Alla inlägg den 24 oktober 2010

Av Carola - 24 oktober 2010 21:55

Jag måste säga att jag tycker det är så härligt med era kommentarer!

Det är så skönt att höra att ni hade gjort lika, med att hålla barnen hemma från skolan.


Nu verkar det vara en gansla snabbt övergående magsjuka, tack och lov, men jag är ändå inte speciellt sugen på att drabbas. Smittsam som tusan är den åxå, folk har blivit sjuka av att sticka in snoken på skolan för att lämna/hämta barn..och goda vännen J och hennes man blev sjuka i lördagskväll, mer än 48 timmar efter att deras dotter varit sjuk....

Så, vi fortsätter vara lite motvalls och barnen får vara hemma i morgon med:)

Vi har en spännande grej på tisdag em som vore trist att missa:) Berättar mer sen, kanske;)

Ingen big deal, men kul.


Deras fröken som var totalt ovetande om att barnen föll som furor  av baciller, skickade ett mail på em, till alla föräldrar:

" NÅGRA barn har insjuknat...bla bla..."

Hm ja," några" kanske man kallar tre fyra stycken, men knappast 40-50 stycken va?

Fick veta av en annan tjej att det första som meddelades i lärarrummet på morgonen var att det var kräksjuka de luxe på skolan...så...deras lärare får minuspoäng;)


Novalie, stackarn skulle på kalas idag, men efter mkt funderande så bestämde vi oss för att strunta i det, och hon köpte det:) Duktiga förståndiga Novalie  


Nog om det!!


Idag har jag äntligen tagit in skåpet jag målat massor av gånger:)

Först grundfärg, sen två lager med kalkvitt, så insåg jag att det blöder igenom, så det blev fula fläckar:( Tillbaka till färgaffären och fick nån primer som jag målade med, och så tre gånger med kalkvitt igen...pust!

Det jäkliga är att det syns igenom ÄNDÅ, de där fläckarna:(

 Men nu skiter jag i det;) Kanske målar mer sen, men det lär väl inte stå på förrän den blivit kantstött och skruttig ändå:)

Så här såg det ut från början:

  



Och nu ser det ut så här:)

   Jag tror inte Ior ska få stå där, men ville se hur det såg ut:)

Han tittade så deppigt på mig när jag var på Röda Korset sist, så jag kunde inte motstå honom:) Där kunde han ju inte bo, alldeles ensam.:)

Tanken är att nåt annat ska få vara där, en spegel kanske?


Vi hade en stor bokhylla här innan, som vi nu släpat ner i gillestugan, och sen tog det ju en evig tid att plocka ordning på allt tjafs som låg i den, men nu så, är det klart! Nästan;)

Här kanske man kan få ha lite levande ljus i fred för både katter och klättriga ungar (läs-Jordan  )


Hm, jag ser att jag glömt skruva tillbaka knopparna...undras om jag ska köpa nya kanske..?  Kanske en Ikea tur snart??  :)


Jordan förresten, man kan inte annat än säga att han är optimist:

   - Jag SKAAAA igenom här! Jag ska, jag vill och jag måsteeee!!!

Det är alltså mellan Perras stol och köksskåpen som han försöker klämma sig igenom....

Lyckades det??

   Nä, han blev bara skitförbannad:)

Och då flyttade ju Perra sig förstås till slut, så trägen vinner;)


Nu ska jag snart gå och se om Janelle vill ha en chailatte, så tjing på er:)

Av Carola - 24 oktober 2010 20:54

Igår lagade jag ett, eller eg två av de recept ni skickat.

Det ena var Sarahs köttfärslimpa, men det frös jag in för senare användning:)

Återkommer om den när vi  provat.

Perra kom hem med 35kg köttfärs i fredags, så jag passade på innan jag frös in allt, för jag har ingen vidare planering när jag sen ska laga, och ska man göra smet av den så lär den ju tina...;)


Det blev Karins recept som var först ut:)


Kopierar från mailet:

Färsgratäng  (d här är en hel långpanna me mat)
 
1 pkt bandpasta (en hel katrong alltså)
 
Bytta 1:
800 g köttfärs
1 buljongtärning
2 stora burkar champinjoner
1 burk valfri pastasås (alltså färdig från affären)
1 gul lök, hackad
ev. vitlök
 
Bytta 2:
2 stora askar Philadelphia ost
2 stora burkar creme fraische
chilisås efter smak (ja har haft i en hel stor Felix Chilisås utan problem)
 
Ovanpå:
2 påsar riven ost
 
Koka spagettin å bre ut på en långpanna
Gör röran i bytta 1 (stek färsen å blanda allt) och bre ut ovanpå pastan
Gör röran i bytta 2 (blanda allt) och bre ut ovanpå färsröran
Strö över osten och stoppa in i ugnen.
200 grader i 15-20 minuter
 

Och ja, det var jättegott!  

Av mig, Perra Janelle och Jordan får den full pott, tio poäng.

Av Patricia, som inte gillar Philadelphia och creme fraiche, en 8:a


Sen kom gnällsorkarna....Novalie åt pastan och petade bort all köttfärs, dock utan att klaga. Trixie grät för det var så äckligt...åt till slut upp pastan när Novalie hjälpte henne pilla bort köttfärsen. Lovelia gör som Trixie gör så hon smakade inte ens.....Robban åt, men väldigt lite, men eftersom han är så extremt fjantig med mat är det ett hyfsat betyg ändå:)

Corrinda var bortrest.


Eftersom det var mkt mat kvar så åt vi samma idag, men då gav jag gnällsorkarna köttbullar till:)

Då plötsligt var det inget gnäll om att det var både köttfärs och sås med minsann...

Så summan av det hela blir att det var nog ätbart även för dem, men de måste vänja sig vid det:)


Eftersom JAG tyckte om det så kommer jag absolut laga det igen:)

Tack Karin:)

Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Ovido - Quiz & Flashcards