Direktlänk till inlägg 2 februari 2011

Tack för alla svar!!

Av Carola - 2 februari 2011 22:11

De allra flesta håller ju med mig, jag önskar att ni alla hade barn i mina barns klasser   !

Ni som hojtar om att ni jobbar och inte kan vara hemma i tre veckor...

Jag skrev till att börja med : Tar ni med barn till Öppna förskolan?

Inte dagis eller skola, utan öppna förskolan. Går man dit så är man på nåt vis ledig från sitt arbete , eller hur? Antingen är man f-ledig, har semester, är långtidssjukskriven, pensionär eller nåt. Finns det verkligen anledning då att riskera att smitta ner spädbarn, gravida, nyförlösta och småbarn med diverse sjukdomar? Ist för att avvakta nån dag till??


Nej det finns faktiskt ingen ursäkt för att sätta sig själv och sitt eget höga nöje främst då!  Inte när man är mer eller mindre säker på att barnet kommer att få vattkoppor, som i detta fall, inom väldigt kort framtid.


Jag har haft vattkoppor, jag var 12 år och rejält sjuk, det var inte så kul, mina barn har haft det allihop, utom Jordan, och jag minns inte om Lovelia hade det, men tror inte det...? Måste kollas upp  .


Ni som sa att i Uppsala kommun är det ok att vara på dagis med vattkoppor, jag var övertygade om att ni dillade......men nej, så var det ju faktiskt.

Och det ska vara Uppsala till det då....Nåt så in i helvete urbota dumt!

Den gravida mamman som inte haft det, ska hon ta hem sitt barn då?? Eller riskera att smittas lagom till förlossningen??  Eller familjen med det hjärtsjuka syskonet?  Det för tidigt födda småsyskonet??? Nej fy tusan vad dåligt.

Ja man kan vaccinera mot vattkoppor, men det sker enbart på läkarordination och i speciella fall. Tror inte att det är livslångt skydd på det vaccinet heller utan det måste tas om vid varje befarat smittotillfälle...? Kan ha ändrats men så var det när jag jobbade för länge sen iaf.

Alla kan inte vaccineras heller.....precis samma som med svininfluensan edyl.


Till er som jobbar, jag fattar att man inte kan sitta hemma och avvakta i 21 dagar för att se ifall ett syskon utvecklar vattkoppor!!!! Men oftast så rör det sig ju inte om så låmgt tid, utan kanske en eller två dagar från det att den smittade tillfrisknat. Och det kan man avvakta.   ( jo det kan man)



Jag har faktiskt åxå jobbat och haft barn på dagis, vet ni  .

Och jag var ensam sekreterare på en vårdavdelning, med ansvar för typ allt. Jag skulle skriva in och ut små patienter, ordna tider hit och dit, samordna dessa tider med andra tider, svara i telefonen och leta reda på provsvar som borde kommit, leta journaler, beställa fram journaler till olika ronder, och  till de barn som skulle läggas in, söka läkare för diverse olika saker, sortera och hålla reda på miljoners papper , ta emot och skicka post, svara i telefonen igen och nu leta reda på den det var till, beställa material, beställa sjukresor, avboka röntgentider och boka nya, sortera in papper i journaler, skicka dem tillbaka till arkivet .....osv osv i en evighet. Jag hade mins fem läkare som skulle servas med journaler, provsvar, information, de kom med olika krav hela tiden...Avdelningen hade 20 innevarande barn med allt papperarbete, och på det så byts de ju ut hela tiden, så det kom nya hela tiden, några åkte hem, papper, papper, papper....

Om inte jag gjorde jobbet, så blev det inte gjort!! Det fanns ingen annan som kunde det.  Ja, jag kunde ringa och be någon fixa det allra mest akuta, men det hände inget av sig själv.


Hur löste jag det då? Mina barn var 4+5 år gamla och sjuka ofta....

JO för det första har jag en man , det underlättar   , vi turades om, och visste jag att jag skulle vara hemma i morgon så fick jag sitta kvar till 20.00 på kvällen! Slutade 15 annars...Jag fick skriva långa detaljerade listor till personalen vad de skulle göra och lägga fram allt så de hittade...Göra en hel veckas viktigaste arbete på en dag, så att det skulle flyta när jag var borta ..  Planering, heter det visst, nyckeln till allt   


Ja ibland kan man inte förutse att de ska bli sjuka, och då var det ju bara att stanna hemma,med kaos på arbetet som följd. Men vi delade på allt vabbande.

Jag kunde jobba mellan 7-14 och så åkte han iväg när jag kom hem och körde på till midnatt. Eller varannan dag.

Alla kan inte göra så, det vet jag, men mkt går att lösa om man försöker tänka kreativt.


Det dåliga samvetet mot jobbet hade ju även jag, men i vårt fall så fick det aldrig gå ut över barnen. De går alltid  först, och har alltid fått vara hemma en extra dag innan de gått tillbaka. Av hänsyn till mina barn såklart, men även till andras.

Genom att visa den hänsynen så sprider man inte heller vidare alla virus och baciller utan kan få ett stopp på det!


Exakt hur kul är det för de som haft magsjuka cirkulerande på dagis sen lucia??

Nej, bättre att alla tar sitt ansvar och ger fan i att skicka barn, och sig själv till skola och arbete innan man är helt kry.


Ni håller med mig allihop om det här, det vet jag:) och jag vet att det är olika för alla, med olika jobb och en del är ensamstående, andra har barn som är sjuka jätteofta....Men till slut så handlar det om en win win situation!!!

"Du smittar inte mig - jag smittar inte dig"    

Easy peasy  .



Tänkte se om jag kan reda ut lite angående den gamla myten att vattkoppor ger bältros åxå :)

Så här är det, på ett ungefär.


För att få bältros måste du ha haft vattkoppor någon gång tidigare.

Vattkoppsviruset sätter sig i nån ryggmärg eller så och vilar, ibland för evigt, men ibland vaknar det upp, det sker oftast i samband med att man på något vis är nedsatt i sitt immunförsvar ( äldre, allvarliga sjukdomar,men en förkylning kan räcka)

När det aktiveras så får man bältros. Det kan man få flera gånger, men det är adrig för att man varit nära någon med vattkoppor. Har du inte haft vattkoppor kan du heller inte få bältros.


(Har man bältros KAN man smitta så någon får vattkoppor, tex sina barn, men det är inte så lätt. Det krävs direktkontakt.  Om man har bältros så räcker det med att skyla utslagen för att inte smitta, tex sova med en tröja på sig om man har barn i samma säng.    Just det här har jag hört av en läkare, men eftersom vissa läkare fortfarande envisas med att tro att vattkoppor ger bältros så tar jag det med en nypa salt, men jag tror på det )


Bältros smittar inte till bältros, det är en vilande infektion i det egna immunförsvaret som ger upphov till det.

Läs mer om det här


Vattkoppor kan man få fler gånger......Corrinda fick det tex...jag blev mycket förvånad för det var jag säker på var en skröna:) Läs mer om det i blogginlägget jag skrev då HÄR .


Jaha, undras om jag fick med allt jag skulle skriva då???

Jag tror det....kanske   


Annars återkommer jag!!  Det gör jag ändå iofs.....:)

Natti natti mer er:)

 
ANNONS
 
tanja

tanja

3 februari 2011 07:42

läste inte alla svaren men förstår av ditt inlägg att det blev lite blandade reaktioner!!
ja visst måste man jobba men inte förrän barnen är friska o även fast jag var ensamstående när mina stora barn var små så delade vi upp dagarna med att turas om att jobba ..jag jobbade mycket kväll o helg o barnens pappa jobbade dag..nu lever jag ju med min älskade man o när vår lille plutt börjar på dagis i höst kommer vi också kunna göra så..så jag förstår inte problemet!!är man sjuk är man hemma ,thats it!o har man syskon som är sjuka i vattkoppor eller nån annan smittsam sjukdom kan man ju undvika öppna förskolor o liknande ställen!!ha en bra dag!!

http://smulan71

Carola

4 februari 2011 00:49

Precis, du sa det perfekt: är man sjuk är man hemma, thats it.
:)

 
Ingen bild

Sandra Mårtensson

3 februari 2011 08:10

Jag har hört om föräldrar som proppar sina barn fulla med alvedon innan de lämnar dem på dagis för att slippa VAB. Kan man inte stanna hemma med sitt barn när det är sjukt anser jag att jobbet prioriteras före barnen. Och DET visar brist på omtanke. Både för barnet som säkerligen hade mått bättre av att vila hemma och omtanke för infektionskänsliga människor.

Jag var ensamstående när min dotter var som mest sjuk. Hon var knappt på dagis i två dagar innan hon var hemma en vecka med kraftig förkylning, magsjuka osv. Så höll det på konstant i två år. Vore det inte för alla föräldrar som lämnade sina sjuka barn på dagis, så hade hon säkert varit friskare. Men jag tog mitt ansvar och såg till att hon var hemma om hon var sjuk. Det var kämpigt. Men mitt barns hälsa kommer först!

Carola

4 februari 2011 00:48

Bra gjort! Du tog ditt ansvar mot alla, men framför allt mot ditt barn som var sjukt. Jo, jag har både hört och sett hur folk petar i en alvedon och skickar barnet till skola/dagis. Jag har stått i kapprummet och hört folk säga att deras barn kräkts på natten, men inte efter 03 så nu är det bra....? Idioti.
Härligt att höra att det finns folk som du :)

 
Viktoria

Viktoria

3 februari 2011 09:55

I vår kommun får man i allmänhet INTE lämna barn på dagis så länge de har vattkoppor, de ska vara uttorkade helt innan man får komma tillbaka. MEN på mina barns dagis har de precis infört den nya trevliga regeln att de är välkomna även om de smittar (enbart vattkoppor då) just för att så många föräldrar "inte kan" vara hemma tills de är friska. Jag som har barn med astma/nedsatt immunförsvar är inte överlycklig precis, vår ettåring har inte haft det så det är väl en tidsfråga innan han insjuknar.

Dottern låg inne på smittskydd för att hon blev så vansinningt dålig av vattkoppor (maken fick i samma veva EN koppa, den kliade inte och hade inte sjukhuspersonalen letat så hade vi inte hittat den - olika falla ödets lotter..) och då pratade personalen där om hur fel de tyckte det var att svenska barn inte blir vaccinerade mot det. I USA vaccineras tydligen alla barn numera - precis som man i Sverige vaccineras mot mässling, röda hund och annat skit.
Jag vet att folk har väldigt olika åsikter om vaccinering och det går ju runt så många myter och det också. Själv är jag tacksam för att det finns vaccin mot både det ena och det andra och att vi faktiskt erbjuds så mycket gratis i vårt land. Ju mer hälsorisker jag kan skydda mina barn ifrån ju bättre är det.

Ang. att få vattkopper flera gånger: Fick ni Corrindas omgång 2 bekräftat av prover?
Dottern fick vattenfyllda prickar i höstas och vi fick först besked på att det var vattkoppor. Det såg exakt ut som det också! Men efter tre vändor på VC och lite tester så bestämde de sig för att det var mollusker. De sa också att man inte kan ha vk mer än en gång och att det är så pass smittsamt att lillebror utan tvekan skulle ha smittats om det hade varit det.

http://viktoriam4underbara.blogg.se

Carola

4 februari 2011 00:46

Kul att ha barn på din förskola;)Förstår dig, jag tycker inte det är ok att alla ska behöva ta ansvar för att några inte kan vara hemma med vab. Kanske man skulle tänkt på innan man skaffade barn;)
Jag minns inte om vi visade hennes prickar för nån!!! Det var så mkt just då. Men jag tror såhär, för Lovelia fick det inte, jag har kollat:) att eftersom det var andra omgången så var det inte lika elakt virus, hon hade ju haft det, hon hade bara kopporna, ingen feber ,mådde skitbra.
Jag har en kompis vars barn är väldigt mkt för tidigt född, hon hade vattkoppor konstaterat av läkare/prover två gånger. Jag tror på det som Fredrik säger i länken, det verkar klokt. Men är väl samma där som med vattkoppor/bältros...:)Gammal lärdom rostar aldrig..typ;)

 
Ingen bild

Rebecca

3 februari 2011 10:06

Just nu går det vattkoppor på vår sons förskola. Vi vet inte om han fick det eller inte men när jag pratade med BVC så va det DE som sa att det var ok att lämna barnen ändå (så länge de inte var allmänpåverkade) Eftersom väldigt många får feber i samband med vattkoppor så blir de ju hemma ändå men det är alltså inte kommunen i sig som bestämt detta utan VC som rekommenderar.

Carola

4 februari 2011 00:39

Är ju landstinget som står bakom alltså, och Uppsala landsting...tja;)
Jag menar inte att du ska vara hemma från det att din son ev blivit smittad och sen minst 21 dagar framåt, det har jag aldrig skrivit.
Det jag vändr mig emot är hur man tänker när man tar med sitt barn som man vet (mer el mindre) kommer att insjukna inom timmar, till öppna förskolan? Dit man går för sitt höga nöjes skull? Man måste inte gå dit, och hade kunnat valt att vara ute på en lekplats ist, eller åka hem till någon som okeyat det...Men nej de valde ÖF där massor av barn finns, och jag tror inte att nån blev överlycklig över att de delade med sig av smittan direkt...Inte de jag talat med iaf.

 
Malin

Malin

3 februari 2011 14:31

Vad fin blogg!=) Kika gärna in till min blogg. Ung mamma, 20år. Om våran vardag och mkt mer.
Kram

http://www.MaalinEriksson.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Anna

3 februari 2011 22:08

Nu smittar ju vattkoppor redan innan de kommer så är man så hysteriskt rädd att bli sjuk så får man nog bli eremit :-D och har man svårt hjärtsjuka barn eller barn med kroniska njursjukdomar så får man vaccin, resten av familjen vaccineras också *vet*..och hur länge sedan var det du jobbade? för det var ganska mååånga år sedan journaler och journalarkivet försvann från akkis ;)
Men jag håller med om magsjukan...då ska alla vara hemma, det folk inte verkar fatta är att även om mamma eller pappa är sjuk så ska hela familjen vara hemma! åtminstone upp till åk 1...sedan har du skolplikt (även om vi brukar strunta i den vid calici..)
Jag skulle aldrig ta med vattkoppssjuka barn till affärer och dylikt...men mår barnet bra i övrigt så får de gå på förskolan, men oftast brukar de ju må dåligt de första dagarna..så det där med smittsamhet brukar lösa sig själv då kopporna ofta hinner torka innan de mår bra.
Om man misstänker att man inte haft vattkoppor så är det väldigt enkelt att ta ett blodprov, något man kanske ska tänka på INNAN man blir gravid så man slipper isolera sig i 9 månader?
Här härjar calici sedan några veckor och tyvärr har några lata föräldrar skickat sina barn till förskolan för att vila upp sig själva hemma så smittan verkar aldrig ge sig...så nu har jag avbokat två av sonens njurfunktionstester och dotterns hjärtultra...det blir väl framåt maj det blir av :-D men så är det att ha många småbarn...det är bara att gilla läget :)

Carola

4 februari 2011 00:32

Jag menar inte att man ska vara hemma om att utifall man får vattkoppor en vacker dag, men när man har ett barn som man bara väntar på ska bli sjukt, så går man inte till Öppna förskolan.Barnet smittade ju som fan när det var där...insjuknade under kvällen/natten. Man ska inte behöva tvingas på sjukdomar. Sjuk blir man ändå, men folk ska inte gå och smittas med flit.
Jag jobbade som sekreterare 99-00, och det spelar ju ingen roll om allt är datoriserat nu, det jag ville påvisa var att jag var en av de där oumbärliga personerna :)De som inte kan vara hemma och vabba,, men lik förbannat löste det. Jag kommer aldrig att gilla läget när det gäller magsjuka utan kommer envisas med att tjata på min omgivning hur man beter sig. Folk tänker bara på sig själva och det kan göra mig galen. Nu har jag Jordan hemma här med feber, men jag kanske ska åka till Ikea i morgon, han sitter ju ändå bara i vagnen....Nej, aldrig att jag skulle ens tänka tanken, men så gör folk..Blä. Hoppas dina barn klarar sig från det mesta! :)

 
Ingen bild

Anette

4 februari 2011 09:52

Jo, öppen förskola förstår jag INTE heller varför man far till om man har sjuka barn?? Då är man ju som du säger antagligen ändå hemma. Men med dagis och skola är det ju lite knepigare... Jag har nog mina hemma ganska lätt åxå, men då har vi ganska flexibla tider, min man och jag. Förstår dock att alla inte har det och de har kanske inte heller nån som kan komma hem och vara med det sjuka barnet...
Min granne vet jag att hon sänder nog iväg sin 4-åring till dagis fastän hon skulle vara lite 'halvt sjuk'. Men sen orkar hon nu ändå inte heller vara hemma med sitt barn annars heller, utan barnet brukar vara på dagis fastän mamma är hemma från jobbet åxå...Nå sak samma!

Sen kan jag ibland tycka det är svårt för skolbarnen att vara hemma mycket. Dom blir efter i skolarbetet, redan ett par dagar gör mycket! Så är de snuviga brukar de måsta fara. Fast ibland får de vara hemma om man ser att de inte har så "viktiga" ämnen på schemat för den dagen:).

 
Ninni

Ninni

4 februari 2011 10:32

Men huj vad dumt att barn får gå på dagis om de är sjuka i vattkoppor! Knasigt!
Över lag tycker jag att folk är dåliga på att hålla sina sjuka barn hemma tills de är friska! Kommer ofta för tidigt tillbaka till skola el dagis och kroknar på nytt igen!
Kanske också vi vuxna är dåliga på att hålla oss hemma... man tror att man är oersättlig på jobbet och inte kan vara hemma då man är sjuk utan går dit med stegring, snoren hängande till knävecken och nysande och hostande på arbetskamraterna...som i sin tur blir sjuka....

http://ninnih.blogspot.com

 
Barnens Hjältar

Barnens Hjältar

4 februari 2011 17:09

Det låter ju helt sjukt att man kan vara på dagis när man smittar. En sak om man har torra koppor kvar men när man är mitt i det är ju rent av hälsovådligt.

http://barnenshjaltar.blogg.se

 
Emma

Emma

4 februari 2011 18:53

Fy, jag hade vattkoppor när jag var 13 och det var INTE kul kan jag säga!

http://eeeaa.blogg.se

 
Ingen bild

Rebecca

4 februari 2011 21:09

Nä jag håller helt med dig! Klart man inte går på ÖF om man smittar. Ville eg. bara berätta vad BVC sa till mig.
Jag har själv nyss legat i feberinfluensa och även då höll jag sonen hemma för att slippa smitta de andra barnen på förskolan även om det kanske inte gjorde att jag fick all vila jag behövde för att blir frisk snabbare.

 
Ingen bild

Anneli

4 februari 2011 22:43

Jag var en av de som skrev att mitt barn hade kunnat vara på dagis när han hade vattenkoppar, Vi bor inte Uppsala, utan i skåne. Så det finns fler landsting/kommuner som tycker det är ok!
Idag fick jag bli hemma från jobb då min pojk har fått svinkoppor, det är där emot inte ok att skicka barnet till dagis då.

 
Neta

Neta

4 februari 2011 23:22

Nä hörrödu nu måste jag protestera, bor och jobbar i Uppsala kommun på förskolan sen -69 och aldrig skulle då vi på vår avd ta emot barn med vattkoppor. Never!
Läser småleenden inläggen och svaren du får, har nog stött på alla, dom som proppar barnen full med alvedon är oftast dom som blir jätteförvånade över att vi går ut när det regnar..... Nä nu var jag elak men alla föräldrar lever inte i verkligheten liksom. Men som tur är gör dom flesta det och när vi skolat in barnen är det föräldrarnas tur.....

http://netaave.blogg.se

Carola

5 februari 2011 15:57

Tack gode gud för det! Jag trodde på allvar att hela samhället blivit tokigt, skönt att höra att iaf vissa föskolor inte tar emot vattkoppsbarn:)
OCH genomskådar alvedon päronen;)

 
Neta

Neta

4 februari 2011 23:26

Glömde skriva att även "alvedonföräldrar" faktiskt får lov att hämta sina barn när dom är sjuka, vi genomskådar dom rätt fort.

http://netaave.blogg.se

 
Ingen bild

Anna

5 februari 2011 22:55

Till Neta...jag har svårt att verkligen tro på att du jobbar i Uppsala ärligt talat...och om du gör det så är det lite skrämmande att du inte ens vet vad som står i broschyren som ni delar ut när barnen börjar där...där står klart och tydligt att barnen kan vara på förskolan även om de har vattkoppor så länge allmäntillståndet tillåter..du har jobbat över 40 år på förskola? då är du väl typ 60 år nu? dags att uppgradera sig lite på informationen som uppsala kommun ger ut då? ni har ingen laglig rätt att neka vattkoppsbarn att komma till förskolan...särskilt inte när det är uppsala kommun som har dessa regler! kanske dags att läsa på lite? alla barn ska ha det förr eller senare...och de som behöver får vaccin mot det..alla andra antar jag alltid är hemma med sina barn då? eftersom det smittar redan innan kopporna kommer så antar jag att ni inte ens törs gå på affären med barnen?
Magsjuka och influensa däremot...där ska det vara nolltolerans.

Carola

7 februari 2011 00:08

Jag tror inte alls att det är enbart på en enda förskola de nekar vattkoppsbarn! Jag tycker det är det enda rätta, och det måste fler än jag tycka. Det är sjukt att tillåta att sjuka barn smittar ner andra barn bara för att "alla barn ska ha det" . Ja, det är bra att ha haft barnsjukdomarna som liten, men man ska inte behöva vara orolig för att dagis delar ut smittan.Vaccin är bra, men alla kan inte vaccineras, en del av etiska skäl, andra av medicinska. Man kan inte tvinga till det.
Jag tror att det är upp till varje enskild förskola att bestämma huruvida man tar emot vattkoppor eller ej, i samråd med föräldrar.
Tycker den här kommentaren var ganska onödigt hård och sarkastisk, faktisk.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carola - 12 februari 2014 21:55

...så finns jag, men jag har flyttat till Loppi:) Ni klickar HÄR så kommer ni dit, och kan läsa om mig och de nio fantastiska barnen :)    ...

Av Carola - 17 juli 2012 11:06

Japp det har kommit en app så man enkelt kan blogga från luren även här och det måste jag såklart prova !! Verkar inte som man får in bilderna i själva inlägget utan får välja att lägga den överst eller under texten...:-/ nja.. Iaf blir det en bild...

Av Carola - 5 mars 2012 23:56

  Ja, här lämnar man sin lilla goding för att åka och träna och så får man det här videoklippet från Perra, det är ju så gulligt så jag tror jag storknar!         ...

Av Carola - 16 oktober 2011 23:45

  Hoppsansa, vet ni, de två vinnarna av Liberorabatterna har inte hört av sig!!??   Jag hade heller ingen mailadress till dem så jag kunde maila, inte heller nån hemsida...så jag har inget annat val än att dra två nya!   Jag är ledsen tjeje...

Av Carola - 10 oktober 2011 15:25

Hörrni sluta fråga om vi vill / ska ha fler barn  !!! Jag får frågan ideligen, och jag har aldrig berättat förr om vi planerar fler eller inte och jag kommer inte göra det nu heller     . Svaret är att ni får helt enkelt se hur det blir ! Antin...

Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

Följ bloggen

Följ Om Barnen och livet i allmänhet med Blogkeen
Följ Om Barnen och livet i allmänhet med Bloglovin'

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se