Alla inlägg den 11 augusti 2007

Av Carola - 11 augusti 2007 19:53


Min man spelar poker.

Mest på nätet, men även live,eller vad det nu kan tänkas heta...*funderar* undras om det inte heter livegame eller nåt...?

Måste fråga.

Eller inte, för jag struntar högaktningsfullt i vad det heter:)


Nåväl, han spelar, och han vinner för det mesta, åtminstone säger han det...;)

Och det GÖR han faktiskt, vi har betalat bilreparationer och datorer med pokervinster så nog vinner han allt.


Igår smsade han och frågade vad jag ville ha för muta för att han skulle få åka iväg på kvällen och spela...en bebis till eller? undrade han, och jag svarade att äntligen hade han fattat galoppen:)

Poker = bebis.

Ska han ha kul ska jag ha kul , visst?  :)


Han fick såklart åka, och kom hem med en vinst på 1200kr.

-Åh, precis vad jag behöver för att köpa en fotoskrivare!! sa jag glatt.

Hade precis läst en test av olika skrivare och den jag ville ha kostade 1200kr precis:)

Jag fick pengarna, och for iväg idag och köpte en.

Bäst att passa på innan det händer nåt annat som kostar pengar - bilkrångel eller nåt annat spännande...


Så nu har jag lekt med min nya leksak hela eftermiddagen!

Funkar kalasbra, men det blir dyyyyyrt att skriva ut, ett paket med fotopapper kostade 79kr och innehöll 20 ark...det blir nästan 4 kr/bild....och så ska man lägga på kostnaden för färgpatronerna.....ousch...

Men å andra sidan så lyckas jag aldrig få bilderna på papper annars så det ligger en halv miljon bilder i min dator som aldrig kommer att komma på print annars, så det får väl kosta lite då:)


Kanske kan man hitta billigare fotopapper nånstans??


Måste väl erkänna att man blir lite väl kritisk kanske..."Ska jag verkligen skriva ut den här bilden?? Är den perfekt?"  Hahaha.

Fujifoto tar ju 95 öre för sina bilder....får väl varva med dem, bara det blir av!


Första barnet har två fulla album med pappersbilder, andra ungen har ett, tvillingarnas ligger tomma, men bilder finns....4 åringens ligger på datorn, och dessutom på en kraschad hårddisk i garaget:( och minstingens ligger i den bärbara...om jag ägnar ett år på heltid åt bilder så kanske det blir ordning...men bara kanske;)


Dessutom ska jag väl försöka göra ett bröllopsalbum!

Fick helt otroligt bra bilder från syrran, som dessutom hade köpt ett fint album, limstift, scrapdekorationer och bokstäver...så det är bara att sätta igång....sen:)

Av Carola - 11 augusti 2007 01:26

Foto: www.fotoakuten.se  


Vi var på Gröna Lund med våra gulliganer i tisdags:)


Det är årets höjdpunkt för dem och de tjatar hela sommaren om att få åka dit.
Första gången vi var där så var våra tvillingar rätt nyfödda, kanske var de två månader eller nåt, och då åkte de ju ingenting, men NU! Vilka galna 7 åringar jag har!
De åker Kvasten, Vilda musen, flygande mattan och bläckfisken 12 timmar i sträck!
De suktar efter att bli så långa så de får åka Extreme, Fritt fall och stora berg och dalbanan.....påminn mig om att ta en stooooor dos valium det år de uppnått längden för ovanstående:)


Fyraåringen däremot åker inte mkt, hon är inte alls likadan, hon gillar de små bilarna som går runt på en räls, de kan hon åka timmar i sträck. Och veteranbilarna. Tror inte hon åkte nåt annat faktiskt....jo, de små tekopparna och den gamla karusellen som bara går runt precis i början.


Ett och ett halvtåringen blev mest bara överstimulerad av alla intryck och var supergrinig första timmen, innan jag fick henne att somna 10 minuter i vagnen:) Sen var hon i form hon med, men för henne så räckte det gott att sitta i vagnen och titta.


Vi kom straxt efter att de öppnade kl. 11 och åkte när de stängde kl. 23:)
Snacka om heldag!  Fast så gör vi alltid, det är så pass mkt pengar vi ska ut med plus att ungarna skulle bli tokiga om vi försökte gå innan karusellerna stannade..!

De största tjejerna tjafsade en del, äldsta ville åka värstinggrejorna och näst äldsta vågade inte....alternativt så ville den ena inte köa för en specifik karusell och den andra blev sur...men överlag gick det ju bra.


Min syrra slöt upp vid 18 efter att ha jobbat, det brukar hon göra, och det är skönt att vara tre vuxna.
Carl-Einar Häckner uppträdde, vi brukar alltid pricka in hans varite´ även fast vi inte gör det medvetet:) Jag gillar honom:) Han är kul!


Liiite sur var jag för att jag inte kunde prova den nya attraktionen Kvasten, för den såg så mysig ut, men en gravid mage passar väl inte där:)
Å andra sidan är det vääääldigt bra att skylla på magen, ni vet" Jag skulle absolut åka Fritt fall tilt, men tjaaaa, jag är ju gravid...."  Hehe...skulle aldrig i livet åka nåt dylikt även om jag gärna åker berg och dalbanor..för det mesta.


Nåväl, kl. 23 nånting packade vi in barnen och vagnen och alla tretusen mjukdjursvinster i vår nya buss som stod så lämpligt parkerad nåt 100-tal meter från ingången till Grönan (vi brukar stå längre bort, men i år tyckte min nyblivne make att jag skulle slippa gå så långt med tjockmagen...fast jag aldrig har mått bättre i en graviditet än denna gången,hihi, men det var snällt ju).

Startade bilen och det tjöt till och en lampa tändes? Jaha vad var nu detta?
Vi köpte ju bilen typ tre dagar innan vi åkte på semester, och uppe i Leksand så stod vi plötsligt en dag och kunde inte få ur parkeringsläget:( På en automatbil går det inte att köra då ju..kanske inte går på nån bil förresten?
Ringde till bilfirman som per telefon vägledde mannen så han kunde koppla ur den och sen fick vi starta på värsta knepiga sättet, inte släppa här förrän den där var där och sen dit och hit...typ:)
Vi lämnade in den direkt vi kom hem, med en lång lista på fel vi hittat, och de åtgärdade ju allt det.
Vi fick tillbaka bilen i fredags, och nu var det tisdag.


Mannen körde iväg hur som helst och jag satt och grunnade på vad det var för lampa, nåt med bromsarna hade jag för mig, men inget akut.
Efter att vi kommit ut på motorvägen och kört en bit så morrar han där i fram att "faaan, nu är det nåt fel" samtidigt som han styr in till vägrenen.


Punka!?!


På vänster framdäck.


Kul. Klockan var halv tolv på natten, bilen full i trötta ungar, syrran och mannen ska upp och jobba.


Jaha, men vi får väl  kavla upp ärmarna och byta däck för tusan, värre än så är det ju inte! Eller hur?
Syrran sprang iväg med varningstriangeln, och vi höll tummarna för att det skulle finnas ett reservdäck.....vi har inte hunnit kolla sånt ju:)
Jo, det fanns, men inget fälgkors utan en sån rak stackars grej som inte rår på en endaste hjulbult i världen:(
Och exakt HUR kul är det att stå och byta vänster framdäck när bilisterna slickar 2 cm intill??
Precis framför en avfart till råga på allt jäkelskap!!


Men allvarligt? Hur är folk funtade när de på en trefilig motorväg inte kan byta fil när de ser en varningstriangel, en tjej i kort klänning(syrran*s*) och en stor Wwbuss med varningsblinkers??
Stora långtradare strök precis intill, och jag var livrädd för att nån skulle köra in i vår bil där alla barnen satt!! Kunde ju inte gärna ta ut dem och tro att de skulle sitta stilla i vägkanten heller...dessutom låg det en död grävling precis där...;)


Givetvis gick det inte att få loss bultarna så mannen ringde assistanskåren, de skulle skicka nån direkt. Men direkt för mig och för assistanskåren är visst inte samma sak för en timme senare stod vi fortfarande där och väntade..:(
Precis när han skulle ringa igen så ringde de upp och bad om ursäkt att det tog sån tid, men de hade haft  problem med att få fram en tillräckligt stor bärgningsbil. Vi var lite fundersamma på om vi skulle behöva bärgas eller om det skulle räcka med att byta däck. OM det blev bärgning skulle vi sitta kvar i bilen på flaket....eh...?

Tio minuter senare kör en bärgningsbil förbi oss, bromsar in tvärt, håller på att preja en bil som ska svänga av på avfarten, och backar tillbaka till oss. Vi tittar på varandra och undrar om de verkligen är helt nyktra?
Ut hoppar två killar och efter lite snack så börjar de byta däck, de har tryckluft men får slita rejält för att få bort bultarna ändå...
Jag hade kollat i instruktionsboken och lampan som lyste indikerade bromsbeläggförslitning, kör till en verkstad och byt.
Konstigt eftersom vi precis hämtat ut den, och de har bla ställt in hjulinställningen?
Nåväl killarna tror inte det har nåt sammanhang så vi beslutar att köra hem efter att fått däcket bytt.


När de fått loss däcket, så kommer EN TILL bärgningsbil!?
" Men,sa mannen, jag har ju bara ringt en gång??"
Jaha, sa killarna har ni ringt??
Nu var förvirringen total....men det visade sig att de bara kört förbi av en händelse, de skulle lägga sig och sova i väntan på nåt att göra, därav den kraftiga inbromsningen:) De såg oss och ville jobba:)

Men nu fick de ju lämna över till den andra som kom, han satte på det nya däcket och håvade in kosingen:)


1008kr kostar det att få däcket bytt på motorvägen mitt i natten, ifall nån undrar;)


Även denna snubben sa att lampan och däcket inte hade nåt med varandra att göra så vi startade, och...lampan lyser inte? Nähä, vad bra då? Eller?

Jaja vi körde sakta hemåt, och kl. 03.00 bar jag in en sovande bebis hemma. Fyra timmar efter att Grönan stängde var vi hemma...8 mil....på motorväg.....fyra timmar!


En inte helt planerad avslutning måste jag säga, men vi kom hem iaf! :)
Kändes tungt ett tag därute på E4an.


Nu har vi pratat med "vår"bilmek. och han säger åxå att lampan inte ska ha med punkan att göra,så idag vågade jag mig iväg med bilen på egen hand för första gången....lite nervöst var det;) Men det gick bra:)

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18 19
20 21 22 23
24
25 26
27
28
29 30
31
<<<
Augusti 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Ovido - Quiz & Flashcards