Direktlänk till inlägg 8 oktober 2010

Gratis är gott??

Av Carola - 8 oktober 2010 11:12

Hej alla, denna härligt regniga, småkalla fredag förmiddag:)


Jag hade ett samtal för ett tag sen, och blir alldeles kall över hur en del tänker.

Nu blir det svårt att skriva utan att det blir helt obegripligt men samtidigt kan jag inte, än i alla fall, skriva mer klartext än så här. Blir det svårfattat så skit i det här inlägget, men jag måste få ventilera lite:)


Är det så, att när något är gratis så förvandlas en del människor till ha-galningar?


Min man jobbade för många år sen på en bingohall. Ja ni vet : -Olle 63, Bertil 2 - Bingo!  

Där satt alla och klagade på det totalt odrickbara kaffet i automaten, som smakade skräp iofs.  Det gnälldes om detta kaffe, men den dagen de hade GRATIS kaffe, då rusade folk fram, de bälgade i sig  så de inte kunde sova på en vecka, de tog flera muggar i var och ställde framför sig på borden....

För det var ju gratis...


När vår Ica affär öppnades för 8 år sen, så hade de gratis godispåsar till alla barn.

Tanken var ju EN per barn, men nej, folk snodde åt sig flera, för det var ju Gratis.


Ställer man fram en korg med skräp, och skriver GRATIS på en skylt så kan man ge sig den på att den blir väldigt intressant för folk:)


(Lite samma med BILLIGT, ta bara Ullared som ett exempel;)  )


På många ställen förekommer det sponsring av olika slag i samhället.

Tex i bloggar, man får något och så bloggar man om det, en win win situation.  

Sporten - alla läktare är ju fulla av reklam för ditt och datt och laget får pengar/grejor för att visa upp den. Samma med alla lagtröjor.De är ju fulla av loggor.


Inom Tv är det samma, sponsringen flödar.


Vissa människor utnyttjar allt till max, och ställer upp i program för att kunna klämma ur så mkt gratis saker/ upplevelser/reklam som möjligt. Det är en förutsättning för att de ska ställa upp, för gratis skulle de inte gjort det.

Även om man har fem stycken, säg våffeljärn, så nog vill man ha en sjätte om det är Gratis, inte för att man behöver det. Det kan vara bra att ha, eller så kan man ju sälja det...Gratis är gott.


Även om man får en spännande tid, med upplevelser man aldrig skulle fått annars , så vill man ändå har mer. Mer saker, för de är GRATIS och man är värd dem för man släpper in Världen i sitt liv, sitt hem, sin vardag.

Man får ändra om sin vardag så att det ska passa, ställa in saker till fömån för det som andra bestämmer, och det måste såklart ersättas på nåt vis...?

Att man själv har valt det, det är ingen som tvingar en, det glöms bort lika fort som kontraktet är påskrivet.

Det jag ser som en ära, ser andra som en möjlighet att göra nån slags förtjänst,

(så stor som det bara är möjligt) och som en karriärsmöjlighet.


Jag blir ledsen över att folk är sådana materialister, beredda att gå över lik för att kunna sätta sig själva i främsta rummet...Aldrig nöjda, vill bara ha mer.


Jag blir ledsen över att fel människor får chansen, jag blir ledsen över att inse att det mutas för att få det att funka, och jag blir ledsen för att det aldrig kommer att synas . ..


Nu har jag fått det sagt:)

Kan tänkas att vissa tar åt sig mer än andra    , vissa ska inte ta åt sig alls  för de tänker inte alls så här, och vissa fattar inte ett skit av vad jag skrivit  men så är det ibland.


Nu ska jag åka till Ikea, jag har hört att man kan få GRATIS kaffe där!!!  


Hörs senare:)



 
 
Ingen bild

Susanna Annelie

8 oktober 2010 14:17

Jag förstår precis vad du menar! En del människor försöker roffa åt sig så mycket dom kan antingen dom behöver något eller ej och har inte en tanke på att det finns andra människor som kanske också skulle vilja ha något.Det är riktiga gamar som håller sig framme överallt och en del har t.o.m bra jobb med hög lön, sånt vet man i detta lilla samhälle som jag bor ;-D Dom har ingen skam i kroppen. I min familj så använder vi ett talesätt om det här: "Mer ska mer ha" och " Den som har mest prylar när den dör, vinner"
Jag tycker inte heller om att det är så mycket reklam inblandat i sporten, ser ju inte klokt ut! För vad har sport med chips och öl att göra t.ex?
Åh, vad fult det är när det står ica lr nån annan affär på t-shirtarna! Eller Gevalia?
Kram på dig!

Carola

8 oktober 2010 23:33

Spons är bra, men i lagom mängd, det ska liksom inte vara anledningen till att göra nåt. Hur vore det om ett fotbollslag spelade enbart för att få gratis hemförsäkring från Folksam eller platt TV från Mediamarkt? ;)
Mest prylar när den dör vinner, det kör vi med åxå:)

 
Ingen bild

Petra

8 oktober 2010 14:20

Brrrr!

 
Maria

Maria

8 oktober 2010 14:55

Jag håller med dig till fullo! Jag vet ju inte alls vad det hela handlade om men såhär är det väl alltid. Mer ska mer ha!

Men gratis kaffe på ikea är väl aldrig helt fel! ;-) (jag har dock aldrig fattat att kaffet är gratis där...inte förrän jag läste det härom sistens *s*)

Kram!

http://sexbarnsfamiljen.blogspot.com

Carola

8 oktober 2010 23:29

Jag hade heller ingen koll på Ikeakaffet, tills jag stod och läste det i hissen: Gratis kaffe till Familymedlemmar:) Men jag går ju inte dit enbart för kaffets skull:)
Ja, the world is not enough..

 
Anna B

Anna B

8 oktober 2010 15:17

Jag kan inte annat än hålla med om att det är en trist inställning. Fast om jag betalar för kaffet är det nog viktigare att det är gott, än om jag får en kopp gratis (vilket iofs inte innebär att jag skulle bälja i mig) :)

http://mittoperfektaliv.blogspot.com

Carola

8 oktober 2010 23:27

Bingokaffet var aldrig gott;) Gammal sunkig automat från tidigt 80-tal....du vet med sån där pulvergrädde..uäck;)
Det är ha-begäret man blir mörkrädd för.

 
Maria

Maria

8 oktober 2010 16:55

Har en känsla av att detta kan ha att göra med tv4 och familjen annorlunda?! I så fall vill jag bara beklaga och bekräfta att sådär fungerar hela mediasvergie. Och tyvärr stora delar av Sverige i övrigt. Folk har ingen skam i kroppen, tänker inte på vad som är bäst för andra, har alltid bara sig själv i tankarna. Skamligt.

http://www.honfickhelavarlden.blogspot.com

Carola

8 oktober 2010 23:23

:)Instämmer.

 
Fia

Fia

8 oktober 2010 17:11

Amen säger jag! Riktigt hur illa det var fick jag en mer än tydlig insikt i första gången jag var mammaledig. Vi var i Gränby precis när de skulle öppna och utanför grindarna(finns de kvar???) stod en hel massa pensionärer och så jag då... Grindarna åkte upp men inte tillräckligt fort tydligen för pensionärer med rullatorer lade sig själva på golvet och rullade under grinden för att sen skjutsa in rullatorn under grinden och rusa till Kvantum. Orsaken? Det var billigt kaffe den dagen!?!?!????

http://www.tjejtrissen.bloggplatsen.se

Carola

8 oktober 2010 23:21

Nu blev jag både full i skratt och beklämd..;Pensionärer är galna, helt klart.
Jag hade praktik inom hemtjänsten för tusen år sen, och de gamla menade på allvar att vi skulle åka runt till flera olika butiker för det var extrapris på nåt..för att tjäna nån krona...Jag skulle nog dött om jag sett dem rulla in under grindarna:) Kaffet var säkert en äcklig lågprisvariant som de aldrig drack förutom när det var Billigt;)

 
Viktoria

Viktoria

8 oktober 2010 18:20

Det folk lätt glömmer det är att det ALLTID är någon som har betalat för det som är "gratis".
Men visst lockar lågpriser och allt är gott om det är gratis :-).

Jag som har butik får nästan dagligen erbjudanden om att jag kan få skänka bort varor mot gratis marknadsföring :-/

Jobbade förresten en gång i tiden extra som "värdinna" på en julmarknad. Vi hade som uppgift att förhindra att alltför många hamstrade kakor från kakbuffén! Det var MÅNGA som fyllde handväskorna med sockerkaka och syltkakor.

http://viktoriam4underbara.blogg.se

Carola

8 oktober 2010 23:17

Det är obegripligt att man har mage till sånt? Men det finns så mkt konstigt folk...
Måste vara himla mysigt att gräva fram en kladdig syltkaka i handväskan;)

 
Ingen bild

Fredrikas mamma

8 oktober 2010 18:33

Ja fy för gnidna och giriga "ska-ha"- människor. Det är den värsta sorten..

Carola

8 oktober 2010 23:13

Japp:)

 
Carina

Carina

8 oktober 2010 19:08

Jag kommer att tänka på mitt förra jobbet. Ibland (när någon hade fyllt jämt eller av nån anledning) bjöds på smörgåstårta var det alltid några gamar framme först. Och vad gör dom?! Jo dom lassar på tallriken full och lite till. Inte en tanke på att det är 30 till som ska ha. Sen på slutet får de sista dela broderligt på den sista biten som är hälften så stor som vad de första roffat åt sig.
Fast visst är det gott ibland när någon säljare kommer och bjuder på gratislunch! :)

http://justmintoo.blogg.se

Carola

8 oktober 2010 23:13

Haha, ja precis så är det ju, först tar mest och de som kommer sen får dela...

 
Sofia

Sofia

8 oktober 2010 21:08

Ja det finns ju tyvärr såna människor lite överallt.
Läste i en annan kommentar lite längre upp och hon mände TV programmet ni varit med i,
Kan hon ha rätt?
Blir ju lite nyfiken.

Kram Sofia

http://www.3barnsmamma.bloggplatsen.se

Carola

8 oktober 2010 23:12

Kanske det:)

 
Ingen bild

Annie

8 oktober 2010 22:53

När jag läste ditt inlägg tänkte jag direkt på en viss familj i familjen annorlunda, som ska va med i år också. Jag får känslan av att mamman i den familjen är helt ha-galan i gratis grejor och gör vad som helst för att bli sponsrad.

Ärligt talat tycker jag att er familj var den enda som kändes "äkta" i familjen Annorlunda.

Carola

8 oktober 2010 23:10

Tack, jag är äkta;)
Det är absolut inte Mirka jag pratar om, definitivt inte.Du har helt fel om henne:)Hon är äkta hon med:)

 
Ingen bild

Beata

8 oktober 2010 23:08

Hej Carola!
Skitbra skrivet! Håller helt med! Sådana människor finns det tyvärr många av. Synd att dessa människors rätta sida inte märks...

Carola

8 oktober 2010 23:11

Tack:) Ja, det är synd. Ibland önskar man att det kunde få slå tillbaka...:)

 
Mirka

Mirka

8 oktober 2010 23:45

Annie: Tråkigt att du har fått en sån uppfattning om mig, vad du nu än grundar det på:-( :-(

Carola: Tack vännen;-)

http://www.tiobarnsmamma.blogg.se

Carola

9 oktober 2010 00:37

Det är ju sant:) Du är en av de mest äkta människor jag träffat :)

 
Fia

Fia

9 oktober 2010 09:21

Lånar din tråd en liten minut Carola:)
Mirka, jag tror man lätt får det intrycket eftersom det är så mkt reklam och andra jippon inne på din blogg. Det får mig iaf att ledsna och jag har nästan helt slutat läsa pga detta då det känns som det är mer sånt än familjeberättande vilket fick mig att börja läsa från första början, innan familjen annorlunda:) Jag är intresserad av din familj inte massa tävlingar, utlottningar och sånt tjafs men det är din blogg och där bestämmer du och jag kan välja att läsa- eller inte!

http://www.tjejtrissen.bloggplatsen.se

 
Jennie

Jennie

9 oktober 2010 10:41

Hihi, kommer ihåg en gång när jag var liten och var på julskyltning. vid ett visst klockslag skulle "tomten" komma och dela ut godispåsar till barnen. BARNEN alltså.

Trots det kom hela kärring-maffian och ARMBÅGADE sig fram och KNUFFADE bort barnen.

Så jävla oförskämt. Herregud liksom, vad låg det i påsen, fem godisbitar kanske? Så står de tarva kärringarna där "Är det okej om jag tar 55 påsar, det är till mina barnbarn, jag looooovar!" *blink blink*

Fattar inte vad det tar åt folk så fort de hör "gratis"?

Takc för tipset dock! Jag har en massa skit i mitt förråd som ska till tippen. Kanske går lättare att bli av med det genom att kasta ut på gräsmattan med en gratis-skylt? ;D

http://www.lagomskadetvara.blogspot.com

Carola

9 oktober 2010 23:22

Ja, prova!! Tror säkert det skulle funka;)

 
Nea

Nea

9 oktober 2010 20:50

Förstår precis vad du menar med inlägget Carola. Jobbar extra i en butik, och vissa veckor har vi extra bra pris på varor. Även om det är max 2 per kund, så kommer folk ändå dragande med 15 förpackningar fryst fisk/kyckling/ost/gud vet vad. Sen blir de tokiga när de bara får köpa två för priset, trots att det står med lika stor text på skylten som priset..
Eller de som köper 15 kg vitkål bara för att vi säljer det är 1 kr/kg, vad sjutton gör folk av allt?
Bra blogg, keep up the good work!

http://cheesenwhine.blogg.se

Carola

9 oktober 2010 23:18

Ja det där ser man ju hela tiden, man står bakom nån i kön som oförstående säger: Va? Var det bara en per person?? Oj då...men det kanske kan få gå för den här gången va??? ;)
Skulle bli tokig att sitta i kassan:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carola - 12 februari 2014 21:55

...så finns jag, men jag har flyttat till Loppi:) Ni klickar HÄR så kommer ni dit, och kan läsa om mig och de nio fantastiska barnen :)    ...

Av Carola - 17 juli 2012 11:06

Japp det har kommit en app så man enkelt kan blogga från luren även här och det måste jag såklart prova !! Verkar inte som man får in bilderna i själva inlägget utan får välja att lägga den överst eller under texten...:-/ nja.. Iaf blir det en bild...

Av Carola - 5 mars 2012 23:56

  Ja, här lämnar man sin lilla goding för att åka och träna och så får man det här videoklippet från Perra, det är ju så gulligt så jag tror jag storknar!         ...

Av Carola - 16 oktober 2011 23:45

  Hoppsansa, vet ni, de två vinnarna av Liberorabatterna har inte hört av sig!!??   Jag hade heller ingen mailadress till dem så jag kunde maila, inte heller nån hemsida...så jag har inget annat val än att dra två nya!   Jag är ledsen tjeje...

Av Carola - 10 oktober 2011 15:25

Hörrni sluta fråga om vi vill / ska ha fler barn  !!! Jag får frågan ideligen, och jag har aldrig berättat förr om vi planerar fler eller inte och jag kommer inte göra det nu heller     . Svaret är att ni får helt enkelt se hur det blir ! Antin...

Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Ovido - Quiz & Flashcards