Direktlänk till inlägg 13 augusti 2010

Vårdnadsbidrag, ganska trist inlägg;)

Av Carola - 13 augusti 2010 20:30

Oj vad ni ställer frågor om vårdnadsbidrag:)


Klipper och klistrar:

Kommunalt vårdnadsbidrag

Från den 1 juli 2008 har Sveriges kommuner möjlighet att erbjuda kommunalt vårdnadsbidrag. De kommuner som önskar kan genom vårdnadsbidrag ge ett skattefritt kommunalt bidrag på maximalt 3 000 kronor per månad och barn för barn mellan 1 och 3 år.

Villkoret för att få fullt vårdnadsbidrag är att barnet inte nyttjar offentligt finansierad förskoleverksamhet (förskola eller familjedaghem). Vårdnadsbidraget kan inte lämnas till en vårdnadshavare som har vissa ersättningar som till exempel arbetslöshetsersättning, introduktionsersättning och föräldrapenning.


Slut kopiering.Läs mer här


Det här har jag fått för Lovelia:)

Ibland tar även Uppsala kommun bra beslut....oftast inte;)

 Givetvis är det kopplat till en jäkla massa regler, man måste tex ta ut 250dagar fp innan man kan få VB, och sen får man absolut inte dryga ut det genom att ta ut fp parallellt....men man får jobba...?  Idioti.

Så om man jobbar och får ut en ok lön så kan man gå ner lite i tid och då få 3000kr extra.....Men jag som väljer att vara helt hemma med barnen får inte ta ut lite fp för att kunna få en hyfsad inkomst....Jag får enbart 3000kr/månad.


Skitregler!

MEN jag är glad  att det finns, men det kunde gärna vara mer pengar. :)

Önskar jag hade fyrlingar , haha;)


Faktum är att för varje barn som jag har hemma utan att utnyttja barnsomsorg så tjänar kommunen minst (och nu räknar jag lååågt!) 100.000kr/år

En omsorgsplats kostade för flera år sen 120.000kr/år


Vidare så vabbar jag ALDRIG.


Räknar man lite lätt så får jag 12 månader * 3000 = 36.000kr

Min årsinkomst är alltså 36 tusen....wooooooow!  


Hade jag jobbat så hade jag haft tre barn på dagis = minst 300.000kr/år.( i kostnad för kommunen)


Vem som helst kan ju se att kommunen tjänar storkovan på att jag är hemma mamma!

 Typ 264.000kr  !!!!  Per år.....och jag får 36 tusen....lite snett kanske?


(Totalt har jag då sparat in 8 barns dagis:)  Eller ok då Janelle och Patricia har gått på dagis när jag jobbade, men 6 barn á hundratusen per år...nu orkar jag inte räkna längre, men mkt pengar blir det..;)   )


Sen inte att förglömma, men genom att jag inte har barnen på dagis så kan nån annan som verkligen behöver det få en plats!!



Så lite mer uppskattning tack:)



VÅRDbidrag är ju en annan sak,klipper och klistrar igen:


För att du ska få vårdbidrag måste barnet du vårdar behöva särskild tillsyn och vård i minst sex månader. Du har också rätt till vårdbidrag om du har stora merkostnader på grund av barnets funktionsnedsättning eller sjukdom.


Slut.  Läs mer på idiotkassan...nej sorry Försäkringskassan ;)



Lovelia har alltså inga särskilda behov av något slag.



 
 
Ingen bild

Maria

13 augusti 2010 21:53

Detta är anledningen till att du är den bästa mamman i Familjen Annorlunda genom alla säsonger! Du är HEMMA med barnen! (Jag är också det :)

 
Ingen bild

milias

13 augusti 2010 22:12

nytt inlägg med en ny fråga, skulle uppskatta ett svar på min fråga: http://camiliaa.blogg.se/2010/august/tv.html

hoppas ja inte stör.

 
Katarina

Katarina

13 augusti 2010 22:14

Därför hoppas vi rätt regering vinner så bidraget höjs till 6000 / mån! ; )

http://endastgossar.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ullis

13 augusti 2010 23:31

Jag håller med dig. Jag har ingen möjlighet att vara hemma med mina barn med den löjliga summan och jag förstår inte att någon har det heller. Och som sagt ni sparar ju in en hel förmögenhet till stat och kommun på att inte utnyttja barnomsorgen. Eller behöver vara hemma med VAB. Jag tycker att du ska börja jobba lite politiskt. Det tyckte dom att jag skulle göra när jag hade en massa synpunkter när jag var arbetslös. Men då var det AF och inte försäkringskassan. Men det är ju samma sak ungefär.

Måste säga att jag gillar din sida helskarpt. Och att det är synd att vi inte får se er på tv igen denna omgången. Men fortsätt blogga så vi får ta del av er familjs äventyr ändå.

Ha en trevlig helg. Kram Ullis

 
Ingen bild

Carola m 8

13 augusti 2010 23:31

Maria: Tack

 
Ingen bild

Carola m 8

13 augusti 2010 23:33

Vad nu? Funkar inte att kommentera för mig IGEN! Bara en del kommer med...? Jaja, era kommentarer kommer in iaf:)Katarina: preciiiis:)
Ullis: Jag är bara så dålig på att argumentera för min sak....

 
Hanna

Hanna

13 augusti 2010 23:50

hej :) Vilken trevlig blogg du har :)
Följ gärna min blogg eller titta in nån gång ibland.

http://hannastenberg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

anna

14 augusti 2010 03:27

men carola du får ju 10 tusentals kronor i barnbidrag och flerbarnstillägg??
eller??

kram anna

 
Ingen bild

Emma

14 augusti 2010 07:58

Hej Carola!

Får man inte ta vårdnadsbidrag för mer än ett barn samtidigt? Eller går Trixi redan på dagis (för inte kan hon ha börjat i skolan redan...)? Tänkte att då får man ju i.a.f 6000 kr till och sen när Jordan blir lite större och du har plockat ut fler föräldrardagar så kan du ju ta för honolm också, alltså 9000 kr. Eller är det jag som har fattat fel?

Anna: Barnbidrag får ju alla osm har barn, det är ett bidrag till barnens försörjning (räcker inte på långa vägar) och inte Carolas "lön". Det är betydligt lättare att klara sig ekonomiskt på två inkomster oavsett om amn har 2 barn eller 8!

 
Ingen bild

TuvaLiten

14 augusti 2010 09:03

Å jag bor i en skitkommun som inte införde vårdnadsbidraget, grrrr :O(

 
Ingen bild

Saris

14 augusti 2010 10:28

Håller med om att reglerna är knäppa, men har du räknat in att du inte skattar lite mycket som hemmamamma som om du jobbar? så din uträkning stämmer inte helt och hållet.....

 
Mirka

Mirka

14 augusti 2010 11:12

Tyvärr så har inte vår kommun heller infört det annars hade jag gladeligen sökt det!Hoppas verkligen att nästa ställe vi bor på har vårdnadsbidrag så att jag kan stanna hemma med barnen lääänge:-) Sen förstår jag inte vad barnbidrag och flerbarnstillägg har med saken att göra Anna?? Som sagt alla med barn får det och även om vi med många barn får mera än de med få barn så kostar det också mera så det går jämt ut i alla fall med de med få barn...enkel matematik;-)

http://www.tiobarnsmamma.blogg.se

 
Viktoria

Viktoria

14 augusti 2010 11:37

Vår kommun har beslutat att INTE införa vårdnadsbidrag. Eftersom jag vill vara hemmamamma trots det så får jag ingen inkomst alls. För barnens skull får jag helt enkelt leva på min man :-)

Jag har sökt vårdbidrag för ett av barnen som har specialbehov men det verkar inte som att FK tänkte ge oss det (svårt att få godkänt läkarintyg för autister).

http://viktoriam4underbara.blogg.se

 
Åsa

Åsa

14 augusti 2010 12:28

Okidoki. Tack för svaret. Här finns inte vårdnadsbidrag, tyvärr.

http://mammasgullunge.blogg.se

 
Ingen bild

anna

14 augusti 2010 15:06

det var ingen elak kommentar
utan en fråga från min del....

menar att förutom dem 3 tusen får man väll barnbidrag å flerbarnstillägg?? man får väll bägge?

får man 3 tusen per barn eller totalt???

kd vill höja till 7 tusen per barn!

så då vet ni vilka ni ska rösta på ; )

kram anna

 
Ingen bild

anna

14 augusti 2010 15:43

sorry 6 tusen
o dessutom vill KD TVINGA ALLA komuner att införa detta vårdnadsbidrag

kram anna

 
Anna

Anna

14 augusti 2010 19:51

Ja v-bidraget e skit bra..Jag har det fram till oktober efter som Clara fyller 3 år i nov..Men dom vill höja till 6000 kr/månad och upp till 5 år hoppas de går genom:-)

http://alskardigmikaelsaav.blogg.se

 
Ingen bild

Carola m 8

14 augusti 2010 21:20

Anna: Ja, jag får över 10.000kr i barnbidrag, men det räknas inte som inkomst, synd det för annars fick man ju pension efter det;) Men MIN faktiska årsinkomst är 36000kr.
Emma: Man få VB för barn mellan 1-3 år, det var därför jag önskade att jag hade fyrlingar;) då hade det blivit 12000 i månaden:D Trixie fyller fem nu, så hon är för stor. Om det blir kvar så kan jag ta ut det på Jordan MEN då måste jag först ta ut 250fp dagar....
Saris: nej jag har inte räknat skatt osv, men jag har heller inte räknat på det exakta beloppet en omsorgsplats går på...fö tjänar jag så satans dåligt när jag jobbar så det är inte speciellt stor skillnad på hur mkt jag skattar;)
VB är väl skattefritt fö.Jag räknade på en höft, och jag är övertygad om att det är till kommunens fördel!

 
Maria

Maria

15 augusti 2010 16:41

Min inkomst är också 36000 kr per år! :D Vår kommun införde vårdnadsbidrag 1 jan 2009. Jag plockad mao ut vådrnadsbidrag för vår dotter född 2006 fram till yngsta barnet föddes i maj 2009 då jag gick på fp. Sedan 1 juni i år uppbär jag vårdnadsbidrag för yngsta barnet.

Jag önskar också att bidraget var högra så alla kunde nyttja det. Eller ännu bättre...utöka föräldraförsäkringen rejält så alla föräldrar har samma möjlighet att vara hemma...om de vill, vill säga.

Visst tjänar kommunen på att vi är hemma med vårdnadsbidrag. Här i kommunen gjorde en uträkning som visade på detta. Kommer dock inte ihåg några siffror.

Tyvärr verkar många tro att vi med många barn har det så fett med pengar bara för att vi får så mycket i barnbidrag och vårdnadsbidrag osv. men de förstår tydligen inte att det även kostar med barn. Har man två barn har man definitvt lägre matkonto än vad vi har. Dessutom behöver vi större boende, större bilar osv så kostnaderna ökar ju också. Dessutom har man några fler barn som behöver kläder. Det är inte alltid de kan ärva efter varandra (har inte funkat så bra här för vinteroveraller passar inte att använda mitt i sommaren eller så drar barnen samma strl).

Men man gör som man tycker, vill man vara hemma och har möjlighet till detta så är det väl skönt att få några kronor för detta.

http://sexbarnsfamiljen.blogspot.com

Carola

15 augusti 2010 23:47

Precis så är det ju:) Många barn kostar mycket pengar, nåt som folk i allmänhet har gruvligt svårt att fatta, de ser bara det stora beloppet i barnbidrag...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carola - 12 februari 2014 21:55

...så finns jag, men jag har flyttat till Loppi:) Ni klickar HÄR så kommer ni dit, och kan läsa om mig och de nio fantastiska barnen :)    ...

Av Carola - 17 juli 2012 11:06

Japp det har kommit en app så man enkelt kan blogga från luren även här och det måste jag såklart prova !! Verkar inte som man får in bilderna i själva inlägget utan får välja att lägga den överst eller under texten...:-/ nja.. Iaf blir det en bild...

Av Carola - 5 mars 2012 23:56

  Ja, här lämnar man sin lilla goding för att åka och träna och så får man det här videoklippet från Perra, det är ju så gulligt så jag tror jag storknar!         ...

Av Carola - 16 oktober 2011 23:45

  Hoppsansa, vet ni, de två vinnarna av Liberorabatterna har inte hört av sig!!??   Jag hade heller ingen mailadress till dem så jag kunde maila, inte heller nån hemsida...så jag har inget annat val än att dra två nya!   Jag är ledsen tjeje...

Av Carola - 10 oktober 2011 15:25

Hörrni sluta fråga om vi vill / ska ha fler barn  !!! Jag får frågan ideligen, och jag har aldrig berättat förr om vi planerar fler eller inte och jag kommer inte göra det nu heller     . Svaret är att ni får helt enkelt se hur det blir ! Antin...

Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Ovido - Quiz & Flashcards