 3


Fråga:

Hej Carola!
Om ni ska få fler barn. Om hur många år skulle du då vilja ha det då? Och tror du att det skulle bli en kille eller tjej?:)
Kommer att sakna er när man inte ser er i teverutan, satans tv4!


Svar: Hej:)

Om jag får önska så vill jag gärna ha fler barn:) Skulle vara kul med tvillingar igen kanske;) Eller trillingar:D Jag tror att om det blir fler så blir det gossar!

Tack för att du kommer sakna oss, det värmer:=)


Fråga:

Hej Vilken favoritaffär är din?


Svar: Ikea:)  Älskar Ikea! 


 

Fråga; hej!
jag har en fråga om eran hemsida , när kommer det fler bilder på hur ni bor??
/älskar er familj


Svar: Hej:)

Jag ska försöka komma ihåg att fota! Lovar:)


 

Fråga: hej! måste bara säga att jag beundrar stora famijer som orkar ha många barn. min fråga är om ni kommer skaffa flera barn?//jenny


Svar: Kanske;)


Fråga;hur gör ni när ni ska någonstans?
ni ryms väl inte i en bil,så jag antar att man inte kan vara lika spontan som om, man är färre i familjen.
Har ni varit på nån semester iår (med övernattning) förutom era dagsutflykter?

vad kul att se vad skulle en vanlig typisk "sol resa kosta för er? :)


Svar: Helt rätt, vi ryms inte i vanliga bilar längre, man får bara åka nio personer om man har vanligt B-körkort. Dumheter, :(

 Perra har ju firmabussen så ska vi åka alla är det dubbla bilar som gäller. Det är dock väldigt sällan vi åker alla, ofta vill nån stanna hemma. Vi kan vara ganska spontana ändå, iom att alla barn och jag ryms i en bil så kan vi åka iväg och Perra möter upp, eller nåt, han har ju alltid sin buss hemma.

I år åkte vi aldrig iväg på nån resa, det var inget vi kände att vi ville göra:) Vi har gjort alla turistgrejor vi velat (Legoland, Astrid Lindgrens Värld, High Chaparall osv)tidigare år. Nu var vi bara hemma, åkte och badade och nån liten dagsutflykt. Mest hemma vid vår egen pool:)

Haha, en typisk charter skulle väl gå loss på sisådär 100.000kr/v.   Nån som vill sponsra;)? Det svåraste är att vi måste ha flera rum om vi skulle åka och det blir sjukt dyrt då.

 

Fråga:vilken härlig familj ni verkar vara.

och det är roligt att läsa om er,nytt vaenda dag.
kul också att ni har tid för er själva att träna osv.
om ni hade fler timmar på dygnet är det något ni skulle vilja lägga till ,hinna med?


Svar: Tack! Nej, faktiskt så hinner vi det vi ska och vill. Ibland "hinner" jag inte ta tvätten, men det beror mer på lathet än tidsbrist;) OM det fanns fler timmar/dygn skulle jag helt klart träna mer:) Det är sååååå kul:)

 

Fråga:typ vilka saker är för privata, var drar du gränsen?

för vad du skriver om visar bilder ser på tv.

alla vill vi ju ha vårt privatliv...


Svar: Sex är privat, Det har jag aldrig skrivit om och kommer aldrig att göra heller. Det var heller inget jag pratade om i Familjen Annorlunda, även om de absolut skulle ha oss till att berätta om det.:) Glöm det.

Förlossningarna är åxå privata, jag kan berätta och skriva om dem, men ni fick tex inte se Jordans förlossning i TV.

Tonåringarnas privatliv är inget jag babblar om heller,. det gör de så bra själva;)

Jag skriver inget som jag inte skulle kunna berätta om inne på Ica, typ. De djupa hemligheterna förblir dolda ,haha;)


Fråga:Har du lust att ta kort på dina favorit inredning/prydnadsaker och visa oss eller kopiera bilder från nätet på saker som du gillar och skulle vilja ha? Ha det så gott! ;-))


Svar: Det kan jag absolut göra:) Fast jag har ingen vidare stilsäker smak, blandar hej vilt med ganska crappigt resultat;)



Fråga:Hej!!! Kan inte du lägga in mer videofilmer skulle vara roligt=D så sötta ungar du har.


Svar:  Okey:)  Borde kunna komma en på Jordan när han börjar gå snart:) Tack!


 

Fråga:Har du alltid tränat, hur ofta tränar du och när får du tid till det?


Svar: Jag började träna efter att jag fått Novalie (03)och kände av ryggen ganska mkt.Hade många ryggskott när Robban och Corrinda var bebisar...tungt att bära tvillingar:)

 Då var det vanlig gympa ett par dagar/ v. I vintras bad jag min kära man om ett årskort på Friskis och Svettis i julklapp för jag ville göra nåt mer än gympa.

Började med lite styrketräning efter jul, sen upptäckte jag det oerhört roliga passet Cirkelfys:)

 Älskar det! Det är stenhårt och tufft, men man gör efter egen förmåga. Plötsligt fick jag med mig min syster på träning, hon som avskytt sånt, och med en träningskompis är det mkt roligare:)

 Vi har boxats en del åxå, och dansat afrodans:)

Nu under sommaren har det varit mindre pass, men i våras, och nu när höstschemat drar igång kommer vi träna typ 4-5 g/v:)  Cirkelfys mån+tors, nåt core bosu pass, boxning, afrodans och så har det kommit några nya pass som  måste provas! Perra har spunnit i flera år och gör inget annat, men det är ju så kul att variera sig!

Tid för träning finns , men man måste prioritera det, det är lätt att skita i det och sätta sig i soffan ist, för att man inte "hinner". Man hinner om man vill:)


 

Fråga:hej Familjen och Carola
Jag undrar kör du nästan alla 8 ungar till skola?.Jag hur dem sej dit.
Jag undrar går alla barnen och lägger sej i rätt tid eller sitter dem uppe länge.
Hur var det på lovet var dem uppe länge då och vände dygnet totalt?
Jag undar om era barn i är morgon trötta när brukar ni gå upp när barnen ska till skolan??
Brukar barnen ofta bråka om vad de skatitta på tven om någon vill titta på de och de och den anra vill tex titta på Bolibompa.
Jag tycker eran blogg är fin att läsa


Svar: Hej:)

Så länge det är hyfsat väder ute så cyklar alla till skolan, utom Janelle som åker buss. Sen skjutsar Perra.

Nja, de går och lägger sig ganska bra, men är ganska pigga på kvällarna.

På sommarlovet vände vi alla på dygnet, var uppe sent och sov länge:) Härligt!

Ja, alla utom Novalie är sega på morgonen när de väcka klockan 7.00

Nej, de bråkar sällan om vad de ska se på TV. vi har flera tv-apparater de kan kolla på, plus datorer.

Tack :)


 

Fråga:ska du se familjen annorlunda inatt? Älskar eran familj


Svar: Nej:) Vi har det inspelat:)  Tack <3


 

Fråga:Känner du lika mycket kärlek till dina barn eller kan du vara ärlig och säga att du har lite svårt för någons sätt? :P


Svar: Jag älskar alla barnen , jag skulle gå genom eld och vatten för var och en av dem!  Man kan inte rangordna kärlek, och inte mäta den heller, men såklart är kärleken lite olika. De små tex där är det ju så mkt omvårdnad, de är så beroende av oss vuxna för sin överlevnad, mot tonåringarna som faktisk klarar sig utmärkt på egen hand.

Jag kan bli skitiritterad på nån av dem, det händer ofta, men det innebär ju inte att jag älskar dem mindre.  Helt ärligt så älskar jag dem alla i evigheters evighet...och så en dag till:) Från månen och tillbaka:)


 

Fråga:Hej! Måste först säga att ni var min favoritfamilj i förra säsongen av Familjen Annorlunda!!! Och sedan undrar jag.. HUR hinner du med hemmet och alla era barn?!?!?!
Jag har två söner som är födda med bara 355dagar emellan dem, yngsta är 4mån och äldsta snart 16mån då.. :)
Och jag vill gärna ha det fint hemma MEN typ 5 sekunder efter att jag städat så ser det likadant ut igen......

Så Hur orkar du och hur hinner du egentligen??:))


Svar: Tack :)  Jag är allt annat än pedant:D  Jag är dessutom makalöst bra på att prioritera det roliga, det tråkiga finns liksom alltid kvar och väntar sen ändå;)

Jag vill åxå ha det fint, men det blir som bäst halvbra;)

Jag har alltså inga tips;) mer än att skaffa en butler kanske?


 

Fråga:Har någon av barnen sned ryggrad?

Svar: Nej, inte hittills iaf.

 

Fråga: Vilket program går Janelle på gymnasiet?

Svar: Sam, inriktning sam:)

 

Fråga; grattis till alla fina barn!
måste vara härligt med all kärlek

jag tror jag läste nånstans att den som har flest barn i sverige var 18 st!?

var tror du att gränsen att som ensam hemma känna att man har någorlunda koll på barnen
är det nånstans runt 8-12
Individuellt förståss, för endel tycker ju att två är tillräckligt...


Svar: Om man har barn i olika ålder så kan man nog ha hur många som helst utan att det blir för många. Men om de kommer samtidigt, typ sexlingar / åttlingar då är det nog en annan femma;)

Jag tycker inte att det är det minsta besvärligt att ha koll på mina ungar, men de är ju i olika ålder, Janelle (16 år) springer ju tex inte ut i trafiken, medan Jordan (1 år) inte är ute och partajar;)

Att ha kanske fyra ettåringar är ju en annan sak mot att ha en.

Allt är relativt:)


 

Fråga: hur gör ni med allas viljor?

om ni ska nånstans följer alla med pga av åldersskillnad
bestämmer ni som föräldrar

de större har väl ingen större lust om ni ska till typ lekpark eller liknande


Svar: Det beror på vart vi ska såklart. Är det släktkalas så får alla följa med vare sig de vill eller inte, men till lekplatsen följer bara de som vill med..

Ska vi på semester försöker vi anpassa oss så alla kan ha roligt. Nu börjar tonåringarna bli så stora att de inte vill följa med längre, och det respekterar vi så långt det  går.

Men, det är vi vuxna som bestämmer. :)  Vi är på inget sätt oresonabla, och har de ett bra skäl så kan vi omförhandla.Respekt åt alla håll är viktigt:)



Fråga: hej!
är det några speciella åldrar du gillar mer än andra?

hur tacklar ni "trotsåldrar" eftersom flera barn kan ha de samtidigt

eller måärker man bara av de mer när mn bara har två barn?


Svar: Hej:)

Jag gillar bebisar, tonåringar och tvååringar:) Och allt mitt mellan åxå;) Men bebisar för att de är så ljuvliga, tonåringar för att de är så roliga att umgås med, plötsligt kan man föra diskussioner:) Tvååringar för att de är såååååå glada och goa och mysiga på alla sätt och vis, med massa vilja och "kan själv"

Men alla åldrar har sin charm, absolut:)

Trotsålder är inget jag funderar över och hänger upp mig på, jag tycker inte att det  är speciella åldrar som de är specifikt "trotsiga" i, .

Ja, jag tror man märker det mer när man har två barn:) Då läser man böcker/artiklar om utvecklingssteg och tror att alla 2½åringar är trotsiga, eller alla 9åringar är förpubertala;) bara för att det står så;)



Fråga: kan du ta ledigt en dag och göra något onyttigt
och låta per få förmånen att vara tillsammans med barnen?
och får vi läsa om det...
(fast han kanske måste koka sylt i dessa dagar)


Svar: Nåt onyttigt?? Menar du shoppa;)? 

Jag kan överlåta allt på Perra, och då hittar de på roliga saker ihop, men inte den här perioden fram till jul....då jobbar han huuur mkt som helst! Sen lugnar det ner sig. Det är nackdelen med eget företag. Speciellt årstidsberoende företag,, bären mognar ju bara nu...

Vill du att han ska skriva om det?? Det kan jag framföra:)


Fråga: blir det fredags tacos även denna fredag eller
ska ni chocka familjen med nåt annat gott?


Svar: Men gissa???  ;)   Fredag är lika med tacos;)



Fråga; älskar att inspireras av er,när man själv är trött

visst har ni väl en annan hemsida också?
hinner ni uppdatera alla?

känner du till om alla de tidigare fam annorlunda har sidor ,kanske du kan länka dit

mirka i märsta ,tina älvdalen har du ju tidigre länkat
men saknat typ rosmarie eller bob och maria med trillingar (fast föressten kanske inte din sak att hålla reda på, kanske kanal 5?)

hoppas du inte tycker vi är jobiga med alla våra frågor ;)


Svar; Ja, vi har ju hemsidan  http//www.familjenwetterholm  åxå, den gjorde jag för att det så ofta är samma saker folk undrar över, och det  är enklare att ha nån slags överblick där:)  Uppdaterar den ibland, och lägger in saker efter önskemål:) tex ville många se bilder på barnens rum så då gjorde jag en kategori med det. Samma med barnens namn.

Jag har ingen adress till de två familjerna, tyvärr, har du googlat??

Nej, jag tycker inte det är jobbigt med frågor!! Det är kul:)



Fråga: hej Carola! jag undrar bara om vilken som är din favvo färg?

Svar; Rosa:)  Älskar rosa!! Bebisrosa:)


Fråga: hur mycket av leksaker o dyl har ni framme?

springer de mindre in på de storas rum och "röjer"
kanske de äldre blir galna att de inte får ha sakerna ifred


Svar Vi har leksaker överallt, för alla åldrar...Det är liksom ingen idé att plocka undan det för det är alltid nån som leker med det. Försöker ha lite ordning iaf..

Ja det händer, men det uppskattas ju inte...;) och är inte ok från min sida, det råkar bara bli så ibland när man inte hinner med.

Ja visst kan de bli tokiga, speciellt om nåt går sönder....



Fråga: vad gillar du för musik?
tv?


Svar; Jag gillar Bon Jovi, mina favvisar:) Sen lyssnar jag på det mesta som spelas på radio, men föredrar hårdrock framför fjantpop;)

Tv: Desperate Housewifes, 24, Thrillers och rysare är kul :)



Fråga: har ni alltid grönsaker till maten?
rör du på dig mycket eller tänker du på vad stoppar i dig?

ser så snygg ut, även om man inte vet att du är fler barnsmamma


Svar: Ja oftast.

Jag tränar flera gånger i veckan, och försöker tänka på maten:) Jag vill överlag servera bra mat till hela familjen:) De har inte helt fattat vitsen med bulgur, couscous och sånt än;)

Men stort tack :) *rodnar lite, men blir superglad*



Fråga: hur firar ni jul?

presenter köper ni det barnen önskar
eller behöver


Svar; Julfirandet är alltid lika. Vi städar som idioter dagarna innan, så det är rent och fint när man vaknar på julaftonsmorgon   Det är så mysigt, för det är typ enda dagen på hela året som det är så, hihi. Barnen har julstrumpor där tomten lämnat lite små paket under natten;) ofta julklänningar/skjorta. Sen äter vi frukost tillsammans, och skrotar på lite i lugn och ro, duschar och fixar oss.

 Vid 13.00 är det middag hos mina föräldrar, min syster, och ibland en av hennes kompisar kommer åxå. Vi tittar på Kalle Anka såklart- Jag och syrran tycker det är bäst;) Sen brukar vi åka hem till oss för lite kaffe innan jultomten kommer!! Då följer såklart mina föräldrar och syster med. Sen har vi paketöppning i flera timmar, omslagspapper överallt och julklappar i alla hörn..Förhoppningsvis blir alla nöjda och glada.

Juldagen har vi middag hemma hos oss, med samma folk som på julafton, Det är alltid samma mat, oxfilé och potatisgratäng, :) Det är en tradition som alltid varit så så långt tillbaka som jag kan minnas, fast vi var hos min mormor när hon levde.


Perras familj är inte lika traditionsbundna, så de firar vi inte med på själva julen utan ofta i mellandagarna, tur det så det slipper blir diskussion om vart vi ska vara!


Jag köper alla julklappar, och försöker köpa det de vill ha. Ofta blir det en lite dyrare sak, som förra året ville tonåringarna ha kamera, och sen lite småsaker som de vill ha och behöver. Jag vill att de ska få det de önskat och längtat efter, inom rimliga gränser



Fråga: har barnen alltid kompisar med sig hem?

Svar: Ja, nästan alltid. Det kan lätt vara tio extra barn här hemma efter skolan;)  Jag tycker det är roligt, och kul att de vill komma hit.



Fråga: Jag läste I det senast inlägget om att Patricia ska ta sånglektioner och tänkte fråga lite om det. Kommer hon att ha privat sånglektioner eller kommer det vara i en stor grupp? Är det en aktivitet i eller utanför skolan? Kostar det mycket?
Tacksam för svar!
Tyckte om att se er i Familjen Annorlunda! :D


Svar: Jag har anmält henne till enskilda sånglektioner på Medborgarskolan, tror jag det var, så hon kommer sjunga ensam, utanför skolan. Det var inte direkt gratis om man säger så, 10 lektioner (45min) gick loss på 2500kr.  IOfs så var det billigare än jag trodde;) Men hon har inte haft nåt intresse på länge, inte haft några aktiviteter på flera år, så okey då :) Jag förutsätter att hon blir en stor , välbetald, sångerska och kan försörja mig;)



Fråga: Hejsan!

Jag undrar vad ni gör med era 2 katter när ni reser bort eller åker iväg i några dar? Lämnar ni dom hos nån granne eller hur gör ni?
Ha det bra! :D


Svar: Om vi bara ska bort över en natt så får de vara ensamma hemma. De gillar det inte speciellt för de är så sällskapliga av sig ,men det funkar. Ska vi vara borta längre brukar mina föräldrar komma och släppa in och ut dem, samt ge dem mat. De har åxå katter, så vi hjälper dem när de är borta:) Min syster har bott här nån gång när vi varit borta längre.



Fråga: Hej, Carola har Corrinda så rött hår igentligen eller är de färgat ja tycker det var coolt iallafall. Jag tycker de är synd att ni inte ska vara med i familjen annorlunda 3, ja följde hela förra säsongen.


Svar; Hej:) Corrindas hår var färgat, och det var riktigt rött och fint:)  Nu har hon inte färgat det på länge så det är nästan som vanligt igen. Brunt.

Ja, visst är det synd   det tycker vi med!  



Fråga: kan man se familjen annorlunda någon stans ?? på datorn eller går det någon repris men var i så fall.

fin blogg och er familj är underbar :)


Svar: Jag tror man kan se det på tv4s hemsida, men att man måste betala för det. Då får man ju se massa andra program åxå. Sen går det i repris nu mitt i natten….Jag tror inte att man kan köpa det på nåt annat vis. Du får be tv4 ge ut det på en Dvd Box :D  Tack!!



Fråga: Hur har du pottränat dina barn?

Svar: Inte alls:)  De har avskytt potta allihopa och fått sitta på toa istället. Jag tycker det är trist att tjata på en unge som inte är redo att ge upp blöjan, det blir bara en massa misslyckanden, så jag väntar ut dem.

 När de börjar säga till eller visa intresse på nåt vis så får de prova toan. Det brukar vara så att de sitter där, nöjda och glada och det händer inget alls.

 På med blöja eller ibland underkläder, och DÅ kissar de;)

 Om jag märker att de har en viss förståelse för vad som händer så påbörjar jag operation avvänjning. Då åker blöjan av och underkläder på, helst på sommaren så de kan vara ute och jag slipper nerkissade soffor;) sen tjatar jag och frågar om de är kissnödiga typ hela tiden:)

De brukar kissa på sig några gånger, och de första gångerna kan jag vara snäll och bara tala om att det ju är bättre att kissa på toa.

 Ibland är de inte alls redo och då åker blöjan på igen tills nästa gång det verkar vara dags.

 Alla har slutat med blöja på nån vecka och sen inte misslyckats alls. Jag tror att om man väntar in dem så är de med på noterna, och man slipper barn som kissar på sig i tid och otid. Och  sen blir jag faktiskt förbannad på dem om de av ren lathet inte går på toa i tid. Då får de skäll.:)

De måste lära sig att gå på toa innan det är superakut. Jag tror man gör dem en otjänst genom att vara för snäll sådana gånger, då lär de sig ju ALDRIG!



Fråga: Amning är bra för de som kan det.

Vilken ålder brukar barnet få sluta äta på natten och sova iställlet?
(sömn är viktigt för stora och små..) ;)


Svar: Jag brukar ledsna på att amma på natten när de enbart vill amma för att kunna somna om. När de vaknar stup i ett bara för att de inte ligger med bröstet i munnen, då får de sluta. Det brukar vara nån gång runt 1-1½år ungefär. Just nu så ammar Jordan kanske en gång på natten, oftast runt midnatt innan jag lägger mig och sen kanske vid 4-5. Ja, han skulle kunna vara utan, men minsta motståndets lag säger att om jag ammar så sover vi alla gott   



Fråga: Härligt med sunda värderingar!

Var får du lugnet och säkerheten ifrån?


Svar; Jag vet inte, men de kommer väl till viss del från mina föräldrar kanske:) Mamma har aldrig varit nån som krånglat till det för sig.  Jag jobbade ju med barn innan jag fick egna, så det var ju inte så att jag var oförberedd. Sen kommer ju säkerheten med vanan.  Lugn är nog bara sån jag är, jag kan oftast hålla huvudet kallt i  stressade situationer, så det är väl en medfödd egenskap.



Fråga: Vad är planerna för idag?


Svar: Planerna för idag (lördag 21/8) VAR att åka på släktkalas och fira inte mindre än fyra släktingar som fyllt år. Men…..jag är sjuk :(  Fick mega ont i halsen i går kväll IGEN och i morse var det inte ett dugg bättre, yr är jag åxå, så det var bara att ställa in…Trist men vad gör man.  Istället har jag gjort typ ingenting….sov en stund med Jordan mitt på dagen, lagat mat, plockat i och ur diskmaskinen osv, sånt man inte kommer undan. Barnen har varit hos grannarnaoch lekt, tycker mamma är trist..;)


Fråga: Hej!
Vet du om Familjen Annorlunda går i repris någon dag? Isf, vilken tid?
Ni var helt klart den bästa familjen! =)


Svar: Tack!!!    Det går visst i repris sent på nätterna nu, vet inte vilken dag..


Fråga: Halloj! ;-)
Läste att ni kanske ska dela in gillestugan och inreda garaget. Ni funderar inte på att bygga ut hallen lite först så ni kan få bättre plats med alla kläder? Det kanske inte skulle kosta så mycket? Bara en tanke ;-)


Svar: Jo, vi funderar hela tiden på hur vi ska få till det så det blir bra överallt.

 Vi måste rusta kök, badrum och tvättstuga inom hyfsad kort framtid åxå.

 Vi skulle vilja lyfta på en våning till på huset, men har inte kollat upp om vi får. Inget är akut så det får ta den tid det tar. Hallen är svår att få till för den är så jäkla dumt gjord från början med trappor och dörrar:(



Fråga: Hej Carola!

Hur gamla var Janelle, Patricia och Corrinda första gången dom färgade deras hår?
Jag undrar också ifall Janelle ska tatuera sig? Jag läste någon stans om att hon skulle det.
Tack för en väldigt bra blogg! :D
Ha det bra!


Svar; Hej:)  Corrinda var 9 år, Janelle och Patricia var lite äldre, tror Patricia var 11 år och Janelle kanske 12-13år. 

Janelle hade en navelpiercing som stöttes bort och hon blev så ledsen när det kanske inte skulle gå att göra om den, så då lovade jag henne en tatuering ist om det inte skulle gå att pierca om. Nu går det nog, så vi får se hur det blir med tatueringen, antagligen väntar hon med den några år.





Sluuuuuuuut!

Nu ska jag kolla på Titta han snackar!

Ihhh vad den är rolig:)

Natti natti 




Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Ovido - Quiz & Flashcards