Alla inlägg under augusti 2007

Av Carola - 30 augusti 2007 22:21


Precis när jag loggade ut så stannade en bil utanför och en kompis med sina tre barn kom. De kikade förbi för att kolla om vi ville leka, men nu var ju min 4 åring inte hemma, och det var mest henne de ville leka med, men de stannade en stund iaf.

Hennes minsta är bara knappt två månader gammal och en riktig sötnos, och bara tanken på att jag snart borde ha en sån liten i min famn är helt otrolig!

Fast jag varit med om det förr så känns det ändå så obegripligt:)


När de åkte så vaknade min lilla som snart fyller 2 år från middagsluren ute i vagnen och ville sitta och mysa lite i famnen innan hon kvicknade till helt.

Solen sken så vi satt ute, bäst att passa på!


Sen blev det faktiskt fibermuffins!! Och de var goooooda de rackarna!

Receptet finns på Finax blåa mûslipaket. Gick snabbt som ögat att röra ihop åxå, sånt gillar jag!


När jag ändå stod där i köket så drog jag igång med pannkakorna, knäckte 10 ägg, vispade ihop 12 dl mjölk, grahamsmjöl och rivna morötter, och vispade min grädde:)


Gott!

Fast när man byter ut vanligt mjöl mot grovt och dessutom har i massa morötter så blir det rätt så mäktiga pannkisar, så det blev en massa kvar...Gör ju inte ett dugg för allt i världen för då finns det lunch till i morgon:)


Sen röjde jag lite i tvättstugan innan jag sanerade köket efter stortjejerna som dukat av ....de plockar av bordet och in i diskmaskinen,men glömmer att städa diskbänken och slänga sopor....


Och!!!

Mina småflugor har minsann minskat i antal!!!

Vågar kanske inte ropa "hej" än, men snart:)

Tack Radar, och vitt vin fällan...;)


I garaget bor igelkotten kvar, jag hörde den idag när jag gick in för att hämta nåt annat, hur det prasslade nånstans.

Men hur jag än letade så hittade jag inte på den:(

Gick där med mina nya fina lila trädgårdshandskar i äkta skinn ( köpta på Rusta iofs, men de är snygga och funktionella*S*)så jag skulle kunna bära ut den, men nä..

Jag vill inte ha den där inne, dels behöver vi kunna stänga dörren nu när det är kallt, och dels så bajsar den överallt:(

Och hur länge klarar sig en igelkott instängd?


Det finns kanske lite vatten att få tag i från en kran som droppar lite, men inga mängder.


Nu lät jag dörren vara öppen ändå, och hoppas på att den ska pallra sig ut. Fast den kanske har byggt sig ett ide där inne??

Nää, det kan de väl inte göra?? Eller?


Oj nu kopplade jag om på teven, och vad skådar mitt norra öga, jo treans "dokusåpa" Ensam mamma söker"

Verkar rätt.....näääeee...

Jisses....tror jag byter igen...


Jaja, det är väl dags att knoppa kanske, jag har ju planerat att åka till stan i morgon, kan ju vara bra att komma upp före lunch:) kanske..


Tjingeling:)

Av Carola - 30 augusti 2007 14:21


Helt mot mina principer så har jag minsann slagit på datorn mitt på dagen!

Jag brukar inte anse mig ha tid att bli sittande( för det blir jag ju...) på nätet, när det finns massa annat att fixa med på dagarna.

Men nu har jag ju annonser på Blocket så jag tänkte jag skulle komma om jag fått några svar.


Och då kan man ju passa på att göra annat åxå;)


Jag har varit flitig idag på fm.

Började med ett besök hos optikern kl. 10.00, för synkontroll för linser.

Allt var ok. Skönt!

Fast jag fick stränga förmaningar om att inte använda linser när jag var förkyld:(

För då kunde det bli hornhinneinfektion och det var väl inte direkt farligt men det innebar att man inte kunde ha linser på länge.


Så nu måste jag fixa nya glasögon....suck.

Jag skaffade nya snygga moderna saker för 2 år sen, men jag triiiiivs inte i dem! Eller trivs gör jag iofs men jag ser inget bra...de är för små och jag kikar över och under och blir yr....Men de är snygga:)

Får väl skaffa stora ugglevarianten igen då....hihi.


Jag gillar inte glasögon, jag ser mig inte själv som glasögonbärare, trots att jag haft brillor sen jag gick i sexan!

Sista två åren har jag nästan enbart haft linser, men i 12-15 år innan dess hade jag enbart glasögon...och trots detta identifierar jag mig inte alls med dem;)


Sen gick jag till banken och fick sitta och vänta en evighet...varför är det alltid så???

Jag behövde byta ut min bankdosa, för den visar bara halva siffrorna....och det är lite knepigt när man får sitta och gissa vilken siffra det är;) Funkar ibland,men blir fel lika ofta ....

Nu har jag en ny:)


De två stora tjejerna var hemma båda två idag med, den äldsta är rejält förkyld,den andra är nog mest bara inbillningssjuk....men det innebar att jag kunde lämna de två minsta hemma!!

Så skönt att slippa underhålla dem där inne på banken:)


Sen hastade jag iväg till Fuji foto för att se om de möjligen kunde framkalla kopior från helt vanliga negativ...det kan de inte på den Expertbutik jag var i häromdagen nämligen....men det var kö där med så jag iddes verkligen inte köa igen.

Hade lite tidsbrist för jag skulle vara på MVC 11.30


Gick till BR ist. för att köpa present till ett kalas på lördag, men den fanns ju inte:(

Bestämde mig för att ta med småtjejerna ner på stan i morgon och handla där ist.


Stegade in på H&M för jag skulle minsann köpa små rosa tröjor till den förväntade bebisdottern.

Och hittade tre små bodys, en rosablommig, en rosarandig och en helrosa:)

Köpte två små rosa luvor och en rosa filt åxå....så nu kommer jag att få en son - helt klart:)

Får väl packa ner de neutrala kläderna åxå.....!


Det var såndär bra omlott knäppning på bodysarna, det tycker jag är smidigt. Jag har annars en miljon bebis kläder, men inga sådana bodys.

Och inga riktigt så små renodlade tjejkläder, för jag köpte minsann minsta storleken:)


Sen ilade jag till MVC, där jag deklarerade att jag inte alls ville lyssna på bebisens hjärtljud:) men då log bara BM och sa att då fick jag väl hålla för öronen då;)

Allt såg bra ut annars, men hjärtljuden låter ju som förrut.

Fast liiite bättre om jag får säga min högst personliga åsikt.


Det lät faktiskt inte riktigt lika illa och konstigt nu, jag hörde att det var nåt extraslag, men hade jag inte verkligen lyssnat efter det så hade jag inte hört det.

Hoppas att det blir helt bra!!


Vi pratade om förlossningen med, och eftersom jag har fem snabba bakom mig, varav en tvillingförlossning som gick på en timme och 57 minuter från första lilla aning till två bebisar i famnen, så känns det inte direkt angeläget att försöka planera nån smärtlindring..

Jag vill ha lustgas, och en frisk bebis.


Frågade om det var så att det kunde ta längre tid bara för att man fått många barn, har hört flera som säger så, att livmodern skulle vara trött och inte orka jobba på.

Men det sa hon kanske stämde på de som haft många normallånga förlossningar, men knappast för mig som det alltid gått snabbt för, så det känns skönt. Jag vill inte gärna ha en maratonvariant!!


Däremot vill jag gärna stanna kvar minst en natt på BB.

Som omföderska vill de gärna skicka hem en 6 timmar efter förlossningen, och visst skulle jag väl kunna det, om det är som det brukar, för då är jag piggelin och mår bra.

Men, jag jobbar ju nu på en neo avdelning. Jag vet att det inträffar komplikationer för både mamma och barn, och gör det det så inträffar de oftast det första dygnet.

Så jag har åkte hem som tidigast 16 timmar efteråt.


Och denna gång så vill de väl kolla bebisens hjärta ordentligt, hoppas jag, för vill de inte det så får de göra det ändå, för MIN skull.

Ja, jag ÄR orolig för att det ska vara nåt. Jag är faktiskt jätteorolig:(


Inte så att jag går och funderar på det i tid och otid, men det finns alltid där...


Jag har aldrig förutsett att vi ska komma hem med en frisk och kry bebis, inte nån av gångerna, jag har sett för mkt.

Första gången var jag tom helt inställd på att nåt skulle vara fel, och när hon kom ut var hon blå och slapp och behövdes sugas ren i luftvägarna, och jag bara fann mig i den tanken att " jaha, det bidde ingen unge"

När vi sen fick tillbaka henne direkt och allt var bra så gick jag ändå runt med en känsla av att snart kommer nån och hämtar tillbaka henne;) i flera månader!

Kunde inte tro att det var sant när de släppte hem oss från BB....han och jag och.....vår bebis!!!

Hihi.


Men jag tror åxå på att inte ta ut nåt i förväg, varken positiva eller negativa saker, så vi får ta det för vad det är sen:)


Nu ska jag gå ner i tvättstugan tror jag, slänga i en maskin och sen ska jag faktiskt baka!!

Har hittat ett recept på några fibermuffins på baksidan av mitt müslipaket som låter sååå gott!


Ska göra pannkakor ikväll...min äldsta tycker det är kul så jag hade räknat med att hon skulle göra dem, men nu ser hon rätt hängig ut så jag får nog allt grädda dem själv...

Och..jag köpte faktiskt grädde, så jag ska smarra i mig rejält till middag....mums!


Pannkakor med vispad grädde....kan det bli bättre???

Bye:)


Av Carola - 29 augusti 2007 23:11


Jag kom ju i säng seeent igår, satt ju här och filurade. Var såklart supertrött i morse, inte nog med att jag gick och lade mig sent, jag kan ju inte sova heller för jag är förkyld:(


Och så vaknade jag till sådär halvt om halvt av att maken gormade på ungarna om nåt...de är såååå trötta och griniga på morgnarna. Undrar vart de fått det ifrån;)? Mig??? *s*

Men så blev det tyst därute och jag insåg att de lämnat huset, skönt då kan man sova en stund till!


Minstingen knorrade lite i sin säng bredvid mig men låg fortfarande ner tills 4 åringen kom in och ville se på TV, då skulle snart-2 åringen åxå upp.

Vi har dörren stängd mellan kök och vardagsrum så hon kan inte ta sig ut därifrån, så jag kan lugnt ligga kvar. Vi har ju ingen dörr mellan vardagsrum och sovrum..än, men den är på G, pappa står i startgroparna:)


De är så gosiga, de där två småtöserna, för de gosar in sig under en filt, tätt tillsammans och så sitter de där i soffan och kollar på Disneychannel!:)


Jag slumrade vidare, och gick upp efter nån halvtimme. Tyckte mig ana en skugga genom glasdörrarna ut till köket, men tänkte inte mer på det.

Tassade mot badrummet i mitt fiiiina vita nattlinne...jag ser ut som ett jättetjockt moln misstänker jag;)


Och så mer anar än ser jag en figur som slinker ner för trappan...och ytterdörren är vidöppen!!

Ihhhh! ??


Ropar äldsta dotterns namn ner för trappan - inget svar, ropar näst äldsta dotterns namn - och HON svarar!!

Puh!

Jisses jag trodde det var en inbrottstjuv för ett ögonblick. Och kände mig inte helt tillfreds med min klädsel...inte så pondus ingivande direkt;)


Det visade sig att hon precis kommit hem från skolan, hon gick hem för hon mådde illa.

Jaha...igen, hon var hemma förra veckan för det...? Och det går alltid över efter en stund, men man vet ju inte!

Jaja, hon fick väl gå och lägga sig då.


Jag gjorde mig i ordning, flickorna fick sin välling och kläder på och så åt jag frukost och läste tidningen medan de lekte med sina hästar och Barbiebilar.


Dotterns lärare ringde och kollade så hon kommit hem ordentligt, hade tydligen bett henne ringa när hon kom hem, men det hade dottern såklart glömt..

En annan tjej hade åxå gått hem och mått illa och hon hade kräkts sen....brrrr.


Vid 11 såg det rätt nice ut i solen på uteplatsen så jag fixade kaffe och tog med mig Elle Interiör ut i solen.

Och...det är en riktig skräptidning:(

Jag går på alla såna telefonförsäljare som erbjuder 3 tidningar och en premie och sen hoppar jag av...och så ringer de igen och jag får nya tidningar och premier;)

Så håller vi på,år efter år.


Iaf Elle Interiör ska jag absolut aldrig ta hem igen för den är urtrist!


Tjejerna följde med ut de med, lilltösen stod bredvid mig och frågade "Ooooppaaaaa?? oooopppaaaaa?"

och pekade på studsmattan, och pep iväg när jag sa att hon fick:) Hon älskar den!


Så satt jag där och drack mitt kaffe och bläddrade i skräptidningen och plötsligt så säger min -äldsta- tjej "Godmorgon!"


Jag höll ju på att sätta kaffet i vrångstrupen av förvåning...Vad gör HON hemma?? Jag hade ingen som helst aning om att hon var hemma hon med!

Då hade hon jätteont i halsen:(



Så summerar man ihop det, så har minsta varit snorig flera dagar, jag har haft ont i halsen och är snuvig, näst äldsta mår illa och äldsta har halsont.

Och det är inte ens slut på augusti.....!


Jag vill inte!! Jag vill ha friska ungar, vara frisk själv, alla ska vara friska förresten , och kunna sitta ute i solen!! Borde flytta till ett varmare land:)


Idag har jag annars inte gjort många knop. Förkylningen är envis och det är jobbigt att inte kunna andas ordentligt för näsan är täppt..


Men jag har förklarat krig mot invasionen av småflugor i vårt kök!!!

Nu är jag less på dem.

Hittills hade de hållit sig så snällt i min fina betesfälla bestående av en burk med lite småmumsigt i, blåbär i lite vatten med en droppe diskmedel i.

Så sätter de sig där och ska moffa i sig och då sjunker de och drunknar...ha!


Men plötsligt så har de verkligen invaderat allt:(

För nån vecka sen så skurade jag ju mitt sopskåp, så där är de inte:)

Igår skurade jag allt annat där på diskbänken, och gav barnen stränga order om att inte lämna nån mat what so ever på diskbänken, de måste diska av allt direkt och sätta in i diskmaskinen!

Och så ställde jag ett glas vitt vin där åxå.....och där drunknar de i parti och minut:) Dör lyckliga i alla fall;)

All frukt har åkt in i kylen åxå.


Idag tog jag i med det riktigt tunga artelleriet och sprayade Radar på dem...och på fönstret...det var inte så genomtänkt för nu måste jag putsa det...blev en schysst hinna på det...;)


Vete katten om de tänker dö ut trots mina ansträngningar:(

De ska väl svärma runt där förevigt...


Jag har vikt fyra maskiner tvätt i alla fall, så nu ska den bara bäras in i rätt låda, till rätt rum  och rätt unge....det är nog det tråkigaste av allt med tvätten!


Tvätta är ok, hänga eller tumla är ok, vika är ingen höjdare men ok, men sen.....att bära undan allt - DET är aptrist:(

Helst vill jag ha allas garderober och byråar där nere i tvättstugan så det bara vore att lägga det på rätt ställe direkt..men det finns ju inte plats till det:(


Och för den delen skulle jag tycka det vore superjobbigt att alltid behöva gå ner en trappa för att hämta rena kläder till mig själv;) Är ju lat som få:)



Tidsplaneringen med läxläsning och matlagning funkade perfekt idag!

Kan bero på att jag hittade Stinas Kyckling i frysen, och tillsammans med riskokaren så kräver ju inte det speciellt mkt arbete vid spisen;)

Så medan maten skötte sig själv kunde jag i lugn och ro läsa läxor med barnen.

Skönt.


Kl 20.00 låg fyra av sex barn i sina sängar och jag kunde i lugn och ro parkera mig framför Mord och inga visor.


Kl. 22.00 kom maken hem, han har väldigt korta arbetsdagar nu för tiden;) åker 8 och är hemma 22....och det är i veckan, på lördagar åker han 5 kommer hem 21....söndagar är bäst, då drar han hemifrån vid 6 och är hemma vid 17-18....hujedamig.

Ledig kan han inte ens stava till så här års.....


Imorgon ska jag på synundersökning kl. 10, annars får jag inga nya linser, och då ser jag inget:)

Sen ska jag till MVC kl. 11.30, och det känns rätt nervöst, med tanke på hur det var sist....jag vill verkligen att allt ska vara bra nu!!


Och nu....ska jag faktiskt gå och sova:)


Natti natti:)





Av Carola - 29 augusti 2007 00:48


Jag är ingen datamänniska.

Jag kan surfa, jag kan skriva, jag kan spela harpan:)

Men där tar det slut liksom.

( fast jag tror att jag kan en massa så jag brukar klicka hit och dit och tro att jag fattar, fast jag egentligen bara ställer till det ännu mer..)


Kan nån människa förklara för mig varför jag allt som oftast inte kommer in på de oerhört suspekta sidorna Hotmail- med hela MSN då så ungarna blir tokiga när de inte kan chatta, och Hemnet??

Och när jag inte kommer in där, då kan jag glömma att skriva inlägg på olika sajter, i bloggen, folks gästböcker eller lägga beställningar nånstans:(


Jag har pratat med supporten - de fattar inget utan säger att man ska göra si och så, och det funkar såklart inte. Jag har pratat med en kompis som är värsta datasnillet - han fattar ingenting.

Hur ska då JAG kunna fatta nåt??


Jaja, är det inget värre så...men det är fasiken så irriterande!!


Irriterande var det åxå idag, när jag betalde räkningar. Började betala igår, men så fick hela husets internetanslutning frispel och lade ner verksamheten mitt i..skitkul när man lagt in massa räkningar med ocr nummer långa som jag vet inte vad:(


Iaf jag betalade räkningarna klart, bla en påminnelse.

Denna påminnelse är från vår lokaltidning, och gäller vår bröllopsannons.

Den kom hem till oss för kanske 8-9 dagar sen, efter att ha blivit skickad till vår förra adress, som vi flyttade från för ett år sen.

De som bor där nu är inte så snabba med att lämna den post som kommer fel....*sur* Kanske inte är så jobbigt att skriva vår nya adress och lägga på lådan? Men det är det tydligen...


Vi har haft adressändring, men en massa post har slunkit igenom..


Iaf, jag har alltså aldrig fått nån ursprungsräkning, utan det första som kom var en påminnelse.

Ringde upp tidningen, för jag fattade inte ens vad det var påminnelse på?

Det var inte specificerat nämligen.


Damen jag pratade med förklarade att räkningen kommit tillbaka, och att hon talat med ett av våra barn i telefon och fått den korrekta adressen, och sa åxå att det gällde annonsen.

Jag kollade med henne om det var OK att jag väntade med att betala den till nu i slutet av månaden, när alla andra räkningar ska betalas, och det var det. Det var alltså tal om 8-9 dagar.

Hon var väldigt trevlig och tillmötesgående.


Betalade 540kr idag, och sen gick jag ut och hämtade posten, och vad hittar man där??

Jo ett inkassokrav!!

Från tidningen! På annonsen?

710kr.


Jag vet sen tidigare att det är stört omöjligt att tala med inkassoföretaget...har lyckats betala ungarnas skolfoton med fel belopp en gång. Det var ett paketpris som gällde inom en viss tid och jag missade det med några dagar...och betalade några kronor för lite...och det blev förbannat dyrt i slutänden:(

Hatar inkasso! Dessutom så känner man sig som en rackarns slö slapp och likgiltig människa när man får ett inkassokrav...


Jag ringde till tidningen, och tänkte att nu får de faktiskt fixa detta. Jag kan ju inte rå för att de skickar till fel adress!! Vi har fyllt i en färdig talong där alla uppgifter finns, bla den korrekta adressen.

Full av argument ringde jag upp, beredd på strid.


Och blev återigen trevligt bemött:)

Det skulle de fixa, jag skulle inte betala nån inkasso:)

Så där satt jag med en massa ilska och argument och så löste det sig bara sådär:)

Förhoppningsvis.....


Och så låg det ett till kul kuvert i posten.

En räkning från vägverket.

Vi åkte ju till Gröna Lund för ett tag sen, och då ska man betala trängselavgift, eller vad de nu vill kalla det för.

Och det kommer man ju ihåg?? Eller??

Så 10kr  blev 80kr.

Tur att man är gjord av pengar va;)?


Alltså, de där trängselavgifterna, är det på allvar tänkt att man ska behöva åka in till en pressbyrå, vad jag vet har vi bara såna mitt i stan där det inte går att parkera...för att betala???

Och hur ska man komma ihåg det när man typ aldrig åker till Stockholm??

Maken åker en hel del dit, och de(företaget) skaffade en sån liten apparat som skulle ligga i bilen och känna av och sen skulle det betalas via autogiro eller nåt.

Men funkade det???

Nä, just det. Inte.


Jag gillar inte trängselavgifter heller:(

*Känner mig som I-or*


Usch, vad tråkig jag är idag då...

Fast det var ju inte roligare än så:)


Det har blåst och regnat småspik mest hela dagen, och kallt har det varit!

11-12 grader!  Och det är augusti?

Vart är min varma höst jag har spetsat in mig på?

Efter denna sommar så måste det ju komma en fin höst har jag tänkt...men kanske man blir snuvad på det med??  Hua.


Nu är det minsann hög tid att sova, klockan är ju snart halv två på natten?!

Hur gick det till??

Jag som bara skulle kolla lite på nätet:)


Ha det gott, sov gott:)

Av Carola - 27 augusti 2007 21:23

Usch, det märks att det är höst:(


Jag har ont i halsen, och det är ju så himla jobbigt att sova när man har det..svälja svälja andas genom munnen för näsan är täppt, och så mår man illa för att man sväljer och andas genom munnen...när man äntligen somnar så vaknar man av att minstingen ligger och smågråter....och mannen som ligger närmast sover som en stock;)

Blärk.


Hade tänkt åka till ÖF i dag, men kände att det var nog inte läge med snuva och halsont, minstingen snörvlar hon med, bäst att kurera sig lite.


Och måla färdigt:)

Snart är det färdigt!!


Jag har målat skänken helt klar, och de nedersta luckorna är klara, de övre har glasfönster så där måste jag finlira lite sen..

De andra två byråerna står i garaget och väntar en vecka, för så lång tid tog det innan färgen härdat klart och de skulle tåla full belastning....och i det här huset så blir det alltid tufft slitage, så det är bäst det får torka ordentligt:)


Bebiskläderna i de två lådorna har kommit så pass långt som ner för trappan!

Nu står de där i hallen nere och väntar på vidare transport in till tvättstugan:)


Jag är i v. 35 nu, så ca 5 veckor har jag förhoppningsvis på mig att få dem den korta biten dit och sen tvättade åxå...!

Borde kunna funka, va:)?


Äldsta dottern var iväg på stan och köpte svart permanent hårfärg....hon fick lov att tona det i början av sommaren och gillar det, men vill ha det toksvart, så nu fick hon lov att färga det....två av hennes kompisar skulle färga det, och det gjorde de, men innan det var dags att skölja ur det så var de tvungna att åka hem och sova.

Eller iaf åka hem, sova kanske de inte behövde göra direkt, för klockan var bara 20.00


Men, hon ville ju ha hjälp att skölja ur det, och jag skulle lägga minstingen, samt läsa läsläxa med tvillingbusarna, där ju sonen har svårt så det tar tid.

De hade en kompis med sig hem efter skolan idag och sen försvann de iväg ut och sen var det mat, men då skulle de äta hos kompisen och vips var klockan 19.30


Och 19.30 började Sjukhuset, en dokumentärserie inspelad på Uppsala Akademiska Sjukhus, där jag ju faktisk jobbar när jag nu nån gång faktiskt arbetar;) och den ville jag faktiskt se, det var ungefär det enda jag ville se på hela veckan.

Så de fick sin vanliga glass och se på en film en ½ timme, sen var det tandborstning och läxa.


Tösen läste sin snabbt och rätt, medan sonen hade svårt och det blev jobbigt, och det vet jag ju så därför vill jag verkligen ha tid med honom, och inte sitta precis vid läggdags.


Men ibland (ok ofta då...*S*) så blir det svårt att få ihop det med tiden, det är mat som ska lagas, blöjor som ska bytas, dammsugaren som måste vallas runt ett varv några gånger om dagen, och så barnen som inte är på plats när jag har tid:)


Men det blir bättre i morgon!


Då ska de fotas för klassfoton åxå, så de får allt ta på sig nåt fint, 7 åringen ska ha en klänning som hennes farfar köpt i Spanien, en riktig flamencosak med fransar och grejor;)

Sonen stod och funderade på vilken skjorta han skulle ta, han har många att välja på, och det är så roligt att han gillar skjortor för det är fint tycker jag:)

Han funderade på om han kanske skulle ta fin-skorna med, de han fick till vårt bröllop:)


Och det får han så gärna, bättre använda dem än att de ska stå där i garderoben och skina blanka och fina!!

Så tycker jag överlag, bättre att ungarna faktiskt använder sina fina kläder än att de växer ur dem utan att ha haft dem mer än nån gång.

Med tanke på hur ofta vi är på fest och galej så blir kläderna inte direkt utslitna...

Så varför inte ha snyggaste kläderna till vardags, om de gillar dem?


Bara det inte är handtvätt på dem, för det avskyr jag;)

Dvs, de blir inte tvättade på läääänge, sen ledsnar jag på att se dem ligga där i tvättstugan och så slänger jag i dem ändå i maskinen....det får liksom bära eller brista.....och för det mesta funkar det utmärkt.


Dock kan jag direkt avråda från att tumla paljettbeströdda klänningar...paljetterna ramlar av och fastnar i luddfiltret....och där sitter de sen som fastbrända...


Jag har provat:)


Nä, nu ska jag leta reda på mjuka pappersnäsdukar och sen gå och sova, och hoppas på att den trista förkylningen är väck i morgon bitti!

Natti gonatti:)


Och just det ja...näst äldsta dottern kom hem precis så hon kunde hjälpa syrran skölja ur håret:)

Av Carola - 26 augusti 2007 22:10


Innan jag säger nåt annat så vill jag bara för min egen skulle poängtera att de där stoooora brallorna inte passar mig:)

Jag fick nog när flera av varandra oberoende personer frågade om jag var gravid igen...när jag inte var det:(

Så det blev lite omläggning av kosten här hemma, mer fullkornspasta, mindre choklad typ;) 

Plus lite ordentliga cykelturer och gympa.

Gick ner de där 10 kilona på ett halvår *nöjd*


(fast nu har jag snart gått upp dem igen...hittills 8kg upp, men de hoppas jag försvinner snabbare efter denna gången...)


Byxorna trodde jag låg i klädkammaren...i väntan på att kanske fast helst inte, behöva användas igen....och så har de hamnat i äldsta  tjejens garderob....?


Jaja.


Idag har jag målat.

Och målat.

Och målat...och....ja gissa...?  :)


Min tanke för dagen var att sitta i solen, och tvätta bebiskläder.

Och så blev det ju inte riktigt.


Jag påbörjade en ommålning av en skänk-aktig möbel som står i vårt kök(arv efter förra ägarna) för några veckor sen.

Den är grön och mörk och jag vill ha den vit och fin.

Men ack så tråkigt det var att måla:(

Ställde ut dörrarna i garaget för att torka och där har de stått sen dess...


Men..nu är det ju nån som har fixat och röjt i garaget, så det finns plötsligt plats att stå därinne och måla!!  :)


Så när jag suttit i solen och blivit alldeles svettig så gick jag in där och målade dörrarna för andra gången....och sen hämtade jag byrån som vi har i hallen, som vi började vitlasera förra sommaren, men som bara fick ett lager lasyr och med andra ord ser riktigt för jävlig ut!

Nu är den målad tre gånger, och står där och skiner kritans vitan:)


Och för att det är så tråkigt att titta på färg som torkar så släpade jag ut den andra hallmöbeln vi har, en Trofast stomme med backar, sån som är som tripp trapp trull..den var trävit och sunkig...nu är den med vitare än vitast!!


Och...med färg kvar i tråget så gick jag in och målade två lampor i hallen, åxå de påbörjade med ett lager vit lasyr...(såg lika j-vliga ut som byrån...) och sen själva skänken inne i köket!!!!!!


Alltså, första lagret färg man lägger på så funderar man ju på om man verkligen är riktigt klok..speciellt om det är nån mörk färg man ska måla över..för det ser ju bara fult och kladdigt ut..

Andra lagret så börjar det ju likna nåt, i alla fall så att man orkar med att måla den där tredje gången..och DÅ!!!


Helt plötsligt så blir det jättefint:)


Vår ena katt är åxå jättefin, för han hoppade upp på en nymålad lucka:)

Han är kolsvart...hihi, nu är han vit om tassarna, stackarn;)


Måste ju berömma mina underbara trollungar åxå!

De har varit hemma hela dagen, allihopa, de äldsta två har dragit iväg några svängar bara.

Men jag har alltså kunnat stå i mitt garage och måla i inte mindre än 6 timmar, utan att de krävt speciellt mycket!

Kanske ska säga att min man jobbat hela dagen??


Minsta busan och näst minsta busan har lekt och skrattat mest hela dagen, jag har kikat ut på dem ibland och då har de suttit i sandlådan eller lekt med dockor eller hoppat studsmatta...ett tag hade de vattenkrig;)


De två 7 åringarna har haft kompisar här mest hela dagen och lekt och varit ute hela dagen (iofs eftersom de inte fick vara inne för den elaka mamman...men solen skiner ju!!! Leka inne kan man göra sen..)


Vid lunch hade jag sån tur att snart 12 åringen var hemma så hon fixade lite mat till de minsta, som var de enda som var hungriga, och satt med dem vid bordet, så jag behövde inte ens avbryta då:)


Enda gången jag blev irriterad var när de skulle spela Tjuv och polis.

Tre ungar, mina 7 åringar och grannens 8 åring, min 4 åring som publik.

Och precis heeeela tiden så tjafsade två av dem!

" Det var MIN tur, du fuskar, det var en sexa - nä en trea, var är mina pengar? Har du flyttat på min polis? Så DÄR får man inte göra!"


Osv osv i en evighet...

Då kände jag att de faktiskt fick sluta, för det var bara trams, och jag höll dessutom på att måla knopparna till skåpet och det blev inte snyggt:( så det blev dubbel irritation där..!  :)


Men tänk, jag måste ha världens bästa ungar:)


Maken kom hem och berättade att han pratat med en gravid tjej och sagt att hans fru åxå väntade smått, tjejen frågade om det var vårt första barn.

- Nä det är vårt sjunde, svarade han, beredd på de vanliga kommentarerna.


( Oj vad jobbigt! Vilken sekt är ni med i?? Har ni ingen TV? Är det samma pappa/mamma? och liknande saker...som man aaaaaldrig hört förrut..)


- Men, vad HÄFTIGT!!  utbrast tjejen glatt, och maken blev så glad:)

Och jag med när han berättade det, det är trevligt att få höra nåt positivt ibland!!


När jag sitter och tittar på alla våra goa ungar så är det en sån mäktig känsla, de är våra allihopa:)


När de bråkar och är tvärtemot så är de ju trista, men detär ju alla ungar- oavsett hur många syskon de har.


För övrigt så berättade min snart 12 åring att nån av hennes kompisar aldrig plockade ur diskmaskinen hemma,eller gjorde nåt annat heller för en delen.

Hon sa det med väldigt förundrad röst, inte så att hon var avundsjuk på att kompisen slapp, utan mer hur det kunde vara möjligt att inte hjälpas åt hemma!?


Då känns det som om man har lyckats med sin "uppfostran":)

För en familj ska väl hjälpas åt?

Det ska väl inte vara en som gör allt åt övriga??

En slav och resten små kungligheter som bara pillar sig i naveln.


Eller så kanske det är hos folk, vad vet jag??


Hemma hos oss försöker vi hjälpas åt, även om ungarna såklart försöker smita undan rätt ofta;)

Men annars vorde de väl inte ungar??


Äsch, nu ska jag gå och pussa lite på dem där de ligger och  sover så gott, och sen ska jag se vad köket har att erbjuda:)

Jag har fått ont i halsen och är snuvig, så kanske en kopp the??


Oki, over and out, imorgon är det måndag!


Av Carola - 26 augusti 2007 00:11


Igår sa jag åt min äldsta dotter, 13 år, att hon har så fula byxor.


De är egentligen skitsnygga för det är mina!! men jag köpte dem efter att jag fått barn nummer sex och inte för mitt liv kom i några andra brallor än mammaditos...allt var för litet.

Eller rumpan för stor;)


De är väl i storlek 44 eller 46!

Och jag har normalt 38-40....men av nån egendomlig anledning så ville 10 kilo sitta kvar som berg efter förra förlossningen, helst då över rumpan och låren:(


(Och ja, det KAN bero på alla chokladkakor, kvällsmackor och chipspåsar jag tryckte i mig....*s*)


Min dotter är en 36-38 i storlek, ungefär, passar med 170 cl åxå, men hon har kvinnliga former så damstorlekarna sitter bättre.


Då kan ju alla begripa att jeans i storlek 44 är stooooooora på henne!

Häng och pös och nedhasade...= jag tycker det är skitfult, hon tycker det är skitläckert.


I alla fall så blev hon jättearg och ledsen och gick ner på sitt rum och sen såg jag inte henne på hela kvällen....DET var inte min mening riktigt..


Så idag på förmiddagen frågade jag om hon skulle hänga med till Coop, jag skulle handla, och så kunde vi se om vi hittade några brallor som både hon och jag kunde leva med, de rear ju rätt bra just nu.

Det var hon med på och vi åkte iväg.


Vi hittade inte mindre än 4 par byxor!!! Tre för 89kr/st och ett par för 44kr.

En munkjacka för 60kr fick hon med och så tittade hon trånande på en svart jeansjacka för 169kr...men ville inte riktigt säga att hon gärna ville ha den när hon fått så mkt annat....

Hennes min när jag slängde ner den i kassen var värd minst det dubbla:)


Men tro inte att hon låter mina brallor hänga i garderoben för det...det kunde jag fetglömma;)

Jahaja..okey då:)


Hittade fina strumpbyxor för 39kr paret( inte rea!!) så 4 åringen och 7 åringen fick två par var, 7 åringen fick en munkjacka hon med..och sen letade jag som en knasig efter nåt fint till 7 årige sonen som åxå var med, men hittade ingenting! :(

Nåja, han var glad ändå för han frågade om han inte kunde få en kit kat chokladbit eftersom det inte fanns några fina kläder till honom, och det fick han:)


Köpte storpack välling när jag ändå var där, och lördagsgodis för...128kr!!

Herrejisses amalia...!


Fast om man tänker på att det faktist är sex ungar och en vuxen(vem tror ni?? hihi) som äter av det så blir det väl hyfsat normalt ändå i slutänden....visst???  :)


Väl hemma så tog jag tag i ytterligare en sån där sak som jag bara skjuter upp hela tiden, att lägga ut tvillingarnas hockeyutrustning på Blocket.

De spelade i 2-3 terminer, men tjejen bröt benet precis i början så hon har inte använt det så mkt.

Det tar ju sån plats.


Nu blev det ett helt hörn till ledigt i garaget!!!  :)

Snart är det väl tomt därinne...jo tjena, inte då! Jag är en samlare av stoooora mått, även om jag bättrat mig på senare år:)


Vi har kommit ihåg att både släppa ut och in mamma och pappas katter åxå!!

Jag var övertygad om att jag skulle glömma det...men på väg till Coop släppte vi ut dem (och fick torka kattkräk, mindre kul...varför äta tills det är så fullt i magen så det fullkomligen rinner över??) och nu på kvällen cyklade stortjejerna dit och släppte in dem igen.


Same same tomorrow.


Kvällens film på TV blev Shreek 2:)

Jag har sett första säkert 500 gånger, jag var nygravid och trött så jag somnade hela tiden, tvillingarna var drygt 2 år och de älskade den!! Så om jag slog igång den på videon och låg på soffan så kunde jag slumra samtidigt som jag hade koll på dem:) De satt som ljus båda två, hela filmen..och om de nån gång ledsnade så varvade vi med MonstersInc.  :)


Nu tänkte vi gå och se trean på bio, bara den har premiär nån gång. Barnen har fått samla streck här hemma, ett streck för att duka/duka av, plocka i /ur diskmaskinen, dammsuga osv.

Flest streck skulle vinna nåt fint, och de har varit duktiga allihopa, så biobesöket är allas belöning, sen blir det individuellt vad de vill ha:)

Stora tjejerna vill ha cd med en popgrupp de gillar - Tokio Hotel, och det ska de få, blir dessutom billigt..hihi.


Ett bra system var det faktiskt, jag har fått mkt hjälp här hemma sen jag införde det:)


Nu ska jag hoppa i bingen och knoppa, det är fest nånstans i närheten så vi får väl se hur länge det är liv i luckan, jag har svårt att sova när det händer nåt, är alldeles för nyfiken ju!!


Sov gott:)



Av Carola - 25 augusti 2007 21:33

Redan fredag!!


Vart tog alla dagar vägen? Vi satt ju här med lite börja-skolan-ångest hela familjen i söndags...nu har de redan klarat av en hel vecka!


Våra två förstaklassare har fått läsläxa varje dag, och de tragglar och knagglar med den. Gossen har jättesvårt och tösen jättelätt...men läraren är underbar och det kommer nog bli bra.

Vi hade en grym kamp med skolan i våras om just sonen....

Helt plötsligt, i maj, på ett helt vanligt utvecklingssamtal, så meddelar personalen att de vill att vår son ska gå om förskoleklassen.

Dottern ska börja ettan, och han gå kvar...låter väl otroligt kul när man är tvilling??


Min man som var den som var på samtalet fattade ingenting, vi har inte fått veta ett dugg om att han haft svårt med läsförståelsen, som var anledningen till att han skulle gå kvar.

Han har gått hos speciallärare en hel termin utan att vi informerats..

Han blev ombedd att prata med mig och sen skulle vi meddela om vi godkände det.


Jag lovar att jag gick i taket big time!!

Ringde på studs och skällde ut den lärare som haft samtalet, jag kan inte begripa hur man kan gå tillväga på det sättet?

Att min man ska informera mig, efter att ha fått en kvarts info från skolan om vad DE anser, och på de lösa grunderna ska vi ta ett beslut som kommer att röra hela ungens skoltid!?

Utan att egentligen veta ett dugg!

Hon försvarade sig med att det inte var hon som hade gjort testet som låg till grund för allt, det var gjort i december och den fröken slutade i december.


Men vi fick inget veta då, och nu har ju denna lärare haft honom en hel termin utan att informera oss, likaså specialläraren.


Ja, för att göra en lång historia kort så krävde jag att få prata med alla inblandade , samt rektorn, ja gjorde fullkomligt klart direkt där och då på telefon att hon skulle börja ettan precis som sin syster. Inget snack om det.

Man KAN INTE dela på tvillingar så utan att synnerligen starka skäl, vilket det inte var.


Då ville de absolut sätta dem i olika klasser, vilket vi vägrade, dessutom så krävde vi att få den fröken vi ville ha:) och det fick vi...efter att jag hotat med att anmäla dem för tjänstefel hela bunten så vågade de väl inget annat;)


Jag har pratat med alla möjliga människor om detta och ingen fattar ett dugg, hur kan man bete sig så som skolan gjort?

*arg*


Men, deras lärare sa på det utvecklingssamtal mannen var på i går att de har tre år på sig, det ska nog gå bra, alla barn är olika och lär sig i sin takt.

Jag vet det, och alla andra vet det, utom hans förskolelärare och spec.läraren.....puckon:(


Äsch, nu blev jag ju bara sur och irriterad! Det var inte meningen, och säkert blev det inte ens begripligt det jag skrev...? Hm...jaja:)


Åter till annat;)


Vår nyblivna högstadie elev som börjat 7:an trivs bra i ny skola, ny klass och nytt sätt att arbeta, med mentorer...."mentorer"...smaka på det va?

Inte lärare längre utan mentooooorer;)


Och för tjejen som börjat sexan är det mesta sig likt, förutom att de nu är äldst på skolan:)


Idag har jag och småtjejerna bara varit hemma, så skönt.

Först satt jag i lugn och ro ute i solen och läste en deckare, min syrra gav den till mig och hon hade skrattat typ hela boken;)

Den heter Glenkill, tror jag och är nåt så fånigt som en fårdeckare:)

Fåraherden blir mördad och fåren, under ledning av ett får som heter Ms Maple;) ska reda ut vem som är mördaren...

Det lilla jag läste var rätt.....annorlunda:)


Sen orkade jag inte sitta still längre så jag började städa garaget...!

Hittade den kartongen med storlek 50-56 i babykläder som jag saknat, skuvade isär två sänglådor, såna man har under sängen för förvaring, och ställde undan dem, och hips vips blev det stoooor plats i garaget!


Sorterade alla verktyg som låg på minst tre olika ställen, hittade min snickarbänk därunder all bråte;) och till slut kunde jag till och med sopa av den...så nu är det finfint där ute....


Bravida ska sätta in själva ventilationen där(huvudenheten) så det var skönt att få undan massa bråte.


Bäst jag stod där och grejade så skrapade det till där jag precis ställt undan våra liggunderlag och jag hoppade väl en tre fyra meter minst innan jag såg igelkotten:)

Så det är där den bor nu förtiden??!!

Det blev väl för blött i poolrummet där den var innan kanske..;)

De är söta de små sakerna, men hu vad de bajsar överallt! Och har fästingar....och säkert loppor med..

För en tid sen fick jag dra på mig trädgårdshandskarna och bära ut en från vår hall..snacka om att ta sig friheter.

Nu måste jag ju ha dörren till garaget öppen så den kan gå ut..tror den varit instängd ett tag, stackarn. Och jag vill helst slippa hitta en död kotte sen...:(


Nu sitter alla mina söta skolbarn och tittar på tv/film med chipsskålen i soffan, jag sitter ensam och tittar på Dödligt vapen 2...och mannen, ja gissa vad han gör en fredagkväll??


Jo, han är och spelar poker:)

Förra veckan vann han massor, så jag förutsätter att han håller den stilen:)


Shoppade loss på glassbilen ikväll, så nu ska jag gå och botanisera i glasslådan...undrar om turkisk pepparglass är gott??

Alltså, jag kan inte tro det!

Jag siktar på en trevlig jordgubbsstrut ist, tror jag:)

Bye bye!

Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18 19
20 21 22 23
24
25 26
27
28
29 30
31
<<<
Augusti 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Ovido - Quiz & Flashcards