Alla inlägg under juli 2008

Av Carola - 31 juli 2008 23:02


Ja, det är inte klokt vad glad man kan bli av att se en tvättmaskin:D

Speciellt när den är alldeles skinande blank och fin och luktar nytt, och står på plats i min tvättstuga.

Nu är den där, min nya LG, 8 kg tvätt tar den, och det är ju bra, så kan man få undantvättat lite snabbt...nu när det svämmar över av tvätt.


Men inte kom den igår heller, som lovat:(

Maken var tvungen att jobba några timmar,och för att öht få maskinen på plats så behövde leveranskillen bärhjälp.

Jo, de kunde visst komma två gubbar, men då hade de ingen tid förrän om lääänge.

Men onsdag kl 16.00 bokades in, maken stressade hem, och vi väntade med spänning:)

När klockan var 15.57 så var maken övertygad om att de inte skulle komma, men jag levde på hoppet ända tills 16.45, då vi ringde Elon för att fråga vad det var frågan om?

Det visade sig (såklart!) att killen i butiken sagt fel:(

Vi pratade med en annan säljare först, men den som vi pratat med och som bokat tiden, ringde upp efter några minuter och bad om ursäkt!

Nämnde jag att jag älskar ELON????  :)


Inte för att ursäkten hjälpte mig att få rena kläder, men det är proffsigt att ringa upp!


Nåväl, idag kom den, kl 16.00, och den är nyinvigd och verkar funka bra:)

Jag var ju så sugen på att köpa en helt ny bara för att få ett program som hette Babykläder:) och nu har jag ju precis den maskinen...!

(och kommer säkert aldrig att använda just det programmet, men gulligt låter det*s*)


Helt OK, vi fick en spritt ny maskin, med installation och bortforsling av den gamla för den facila summan av......0kr:)

Garanti är nåt underbart!



..................................................
..............................................


På förmmiddagen idag var vi till Fyrishov och badade med alla barnen. De har varit bara hemma nu i några dagar, badat i vår pool och lekt, men de började bli lite sugna på variation. Det gäller ju att passa på när vädret är på topp, så vi packade in oss i bilen och for iväg.


Förr om åren har man kunnat gå in till utebadet via en speciell utekassa, men inte nu, nej nu var man tvungen att gå in, och sen krångla sig in bland vändkors och grindar och trappor(hiss för oss barnvagnskörare) och sen via en lång korridor för att sen så småningom komma ut, ungefär 200 meter från där man förr kunde gå in....*mutter*


Väl ute så packade vi upp filt, stolar, ungarna klädde av sig eller gick och bytte om, och så plötsligt insåg jag att det var väldigt länge sen jag såg 2½ åringen???

Jag spejade mot barnpoolen, men såg henne inte, hon hade dessutom inte blivit ombytt och hon skulle inte hoppa i med kläderna på sig, kollade lekplatsen, men nej...

Funderade på när jag sist såg henne och insåg att det var vid grinden när vi skulle krångla med vagnen, alltså i receptionen!!

Men???

Inte kunde vi väl ha glömt henne där???

Maken gick iväg för att kolla, och efter en stund så ropar de i högtalarna:


"-Vi söker föräldrarna till en liten flicka, omkring 2 år gammal, hon har en rosarutig klänning på sig och väntar i receptionen. Alltså, vi söker...."


Men nej!! Vi har fanimej GLÖMT henne i receptionen!!

Vad pinsamt;)

Det har  aldrig hänt förr!

Glömma en 2½åring???


(fast vår musiklek-ledare, berättade att hennes make hade glömt vagnen med deras förstfödda, nyfödda dotter, ungefär vid mjölkdisken på Ica:D Han kom på det när han gick ut ur affären...-Hm,jajust det ja..hade inte jag nåt värdefullt med mig in i affären??? Hmmm...Ja jäklar!!! Ungen!

Jag skrattade så jag grät när hon berättade det*ler*)


Nåväl, hon var så glad så, den lilla rymlingen, hon hade ju minsann travat iväg ut på parkeringen, nästan ända fram till vår bil när hon insåg att hon var ensam, tänkte väl att vi var där...Men då kom en snäll tjej och tog henne med in till receptionen, TACK , snälla DU:)


Bytte om på henne, bytte om på Loppan, och sen tjatade tvillingarna på att jag skulle följa med och bada, så jag överlät vaktandet till mannen, och gick och badade:)

Väl tillbaka vid vår filt meddelade han att det var ingen bra dag,för inte nog med att vi glömde barnet, han hade glömt sina solbrillor och kaffetermosen.

Jaha.

Köpte kaffe och medan jag luktade på det, det var dagens första kopp, så bad jag honom gå och ta på 2½åringen blöja innan hon bajsade.


Försent...

Hon och en nyfunnen liten kompis, hade haft värsta bajskalaset i ett litet lekhus:(

Hon hade ju babybadbyxor, som håller kvar eländet, men inte han, så det var bajs i hela huset...

Han sanerade henne inne på en kolsvart toa, tog på en blöja och ledde henne till mig, och gick sen vidare för att tvätta byxorna inne på en toa med lyse.

Frid och fröjd, och jag drack mitt efterlängtade kaffe, när plötsligt....


??

Men vad nu då?? Det stinker bajs här??

Kollar på 2½ åringen som står med en bulle i handen.

Hm..vad är det för brunt hon har på  händerna?? Vart har hon fått choklad ifrån?? Vi hade ju inga chokladkex?? Hon är brun i pannan med..?? Och på tröjan??

Men helvete! Det är ju inte choklad...Blä.


Ställer ifrån mig mitt bara påbörjade kaffe, och river tag i våtservetterna och sanerar det värsta, och sen beordrar jag tvillingarna att passa Loppan tills pappa kommer, och tar med mig 2½ åringen in i duschrummet, där hon får duscha länge, jag petar naglarna på henne och tvättar tröjan, hämtar handtvål inne på toa och äntligen luktar hon gott igen!!

Hon är glad som en lärka när vi travar ut igen, och möter....make+Loppa.


Jomenvisst, såklart har ju även hon passat på att bajsa i badbyxorna.

Vad är detta??

:)


Dricker upp mitt pissljumma kaffe.


Tvillingarna vill att jag ska bada, och jag lovar det, men ska bara göra nåt vid barnpoolen först, tvillingkillen går bakom mig och så säger han:

-Mamma!! Din bikini är nästan sönder!


Jaha, vänder ryggen åt maken och frågar vad som är fel.

Då sitter ena spännet på Bh:n i en liten tråd....hade ju kunnat bli jätteroligt....eller inte;)


Men nu är det ju så fiffigt att det finns en shop med badkläder på Fyrishov, visserligen dyyyyyr, men vad fan gör man?

Hastade dit och köpte en ny överdel, som var jättefin:)

Sen kunde vi bada!


De ville ju bada inne, och då ville vi inte att de skulle vara själva för det är ju rätt djupt, och även om de simmar hyfsat så är det för mkt folk där.

Vi åkte rutschkana, och snurrade runt i forsen och lekte lite innan vi gick och hoppade från svikten.

Ihhh, vad djupt man kom!


Jag kikade uppåt och berättade(högt, så att de snygga tuffa killarna skulle höra*S*) att jag minsann har hoppat från tian:D

De blev mäkta imponerade.

(mina tvillingar alltså, inte snyggingarna...)


Sen var det dags att åka hem och ta emot tvättmaskinen,så vi packade ihop oss, krånglade oss ut samma osmarta väg som vi kom in,( men såg noga till att 2½åringen var med! )och gick till bilen.


Nu har det åskat och spöregnat hela kvällen här, hoppas nu bara att värmen hittar tillbaka igen, för jag ÄLSKAR när det är sol och värme!


Nu ska jag lägga en trött,sovandes Loppa i sin säng, och sen krypa ner jag med, natti natti!!!!


:)



Av Carola - 29 juli 2008 23:52

Jaha, här springer tiden iväg minsann!


Min kära laptop har laggat ihop rejält, kanske tycker han inte om värme?

Kanske är han bara överfull med skit;)

Eller så är det nåt annat sattyg, jag tror han ska få åka till PC City på diagnos nån dag, för den är såååå seeeeeg sååå attttt deeeeeet ääääääär inttttttttttteeeeeee kloooooookttttttttt!

Det är absolut inte fråga om nån slösurfning för det tar en evighet att byta sida, ser man nåt intressant så får man fundera HUR nyfiken man EGENTLIGEN är? Är det värt fem minuter av tuggande för att få kolla?


Så nu lånar jag makens supersnabba:)

Fast den gillar inte att jag skriver snabbt, för då hinner den inte med utan tappar bokstäver så det ser ut som att man inte kan stava:(

Går väl att ändra nånstans, men jag vågar inte mixtra då blir han så sur;)

Maken alltså, inte datorn;)

Så alla stavfel är datorns fel.

Eller okey då, jag stavar fort och fel ibland även på min goding, men det som ser konstigare ut än vanligt, är alltså inte sommarlathet utan segt tangentbord:)


Min tvättmaskin visade sig ju bli en följetong utan dess like !

Först skulle vi få motorn utbytt om det var fel på den, helt utan kostnad, men för att få det skulle LG skicka en felanmälan till servicefirman, detta skulle ta 48 timmar, sa norska Greta i telefon.

Detta var en torsdag, på tisdag hade det gått 48 timmar med råge, men inte fasiken hade servicekillen fått nån anmälan!


Så fortsatte det,maken har ringt och pratat med 3 olika, och nu har det alltså gått väldigt mkt längre tid än 48 timmar....men, det fina i kråksången är att nu imorgon så ska det komma en sprillas ny maskin hem till mig!!

För är det fel på motorn så byter de hela maskinen!

Man tackar för tre års garanti:)

Synd bara att de inte kunde komma på det, säg några dagar efter att vi anmält det hela:( för nu är risken överhängande att de inte kommer in i tvättstugan:D

Känns ju jättekul att släppa in en, säkert snygg och med rena välluktande kläder, kille i det totala kaos som råder där....

Bland sura gamla blöta handdukar, leriga strumpor och en och annan(haha) skitig tröja.


Jag kommer att stå där, som en fördomsfull bild av en sjubarnsmamma, med smutsiga småbarn hängande i de smutsiga kjolarna, bland den smutsiga tvätten i den skitiga tvättstugan som gud glömde:)


Eller nä, det är inte SÅ farligt faktiskt.....jag har spridit ut smutstvätten över hela huset:D

Det finns numera fulla tvättkorgar inne på lilla toan där jag byter blöjor på minstingen, inne i badrummet, inne i varje unges rum och så i tvättstugan då. Vidare har tvätten spridit sig över hela trädgården, man hittar trosor och tröjor blandat med handdukar med sniglar på:)badkläder och jackor där man minst anat det!

Det gäller att vara smart:)


Jajust det ja, appropå smutstvätt......nämde jag att det var monsunregn i dagarna tre när vi tältade????  ;)



Av Carola - 13 juli 2008 22:33

Min tvättmaskin är trasig!!!

Och på torsdag åker vi på semester....

Tjoho, eller nåt.


Jag har ju berättat förr om hur mitt tvättberg är everlasting, hur den rena tvätten fyller ena halvan av min ganska stora tvättstuga och den skitiga tvätten svämmar över resten:)

Så när maskinen bestämmer sig för att ta semester är det INTE konfirmerat med mig, kan man lugnt säga.

Den kommer att få jobba dubbla skift sen:)


Lite tur kanske vi har iaf,för det verkar som att vi kanske har en treårig motorgaranti på den. Gissa hur gammal maskinen är?


Jo, två år och elva månader:D


Jag meckade ju såklart lite själv först;) men fick inse ganska snart att det var över min förmåga, det enda som hände var att jag fick tömma ur vatten ur maskinen gång på gång för att jag envisades med att prova.

Och fick såklart skura golvet när det rann ut massor av liter....


Vi åkte till affären där vi köpt den, Elon, och jag måste bara strö lite uppskattande ord omkring mig när det gäller den affären!

Vi har köpt massor där, kyl+frys två gånger(vi flyttade ju precis när vi bytt dem i det gamla huset) tvättmaskinen, tumlaren, rakapparat, mixer och lite annat smått och gott, och de är TOPPEN!

Alla gånger har vi fått superbra hjälp, de vet vad de pratar om, inte som på Elgiganten där de inte har en susning om nånting, och läser innantill på lappen som sitter på apparaten...det kan jag göra själv ju...

De lyssnar på vad man vill ha och behöver och utgår sen från det och hjälper en att få det bästa för just OSS.

I love Elon i Uppsala:)


Nu trodde vi att vi skulle köpa en ny tvättmaskin, men vi kom därifrån med kopia på vårt kvitto på vår maskin, (vi har ju tappat bort vårt för länge sen!) ett telefonnummer till LG och en försäkran om att det absolut skulle vara värt att reparera den! En tre år gammal LG har många år kvar att jobba innan pension.


Hade det varit på nån annan affär hade vi ju köpt en ny för flera tusen  eftersom vi inte trodde det var nån ide´att laga, men här är de ärliga och vill inte bara sälja utan att man ska vara en nöjd kund.

Och det är vi ju:)

Jag har redan börja kolla ut vad vi ska ha för nytt när vår spis och diskmaskin läger av, och det är ju såklart dit vi åker.


Hallelulja, vilken prisning:)


Men det trista är ju att vi får vänta på en reparatör, och det är ju semester...

Bra är att det troligen kommer att kosta runt en tusenlapp...bättre är sex tusenlappar, som den nya kostade.

Fast den nya hade ett program som hette "Babykläder" och det lät så gulligt så jag ville ha den bara för det:)


 Nu borde jag verkligen gå ner i tvätteriet och städa upp, så att den stackars reparatören kommer in....men jag är solo hemma med en jäkligt envis bebis som inte vill sova, så det funkar inte..och jag gråter ju inte för det...hihi.


Vår söta 2 åring sover så gott inne hos syrran,två nätter..eller snarare tidiga morgnar, har hon kommit smygande och krupit ner....inte hos oss utan i spjälsängen!

Tyst och försiktigt klättrar hon i och drar upp sidan så hon inte ska trilla ur:) sen drar hon täcket över sig och suckar nöjt och somnar om:)

Skruttunge!!


Nu ska jag övertala bebisen igen om att det är skitnice att sova i spjälsäng....See you:)




Av Carola - 6 juli 2008 00:54

Och vad det känns konstigt!!!

Vår lilla goa 2½ åring ligger inne hos sin 5 åriga syrra och sover, istället för inne hos oss...

Bara helt plötsligt, sådär, ingen förvarning alls om att hon tänkte flytta.

Bara poff, tjoff, så är spjälsängen tom.


Vi har pratat lite då och då om att hon kan få sova inne hos syrran om hon vill, men hon har alltid sagt : Nä.

Ingen diskussion, bara ett klart och tydligt: Nä.


När vi flyttade om barnen förra sommaren så ställde jag in båda växasängarna där, så att jag inte skulle möblera så att den inte fick plats..

Den har funkat som allmän avstjälpningsplats för diverse leksaker och annat jox, och ibland som mysig hörna att gosa in sig i.


Nu ikväll så pratade 5+8 åringen med 2½ åringen om att sova där inne, och jodå, det skulle hon. De rensade sängen från grejor och de pratade och pratade, och hon var så nöjd så.

När pappa så hade bytt blöja, gjort välling, borstat tänder och skulle gå och lägga henne som vanligt i spjälsängen, så protesterade hon och sa att hon skulle sova inne hos syrran.

- Ska du? frågade han, och hon nickade, men först skulle hon göra nåt annat så han släppte ner henne.


Jag följde med in för att kolla om sängen var i ordning, och det var uppbäddat och fint, och min lilla prinsessa bara kröp ner i den, jag stoppade om täcket, gav henne en mjukis elefant som låg där, drog ner rullgardinen, tände en liten lampa, sa godnatt godnatt och sen sov hon!!


När jag kikade in en liten stund senare så sov hon så gott, alldeles utsträckt på tvären i sängen:)


Men jag blev allt lite ledsen i ögat, hon är ingen bebis längre nu, hon är en stor tjej som delar rum med syrran, det är jättebra såklart, men hallå? Man kunde väl ha fått en liten förvarning kanske;)

Jag är rätt konservativ av mig, tycker att saker ska vara som de alltid varit, och såna här förändringar är jobbiga.

Tur att man har en liten till!!!


Som väl ska ta över spjälsängen snart.

För just nu så ligger hon som en varm liten värmedyna intill mig om nätterna, och snuttar heeeela tiden...annars skriker hon;)

Minsta motståndets lag gäller då.

Sova eller vara vaken, valet är så lätt kl. 4.:)


Nu återstår att se om 2½ åringen sover hela natten där, eller om hon kommer travandes i natt.

Min lilla skrutta:)


Fö så kan jag tala om att jag kan både hjula och göra kullerbytta på studsmattan!

Inga mesiga små kullerbyttor heller, utan från stående, ner på händerna en bit framför, studs och runt och upp till stående:)

Det ni!

Min äldsta dotter var en tålmodig tränare som coachade mig hela vägen.



Efter 511 kullerbyttor mådde jag illa, kan bero på att jag käkade middag precis innan;)


Kul som tusan, och mjaaa, jag har nog en och annan muskel i det där partiet mitt på kroppen, både  fram, bak och på  sidorna, iaf så gör det väldigt ont där;)


ha det gott, nu är det sängdax:)

Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Skapa flashcards