Jag förvånas ideligen över hur frikostigt folk delar med sig av sina virus och baciller till omgivningen.
Häromdagen hörde jag från folk som varit på Öppna förskolan att där var ett barn med påstådda intorkade vattkoppor, men de var tveksamma till om så verkligen var fallet för det var inte så länge sen som barnet insjuknade.
Det var inte grejen, utan saken var att barnet hade ett mindre syskon, som förälderna sa så här om:
( ja typ då, jag var ju inte där..
)
- Ja men nu får vi snart veta om den lill* smittats, för det borde visa sig när som helst nu.
(Barnet insjuknade under eftermiddagen/kvällen...!)
Inkubation för vattkoppor ligger på 10-21 dagar, så med andra ord var det ju ungefär 10 dagar sen storasyskonen insjuknat ( vilket ju talar emot att ALLA koppor skulle ha hunnit torka in...)
Nu är min fråga till er:
* Tar ni mer er ett barn som ni antar/hoppas/tror kommer att insjukna i vattkoppor någon av de närmsta timmarna/dagarna?
Ja till affären för att handla, kan jag fatta, men till Öppna förskolan? För nära umgänge i flera timmar..
Där det finns gravida och spädbarn och kanske även barn med dåligt immunförsvar, då vattkoppor kan vara rent farligt?
Tar ni med ett barn som varit sjukt och (kanske) precis blivit smittfri?
Jag är nyfiken, så kan ni inte svara i kommentarerna, med en motivering på varför eller varför inte!!!!
Fråga nummer två lyder då som följande: Hur tänker ni om att förhinda att sprida smitta överhuvudtaget?
Magsjuka? Löss? Förkylning?
Såhär tänker jag
:
När det gäller vattkoppor, som ju är den enda barnsjukdom vi egentligen har kvar (ja scharlakansfeber räknas väl dit kanske?) så vill jag inte att folk gör som ovanstående.
Vissa vill ju att deras barn ska få vattkoppor, och försöker smitta ner dem med flit, åker hem till sjuklingar osv, men jag gör inte så.
Vill inte utsätta mina barn för smittor öht med flit, det känns konstigt!
Skulle jag vilja det så får man uppsöka smittan, smittan ska inte komma till mig
När mina barn haft vattkoppor så har vi stannat hemma tills alla koppor är helt torra, och några dagar till. Jag har inte åkt iväg med att friskt syskon som potentiellt kan insjukna utan jag har , faktiskt, väntat ut inkubationstiden.
Nu har de flesta av ungarna fått det med bara dagars mellanrum, om än olika år, så det har inte varit 8 gånger 21 dagars väntan....Eller hur det nu skulle bli om de fick det efter varandra
.
Å andra sidan har de flesta inte åtta barn, utan kanske två tre, och då är det ju ingen evighet vi talar om i väntan.
Vi har åkt på släktmiddagar med vattkoppor, men då har vi först frågat alla om det är ok. Annars åker vi inte.
Barnen får gå ut om de vill, vi har ju stor trädgård, men de får inte gå hem till folk och leka utan att vi kollat så det är ok.
Så tänker vi om det.
Om magsjuka tänker vi såhär:
Ingen vill ha det! Bäst att hålla det inom familjen! Karantän och sprit. Flera dagars avvaktan innan vi känner oss friskförklarade.
Jag vill att alla andra gör likadant!
Avskyr när man kommer till kyrkis/arbetet/ skolan och hör nån berätta om att de varit sjuka, igår, eller ännu värre, halva natten - men det verkar bra nu!!!!
Folk är så korkade ibland. Jag har jobbat med en läkare som kom till jobbet på morgonen, såg ut som faan, och gjorde sig beredd för att gå ronden på IVA.....Han suckade och sa att han kräkts hela natten...... Men då blir man ju fan mörkrädd! Hur tänkte han då? Han blev hemskickad omedelbums!
Om folk var lite mer omtänksamma, och var hemma en dag ytterligare, så skulle förmodligen alla tjäna på det!
Löss: Tja, äckligt, skitjobbigt, och jag vill inte dela med mig. Men efter en behandling är det ju förhoppningsvis borta, och med luskamning varje dag så är smittrisken liten, samt att barnet får lite förhållningsorden om att inte gnugga håret med nån annan ;)
Upplyser alla om det. Vi hade löss i somras, och det var svårt att få bukt med dem, och då var det ju enkare att hålla barnen undan från andra, men jag kan inte hålla dem borta från skolan i flera veckor pga löss.
Förkylning: Uppenbart sjuka ungar som mår dåligt stannar hemma , men ska man hålla dem hemma för minsta lilla snuva så blir det inte många skoldagar på en vinter... Samma med hosta, lätt att få, svårt att bli av med.
Feber = hemma.
Pigga barn som är snuviga får gå till skolan.
Hur tänker NI??????
Jag anar att jag inte är ensam om att tycka som jag gör, men är säker på att det finns andra åsikter, och är helt enkelt nyfiken. Kanske mest på hur ni gör som tänker tvärtemot mig
Nu är det sovdags!!!
Natti natti:)
Johanna
28 januari 2011 00:36
Hej! Ang vattkoppor så tycker jag att man ska stanna hemma om man nu tror sig veta att barnet ska insjukna i de, särskilt om syskon har de. Min erfarenhet av de är att jag hellre har vattkoppor på små barn än stora. Stora löper större risk att få följdsjukdomar. Min son var 8 år när han fick de och han drabbades av följder. Dock inte de "vanliga" hjärnhinneinflammation utan hjärninflammation i både stora o lilla hjärnan. Vi låg inne på sjukhus i 5 veckor. Vattkopper = STANNA HEMMA!! Magsjuka likaså. Löss är jag inte rädd för så men obehagligt så njää, gå ut. Förkylning är okej så länge man som sagt inte har feber o mår allmänt taskigt.
Mina 2 har aldrig fått medicin så fort dom har feber heller för så länge dom är pigga över lag så får de gå ändå. Är de dunderförkylt så får de va hemma förstås. Man ska ju orka hela dagarna :D
Godnatt! Mvh Johanna
Karin
28 januari 2011 00:40
Jag resonerar precis som du, jag har gjort precis likadant när mina har varit sjuka. Jag tycker det är självklart. Kan tillägga där vid magsjuka, så har jag velat att de ska kunna äta normalt och få behålla det de ätit eller druckit utan minsta problem, för att de ska räknas som friska. Men jag antar att du menar lika där med.
Kram Karin
sanna
28 januari 2011 01:32
Jag kan bara hålla med!
Det är riktigt irriterande när folk kommer dragandes med sjukdomar som att det inte vore något.
I höstas hade min son precis blivit av med sin jobbiga snuva, så kommer en bekant med hennes barn och har inte berättat att den har en jättetjock snuva. Min son blev sjuk några dagar senare..
Jag har väldigt svårt för sånt! Tycker folk kan säga till och fråga iallafall.
http://saelma.bloggplatsen.se

Fia
28 januari 2011 07:28
Jag håller med! Jag ogillar starkt människor som inte har vett att vara hemma, eller ännu värre tvingar iväg sina sjuka barn till skolan/dagis!!! Undra hur många hängiga tonåringar jag skickat hem gneom året där de säger att de inte fick vara hemma???
Vad gäller magsjuka så är jag stenhård. Om jag vet att det är magsjuka är vi hemma. Mina barn dess värre är såna som kräks av feber(Emma) eller bara ändå(Linnéa) och då är vi hemma den dagen och kommer det ingenting mer från LInnéa får hon gå dagen efter. Vet itne varför hon kräks men jag tror att det har att göra med hennes syndrom(Goldenhars). Emma får självklart stanna hemma för hon har feber;)
Vattkoppor stannar vi också hemma för. Är det släktkalas och sånt kan det gå om barnet orkar, alla har haft det och är friska själva och kopporna inte är färska men finns det äldre med stannar vi alltid hemma. Vill inte vara orsaken till bältros!!!
Annars är regeln enkel, man går till skolan om man orkar hålla igång en hel dag!
PS. Du har receptet på min blogg som du efterlyste:)
http://www.tjejtrissen.bloggplatsen.se
Jema
28 januari 2011 08:41
Jag håller helt med! Vattkoppor och magsjuka ligger högt på min hatlista. Löss verkar mest obehagligt och jobbigt. Förkylningar får de gå med om de är som vanligt och inte har feber.
Kram!
http://jemamedlivet.blogg.se
Jenny
28 januari 2011 08:48
Kan bara hålla med. Löss har alla ungar peppar peppar klarat sig ifrån!
Idag ska jag åka på mässan i Örebro och handla sylt av din make förresten! =) Är man nyfiken får man passa på! ;)
http://mammans.wordpress.com
Mirka
28 januari 2011 09:51
Håller med dig jag med, fast det vet du ju redan:-D Känner tyvärr många som skickar sina barn till dagis/skola dagen efter magsjukan eller åker själva och jobbar (vissa jobbar dessutom i lunchrestauranger)!! Riktigt hemskt och egoistiskt och de lyssnar inte heller på när man försöker prata de till rätta:-( Ang. vattkoppar så skulle jag aldrig gå till tex öppna förskola eller dyl. Har träffat andra när barnen haft vattkoppar men då har de blivit informerade om sjukdomen och fått välja själva om de ville träffas. Löss....ja, dessa otäcka små kryp:-D Jag har slutat med att använda medel och kör bara med kammning numera. Fungerar bäst i längden och blir även billigast:-D Jag kammar alla 2-3 gånger dagligen i 2-3 veckor och redan andra dagen har jag oftast fått bort både löss och gnetter. Och efter det får de gå till skolan igen. Har en superbra kam beställd från nätet- Nix free :-)
Kram kram:-)
http://tiobarnsmamma.blogg.se
Trebarnsmamma
28 januari 2011 09:51
Jag tycker det är fullständigt självklart att man inte utsätter andra för smitta i onödan! Blir så arg på dem som ränner iväg med sjuka barn på alla möjliga aktiviteter bara för att DE SJÄLVA vill! :-( Min svägerska är sån ibland tyvärr. Och läkaren med magsjuka, vad tänkte han??!! Smitta ner ett helt sjukhus? Kräkas på patienterna? Det är tråkigt när man själv försöker vara så solidarisk man kan mot sin omgivning och andra inte är det.
Pernilla med 3
28 januari 2011 10:39
Jag håller med, är vi sjuka (feber, förkylning, vattkoppor o.dyl) så stannar sjuka barn hemma.. När det gäller de 2 som går på dagis så stannar båda hemma om den ena är sjuk. Skoltjejen får gå till skolan om småsyskonen är sjuka, hon får dessutom sällan förkylningar & feber.
Vad det gäller magsjuka så försöker vi hålla oss hemma hela familjen tills faran är över,även de vuxna ( det vill man ju inte smitta ens sin värsta ovän med )Önskar att alla gjorde så , men uppenbarligen är så inte fallet så det cirkulerat magsjuka på mina barns förskoleavdelning sedan lucia. Barn som har kräkts på dagis på tisdagen har varit tillbaka på torsdagmorgon. Vi hade den stora "turen" att ha den i huset mellan 22-28 december.
Löss har vi tack och lov aldrig råkat ut för.
Vid mask i magen så behandlar vi hela familjen och går inte tillbaka till daglig verksamhet förrän medicinen passerat genom hela "systmet".

My
28 januari 2011 11:47
Ang. dessa ovan nämnda åkommorså anser jag följande:
Vattkoppor bör man ju såklart stanna hemma för, det kan bli mycket jobbigt för dom som e känsliga om dom smittas, å hur kul e det för barnet när det ska behöva ut å flänga när man e sjuk!?!
Magsjuka e min största fiende! Hatar det! E det någon som nämner att de va sjuka i går/ i natt reser ja mig å går för det e inte acceptabelt att göra så! Det finns riktlinjer från sjukvården som säger att man ska ha varit HELT SYMTOM FRI i 48 timmar innan man åter igen kan träffa människor! Så det går jag efter!
Löss har vi tack å lov varit befriade ifrån än så länge, vilket jag tackar för! innan skolstart och en bit in på terminen/efter varje lov kammar vi barnen i 10 dagar morgon å kväll å sprayar håret med lusförebyggande spray (Linicin) eller hårspray på morgonen innan skolan! peppar peppar så funkar det för oss!
Förkylning, ja om barnet e hängigt å allmänpåverkat så stannar det hemma, men e dom pigga och fungerar som vanligt så får som gå till skola/dagis. Snoriga barn som e pigga å glada får oxå gå iväg!
Feber = Hemma tills febern e borta å orken e tillbaka!
Det e mina tankar om dessa åkommor!
Tack för underbara bloggar Carola! Du och din familj e fantastiska!
Kram My!

Annelie Susanna
28 januari 2011 13:49
Håller med dig så klart =)
För det första så tänker jag på mina barn, hur mår dom? Vattenkoppor VET man ju att man inte ska gå omkring och smitta andra med, sunt förnuft!!
Likaså magjuka, om t.ex någon som har diabetes blir smittad så kan det få förödande konsekvenser!! Vanlig snuva utan feber så får barnen gå till skolan/kompisar. Jag är liksom du förvånad att föräldrar låter riktigt sjuka lr potentiella smittbärare gå till skolan, gå hem till kompisar. Senast igår träffade jag en släkting i affären och med sig hade hon sin väldigt sjuka son (40 g feber, yr, öroninflammation, hade varit hos dr å fått penicillin för andra gången), och där står pojken i kassan och ska hyra film medan hon står å väntar lite avsides. Vad skulle pojken (9 år) in i affären å göra, han kunde suttit i bilen, han orkade knappt stå upp! Sen kom han fram till mig där jag står med min bebis och han tänker luta sig fram över min pojke för att säga hej och min släkting säger ingenting om det, men jag drar bort vagnen snabbt och säger att det är nog bäst att du inte andas på honom när du är så sjuk. Jaha säger sjuklingen men min släkting säger inget utan bara pratar på om hur synd det är om sjuklingen som varit helt utslagen i flera dagar och läkarna trodde t.o.m att han hade hjärnhinneinflammation och testade honom för det! Och hon jobbar på sjukhus som undersköterska!! Och jag blir galen på alla som vill komma å hälsa på en när man är gravid lr när man nyss kommit hem från BB, när dom själva är krassliga. Samma släkting kom hem oanmäld till mig när jag var gravid med barn nr 4 och hon hostade nåt fruktansvärt men herregud sa jag, du kan ju inte komma hit när du är så sjuk, nä men det är ok för jag har haft den här hostan länge!! Hur fan tänkte hon då?? Några dagar senare så gick hon till doktorn och hon fick penicillin för inflammation och jag blev också sjuk!! När det gäller löss så kammar min man barnen 2/dag, han har mest tålamod ;) och vid behov använder vi medel, barnen får inte träffa kompisar men gå till skolan, vi klipper håret(även det gör min man) så kort som vi tycker är lämpligt. Kram

Malin (Ellen, Tilde & Nora)
28 januari 2011 16:44
Tror nog en del (inte i detta fallet iofs...) kan göra lite skillnad om man är hemma med barnen (till vardags) eller jobbar. Jag märker att jag tänker liiiite annorlunda nu när jag jobbar igen, vilket är FEL, det vet jag :)
Men då tillkommer pressen gentemot arbetet att vara borta länge etc etc
Som sagt, jag säger inte att det är rätt, men jag tror att det är mer vanligt.
När jag var hemma med Ellen så fick nästan Tilde o Nora vara hemma för minsta lilla (nu är dom nästan aldrig dåliga så det blev ju inte mycket ändå), just "bara-för-att".
Nu för tiden är ju typ Ellen sjuk jämt, och jag har nu vabbat i en hel vecka, och ja, jag har sååå dåligt samvete gentemot mitt jobb. Spelar roll egenltigen, Ellen är tveklöst INTE i form för att vara på ett dagis. Och just den biten kan jag verkligen inte förstå, om man MÄRKER på sitt barn att det inte är återställt eller inte mår riktigt bra än. Hur fan kan man med och t ex skicka dem till dagis då?
Med vattkoppor så trodde jag faktiskt att det bara smittade när det brutit ut, yikes vad fel jag hade där! Men då har jag lärt mig något idag, jippie!
En kompis till mig sa en dag att hennes pojk hade kräkts på morgonen, men att han var på dagis ändå. "Jag VET att det inte var magsjuka!"
Jag sa att om jag hade haft barn på det dagiset och fått nys på det, så hade jag dödat henne! :P
Magsjuka 48 timmar efter senast uppvisat symptom. Skulle Ellens systrar/jag/pappa bli magsjuka=48 timmar till.
Löss, efter behandling.
Mask, efter behandling.
Förkylning, allmäntillståndet.
Feber, givetvis hemma.

Viktoria
28 januari 2011 18:49
Så sent som idag var jag på öppna förskolan här och där var självklart en mamma som berättade att hennes dotter inte var på dagis eftersom hon hade kräkts dagen innan. Men gå på öppna förskolan, det är tydligen ok??
Samma sak med vattkoppor då folk tar för givet att alla vill ha det precis då och gärna till så små barn som möjligt. Vår dotter blev ju störtsjuk och fick ligga på sjukhuset när hon fick det. Alla barn (och vuxna) har inte samma förutsättningar att klara av sjukor snabbt och lätt.
Förra året låg hela familjen (7 pers) med magsjuka samtidigt och det fanns liksom inget slut på eländet, det bara fortsatte och fortsatte i veckor. Därför blir jag tokig när barnens kompisar kommer hit och berättar att de inte kan ha kompis hemma för att syskonen ligger och kräks. Eller som någon gång då ett barn blev sjukt här och när pappan hämtar honom får jag veta att sonen varit dålig i flera dagar "men verkade må bättre i morse"...
Jag håller barnen hemma minst 48 timmar efter kräkning (inkl. syskonen så långt det är möjligt!).
Hemma från skolan/dagis så länge de har prickar (och syskonen får inte ta hem kompisar efter skolan).
Vid förkylning hålls de hemma om de är hängiga, har feber eller svår hosta - småsnoriga kan de ju vara i månader.
Löss har vi aldrig haft men jag antar att de skulle vara hemma tills efter de är borta. Mask tills efter medicinen gått igenom kroppen.
http://viktoriam4underbara.blogg.se
mia
28 januari 2011 19:31
Den människan verkar inte frisk har barnet vattenkoppor kan ju den ta död på ett barn med hjärtsjukdom. De som har hjärtfel/sjukdom får inte få vattkoppor inte heller de barn/vuxna med cancersjukdomar. Därför var vi hemma 5 veckor i höstas pga vattkoppor. Åh då har jag ett barn med bokstavsjukdom som var jättejobbig blir det av att vara hemma så länge
mvh mia
Anna B
28 januari 2011 20:16
Om inte annat så smittar väl vattkoppor precis innan man får det och de borde varit ganska säkra på att nästa barn fick det. Jag är av principen "håll dina smittor för dig själv" SPECIELLT magsjukor och vattkoppor. Förkylning kan det avra svårt med i bland och det känns inte lika hemskt att få, men är man dyngförkyld håller man sig på sin kant.
http://mittoperfektaliv.blogspot.com
Jennie
28 januari 2011 20:20
Men om man inte vet om barnet kommer att få vattenkoppor så ska man inte behöva hålla sig undan ifall de kanske får det, nu har mina aldrig haft det men skulle då minsan inte va hemma från öppna förskolan bara för att de kanske får det senare, hade de fått det hade de ju fått va hemma men inte innan.
Magsjuka e det värsta jag vet och har ungarna hemma 48 friska timmar innan de får komma till dagis och har båda hemma även om någon e frisk.
förkyldningar hmm... ungar e ju snuviga och hostiga hela tiden tycker jag så då får de ju gå till dagis mm men har de feber eller allmäntillståndet inte e ok så e jag hemma med dem. Jag e inte så noga på ifall vi e hemma hos vänner med barn som e febriga o sjuka så länge det inte e magsjuka och folk får gärna komma till mig när mina barn e dåliga så läng barna e såpass att de orkar med lekkompisar.
löss har vi ju aldrig haft och hoppas att vi slipper att få det med hua...!
eva-med-7 barn
28 januari 2011 21:23
Vattkopper - då har vi varit hemma tills risken att syskon kan vara smittade är över! Åker INTE till öppna förskolan och undviker ta med barnen till affären, och släkten. Vuxna/äldre kan ju få nåt som heter bältross om dom utsätts för vattkoppssmitta. Här har alla mina barn haft det en i taget runt 1½ års ålder, i november-januari.
Löss, då får dom vara hemma till dom fått behandling. Inte efter det, dock har jag luskammat regelbundet i veckor efter behandlingen - mina har dock blivit av med dom direkt.
Förkylning, lite/knappt då får dom gå till skolan.
Mycket, rinnande näsor, väldigt hostiga, då får dom vara hemma från skolor och ingen öppenförskola.
Magsjuka, hemma tills det är helt över och ingen öppenförskola för någon.
Är mina hemma från skolan för att dom inte mår bra av någon anledning, då får dom heller inte gå till kompisar.
Blir också arg o less på såna som inte bryr sig om ifall dom utsätter andra för smittor!
http://www.livetmed7barn.blogspot.com
Sofia
28 januari 2011 22:16
Kan bara hålla med dig, om inget annat för att sjukdomen ska försvinna.

Anneli R:s kompis V:s mamma
28 januari 2011 23:37
Hej!
Jag håller med att man ska hålla bacillerna inom familjen och framförallt följa de rekommendationer som finns. Framför allt när det gäller magsjuka som är oerhört smittsamt och det verkar ju som att det är ofta samma stackars familjer som drabbas. MEN det är ingen rolig historia att ha vattkoppor som vuxen! Det rekommenderar jag ingen! Därför håller jag inte riktigt med att man ska "isolera" sig när man har vattkoppor, självklart ska man visa hänsyn och tänka på andra. Jag blev förvånad förra gången när det gick vattkoppor på förskolan och jag hörde att barn fick komma dit om bara allmäntillståndet var okej.
Utdrag från Landstinget i Uppsala läns broschyr "När ditt barn blir sjukt":
"hemma? Det är bättre att få vattkoppor som barn än som vuxen, varför man inte behöver vara rädd för smitta i förskoleverksamheten.
Allmäntillståndet avgör därför när barnet kan återgå till barngruppen. Informera alltid på förskolan om att barnet har vattkoppor."
Tack för din blogg det är alltid trevligt att titta in och läsa emellanåt!
Anna
29 januari 2011 00:40
Det är ju inga problem att hålla alla hemma, även ev. inkubationstid om man inte arbetar liksom ;) Magsjuka skyr jag som pesten, är någon i familjen magsjuk så stannar förskolebarnen hemma...dock inte skolbarnen, i skolan har du skolplikt och skulle mina äldre vara hemma varje gång så skulle deras betyg nog inte vara nåt vidare..vattkoppor smittar redan innan det bryter ut, och i Uppsala får barnen vara på förskolan med vattkoppor om allmäntillståndet tillåter, jag skulle aldrig hålla friska barn hemma bara för att ett syskon hade haft vattkoppor...den lyxen kan man nog bara ta om man är hemmafru..när jag var hemma med de fyra yngsta så var alla hemmabarn, så jag hade aldrig det problemet, de enda sjukor jag har friska förskolebarn hemma är vid magsjuka eller flunsa i familjen..jag följer broschyren "När barnet blir sjukt" där riktlinjerna står för förskolebarn.
Sofia
29 januari 2011 19:21
Jag håller med dig!
Jag har ju själv en mycket sjuk son här hemma och jag skulle inte vilja att han blir nersmittad med varken magsjuka eller vattkoppor..
Om någon annan vill att deras barn ska få vattkoppor om mina har det, så får dom komma hit.
Jag åker inte runt och smittar ner!
Min dotter på 8 år fick ögoninflammation för ett par veckor sen och då sa frökaen att det var ok att gå till skolan i alla fall. (Jag höll henne hemma ändå).
Det var ju trots allt därifrån smittan kommit eftersom flera andra tjejer i klassen också haft det.
Må så gott!!
http://www.3barnsmamma.bloggplatsen.se

Ulle
30 januari 2011 11:22
Vattkoppor; Skulle aldrig kunna vara hemma från jobbet i 3 veckor för att mina barn kanske ska få vattkoppor, skulle absolut inte accepteras av skolan här som frånvaro. Verkar vara lite olika, undrar vilka arbetsgivare/skolor som är så generösa?? Har de vattkoppor är de självklart hemma till symtom är borta. Skulle heller aldrig söka upp sjukdomar för att smitta mina barn, tänk om de blir allvarligt sjuka vilket man faktiskt kan bli av just vattkoppor, hur bra mår man då? Sen vill jag informera om att man faktiskt i dag kan vaccinera mot vattkoppor, om det är så att man som vuxen inte haft det. Också otroligt att det fortfarande finns folk som tror att man får bältros av vattkoppor, läs på!!
Magsjuka; Noll-tolerans mot dagis/förskola/öppen verksamhet innan alla varit symtomfria minst 72-timmar efter. Tänk på att det inte bara är kräk som omfattar viruset, se till att avföringen är som den ska med. Många skickar tillbaka sina barn till verksamheten, de har kanske inte ätit riktigt på 2 dagar och därför inte sett resultatet av avföring än. Lugna ner er. Däremot är jag inte nojig i familjen, håller inte på att stänga in folk för att hindra smittan, får man det så får man det...
Löss; Har vi aldrig haft, vet faktiskt inte hur jag kommer att reagera.
Förkylning/hosta; Skulle vi vara hemma varje gång då så skulle jag lika gärna kunna sluta jobba.
Ulle
30 januari 2011 11:27
Glömde; Däremot kan någon med bältros smitta ett barn med vattkoppor.

Cajsa
31 januari 2011 13:52
Nu har jag inga barn än, men man får väl använda det sunda förnuftet. Jag tänker att man resonerar så som man gör med sig själv när man är sjuk.
Är man småförkyld- så kan man vara i skolan/jobba. Tvätta händerna och använd handsprit.
Feber, mycket hosta = hemma.
Nu pluggar ju jag, så jag kan ju hålla mig hemma och läsa ifall jag känner att någonting är på väg att bryta ut och undvika att smitta andra.
Vad gäller magsjuka så är det total karantän tills man är symptomfri (och då helst varit det ett tag).
Om jag sitter på en buss eller i en affär och märker att någon hostar eller nyser kraftigt, så byter jag plats/ går därifrån. Om någon hasplar ur sig att den spydde igår men det "var nog ingenting" så säger jag "hejdå, jag ringer dig imorgon!".
Jag som student kan inte vara sjuk hur länge som helst, studietimmarna får jag inte igen. Jag kan vara hemma och plugga, men om jag är så sjuk att jag inte orkar läsa, så får jag dubbeljobba kommande veckor. Önskar folk kunde tänka på det innan de ska ut och vistas i det offentliga!
Till sist, om man får lov att framhålla sig som ett bra exempel på preventiv hantering av smittspridning :)
Förförra året hade jag en riktigt svår förkylning. Höll mig hemma, men blev inte bra. Vårdcentralen rådde mig att ta nässpray och återkomma (trots att jag sa att jag hostade blod). En kväll var jag bortbjuden på klassfest och kände mig bättre, men tänkte att nej, nog bäst att jag stannar hemma.
Tur det! Nästa dag var jag superdålig- fick ta taxi till vårdcentralen där jag fick diagnosen lunginflammation (nässpray my ass, behöver jag tillägga att jag nu har bytt vårdcentral?!). Jag var då smittsam några dagar och höll mig själv i karantän. Tänk om jag hade gått dit och smittat ner hela klassen med läskiga bakterier/virus bara för att jag inte kunde stanna hemma en kväll. Det är ju så man får tänka.

Malin
1 februari 2011 12:50
Efter att ha haft svinkoppor med mina barn i över 6 veckor med många besök på akuten med allt från variga sår till svår kollaps av medcinen så vart jag super försiktigt med allt var smitta var när dom var små..
Jag filosoferade så att jag hellre hade dom hemma 2-3 dagar för länge än för lite, inte bara för andras skull utan även för deras skull.
Nu hade jag ett stort kontakt som kunde hjälpa till när vi inte kunde vabba längre, det är ju tyvärr inte all väl förunnat..
Jag vet inte hur många gånger jag hamnade i bråk med personalen på dagis för att dom tillät barn med svinkoppor att komma dit. Jag visste ju hur känslig mina barn var för att få just det. Dom hade nämnligen svinkoppor överallt
Dottern, nästan, munnen, armen och vid ena ögat..
Sonen, örat (var totalt skinnflått) och sen hela axel...
Men enligt dom var det upp till föräldrarna att välja om dom ansåg att barnen var smittsamma.. Helt galet!!
Nu är barnen stora och jag har inte dom problemen längre att dom smittas på det sättet.. Men däremot i skolorna går det löss med jämna mellanrum och det har ju kommit fram att vissa föräldrar luskammar inte sina barn för just deras barn skulle aldrig ha löss!!! Vilket gör att vi som luskammar och behandlar kan få hålla på i alla jäkla oändlighet med det där!
Tråkigt när man inte respekterar barnet som är sjukt och behöver få vara hemma och bli frisk och omgivningen som kanske vill fortsätta vara friska!
Ha det så gott!
http://urmittliv.bloggplatsen.se
Botti
1 februari 2011 22:54
Mina små svar... Jag håller mej och mina barn undan om de är sjuka eller har varit sjuka med magsjuka tex... vi stannar hemma hela familjen oavsett hur många som kräkts, och det i minst 48 timmar...
När L hade vattkoppor så vart vi ju "isolerade" det var ingen av de vi brukade umgås med som ville bli smittade just då, när han började närma sej frisk igen så insjukna W, och sen även G... så vi var utan kontakt med omvärlden i flera månader kändes det som! *s*
Jag är hellre hemma med kidsen 1-2 dar eller mer för mycket om det känns bäst... nu när jag börjat plugga så får ju F ta det mest iofs!
*kramen*
/B
http://bottimedmera.blogspot.com
www.lagomskadetvara.blogspot.com
2 februari 2011 12:51
Oavsett vilken sjukdom barnen har, som är smittsam, så håller vi oss hemma. Har dock varit till både apotek och mataffär med en kräksjuk unge, men då hade jag inget val.
Men aldrig att vi hade gått till dagis etc bara för nöjets skull.
Sussan
2 februari 2011 17:49
Ingen av mina barn har haft vattkoppor eller löss, magsjuka endast när de va små o då va jag hemma, gick knappt utanför dörren på en vecka.
Skulle aldrig försöka smitta mina barn med flit, Adina va dock hos en kompis samma kväll den fick vattkoppor, men det visste vi inte, men hon fick inga ändå =)

Anneli
2 februari 2011 19:09
Ang vattenkoppar; Min pojk som idag är 9 år hade jag hemma från dagis till dess att kopporna torkat in, ja de få han hade. Mitt andra barn var också hemma, men då var det tillåtet att lämna på dagis om allmäntillståndet var ok. Nu hade min sambo semester och då skulle ju pojken ändå vara ledig.
Vattenkoppar smittar inte till Bältros, men däremot tvärtom.
Maginfluensa: Avskyr denna sjukdom. Hemma minst 48 timmar och har haft hemma den stora från skolan, trots skolplikt.
Förkylning/Feber: Vid lättare förkylning, hosta & snuva går de till skola och dagis. Feber hemma och en feberfri dag innan de får gå iväg.
När min stora gick på dagis fick vi ofta samtal från dagis att han var lös i magen eller hade kräkts. När man kom med andan i halsen var ungen helt ok, han hade ex kräkt när de haft röris och hade mer eller mindre hostat upp slem. Lös i magen har han alltid varit, han hade ofta sår i gumpen när han hade blöja. Det finns ju barn som kan va kassa i magen och ibland kräker utan att det är maginfluensa, men vet man att det går sådant i skola och på dagis har jag mina barn hemma även om det nu inte har varit maginfluensa alla gånger.
Det har hänt att jag har hållt hemma ett barn då det andra har kräkt en gång på morgonen, lite senare har febern kommit.
Jag tar inte in andra barn i huset när en av mina är sjuka, men om någon vill besöka oss och vet om läget är det ok att komma och jag kan besöka andra familjer som är sjuka, dock aldrig maginfluensa.
Löss har vi aldrig haft, men jag skulle behandla det och låta barnet gå till skola/dagis dagen efter och luskamma så länge som det anses behövas.
Jag tror att det är annorlunda för dig och andra som är hemma och de som jobbar. När man är hemma/föräldraledig, arbetslös så har man inte så har man barnen hemma mer när de varit sjuka eller ev att de riskerar maginfluensa. Men när man jobbar har man dåligt samvete mot jobbet, att man är borta mycket och ibland kan det påverka ekonomin en del om man själv varit sjuk och haft karrensdagar, men jag skulle aldrig skicka iväg mitt barn om det är krassligt och inte orkar med tempot på dagis/skola.
tanja
2 februari 2011 23:08
håller med dig fullständigt i alla sjukdomarna men har upptäckt att alla tänker tyvärr inte lika alldeles för många gånger!!även när det gäller ens eget arbete så tänker man ju till om man verkligen ska gå iväg ,om det är så lämpligt osv...tack för dina bra inlägg förresten!!läser de alltid!!
http://smulan71

Anette
3 februari 2011 14:12
Ja, håller väl med till en viss del, MEN allt är inte så där svart-vitt heller:). Det är ju LÄTT att ha barnen hemma om man själv är hemma, men med många barn och jobb att sköta är det ju omöjligt att börja ha barnen hemma vid minsta lilla 'krämpa'!
Min erfarenhet av magsjuka är t.ex att den kan vara lömsk så till vida att den kommer och går. Ett barn kan ha sjuk mage i en dag, vara frisk i flera dagar för att sen igen ha sjuk mage igen. Hur göra då? Inte kan man väl börja hålla hela familjen hemma för att en haft lite sjuk mage e.d.? Lite beror det ju på hur kraftiga symptomen är också. Men i vår familj har vi aldrig alla haft magsjuka samtidigt. Nån kan ha spytt, nån kan ha bara haft magknip.
Vattkoppor är ju åxå en sak som smittar FÖRE man får koppor. Mina barn hade koppor för nåt år sen och sammanlagt tog sjukdomstiden ca 5 veckor med 3 barn... Inte trevligt alls med tanke på jobb! Barnen var inte heller särskilt sjuka.
Det jag vill säga att alla kanske inte kan isolera sig hur man än vill! Somliga är ensamförsörjare och kan kanske inte lämna barnet hemma när de ska och handla mat osv.
Carola
4 februari 2011 00:35
Nej allt är inte svart och vitt och det säger jag ju. Men tänk tanken att ALLA skulle ta sitt ansvar och vara hemma vid sjukdom....smittspridningen skulle inte vara stor då inte!Och det skulle gynna alla...
Emma
5 februari 2011 15:42
Vattkoppor:Om jag tror att mina barn håller på att få vattkoppor får de vara hemma, och såklart även så länge de är sjuka och tills kopporna är borta, om folk nu så gärna vill ha det så får de själva komma hem till oss.
Magsjuka: Vill ju ingen ha, så vi isolerar oss så gott det går tills alla är friska, hemma från skola och dagis i minst två dygn.
Löss: Om barnen är behandlade så får de gå till skola eller dagis.
Förkylning: Lite småsnuviga barn utan feber som annars verkar må bra skickas till skola/dagis, har de feber får de vara hemma.
MN
7 februari 2011 05:54
På "vår" öppna förskola är det alltför vanligt att föräldrar går med sjuka barn.
Har ofta hört mammor och pappor säga att barnen är hemma från dagis pga magsjuka, vattkoppor mm men att gå till öppna är helt ok då tydligen. Kul för omgivningen!
Men priset tog ändå en "vän" till mig, hennes ena barn (av tre) var enlig henne "lite snorig", vi träffades och barnen lekte, efter det fick min ena dotter RS, vi blev inlagda och hon fick förutom RS, lunginflammation och öroninflammation samtidigt. Efter persen talades vi vid, då hon säger jaha var det RS hon fick hon med, precis som min son då..... GRRRRRRRR.

Peter
17 april 2011 10:34
Bara tjejer här? Har inte läst alla kommentarer, men tycker det är mycket pekpinnar i luften. Verkar finnas olika toleransnivåer på förskolor och det är nog det som ligger till grund för en del meningsskiljaktigheter.
I vår familj har vi rent samvete vad det gäller magsjuka och feber. Men ska man vara hemma för minsta förkylning så anser jag att vi är helt fel ute.
Ska man hårdra det lite, vilket jag tycker är ganska kul då man brukar få mothugg, så kan alla som är rädda för smitta flytta ut i skogen och sluta att umgås med vanliga arbetande människor.
Sen tror jag alla här lever i tvåsamhet och har stabila eller till och med bra eller mycket bra inkomster. En ensamstående låginkomsttagare som går på ett vikariat eller kanske rent av jobbar på timme KAN inte vara hemma i flera veckor. Dels rent ekonomiskt och dels med tanke på en framtida anställning. Så fungerar tyvärr de flesta arbetsgivare.
Detta betyder inte att jag försvarar folk som skickar barn som varit t ex magsjuka för tidigt till förskola eller skola. Däremot har jag stor förståelse för det.
ann-charlott
27 juni 2011 17:38
hej
jag kan inte annat än att hålla med. som vuxen hade du inte gått till jobbet om du var sjuk. men våra barn sickar vi till dagis hur som hälst.
jag tycker det är fel att skyla på de ekonomiska och att man måste var hemma så mycket från jobbet. är man två vuxna i familjen så får man väll dela på att vara hemma. att alla inte har det lätt ekonomiskt kan jag förstå.
men man måste respektera barnets hälsa och alla andra hälsa i ens närhet. det är bara att gilla läget och rida ut stormen, mann får tösta sig med att det allid går över....
mamma
27 juni 2011 17:57
hej!
jag har tvillingar som är förtidigt föda och där efter är infektionskänsliga. jag kan inte förstå mammor och pappor som skickar sina barn till dagis och går på öppna förskolan när barnen är sjuka. har ni ingen medkänsla el förstålse för andra föräldrar.
vattenkoppor: barnen SKA vara hemma från dagis. klart är att barnen kan vistas utomhus, i sin hemmiljö, om det inte finns barn i närheten som inte haft sjukdomen. kopporna ska vara uttorkade det säger läkarvården, varför ska man trottsa detta, jag kan inte fatta. mina barn har haft vattenkoppor, och de var hemma till sista koppan var uttorkad. en självklarhet för mig.
varför är det inte det för alla är min fråga???
mamma till 2 flickor
17 augusti 2011 22:20
Gud vad jobbiga ni er.Man kan inte låsa in barnet bara för att barnet har vattkoppor skärp er.

Dagmamma
8 november 2011 22:07
För det första ser jag att många missuppfattat det här med bältros. Det är INTE ALLS så att en vuxen som blir smittad av vattkoppevirus får bältros. Har man en gång haft vattkoppor så ligger viruset latent i kroppen och kan närsomhelst bryta ut som bältros. Har en äldre haft vattkopporna tidigare i livet är det definitivt ingen fara att träffa på viruset igen, det gör INTE att man lättare får bältrosen.
För det andra: har ett barn kopporna är det möjligt, troligt, kanske rentav sannolikt att syskon får det också. Antingen samtidigt om de träffat samma smittkälla, eller efter inkubationstiden på 10-14 dagar om de smittas av syskon. Det är inte alls säkert att båda får det, bara för att ett barn har det är det inte alls säkert att nästa också får det!
Kopporna smittar 1-2 dygn innan man ser första prickarna. Alltså kan man mycket väl smitta utan att man vet att man är sjuk. Det är väl så de flesta får vattkopporna...
Sen beror det ju på hur det ser ut runt barnen. Öppna förskolan är ju onödigt att chansa på, måste jag säga, innan man vet. Men jag är dagmamma, har liten grupp, ett barn har kopporna och jag låter syskonet komma hit ändå. Blir det barnet sjukt, har redan de andra hunnit smittas ändå. Och här i gruppen vill alla att barnen ska få sjukdomen när de är små, för att slippa få det värre senare.
Magsjuka - helt klart man följer råden från 1177; minst 48 timmar som symtomfri, vare sig det gäller kräkningar eller diarré.
Förkylning - ett dygn utan feber. Att orka hänga med i vanlig verksamhet, vår vardag ska inte påverkas av att ett barn inte orkar med. Snuva och hosta, helt OK om man bara är feberfri och orkar hänga med.

M
19 maj 2015 01:17
Om man måste handla och inte har någon som kan passa barnet som har vattkoppor så måste man ju ta med barnet en snabbis in i affären. Däremot tycker jag inte man ska ta med barn längre stunder ute bland folk eller ta med dem till förskola/öppnförskolan eller lekplatser där flera barn vistas. Syskon som kan vara smittade kan man väl avvakta en vecka till efter det gått en vecka då det andra syskonet blev sjukt. Annars kan man väl iallafall informera om att det finns stor risk att bli smittad på fsk. Magsjuka är det 72 Tim som gäller för jag har erfarenhet att 48 tim inte räcker. Att ta med kräksjuka barn till affären är ju inte så bra med tanke på att de då också kan kräkas inne i affären. De som är nedsatta av olika anledningar har ju en risk att få smittor överallt i det offentliga, svårt att skydda sig mot allt. Det är en risk att bara gå ut. Däremot läkare som ska arbeta med redan sjuka patienter ska väl inte medvetet åka till jobbet med någon smitta!! Det är väl självklart