Direktlänk till inlägg 31 oktober 2010

Det är f-n inte sant?

Av Carola - 31 oktober 2010 12:17

Jag har haft barnen hemma en hel jäkla vecka, liite förkylda var de, men inte mer än så. Det var ju för den där kräksjukeepidemin på skolan som de fick vara hemma.


Lovelia har inte träffat någon utanför familjen sen i torsdags då vi var på Toys r´us, och då var vi ganska ensamma där, men....tror ni inte att ungen börjar kräkas igår??!!

Vart fick hon det ifrån???


Jag är nu totalt övertygad om att magsjuka smittar i tredje person, dvs att en frisk person kan bära med sig och smitta en annan. Hur gick det annars till?


Igår lördag, åkte jag på tennis med Robban och tog med mig Corrinda och hennes kompis, som skulle ha festen ihop, den som skulle varit ikväll..

De skulle handla snacks och läsk och så.

I bilen så säger kompisen att hon varit hemma och kräkts natten mallan onsdag/torsdag....bra precis bara kommit över 48 timmarsgränsen, kanske.

Jag blev så jäkla förbannad, så jag nästan vände och åkte tillbaka med henne, jag kan inte begripa varför man som förälder inte kan åtminstone säga nåt?

Jag hade kunnat handla det det där ensam!  Lite chips och cola....

Varför skulle hon absolut med?

Nu kan man ju spekulera i en evighet om vem som smittade oss, men det känns ju aningen lite för mkt som ett sammanträffande.


Hur som helst, vi handlade och jag släppte av henne hemma sen, och vi åkte hem och gjorde pumpalyktor och middag.

Bakade en pumpakaka gjorde jag med   .


Röjde i en evighet efter middagen, och satte mig i soffan vid halv nio, då kom Lovelia nästan på en gång, var lite ledsen och ville sova.

Jag anade lite oråd, men tänkte att sjuk kan hon inte vara, för vi har ju inte träffat nån, och hon var uppe jättesent på fredagen, så visst, hon kunde vara trött.

För säkerhets skull fick hon välling i soffan och sen sitta med mig en stund innan jag gick in och stoppade om henne.


Både hon och Jordan hostade där inne så jag spetsade öronen hela tiden..

När jag varit på toa och kom tillbaka så hörde jag hur hon grät, gick in och....jippie...kräks överallt, ledsen Loppa och svinpigg Jordan i sängen intill..


Sanerade, bäddade rent, slängde in tvätten i maskinen, duschade av henne, på med ny pyamas, hoppas att hon hostat och kräks av det. Lade Jordan och han blev förbannad, och Loveliafick ligga på soffan med mig.

Klockan var 21.30, och från då fram till klockan var 4.30 så kräktes hon en gång i kvarten  ...Sa jag att Perra är på pokerkryssning??

Så jag har varit all alone, med kräkbarn, bebis och som om det inte vore nog så började Robban kräkas vid 4- draget.


Ni vet att det var vintertid i natt va?

Så när klockan äääntligen började bli morgon....då var det dags att vrida tillbaka den en timme, så att säga att natten kändes evighetslång är ingen underdrift;)


Vid halvfem slumrade jag lite, i femtonminuters intervaller, för att vakna med ett ryck och lyssna, vad var det???  Det var hostande Jordan, hjälpa med hinken, eller så var det robban, och dessutom var jag säker på att nån annan skulle bli sjuk med. Det kommer väl.


Jordan vaknade 8.00,(ller 7.00, men jag har inte ställt om klockorna;) )

Jag var sååå trött, och han hade bajsat, så jag bytte och gav honom välling. Han hostade så han kräktes upp en del men sen somnade han och sov till 11.00

Lovelia med, och JAG!!  Blev väl iaf nån timmmes riktig sömn där på morgonen.


Nu är Lovelia ganska pigg, har druckit och ätit lite smörgåsrån. Robban mår fortfarande skit och ligger utslagen i vardagsrummet.

Övriga är just nu pigga, men det ändras säkert.


Corrinda fick ju ställa in festen, och hon var så ledsen, hon grät så det skar i hjärtat på mig. Hon har ju längtat SÅ efter denna fest.

Nu har hon fått ringa runt till alla och skjutit upp den på obestämd framtid.


Jag HATAR magsjuka. Jag HATAR att vara ensam när den bryter ut, för jag vill verkligen inte gå mellan kräk och friska barn sen.

Jag vill ju så långt det går minimera smittspdridningen, men det är ju omöjligt när man är ensam, jag måste ju ta hand om alla.


Fasiken, värdo. Blä.


Nu ska jag dricka kaffe!!

Perra kommer hem vid 16.00.....bara timmar kvar :)


Hoppas alla ni andra mår bra, och ha en trevlig Halloween!!

KOlla mina inlägg för ett och två år sen:)


Bye

 
 
Ingen bild

Karin

31 oktober 2010 13:05

Nemen fy då, nu lider jag med dig Carola :(
Finns som sagt inget värre än magsjuka :(

Jag ska hålla tummar och tår för att ingen mer får det hos dig!

Och stackars Corrinda, jag förstår hennes besvikelse så väl :(

Kram (på avstånd, jag vill INTE bli smittad...)

 
Jema

Jema

31 oktober 2010 14:09

Usch, jag lider med dig! Jag avskyr det, hatar det och dör nästan hellre. Jag förstår precis hur din natt varit och jag är inte avundsjuk.
Kram!

http://jemaochlivet.blogg.se

 
Ingen bild

P

31 oktober 2010 14:19

Jag tror oxå det kan smitta via en tredje person, att den kan ha smitta på händerna, tar i nåt som sen nån annan i sin tur tar i och sen råkar få i munnen. Kan ju ha varit smitta på Toys R Us t.ex

Hoppas inte fler blir sjuka

 
Ingen bild

Åsa

31 oktober 2010 14:30

Jag blir så j-vla irriterad på folk som inte har vett att hålla sig hemma när de har/precis har haft magsjuka. VARFÖR ska vi andra alltid tvingas då denna skiten?
Det smittar t om dagen innan man blivit sjuk... och då är det ju inte lätta att veta, men HAR man kräkts så vet man ju.
Hoppas ni orkar ta er igenom detta nu!
Många styrkekramar!!!

 
carro

carro

31 oktober 2010 15:46

Åh fy era stackare, lider med er! Visst är det konstigt att magsjuka jämt ska bryta ut när man är själv. Här är det alltid så att jag bli själv med barnen när det kommer.=( Tycker så synd om er för mig finns det inget värre, jag hatar verkligen magsjuka. Krya på er och ät vitpepparkorn!!! Dom har hjälpt mig många gånger och så handsprit förstås! Kram

http://familjenheideman.devote.se

 
Ingen bild

Johanna

31 oktober 2010 16:11

Åh fy bubblan, magsjuka är väl bland det vidrigaste man kan drabbas av... När (om) jag får barn ska de minsann vara hemma tills de är ordentligt friska, fattar inte varför vissa föräldrar skickar iväg halvsjuka barn till skola/förskola/kompisar...

Vitpepparkorn har alltid funkat här hemma, sju stycken ska sväljas hela! Mirakelmetod :)

 
Ingen bild

Moa

31 oktober 2010 16:45

Det kan även smittas på via annat sätt, t.ex har du kräkts och sen inte tvättat händerna efteråt och åker till toys rus och rör på vad som helst och sen kommer någon annan å rör på det och tvättar inte händerna. Då kan man bli sjuk också. Usch, krya på lilltjejen! Kram

 
Nora

Nora

31 oktober 2010 17:53

hälsa barnen att krya på sig! Magsjuka är nog det värsta när man är så många. Hoppas att ingen mer blir sjuk i alla fall. ha det bra, Nora

http://nooooras.blogg.se

 
Ingen bild

Linda

31 oktober 2010 18:28

Hej Carola!
Jag lider verkligen med dig. Magsjuka är bland det värsta som finns eftersom man blir totalt utslagen och att det smittar som en löpeld. Ang. er smitta så kan den troligtvis ha kommit från affären eller någon annanstans också för den delen. Jag är hygenombud på min arbetsplats och har fått lära mig att magsjuka smittar genom att man får i sig avföringsbakterier. Tänk dig då att ni var i leksaksaffären, Loppan har rört leksakerna och sedan stoppat händerna i munnen vid en fika och vips så har bakterierna kommit ner i magen och den reagerar. Våra händer är fulla av bakterier och folk är inte alltid nogranna när de tvättar händerna efter toabesök. Handsprit rekomenderas starkt, kortklippta naglar och helst ska man börja städa utifrån och in, börja runt omkring och närma dig kräket. Nu är det svårt när man har barn som är ledsna och sitter mitt upp i allt, men man minimerar smittan betydligt mer. Börjar man mitt i sprider man omkring bakterierna och så kommer nästa person och tar i något där dem små äcklen sitter och så är smittan igång. Sprita leksakerna är ingen dum idé.
De två husmorstipsen mot magsjuka somjag känner till är: 11 stycken vitpepparkorn sväljs hela och vademekum utspädd med vatten.
Krya på er
Kram

 
Ingen bild

SaramedNora

31 oktober 2010 19:12

Mmmm...dena skitsjuka från helvetet. Är emetofob (kräkfobi) och bävar redan för när mitt enda barn åker på det första gången. Du lever min mardröm och jag blir skakis bara av att läsa det du skriver. Det smittar minst 48 timmar efter sista symptom såsom kräkning eller diarre. MINST. Därefter kan det finnas virus kvar i avföringen upp till ett par veckor och viruset är också tyvärr väldigt livskraftigt på ytor under minst dagar, kanske veckor. Klorin tar död på viruset och är det som gäller när man torkar av. All sorts handsprit tar inte heller död på skiten. :(

 
Ingen bild

SaramedNora

31 oktober 2010 19:20

Och ja, man kan vara symptomfri bärare. 20% av vår befolkning är immuna mot magsjuka orsakad av noro/caliciviruset, men de kan ha viruset, få andra symptom och har givetvis ingen aning om att de smittar. Att folk inte håller sig hemma, eller sina barn 48 timnmar är enligt mig i det närmaste kriminellt, både pga smittrisken och på grund av att barnet behöver få återhämta sig.

Ett tips är att om man använder hinkar ska du ha någon decimeter vatten i dem, det hjälper till att viruset inte sprids ut lika lätt i luften för tyvärr är viruset luftburet.

 
paula

paula

31 oktober 2010 19:59

den är för jävlig magsjukan som intagit uppsala ...
i dotterns skola skickar de fortfarande hem 2-3 ungar per dag pga illamående och magsjuka.Som jag skrev tidigare,hade mina hemma,min ena går tbx till skolan,samma kväll så blir hon sjuk,då nästan en vecka efter syrran..så den är smittsam denna omgång..eller väldig lång inkubationstid..?Hoppas inte alla insjuknar nu...
är på väg att bli en frisk emetofob, måste man bli med tre ungar.Använder dock inga hinkar pga smittrisken,mina ungar får snällt skynda sig in på muggen,har gudskelov två toaletter =)
ett tips,ge ungarna biobics plus (råmjölkstabletter)..sempers vätskeersättning med zink är dunder tydligen,hjälper tillfrisknande och att inte återinsjukna ...krya på er

http://paulaeklund.blogg.se

 
Michaela

Michaela

31 oktober 2010 23:52

Fy bubblan vilken otur ni har:( Usch! Hoppas att de som INTE fått magsjukan INTE får det heller! *håller tummar&tår*
kram

http://www.familjenlejonberghjorth.se/familjeblogg

 
Ingen bild

Anna

3 november 2010 09:24

Jag hatar också magsjuka & jag hatar när folk tar så lätt på det.Har en kompis som inte alls är så noga.Någon gång har hon bjudit hem mig på kaffe för att sen säga när vi fikar att hennes son är hemma för han har spytt.. Hennes barn kan spy och dagen efter skickas dom till skolan.Sånt är jag såååå anti på!!!

 
Michelle

Michelle

18 november 2010 13:42

Jag lider med dig, från oktober och framåt våren går jag och är livrädd för magsjukan, jag går inte in i en affär om jag inte absolut måste. Men jag måste fråga, klarade du dig helt trots alla kräkiga barn? Jag har inte hunnit läsa allt.. Kram!

http://mammasnovalie.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carola - 12 februari 2014 21:55

...så finns jag, men jag har flyttat till Loppi:) Ni klickar HÄR så kommer ni dit, och kan läsa om mig och de nio fantastiska barnen :)    ...

Av Carola - 17 juli 2012 11:06

Japp det har kommit en app så man enkelt kan blogga från luren även här och det måste jag såklart prova !! Verkar inte som man får in bilderna i själva inlägget utan får välja att lägga den överst eller under texten...:-/ nja.. Iaf blir det en bild...

Av Carola - 5 mars 2012 23:56

  Ja, här lämnar man sin lilla goding för att åka och träna och så får man det här videoklippet från Perra, det är ju så gulligt så jag tror jag storknar!         ...

Av Carola - 16 oktober 2011 23:45

  Hoppsansa, vet ni, de två vinnarna av Liberorabatterna har inte hört av sig!!??   Jag hade heller ingen mailadress till dem så jag kunde maila, inte heller nån hemsida...så jag har inget annat val än att dra två nya!   Jag är ledsen tjeje...

Av Carola - 10 oktober 2011 15:25

Hörrni sluta fråga om vi vill / ska ha fler barn  !!! Jag får frågan ideligen, och jag har aldrig berättat förr om vi planerar fler eller inte och jag kommer inte göra det nu heller     . Svaret är att ni får helt enkelt se hur det blir ! Antin...

Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Ovido - Quiz & Flashcards