Alla inlägg den 28 augusti 2010

Av Carola - 28 augusti 2010 22:32

Lördag kväll, jag är skitförkyld, ont som bara den i halsen och allmänt risig...

Igen?? Tänker ni. Och tro mig, jag har samma tanke!

IGEN???  Meh ska jag aldrig bli frisk från det här?

Jag tyckte jag var frisk i torsdags, och åkte såklart och tränade....och givetvis vaknade jag på fredagen med ont i halsen, och tjock i näsan som sen blev värre under dagen....  


Nu ska jag fan inte träna på minst en vecka!!  Oavsett hur frisk jag tycker m ig vara, kanske bäst att utöka det till två veckor förresten.....  

Hur som helst, jag har nu svarat på lite fler frågor, nu tror jag att jag fått med alla!!


Ni får gärna fråga vidare i Frågerutan här på kanten, men kolla om ni kanske hittar svaret först...:)

 

Fråga:

Heeej!
Vad smakar bulgur och couscous?
Vad kan man ha till, nån sås? Lr behövs det inte?
Oj, nu blev det värsta mat-fråge-spalten, ha ha ;-))

Svar:  Inte så värst mkt..jag får väl erkänna att det faktiskt inte är nån favorit hos m ig heller, men för variationens skull gör man mkt:)  Jag har det som typ ris. I sallader, till mat och så.

Nån annan kanska har bra mattips? Bring ém on i så fall!!!


Fråga:

Jag följer din blogg ganska så regelbundet. Inte så lätt när man har en 9 månaders liten kille som vill ha uppmärksamhet och ska ha en liten till om 3 månader:-) Men det går.

Nu till frågan.Eller frågorna.....

Hur gamla var dina barn när de började på dagis?

Var de ofta sjuka?

Svar:  De som har börjat, dvs de fyra äldsta så var de som minst tre år.  De fyra minsta har inte gått eller kommer inte att gå på dagis.  Nja, det tror jag inte de var, inte som jag minns i af:)


Fråga:

varför är det nästan alltid bara bilder på lillkillen?

Svar: Han är den som alltid är i närheten, de andra springer runt som de vill, men honom kan man alltid fota:) Och så har det alltid varit här, den som är minst blir fotad mest, man måste ju dokumentera alla framsteg;)  Men de andra är med de med:)


 

Fråga:

Tjingeling!
Underbara Carola! Älskar din blogg och du får verkligen mitt vardagsliv med småbarn att bli liiiite enklare! En fråga, har du använt dig av en cykelkärra för barn? Isf din erfarenhet?

Svar : Ja!  För hundra år sen när Janelle och Patricia skulle börja dagis, så köpte vi en cykelkärra så jag skulle kunna frakta dem till och från stället, Perra hade bilen då, och vi hade bara en på den tiden. Det var uppförsbacke hela vägen från oss till dagis, och kanske att det var 1-2 km, och det var skitjobbigt att cykla;)

Dagiset visade sig vara ett vidrigt ställe där de bytte blöjor på MATbordet, och dessutom tvättade bajsrumpor i det enda handfatet som fanns.....Men hallå, där skulle inte mina barn gå! Jag tog hem dem, och bytte dagis, det nya låg på gården bredvid så cykelkärran blev inte använd som det var tänkt. Lite använde vi den, men mest stod den och blev förstörd. Lagom till den blivit helt sönderrostad och möglig, så kom jag på att vi absolut måste ha en så vi kunde cykla på utflykter!!  Nu var det med Lovelia och Trixie i kärran. Vi köpte Biltemas (tror jag) och använde den EN gång:D  Nu står den i carporten och blir förstörd.....

Jag tror inte att min erfarenhet är vad du ville höra:)

Jag gillar cykelkärror!! OM nån annan har de efter sin cykel;)

Tack:)



Fråga
Eran familj äger!!Men jag undra vad har alla barnen för favoritfärg och favoritdjur?

Svar; Hej! De små tjejernas favoritfärg är rooosa:) De lite större har ingen direkt favvo, utan det blir det som är modernt.  Favoritdjur, där tror jag det är katt för alla, eftersom vi har två ljuvliga sådana:)


Fråga

Kallade ni barnen för nåt speciellt i magen? Jag har ju s'lv inga barn,men ena brodern kallade sina ungar för snöret och tussen, medans den andraq brodern testade namn på sin.

Svar: De har aldrig kallats för nåt namn i magen, utan alla har fått heta "Bebisen" eller i tvillingarnas fall då :" Bebisarna" :) 


Fråga:

Hur lång är du och vad väger du, superskinny?

Svar: Jag är 169cm och väger fortfarande för mkt, 64kg, så nån riktig Superskinny är jag ju inte!  Men det  kändes rätt nice:)


Kommentar 

Nu måste jag påpeka en sak, Carola. Du tyckte inte det var fint när dina kommentatorer böjade sina inlägg till dig med liten bokstav. Du har helt rätt och jag håller med att sånt slarv undanbedes. Men jag gillar inte att när du ska förstärka ett ord skriver du massa vokaler, tex sööööt, smaaaal, suuuupeeeer fiiiin. Använd hellre dina smilis om du vill förtydliga eller använd adjektiv eller adverb. Det räcker gott:)
Tack annars för en välskriven och intressant blogg. MVH


Svar:  Jag förstår vad du menar, men jag håller inte med dig:)

 Adverb" är ord som du använder för att beskriva en handling eller ett tillstånd.

"Adjektiv" är ord som beskriver hur någon eller något
är eller ser ut.

Men, jag tycker inte att det framgår hur jag uttalar ordet enbart genom att använda korrekt grammatik.  Jag skriver precis som jag pratar och då vill jag få fram hur jag betonar, för det är avgörande för texten . Om jag skriver FIN så är det en annan sak när jag skriver FIIIIIN., för om jag hade pratat så hade jag sagt det precis så: Fiiiiiin.

Det finns inte en skrivregel som håller med mig, men det struntar jag i, men jag förstår som sagt hur du menar:)


Kommentar:

hej Carola, såg dig på gränby för ett par dar sen=) du e ju superskinny, jätte snygg!!

Svar: Vissa kommentarer måste lyftas fram lite extra, av rena ego skäl:) Tack:)

(fast allvarligt, det är låångt från superskinny, visst:) )


Kommentar:

Ok, superskinny och low waist o dessutom strl 36..... Jag är mist sagt imponerad! Själv har jag bara klämt fram fyra barn och min mage stannar aldrig där den ska vara om det är låg midja, hm. Ibland känns det liiite orättvist....Och jag tränar faktiskt.....

Svar: Jag sa inte att det var snyggt om man lyfte på tröjan;) Magen är så långt ifrån superskinny som den kan bli!! Byxorna kräver lång tunika:)  Inte deppa:D

Dessutom var brallorna EXTREMT töjbara...;)


Fråga:

vilka färger har corrinda färjat håret i ??????

Svar  Jag kommer inte ihåg vad den heter...Men det är en permanent färg och typ den mest röda som finns på vanliga affärer.


Fråga:

Jag undrar lite över ditt jobb innan du fick barn. Du jobbade på sjukhus med nyfödda, Vad är du utbildad till? Tycker att det låter som de jobbet var något för mig =)

Svar: Jag är utbildad till barnsköterska, både för att jobba på dagis(barnskötarE) och med sjuka och nyfödda barn (barnskötERSKA) ( skillnaden är stor*s*)

Jag tror inte den utbildningen finns kvar, utan om du vill jobba med prematura barn är det antingen undersköterska, helst med vidareutbildning till Barnundersköterska, eller sjuksköterska du ska satsa på. Gärna med nån vidareutb där med. Men lönen och arbetstiderna suger.


Fråga:

Hej Carola!
Jag undrar en sån sak, att du skrev en gång att ni har världens lättaste sovrutiner. Hur får ni det att funka? Jag menar, är det aldrig nån av barnen som ropar på er efter att ni sagt godnatt. Är det aldrig nån som hela tiden är kissnödig, törstig, rädd eller nåt sånt?
Jag frågar för med våra två äldre funkar det riktigt bra, men med lillkillen (5 år) funkar det inte alltid sååå bra... Han vill va lite så att han gärna har nåt 'ärende' efter att man sagt godnatt. Dessutom är han lite rädd av sig, så han skulle gärna se att nån av oss föräldrar är i närheten innan han somnar. Så hos oss har nattningen tyvärr blivit lite för utdragen... Dessutom läser vi alltid sagor för liggdags och det tar ju tid också!

Svar:  Det bara funkar! Det händer, men väldigt sällan, att nån kommer upp efter att de lagt sig, och då är det ofta för att de är sjuka eller inte tillräckligt trötta.

Lika sällan är nån kissnödig, men är de det så, går de bara upp på toa och sen i säng igen:) Det händer ALDRIG att de ligger i sina sängar och ropar på oss, så att vi ska springa och serva dem. Inte på morgonen heller. De enda som kan krångla är bebisarna, alltså alla barn som bebisar, och det  är oftast bara en kort period när man börjar försöka få dem att somna själva.

Ingen av oss föräldrar har lust att ägna kvällarna åt utdragna nattningsrutiner, och det  är väl det det kommer an på kanske .

En femåring skulle jag bli tokig på om den krånglade så som du säger att eran gör;)

De är stora nog att veta och förstå vad som gäller. Han kan väl gå upp och göra sina ärenden själv och sen gå och sova? Eller är ni där då och hjälper till, hämtar vatten, pratar och stoppar om igen? För då får han ju uppmärksamhet, han har ju en anledning att gå upp:) Låt honom hämta sitt vatten , eller vad det nu är, själv, så ska du se att det inte är så viktigt egentligen.  Han är ert minsta barn om jag fattar rätt? Är det inte så att den minsta betraktas som "bebisen" hur länge som helst? Jag har kompisar med lika gamla barn som mina tonåringar som behandlar dem som tvååringar:) Är man fem år är man ytterst kompetent att klara sig själv . Jag hoppas jag inte låter elak, men jag tror att barnen växer av att ta ansvar själva, så även i de här situationerna. Men, om ni tycker det är mysigt så är det ju inget problem!

Ungarna vet också att vi ALLTID finns i huset, de är trygga med att vi finns i närheten:)


Fråga:

Jag märker att jag har inte frågor om det privata utan är mer ute efter proffråd om barn, tid, uppfostran. Är det ok att du ger proffsråd inom detta? Det jag gillar med er familj är lugnet, att det verkar flyta utan kaos, att alla hjälps åt. Visst är det så eller har jag fel? Kram

Svar: Jag är ju allt annat än proffsutbildad, men jag kan gärna dela med mig av hur vi gör, och hur vi får det att funka, och hur jag ser på de problem och frågor ni har:)

Ja, det är lugnt och flyter på hemma hos oss, ingen kaos:) Alla SKA hjälpas åt, men teori och praktik skiljer sig åt....hm:)


Fråga:

Hej. Jag undrar om något av era barn var/är väldigt aktivt? Konstig fråga men jag tänker på vår son som är 16 mån och så fort han kunde gå (när han var 10 mån) så är han överallt och ingenstans, typ. I toalettstolen, i duschavlopp, balanserandes på en stol för att nå skålen i bokhyllan, äter på blomblad, öser ut smutstvätt från korgen, snor fjärrkontrollen från storebro, klättrar upp i våningssängen, är på bordet äter hushållspapper, ja han gör allt, äter allt, tar allt. Det är ju inte alltid det går bra, han ramlar ju en del, får på moppo av brosan. Jag säger ju nej, nej ,nej. Försöker av leda men det bär bara av till nästa äventyr. Alltå han kan sitta still och vill vara med hela tiden och hjälpa till men jag får INGET gjort. Frågan är alltså, känner du igen nåt eller har alla era varit lugna? Är det en period? Minns inte att den store var sån:)Ska tilllägas att han öppnar själv alla dörrar annars hade ju det varit en lätt åtgärd. Har du tips? Du verkar så väldigt cool. MVH K

Svar: Jag tror det är en fas:) Precis såndär är Jordan....lägg till att han gnäller konstant..hu;)   De måste ju prova vad som händer:) Vad händer när man plockar ur tvätten ur tunnan? Aha, mamma plockar tillbaka den...Fjärren måste ju vara en väldigt bra grej eftersom alla blir så upprörda om  man snor den....Måste kolla vad som händer om man tar den. Kan man äta jord? Nja, kan diskuteras;) Smakade sådär;)

Små barn utforskar ju med munnen, genom att bita, smaka slicka på saker bildar de sig en uppfattning om den. Som förälder är det ju hyfsat obegripligt varför man vill tugga på en groda, men de kollar ju bara;)

De lär sig ju också av att göra, learning by doing. Klättra upp= ramla ner = ont. Ok då vet man det....i ungefär tio sekunder;)

Du kanske hade en lugn första son? Som var en såndär förnöjd kille som mest bara kollar in sin omvärld, Janelle var sån:)  och så blev brorsan precis tvärtemot;)

Jag tror det går över, eller iaf blir bättre:)

Tips: Vänd på dörrhandtagen! Sätt dem så att det pekar rakt upp i luften då är det svårt för barnen att öppna:) Det är enkelt att göra.


Fråga:

1.Hur länge brukar barnen sova i ert rum innan dem får eget/flyttar in till syskonen?

Svar: Det är lite olika, men som minst 2 år, ofta runt 3 år, då vill de själva flytta in till syskonen och då funkar det alltid (ok-oftast*s*) bra. De får sova inne hos oss så länge de vill, så länge vi inte störs av varandra.


Fråga:

2.Tittade ni på Fam.Annorlunda säsong 1 och gillade ni det då?

Svar: Ja vi tittade på alla avsnitt hela familjen tillsammans. Alla barn utom Patricia såg det och älskade det, det var därför de ville att vi skulle vara med,-Som om nån vill se oss, sa jag,. Och plötsligt ringde de från tv…oooops : )

Fråga:

3.Förutom din Canon Eos 500D eller om det var 5000D,har du någon annan kamera?

Svar: Jag har en rosa (såklart) Sony cybershot, tror jag den heter, och  min mobil har jättebra kamera, det är en Sony Satio. Sen har jag ett gäng gamla vanliga med filmrulle, och ett par digitala…men det händer ju så mkt med kamerorna hela tiden, så man bara måste ju ha en ny och bättre….: ) Alla är små och lätta kompaktkameror.


Fråga:

4.När fick Janelle,Patricia,Robban och Corrinda mobil? Alltså hur gamla dem var.

Svar: Janelle var nog 11 eller 12 år, och hon och Patricia fick samtidigt så då var P ett år yngre.

Robban och Corrinda har haft deras (J och Ps) gamla  mobiler sen de fick nya, men Corrinda tjänade själv ihop till en mobil hon ville ha i höstas, då var hon 9½år. Robban fick min pappas gamla när han bytte, nu i våras, 10 år.


Fråga

5.Vecko/Månadspeng?

Svar De får inte månadspeng, de får pengar när de behöver ist.


Fråga:

6.Har du någon favoriträtt?

Svar: Nej, ingen som jag gillar allra allra mest, men gärna mat nån annan lagat;)


Fråga

Jag undrar vilket program Janelle har valt på gymnasiet? Och om Patricia vet vilket hon vill gå?

Svar : Janelle går Sam inriktning sam, Patricia vet inte än..

Fråga:

  1. Vad jobbar Per med? Egen företagare och sylt. Förklara mer!

Svar: Perras mamma sa upp sig från sitt högavlönade jobb och började koka sylt i en liten stuga i skogen…det gick bra och sen 96 har han jobbat heltid med henne. De kokar sylt, saft, marmelad osv och säljer ffa på marknader. Läs mer på Syltkrukans hemsida;   www.syltkrukan,se

Fråga:

  1. Kan vi inte få se en bild på Corrinda i nuvarande hårfärg?

Älskar för övrigt namnet Corrinda...

Svar:  Jodå det kan ni, men hon är sällan hemma så jag hinner fota, men det kommer: ) Tack.:)


Fråga:

Hej Carola! Tror inte min fråga var med, men här kommer den igen; Kan du inte filma hela huset, alltså börja typ i hallen eller nåt osså gå igenom varje rum o typ säga vems rum det är och så :) Osså kom jag på en till fråga precis nu, eller det kanske inte är riktigt en fråga; kan du inte videoblogga någon gång, det skulle vara jätte kul! :)

Svar: Jag kan be nåt av barnen filma, och kanske videoblogga: )


Kommentar:

Idag var jag ner på torget i Gävle och köpte havtornssaft från Syltkrukan, den är suuupergod!!!

Svar: Härligt! Visst är den väldigt knepig i smaken, men man vill ha mer: )


Fråga:

Hej! När dina barn fick mens... Pratade ni om det då eller hur hanterade du det/ hur förklarade dina barn?

Svar: Vi har pratat en del men de hade koll själva, det snackas så mkt om det överallt ju..



Hej Carola,
Tack för trevlig läsning, alltid lika kul att läsa din blogg.
Missade dessvärre den trevlig frågestunden, men undrar om jag kanske kan få ställa en liten fråga här i stället?
Jag är så nyfiken på hur ofta och hur mkt du rensar och slänger/ger bort/säljer/stuvar undan saker och kläder hemma. Precis som dig gillar jag att shoppa och då helst till barnen och hemmet, gillar också Ikea. Så vi har ju på tok för mkt saker hemma. Tycker det är så tråkigt att rensa och organisera, men det känns som ett måste när man har stor familj och när man skaffar sig mer än man behöver. Har du något bra tips så hur man hanterar urvuxna barnkläder och leksaker? Jag får ingen ordning alls på detta,

allt hamnar i olika kassar och lådor som staplas i garaget och sen får jag inte fram det i tid för att användas.

Svar: Jag spar allt som kan tänkas komma till användning igen…dvs det mesta: )

Ofta kan jag bara flytta kläderna mellan garderoberna, från Novalie till Trixie, och från Trixie till Lovelia tex, . Jag har inget bra system, för jag har märkt att om jag förpackar fint i kartonger så blir det kvar där…så ist har jag pappkassar märkta med storlek ute i garaget.

Den stora omflyttningen av kläder är från vinter till vår eller som nu från sommar till höst/vinter.

Alla sommarkläder( shorts, sommarklänningar, linnen osv) lägger jag i kartonger i klädkammaren, och vinterkläderna får antingen ligga i garaget eller i pannrummet.

Leksaker blir ofta kvar inne hela tiden, utom rena babyleksaker som åker ut i garaget när de inte används,

Ibland ledsnar jag rejält och gör stora röj, då får Perra åka till Röda korset och soptippen med massa skräp eller sånt som jag inte orkar se längre, : ) Ja alltså skräpet till tippen, inte till Röda korset! Ofta kommer folk med kläder till oss och så säger de :” Släng det du inte vill ha”, så det blir ju ibland väldigt fina kläder, ibland helt oanvända, men ingen vill ha det av oss. Då är RK bra att skänka vidare till.

Skräp förvaras i carporten tills Perra åker och slänger det….

Vi har massor av allt..det blir ju lätt så…för även om vi skulle kunna låta bli att köpa ett endaste plagg från nu tills ungarna flyttar hemifrån så VILL man ju det: ) Jag vill, och de vill, vara fina och följa modet lite iaf : )


Fråga:

Hur gör ni inför julen t.ex lägger ni undan pengar hela året? När börjar du julklappshandla för att hinna med alla?

Svar: Ja vi lägger undan pengar, det blir ju ganska mkt…: ) Jag börjar försöka få ur dem vad de vill ha i början av november, eller då leksaks katalogerna börjar dimpa ner i brevlådan;) Sen handlar jag det mesta under december, helst så tidigt som möjligt för jag tycker det är fånigt att trängas med alla andra, jag är ju hemma på heltid och kan anpassa mig efter när de är få som shoppar;) Det lyckas sådär;)  Ju äldre de blir ju dyrare saker önskar de sig och det innebär ju färre klappar att köpa: )


Fråga:

Hej carolajag undrar om barn tyckeratt det jobbigt att sova borta.
Brukar era barn åka iväg nångång i bland.
Brukar barnen äta ofta godis så ni får säga åt dem inte äta nu på lördag.
Går dina barn en stor eller liten klass.
Hur ser man bilder på Corrindas rum

Svar: Hej! Patricia har aldrig tyckt om att sova borta, men övriga har inga problem med det. De fyra minsta har aldrig sovit borta ensamma.  Corrinda har åkt iväg med en kompis+familj flera gånger, och tonåringarna har också gjort det.

De äter inte så mkt godis, mest på lördagar och sen nån gång ibland i veckan. De VILL äta det varje dag om de skulle få: )

Alla barn har gått i ganska stora klasser, inte mindre än 25 elever.

Corrindas rum finns på vår hemsida www.familjenwetterholm.se  under en flik som heter Bilder på hur vi bor, där finns Robbans och småtjejernas rum med.


Fråga:

Hejsan! vad brukar ni ha till era tacos på fredagskvällarna, är det samma tillbehör varje gång? Tycker ni verkar vara en toppenfamilj och jag följer din blogg med stor behållning!
/Pernilla

Svar: Tack: )  Jajamen, samma varje vecka, mer eller mindre. Köttfärs, räkor, sallad, gurka, paprika, tomat, majs, guacamole, hårda skal, mjuka skal och tubs skal, och chips såklart.Lite tacosåser och turkisk yoghurt.

Jag brukar mest äta grönsaker och räkor, blir som en räksallad : )


Nu är det slut :)

Natti natti!

Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Ovido - Quiz & Flashcards