Alla inlägg under februari 2011

Av Carola - 13 februari 2011 21:32

Jordan fick en jultomte i julklapp  .

Det är svårt att vara barn nummer åtta (tack Katie  ) när det kommer till presenter och julklappar, för allt finns redan..Jag hittade en såndär galet sjungande tomte på Toys´r us  som jag visste att han skulle gilla, så den fick han:)

  

Han sjunger en engelsk jullåt som jag faktiskt inte hört (eller lagt märke till förr)

"Here comes Santa Claus , here comes Santa Claus, down on Santa Claus lane..."


Och så en lång fortsättning på det :) Den sjunger i en hyfsat behagligt ton och avslutar det hela med Hohoho Merry Christmas  !!    



Jordan älskar sin tomte!!

  

Här är han sjuk, det syns, men tomten får honom att liva upp lite :)

Min tanke var att ha den som en julprydnad, och alltså ta undan den nu efter jul och förvara den med övriga julsaker...men Jordan ville annorlunda   


Tomten stannar!


Kanske att de säljer sjungande påskkärringar nu till påsk, så jag kan byta ut den ;)

Och kanske kan de sälja små sjungande älvor till sommarens midsommarfester, och skrämmande spöken till Halloween, så vi kan täcka upp årets alla högtider   


Kanske ska leta lite ??



..................................................

.............................


Tänkte dela med mig av en länk åxå.

Det kom en kommentar från Charlotte, som har startat en webbutik för blivande mammor som behöver lite större storlekar!!

Så här skriver hon:


**************************************************

******************************************


Vill bara tipsa  om att jag startat webbutiken Greatestmom.
När jag själv väntade barn insåg jag att det är nästan omöjligt att hitta mammakläder i stora storlekar. Men nu finns det, och jag vet att många tjejer vill hitta till oss.
Hälsningar Charlotte
www.greatestmom.se


**************************************************

*****************************************


Jag har självklart kikat in och kollat, annars skulle jag inte länka, och jag tycker det ser himla bra ut.

Jag har inte haft problem att hitta just stora mammakläder nån gång, men däremot så har jag svurit över att det tydligen är så att i samma takt som magen växer så växer även benen??

Mina ben är väl ganska normallånga tycker jag, men i just mammabyxor har de alltid varit för långa..? Och inte liite för långa utan det har rört sig om 1-2 decimeter!!


Nu kanske inte Greatest Mom har lösningen på just det dilemmat   , men de har många fina kläder i lite större storlekar!!

Just nu ser jag att de även har REA på alla mammaleggings , så varför inte kika in, om du känner att det kan vara nåt för just DIG  ??



Sen verkar det även som att Facebook har bestämt sig för att samarbete, hallelulja!

Nu ska de gå att hitta Familjen Annorlunda Carola Wetterholm, så vill ni bli vän med mig där, varsågoda   Jag väntar :)


Det var allt för idag, men ni glömmer väl inte att det är på Mama jag bloggar mest? Länk till höger :)

Där kan ni läsa just nu om vårt bakande idag  :)


Ha det gott, natti natti :)





Av Carola - 7 februari 2011 00:08

Jag begriper inte varför det inte funkar på Facebook!?

Jag fattar inte!   Är jag inloggad på min vanliga sida så kan jag söka reda på Familjen annorlunda carola wetterholm, och de som är vänner med mig där verkar kunna se och lägga till mig, medan övriga, som ni, inte ser den????


Jag hAR krånglat med alla inställningar, det ska vara rätt, men nix.

Nu tar jag till strutsens knep, och gömmer huvudet i sanden ett tag, kanske fixar det sig själv  


Om nån sitter inne med kunskap om hur man lyckas, var inte blyg utan hojta till!!!


Jag behöver hjälp:)

Av Carola - 5 februari 2011 19:54

Bah, skitsvårt tydligen    

Jag fick ju inte till det som jag tänkt mig med Facebook...Jag hade gjort en officiell sida, men sen såg jag ju att det var sådär halvtrist, man kunde inte göra lika mkt som på en vanlig profil. Så då gjorde jag en ny profil, men den syntes ju inte....? Meh.... Jaha, ska man klicka i synbarhet åxå...eller hur var det nu?


Jag har nu deletat den officiella, och gjort en ny privat, fast bara för er som  jag inte känner riktigt på riktigt  


Jag hoppas ni vill bli vän med mig där, det känns fasligt tomt nämligen!

Jag hoppas åxå att den går att hitta.....Familjen Annorlunda Carola Wetterholm


Kika dit och prova och lägg till mig som vän så kanske vi kan babbla lite sen  


Häll upp en kopp kaffe, ett glas cola eller vatten /juice/ öl/ chailatte eller vad ni nu föredrar ( jag har juice..)  och kika in på Facebook först, och sen är det väl Melodifestivalen som gäller för många???

Jag gillar inte de här delfinalerna, men tror TV.n kommer stå på....


Ha det så gott   

Av Carola - 5 februari 2011 15:52

Ja eller det har jag ju gjort länge iofs, men jag har ständigt dissat alla som vill bli kompis med mig som jag inte känner…  

Lite taskigt, jag vet, men det blir så ohanterligt att ha en väldig massa människor man inte känner. Lite konstigt.


Men, nu gör jag som alla de andra mammorna i Familjen Annorlunda ( de flesta av de iaf) och gör en officiell sida på Facebook!

Jag vill inte kalla det Fan sida, för det låter faktiskt lite väl ego , men officiell lät fint och bra   


Jag hoppas ni vill hänga på där och bli mina kompisar! ?

Tänkte att det kan vara ett lite annat sätt, lite enklare att fråga saker, och för mig att svara ibland. Jag kommer inte att sluta blogga, den kommer alltid först, för det tycker jag är så himla roligt!! Men som ett komplement, Facebook är ju kul det med   



Nu erkänner jag mer än gärna att jag inte fattar hälften av alla funktioner på FB och inte alls vet om jag gjort så det blir bra….hm, men skit samma, blir det fel får ni hjälpa mig    


Länka dit vete tusan hur det funkar tex….Men sök på Familjen Annorlunda Carola Wetterholm så borde det bli bra, tror jag…. ;)


Min tanke är att jag ska godkänna alla som vill, men det är ändå roligt om ni skriver en liten rad om er själva så jag får lite hum.



Ja men vad väntar ni på?? In med er och lägg till mig, annars känner jag mig fånig att sitta där alldeles ensam ju….det blir ju lite pinsamt   


De som jag är vän med på min andra FB, bli vän med mig här med, please:)


Skynda skynda   

Av Carola - 2 februari 2011 22:11

De allra flesta håller ju med mig, jag önskar att ni alla hade barn i mina barns klasser   !

Ni som hojtar om att ni jobbar och inte kan vara hemma i tre veckor...

Jag skrev till att börja med : Tar ni med barn till Öppna förskolan?

Inte dagis eller skola, utan öppna förskolan. Går man dit så är man på nåt vis ledig från sitt arbete , eller hur? Antingen är man f-ledig, har semester, är långtidssjukskriven, pensionär eller nåt. Finns det verkligen anledning då att riskera att smitta ner spädbarn, gravida, nyförlösta och småbarn med diverse sjukdomar? Ist för att avvakta nån dag till??


Nej det finns faktiskt ingen ursäkt för att sätta sig själv och sitt eget höga nöje främst då!  Inte när man är mer eller mindre säker på att barnet kommer att få vattkoppor, som i detta fall, inom väldigt kort framtid.


Jag har haft vattkoppor, jag var 12 år och rejält sjuk, det var inte så kul, mina barn har haft det allihop, utom Jordan, och jag minns inte om Lovelia hade det, men tror inte det...? Måste kollas upp  .


Ni som sa att i Uppsala kommun är det ok att vara på dagis med vattkoppor, jag var övertygade om att ni dillade......men nej, så var det ju faktiskt.

Och det ska vara Uppsala till det då....Nåt så in i helvete urbota dumt!

Den gravida mamman som inte haft det, ska hon ta hem sitt barn då?? Eller riskera att smittas lagom till förlossningen??  Eller familjen med det hjärtsjuka syskonet?  Det för tidigt födda småsyskonet??? Nej fy tusan vad dåligt.

Ja man kan vaccinera mot vattkoppor, men det sker enbart på läkarordination och i speciella fall. Tror inte att det är livslångt skydd på det vaccinet heller utan det måste tas om vid varje befarat smittotillfälle...? Kan ha ändrats men så var det när jag jobbade för länge sen iaf.

Alla kan inte vaccineras heller.....precis samma som med svininfluensan edyl.


Till er som jobbar, jag fattar att man inte kan sitta hemma och avvakta i 21 dagar för att se ifall ett syskon utvecklar vattkoppor!!!! Men oftast så rör det sig ju inte om så låmgt tid, utan kanske en eller två dagar från det att den smittade tillfrisknat. Och det kan man avvakta.   ( jo det kan man)



Jag har faktiskt åxå jobbat och haft barn på dagis, vet ni  .

Och jag var ensam sekreterare på en vårdavdelning, med ansvar för typ allt. Jag skulle skriva in och ut små patienter, ordna tider hit och dit, samordna dessa tider med andra tider, svara i telefonen och leta reda på provsvar som borde kommit, leta journaler, beställa fram journaler till olika ronder, och  till de barn som skulle läggas in, söka läkare för diverse olika saker, sortera och hålla reda på miljoners papper , ta emot och skicka post, svara i telefonen igen och nu leta reda på den det var till, beställa material, beställa sjukresor, avboka röntgentider och boka nya, sortera in papper i journaler, skicka dem tillbaka till arkivet .....osv osv i en evighet. Jag hade mins fem läkare som skulle servas med journaler, provsvar, information, de kom med olika krav hela tiden...Avdelningen hade 20 innevarande barn med allt papperarbete, och på det så byts de ju ut hela tiden, så det kom nya hela tiden, några åkte hem, papper, papper, papper....

Om inte jag gjorde jobbet, så blev det inte gjort!! Det fanns ingen annan som kunde det.  Ja, jag kunde ringa och be någon fixa det allra mest akuta, men det hände inget av sig själv.


Hur löste jag det då? Mina barn var 4+5 år gamla och sjuka ofta....

JO för det första har jag en man , det underlättar   , vi turades om, och visste jag att jag skulle vara hemma i morgon så fick jag sitta kvar till 20.00 på kvällen! Slutade 15 annars...Jag fick skriva långa detaljerade listor till personalen vad de skulle göra och lägga fram allt så de hittade...Göra en hel veckas viktigaste arbete på en dag, så att det skulle flyta när jag var borta ..  Planering, heter det visst, nyckeln till allt   


Ja ibland kan man inte förutse att de ska bli sjuka, och då var det ju bara att stanna hemma,med kaos på arbetet som följd. Men vi delade på allt vabbande.

Jag kunde jobba mellan 7-14 och så åkte han iväg när jag kom hem och körde på till midnatt. Eller varannan dag.

Alla kan inte göra så, det vet jag, men mkt går att lösa om man försöker tänka kreativt.


Det dåliga samvetet mot jobbet hade ju även jag, men i vårt fall så fick det aldrig gå ut över barnen. De går alltid  först, och har alltid fått vara hemma en extra dag innan de gått tillbaka. Av hänsyn till mina barn såklart, men även till andras.

Genom att visa den hänsynen så sprider man inte heller vidare alla virus och baciller utan kan få ett stopp på det!


Exakt hur kul är det för de som haft magsjuka cirkulerande på dagis sen lucia??

Nej, bättre att alla tar sitt ansvar och ger fan i att skicka barn, och sig själv till skola och arbete innan man är helt kry.


Ni håller med mig allihop om det här, det vet jag:) och jag vet att det är olika för alla, med olika jobb och en del är ensamstående, andra har barn som är sjuka jätteofta....Men till slut så handlar det om en win win situation!!!

"Du smittar inte mig - jag smittar inte dig"    

Easy peasy  .



Tänkte se om jag kan reda ut lite angående den gamla myten att vattkoppor ger bältros åxå :)

Så här är det, på ett ungefär.


För att få bältros måste du ha haft vattkoppor någon gång tidigare.

Vattkoppsviruset sätter sig i nån ryggmärg eller så och vilar, ibland för evigt, men ibland vaknar det upp, det sker oftast i samband med att man på något vis är nedsatt i sitt immunförsvar ( äldre, allvarliga sjukdomar,men en förkylning kan räcka)

När det aktiveras så får man bältros. Det kan man få flera gånger, men det är adrig för att man varit nära någon med vattkoppor. Har du inte haft vattkoppor kan du heller inte få bältros.


(Har man bältros KAN man smitta så någon får vattkoppor, tex sina barn, men det är inte så lätt. Det krävs direktkontakt.  Om man har bältros så räcker det med att skyla utslagen för att inte smitta, tex sova med en tröja på sig om man har barn i samma säng.    Just det här har jag hört av en läkare, men eftersom vissa läkare fortfarande envisas med att tro att vattkoppor ger bältros så tar jag det med en nypa salt, men jag tror på det )


Bältros smittar inte till bältros, det är en vilande infektion i det egna immunförsvaret som ger upphov till det.

Läs mer om det här


Vattkoppor kan man få fler gånger......Corrinda fick det tex...jag blev mycket förvånad för det var jag säker på var en skröna:) Läs mer om det i blogginlägget jag skrev då HÄR .


Jaha, undras om jag fick med allt jag skulle skriva då???

Jag tror det....kanske   


Annars återkommer jag!!  Det gör jag ändå iofs.....:)

Natti natti mer er:)

Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Skapa flashcards