Direktlänk till inlägg 17 mars 2010

Nu fattas bara R!!

Av Carola - 17 mars 2010 00:11

Tusen tusen tack alla ni som läser och kommenterar!

Det kan inte upprepas nog många gånger för det är så himla roligt att nån vill läsa det jag skriver:)

Jag älskar att skriva, i skolan var jag som lyckligast när vi hade uppsats på schemat, och annars så skrev jag massa berättelser, sagor och miljoners brev.:)


Så det här med bloggande är ju jättekul!

Stanna gärna kvar:)


  

Robban och Jordan  



Idag delade vi upp oss lite, mannen i mitt liv åkte med Lovelia till ÖF, medan jag åkte med Jordan på musiklek.

Trixie var på kyrkis, och de andra i skolan.

Jordan somnade i min famn precis innan vi skulle iväg så jag satte honom i babyskyddet i bara kortärmad body och byxor och svepte in honom i filtar och på med en mössa:) Varm och go trots den något avskalade klädseln...  


Han vaknade lagom tills det var dags att gå in och sjunga så han missade inget:)


När vi musicerat klart så väntade mannen, Trixie och Lovelia på oss för då var det dags att hämta Novalie på skolan och sen åka till logopeden med henne.


Vi hade berättat för henne att vi skulle hämta precis efter lunchen, så hon stod färdigpåklädd med väskan i handen och väntade när vi kom:)

Hon är så klok den ungen! 


Mannen släppte av oss utanför och Novalie och jag gick in, de andra barnen fick åka med pappa en sväng till affären.

Vi var tidiga så vi satt och kikade i skvallerblaskor i väntrummet, Novalie som har lärt sig ljuda ihop bokstäver och alltså näääästan kan läsa gillade alla stora svarta rubriker:)

För att inte tala om alla vackra tjejer i vackra klänningar:

- Vem är du mamma?  och så får man välja vilken man skulle vilja vara  , jag väljer alltid den med mest glitter på klänningen, helst ska det vara en rik donna åxå;) ifall det slår in liksom, då vill man ju inte sitta där och vara nån med lite pengar på banken om man kunde valt att vara Paris Hilton;)


På utsatt klockslag blev vi inropade, och fick sitta ner i ett litet rum tillsammans med logopeden. Novalie fick säga vad olika bilder föreställde och nu är det bara bokstaven R som hon inte kan säga!!

Bara senaste veckorna har hon slutat med att peta in ett T efter alla S, tex Sluta har blivit STluta, men nu är det slut med sånt:)

Hon fick lite övningar med R-ljudet som vi ska öva på, men logopeden är övertygad om att det lossnar snart det med.

Så härligt att höra!!


Det finns ju ingen orsak till att våra barn pratar konstigt, det är bara nåt de gör.

Om man har en storasyster som pratar "fel" så är det väl lätt hänt att de mindre gör på samma vis, kanske?  Jaja, bara det blir bra i slutänden så är jag nöjd:)

Och det verkar det ju bli!


Trixie står ofta framför kylskåpet där vi satt upp bilder på de olika ljuden F S K T och övar, helt utan att vi behöver säga till henne, och även hon gör framsteg:)

Lovelia som ju tror att hon är lika gammal som de andra två vill ju inte vara sämre utan hon övar hon med, finfint:)


När vi var färdiga hos logopeden åkte vi hemåt, och käkade lunch, väldigt sent för klockan var över 14.00...men men så blir det ibland.

Janelle var hemma, hon gick till skolan och gjorde det nationella provet och sen hem, lärarna var mkt nöjda med det....Jag tycker nog att är man sjuk så är man, då ska man inte behöva gå till skolan och skriva prov, men nu är det så...


Vi fick fint besök av en reporter och en fotograf som intervjuade oss, väldigt trevliga båda två:)

Fotografen lyckades omedelbart få småtjejerna att tycka om honom, så de saknade honom när han gick sen:)


Lagade mat, chili con carne som ungarna älskar, så idag åt de massor till skillnad från igår då de bara petade i maten:)  Man kanske skulle sätta det i system?

Varannan dag får de nåt de gillar, då kan jag laga mkt av det, och varannan dag nåt de inte alls tycker om, då behöver jag ju bara laga mat åt oss vuxna , blir ju billigt och bra  .


Robban och Corrinda hade kompisar med hem men de blev hämtade lagom till vi skulle äta, och efter middagen åkte maken med Robban på tennis, jag röjde och  Janelle ville gå och byta till pyamas på Jordan så det fick hon. (Hon myglade bort att duka av bordet på så vis, smart, hihi)  Jag stoppade Loppan i säng, Jordan somnade i famnen på Janelle och där blev han kvar:) Mysigt!


Nu är alla barn i säng utom den minsta som ligger i min famn och trynar:) Och det är läggdags även för mig, så natti natti nu:)



 
 
Ingen bild

Helena i Hälsingland :-)

17 mars 2010 07:28

Men åhh, vad vi kommer sakna er på måndagarna!!! Himla mysiga familj!
Jag har "bara" 2 barn, men när man ser er allihopa så önskar man sig flera barn, en stoor familj!
man blir varm i hjärtat när man ser hur de stora barnen tar hand om och hjälper de små. Min äldsta, Oskar, ler VÄLDIGT mycket när han ser Corrinda på tv´n. Jag tror han känner igen sig i henne...hehe. Han har också utbrott, den stora 9 åring han nu är. Han ler och gömmer undan ansiktet när han hör Corrinda prata framför kameran, eller när han ser henne skrika och springa iväg (PRECIIIIS så som han gör själv ;-) ) Jag tror det är nyttigt att se och känna igen sig i andras barn.

Men du Carola, jag är sååå himlans glad att kunna gå in här och kika och säga hej.....annnars hade nog saknaden efter er blivt jobbig!

Era barn är underbara och jag förstår dig när du säger att du har världens bästa jobb, vem vill byta då liksom?!

Stor kram till dig Carola, du är en kanon mamma, det ser jag ju ;-)!!

Nu är stora killen min i skolan redan och jag ska koka dagens första kopp kaffe innan grabb nr 2 ska till förskolan. Vi hinner mysa litet själva innan han börjar. Jag är ledig fram till helgen nu, då ska jag jobba igen ( tredje helgen på raken :-S)....

Sköt om er och hoppas solen lyser på er idag!!

 
Ingen bild

Simon :)

17 mars 2010 08:02

Hejsan Carola :)
Sitter och funderar på om det har hänt nått med snöhögen framför huset? Har den minskat någonting?
Tänkte så att ni får ut alla utemöbler snart! Skönt att kunna sitta ute i solen lite :)
Hade jag bott lite närmare hade jag kunnat svänga förbi och tagit bort högen..
mvh Simon

 
Elin

Elin

17 mars 2010 08:25

Det kommer bli så tomt utan er i tv rutan på måndagar! Ni verkar vara en sån underbar familj!:) och du verkar vara en fantastisk mamma;) kram!:)

http://mamaelin.blogg.se

 
åsa

åsa

17 mars 2010 08:50

Du ska se, att R:n kommer och det blir bara "pang på"!
Mitt äldsta barnbarn hade problem med sina r, men en dag vid middagsbordet sa jag..BRA..och han sa BRA han också och då försökte vi med prutt (han var i den åldern då just det ordet var väääldigt roligt) och det fungerade, så jag har skrivit in i almanackan att just det datumet "hittade" prinsen sina *R*..
Han gick också hos logoped, men just de övningar han fick därifrån funkade inte så bra, utan en envis mormor var visst bättre..
Måste säga, att ni verkar vara en väldigt harmonisk familj och ni ser de olika individerna i barnen..
Ha dé!/Kram

http://tantraffas.blogg.se

 
Ingen bild

Lia

17 mars 2010 08:58

Hej Carola! Visst hade du en babyfriends sida till Robban och Corrinda när de var små? Hade en till min son Gabriel som är ett år yngre och tyckte att namnen var bekanta när säsongen började och vi fick följa er.

Er familj är så mysig!

 
Ingen bild

Sofia

17 mars 2010 10:59

Hoppas verkligen på en ny säsong och SNART!! Det är så kul att sitta och titta på FA varje måndagkväll. Ni verkar vara en så mysig familj. Jag började faktiskt gråta när dina stora flickor sa så fina saker om dig och deras pappa. Jag har två små tjejer nu och jag hoppas att jag någongång kommer få höra samma sak. ö h t så är jag otroligt imponerad över dina stora flickor, de verkar vara så anvarsfulla och empatiska trots att de är tonåringar (minns hur ego jag själv var i den åldern *hua*). Jag får instämma; du har gjort ett riktigt bra jobb!

 
Felicia

Felicia

17 mars 2010 11:25

Jösses, vilken hjärtkrossare Robban kommer att bli med tanke på hur söt han är :) Fast en 9 åring kanske inte vill höra det. Min snart 9 årige son tycker det är pinsamt när man använder orden som söt, gullig etc. :) Vi har suttit bänkade framför Familjen Annorlunda de senaste tio kvällarna och undrar nu vad vi ska göra alla de kommande måndagskvällar? ;) Har följt Mirkas blogg sen länge, även innan Fam. Annorlunda visades. Blev riktigt glad nu när jag upptäcker att du och Älvdalsmamman även har varsin blogg. Tre så härliga familjer vill man fortsätta följa på något sätt nu när programmet är slut.

Ha en härlig dag i solen med familjen!

http://tullfriatankar.blogg.se

 
Ingen bild

Pilleriin

17 mars 2010 15:09

Hej.
Vilken undebar familj! Har följt er alla måndagar på nätet :)

Hälsningar från Estland

 
Cecilia - mamma till Ella

Cecilia - mamma till Ella

17 mars 2010 15:40

Fy för att säsongen är över! Det kommer kännas tomt på måndagkvällarna framöver.. Vad stor lilla Jordan har blivit förresten! Ni verkar vara en himla go familj, grattis till många fina barn:)

http://ceciliasdrommar.blogg.se

 
paola

paola

17 mars 2010 16:26

Hej!

Tack för att vi fick lära känna er, på tv:n. Det har varit jätteskoljigt! Det var väldigt fint det du sa i kyrkan, att du älskar att vara hemma med dina barn:-)

Kram Paola..9-barnsmamma

http://www.paola.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Helena i karlstad

17 mars 2010 18:08

kul att kunna hålla kontakten via bloggen.Det är jag som har pontus och vi bor i karlstad.vi hörs

kram från oss

 
Esmeralda71

Esmeralda71

17 mars 2010 19:31

Hej! Vilken härlig familj du har! Så vemodigt nu när serien är slut....men självklart kommer man ju följa er via bloggen ;) En nyfiekn fråga bara....vad för övningar får ni för att hjälpa dottern med "R"? Vi har det problemet med vår ena dotter som fyller sex år snart...o hennes yngre syskon tar förstås efter hennes prat ;) Ha de bra, hälsn. en sjubarnsmamma =)

http://www.esmeralda71.blogg.se

 
Ingen bild

Maria

17 mars 2010 19:36

Hej!
vilken mysig familj ni har och fina barn...va heter erat företag?

 
Ingen bild

MissParkas

17 mars 2010 22:15

Det är lustigt det där med att "prata konstigt" och vilka som gör det. Jag och min syrra har tre barn var. Tre av dessa har namn med "R" i sig. Gissa vilka tre som hade väldiga problem med att säga R? *ler*
Tycker ju själv att det är SÅ charmigt *suckar leende*. Minns så väl sommaren med Landsplågan (med stort L) och Nora (Noja :-P) Sjöng "Jag kännej en båt, hon hetej anna, anna hetej hoooon" *mys*

Kram på dig och alla dina fina ungar!
Vi har lite svårt att bestämma oss för att vara nöjda med tvillingarna och lilla Ellen, så vem vet... ;-)

 
maria sagapo

maria sagapo

18 mars 2010 01:02

såå söta:)

http://minneavminfarmor.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Ännu en som tycker att ni är så härliga!

18 mars 2010 07:46

Läste att ni vill ha sol på tomten :)
Jag och säkert många med mig skriver gärna under en lista som du kan lämna till rara grannen "VI VILL ATT VÅRAN FAVORITFAMILJ SKA FÅ SOL PÅ TOMTEN".

Hi hi.

 
Ingen bild

Susanna

18 mars 2010 08:42

Hej Carola!
Jag trivdes oxå bäst när jag fick skriva uppsater å liknade i skolan!
Skulle också vilja skriva blogg men det kostar väl att ha en?
Kram!

 
Anna B

Anna B

18 mars 2010 08:43

Smart med lillasyster som tränar av bara farten :)
Helt underbar bild på dina pojkar.

http://mittoperfektaliv.blogspot.com

 
sandra

sandra

18 mars 2010 09:21

Åhh va jag kommer sakna er ;) Är det ingen av dina barn som bloggar? :D Kram

http://sandranorin.blogg.se

 
sara

sara

18 mars 2010 16:00

hej så ni vet älskar jag er så mycket och jag vill bara träffa er och säga hej och krama er aa jag vet inet vad jag ska säga men jag älskar er så mycket så när familjen annorlunda sluta så börja jag nästan gråta

http://kristinehamsgatan

 
Ingen bild

Sasssaaa

18 mars 2010 16:43

hej asså jag älskar familjen annorlunda, fast jag tycker inte om namnet man e väll inte säkirlt annorlunda för att man har många barn. Jag är 11 år och älskar barn tyvärr har jag inga syskon :(... jag bor också i Uppsala fast i valsätra. jag har gått förbi erat hus en gång och jag har en kompis som har en mamma som heter Sissela och hon vet vem du är och har träffat dig på någon jobb sak eller nått :)


jag går på malmaskolan :)
Och ÄLSKAR FAMILJEN ANNORLUNDA. Patricia har jätte snygga kläder tycker jag . jag har sett erat hus på tv och det ser ut som det ligger i gottsunda , jag önskade jag oxå hade syskon :/...


herrååå

 
Ingen bild

anna

18 mars 2010 20:40

mer bilder på robban och corrinda snella

 
Ingen bild

alhal@spray.se

18 mars 2010 21:24

Hej
Jag är en trebarnsmamma högt upp i norra Sverige nämligen Kiruna. Mina flickor går oxå hos logopeden så jag läste med stort intresse det du skrev om ert logopedbesök, ordträning. Det verkar som att det går i arv i "syskonskaran" alltså så tror jag att det beror mycket på att de härmar varandra. Fast mycket är nog ärftligt, både jag å min syrra gick hos logoped när vi var småa. Förutom detta så är jag nog rätt lik dig eftersom jag oxå älskar att vara hemma med mina barn, skulle vilja vara det jämt. Mina, våra barn är hemma tills de börjar förskoleklass, det har jag bestämt! Har planer på fler barn eftersom jag helt enkelt är barnkär, liksom min sambo.

 
Susanne

Susanne

18 mars 2010 22:18

Hej Carola!
Hittade hit nu genom Mirkas blogg!
Kul att läsa din blogg och du skriver så bra om eran vadag :) Du lyckas verkligen fånga intresset att vilja läsa vidare om er mysiga familj.
Ha det så bra Kram Susanne

http://zannal.blogspot.com

 
Ingen bild

Carola m 8

18 mars 2010 23:42

Helena: Ja det är nog bra att se hur andra barn uppför sig:) speciallt om man känner igen sig, jag förstår hur du menar:)
Simon: Snöhögen är numera ett solitt isberg;) Du är välkommen:)
Elin; Tack:)
Åsa: Vad roligt att höra, jag tror det är precis sp det kommer att bli här med:)
Tack!
Lia: Japp, det hade jag, men råkade glömma att betala den när den gick ut...:)
Sofia: Jag är så stolt över vad stora tjejerna sa, det värmer verkligen!
Felicia: Robban bockar och tackar:) och tycker bara det är liiite pinsamnt;)
Kul att du vill läsa om oss

 
Ingen bild

Carola m 8

18 mars 2010 23:43


Pilleriin: Kul, tack:)
Cecilia: Tack:) Ja Jordan är stor nu, speciellt jämfört med på tv, då var han bara sex veckor i sista avsnittet!
Paola:Tack:)
Helena: Fint det:)
Esmeralda71: Tack:) Övningarna vi fick var mest bilder på saker på R, inget avancerat alls. Logopeden sa att man ska låta som en humla när man säger rrrrrrrr:)
Maria: Tack: Det heter Syltkrukan
Miss Parkas: Haha, tyypiskt;) Jaaa vem vet??:)
Maria S: Tackelitack:)
Ännu en som..... Jag skickar runt en lista:D Eller eldar lite under granarna....;) Oooops
Susanna: Nej det kostar inget att ha en blogg. Börja du:)
AnnaB Tack:)
Sandra: Både Janelle och Patricia bloggar, de finns i min länklista!
Sara: Vad gullig du är:)
Sasssssaaa: Vi bor i Bergsbrunna:) Vad synd att du inte har några syskon om du längtar efter det...men det kanske har sina fördelar att vara ensam åxå??
Tack:)
Anna: OK:)
alhal: Japp, så tycker jag med, hemma till förskoleklass:) Härligt att planera fler barn, lycka till!
Susanne: Kul att du hittade hit:) och kul att du gillar det:)

 
Ingen bild

Emelie

19 mars 2010 14:34

Min lillebror är 1½ år yngre än jag är och han hade jättesvårt att lära sig prata. Vår storebror är ett år äldre än jag, vi är födda tre år på raken. Hur som helst, när lillebrorsan vid 4årkontrollen inte kunde säga ett ord helt rent i stort sett så fick han också gå hos logoped. Den logopeden sa att det kunde vara så att han inte lärt sig prata eftersom hans äldre syskon gjorde det åt honom. Om vi var med folk som inte alls hörde vad han sa så behövde han sällan anstränga sig för att förklara för vi var där och tolkade hans språk. Kanske inte stämmer i erat fall men med min bror var det nog så, delvis iaf...

 
Ingen bild

Evelina

19 mars 2010 21:25

Först vill jag säga att jag verkligen kommer att sakna att titta på familjen annorlunda på måndagarna!
Jag tycker också att era barn har väldigt fina namn!
Det du skrev om att de mindre barnen tar efter de stora med att säga vissa ord fel är jag helt övertygad om att det stämmer. Min storebror sa nämligen Å istället för Ö när han var liten och då började jag också göra det.

 
Ingen bild

Carola m 8

21 mars 2010 00:28

Emelie: Så är det nog helt säkert, delvis iaf.:)
När folk inte hör vad barnen säger så rycker nån större ut och översätter:) Den som inte blir förstådd blir oftast väldigt blyg åxå när det blir sådana situationer.
Evelina: Mmm, det är nog säkert så, de två äldsta pratade fint från början:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carola - 12 februari 2014 21:55

...så finns jag, men jag har flyttat till Loppi:) Ni klickar HÄR så kommer ni dit, och kan läsa om mig och de nio fantastiska barnen :)    ...

Av Carola - 17 juli 2012 11:06

Japp det har kommit en app så man enkelt kan blogga från luren även här och det måste jag såklart prova !! Verkar inte som man får in bilderna i själva inlägget utan får välja att lägga den överst eller under texten...:-/ nja.. Iaf blir det en bild...

Av Carola - 5 mars 2012 23:56

  Ja, här lämnar man sin lilla goding för att åka och träna och så får man det här videoklippet från Perra, det är ju så gulligt så jag tror jag storknar!         ...

Av Carola - 16 oktober 2011 23:45

  Hoppsansa, vet ni, de två vinnarna av Liberorabatterna har inte hört av sig!!??   Jag hade heller ingen mailadress till dem så jag kunde maila, inte heller nån hemsida...så jag har inget annat val än att dra två nya!   Jag är ledsen tjeje...

Av Carola - 10 oktober 2011 15:25

Hörrni sluta fråga om vi vill / ska ha fler barn  !!! Jag får frågan ideligen, och jag har aldrig berättat förr om vi planerar fler eller inte och jag kommer inte göra det nu heller     . Svaret är att ni får helt enkelt se hur det blir ! Antin...

Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Ovido - Quiz & Flashcards