Direktlänk till inlägg 11 oktober 2010

Godmorgon!

Av Carola - 11 oktober 2010 09:17

Ha, det trodde ni inte va?

Tidiga morgnar och jag är inte helt kompatibla;) men nu och då så tvingas jag upp i ottan.

Typ 7...  


Här är en annan som inte gillar att kliva upp tidigt, Trixie:)

  

Bilden är gammal, hon har varken napp eller blöja nuförtiden:)


Normalt så kliver jag inte upp eftersom Perra ska till jobbet och då tar hand om skolbarnen. Jag ser ingen vits i att jag ska upp och vara ivägen då, de klarar sig så utmärkt på egen hand:)

Jag är inte bara lite normalt morgon seg, utan jag funkar verkligen inte speciellt bra tidigt på dagen. Det finns en anledning till att jag föredrar att jobba natt  !


Måste jag så ser jag såklart till att det funkar, jag är ju ingen idiot;)


Ibland får jag kommentarer , och då är de alltid elaka, varför jag har så många barn när jag inte vill laga mat, inte vill jobba och avskyr morgnar...

Tja, vad ska man säga?

Det är ju inte för att få tillfälle att laga gourmetmiddagar man skaffar barn...eller för att stressa iväg dem till dagis/skola för att sen själv stressa till jobbet, skynda sig hem efter en hård arbetsdag, hämta från dagis, laga mat, helst INNAN barnen somnar i soffan och sen däckar alla i soffan...för att sen börja om nästa morgon...


Det är ju ett val vi gör, att jag är hemma med barnen, och det valet innebär att vi, framför allt jag, får det sämre, nu och vid pensionen, det innebär INTE att nån annan drabbas, så jag fattar inte grejen riktigt med att klaga på mig?

Det innebär att mina barn slipper en väldig massa stress, och det innebär också att jag finns där för dem när de kommer hem från skolan.

Finns där för att hjälpa till med läxor, prata, eller bara sitta och mysa i soffan:)



Vidare innebär det att andra barn får de barnomsorgsplatser som jag annars skulle ha haft, och att de som gör andra val än oss, av fri vilja eller för att de måste, har lite lättare att få dagisplatser.

Vi vabbar aldrig och spar på så sätt hyfsat mkt pengar åt staten.


Däremot så innebär det INTE att de som klagar på mig får det sämre på nåt vis!

Att jag är hemma gör inte så att de får mindre pengar i sina plånböcker.


Vi har kunnat lösa det så att jag är hemma, vi har trixat med föräldrapenning, vårdnadsbidrag och att jag har jobbat nätter, det är inte så att vi har sjukt mkt pengar eller bara lever på bidrag, för det gör vi inte.

Vi har barnbidrag som precis som alla andra föräldrar, och det blir man inte rik på, oavsett om man har ett eller tio barn .

Det kan låta mkt med barnbidrag för många barn, och jag hör gång på gång  idiotiska kommentarer om att det är klart att man tjänar på att ha många , med tanke på de summor man kommer upp i barnbidrag...och då undrar man faktiskt lite hur folk tänker?


Att ett eller två barn kostar MASSOR, men att ha åtta, de kostar ingenting?


Normalbegåvade personer borde kunna se att logiken inte håller där;)


Så, nu släpper jag det, för den här gången:)




Nu har jag alltså klivit upp och fått iväg skolbarnen, för Perra jobbar på marknad i stan, på Vaksala torg.

Då lär han vara där tidigt, för att packa upp allt tar sin lilla tid:)


Jag har suttit här och väntat på att Trixie ska vakna , för vi ska åka ner och hälsa på Perra, ungarna tycker det är superspännande att " hälsa på pappa på jobbet:)"

De tror att han alltid jobbar där  och får inte ihop det riktigt med att han åker till farmor och jobbar...


Nu har hon vaknat den lilla godingen, med ett leende, och nu röjer de tre minsta runt i sovrummet, nyss fastnade Jordan med foten mellan sänggaveln och fönsterbrädan...han hade alltså varit uppe i fönstret...vilket inte är helt tillåtet;)


Jag ska väl göra iordning dem så man kommer iväg, men det gör inget att det dröjer en liten stund så det hinner bli lite varmare ute!  Solen skiner med termometern visade på precis över +- noll vid 7-draget....HU!


Kommer ni ihåg Trolltider??

Julkalendern från ...tja..länge sen? Med Daisy och Gloria och Kotte och Bergatrollet?

Där sjunger de om solen:

 Sol, sol vi har längtat, många, långa och huttriga dar. Kurande, trista i mörkret, var gömmer du dig, var Sol, sol våra hjärtan, ska stå öppna som blommor för dig. Ögon som spanat ur grottor, vill dricka ljus från dig. Sol när ska du stiga, över berget där skuggorna bor. När ska du ta oss i famnen, vår goda varma mor.

Kolla här:




Hihi, nu ska jag fixa tjejerna och lillkillen så vi kan åka!!

Ha en bra dag:)



 
 
Ingen bild

Åsa

11 oktober 2010 10:28

Jag hatar oxå att laga mat. Men jag har ju bara 6 barn....

Carola

11 oktober 2010 23:06

Fint:) Di kan få vara med i min klubb:) Vi som inte tycker det är kul att laga mat fast vi har fler barn än medeltalet;)
Märkligt att det verkar som att man måste gilla hushållsgöra för att man har många barn?

 
Ingen bild

Therese

11 oktober 2010 10:50

Gillar din blogg jättemycket, verkar vara en härlig familj!
Förstår inte varför folk ska lägga sig i hur många barn man har. Vi har också fått höra en massa saker trots att vi "bara" har tre barn. Våra barn är 5,3 och 2. Bara för att dom är tätt får vi ofta höra hur många barn vi har och att det måste vara jobbigt. Blir ju mer jobbigt isåfall för att folk är så negativa.
Ha en bra dag!

Carola

11 oktober 2010 23:04

Ja det är konstigt att andra människor vet hur jobbigt vi har det;)fast vi själva inte fattar det...hihi

 
Viktoria

Viktoria

11 oktober 2010 10:57

Jag man undrar ju lite hur folk tänker ibland. Som om man skaffar fler barn än man anser sig ha tid eller råd med! Jag tror att de som gnäller mest är de som själv inte kan tänka sig tanken att ge upp något till förmån för familjen, eller som lovordar förskolorna för att de själva känner sig otillräckliga.
Önskar att fler hade möjlighet och mod att hoppa av ekorrhjulet!

Själv är jag morgonmänniska men sparkar ändå upp maken varannan morgon så att vi får turas om att sova lite längre (dvs ändå fram till kl 08) :-)

Nu har ju vi inte tonåringar i huset iofs, men eftersom jag och maken vill ha vuxentid för samtal eller bara slötittande på tv så skickar vi alla barn i säng absolut senast kl 21 även på helgen, de tre yngsta en timme tidigare. Jag tycker det är skönt att få den tiden efter bara till oss vuxna. Saknar inte ni föräldrar tid att vara "själva" på kvällarna?

http://viktoriam4underbara.blogg.se

Carola

11 oktober 2010 22:59

Ja, och så frågar de ju gärna det med - hur kan du hinna med så många?? Ja men ska jag vända på det då - Varför hinner du bara med två barn???;)
Haha;)
Nej vi saknar inte tid för oss själva, för barnen sitter inte med oss. Vi sitter vid en Tv med varsin dator, och de vid nån annan tv eller dator:) De tittar ofta på film på kvällarna och sen sköter de sig mer eller mindre själva vid läggdags:)
Vill de så får de såklart vara med oss, men det vill de oftast inte:)

 
Mirka

Mirka

11 oktober 2010 11:11

Du, vad bra du förklarar det vi alla med många barn får höra! Kunde inte ha sagt det bättre:-D
Jag själv ( och barnen)är morgonpigg och uppe mellan 6-7 VARJE dag:-D Hos oss går barnen och lägger sig tidigt så då har Jag och Peter lite tid för oss själva på kvällarna:-)Ha en bra dag på Perras jobb:-D Kram

http://www.tiobarnsmamma.blogg.se

Carola

11 oktober 2010 22:51

Jag har sagt det förr och jag säger det igen....6 är mitt i natten;)
Men man får ju himla mkt gjort så jag önskar att jag var som du, piggelin på morgonen:)

 
Maria

Maria

11 oktober 2010 11:13

Här är en trötter till! Igår sov jag väl till strax efter 11... Men gubben var uppe med tuppen! :-)

Jag tvingas dock gå upp när gubben åker till jobbet för de två yngsta är vakna vid den tiden. Däremot ser han till att skolbarnen kommer iväg rill skolan...jag går och duschar så jag vaknar! ;-) Jag får väl assistera ibland iof...särskilt om jag glömt packa gympakläder osv. Sådant har han ingen koll på!

Sedan detta att man är rik bara för att man ha många barn...jodå...jag är rik på kärlek....men pengar...nej. Kontot hade gärna fått vara lite fetare. ;-)

http://sexbarnsfamiljen.blogspot.com

Carola

11 oktober 2010 22:49

Precis som här då, jag masar mig upp för att jag måste:) TRrevligt med en till morgontrött:)
Ja mitt konto dammar det oftast om;) Men hjärtat är fullt av kärlek

 
Carina

Carina

11 oktober 2010 11:16

Det där att en del tycks irritera sig på din dygnsrytm tror jag mer beror på avundsjuka.
De skulle nog också vilja ta det lugnt på morgonen men situationen eller deras inställning stoppar dem. Frustrationen visar sig genom att kritisera dem som lever ut deras önskan.

SV: Ja den svart katten, Murre, var så fin. Tyvärr finns han inte på så många bilder. Tror det berodde på att han skulle få stanna kvar medans de andra skulle annonseras ut och så är det svårt att fota en helsvart katt. Blir liksom inga kontraster. Sen dog han ung. Han var bara 7 månader när han blev överkörd.

http://justmintoo.blogg.se

Carola

11 oktober 2010 22:46

tror som du:)
Håller med om att svarta katter är svåra att fota....bäst ute med lagom ljus:) Tråkigt att han blev överkörd...:(

 
Ingen bild

Sarah w

11 oktober 2010 11:31

Åh.. jag älskade Dorabella! Tyckte hon var SÅ tjusig!!!

Carola

11 oktober 2010 22:45

Jag med!! Spö, spö spö, ge mig frö frö frö:)

 
Ingen bild

Karin

11 oktober 2010 11:45

Hej där!
Åhh så jag känner igen mig i det du skriver. Vi har också "många" barn i folks ögon. "Många" är tydligen när man har fler än två...

Vi har hur som helst fyra, de är födda under 7,5-års tid.
Jag har också prioriterat att vara hemma med dom. Det har varit MITT val (eller vårat val, kanske man ska säga).
Jag har älskat att vara mamma från första sekund. Men man måste väl ända få säga att vissa saker är lite tråkiga, vissa dagar.

En av dom är ju maten, framför allt vardagsmaten. Tvätten är ju inte heller så man direkt jublar..
Men inte sjutton gör ju det mig till en sämre mamma för det.

De som gnäller över din (och många andra hemmamammor) är ju dom som är avundsjuka! Dom vill ju inget hellre än att vara hemma med sina barn dom också.

Hoppas du får en fin dag!

Kram Karin

Carola

11 oktober 2010 22:44

Håller med dig, man måste få säga att det är tråkigt att vika tvätt, för det ÄR ju skittrist, speciellt när man viker samma jäkla plagg så ofta;) Jag vet inte jag, men jag tror att de som gnäller över mitt val, och ditt, klagar de med på tråkig matlagning och tvätt i högar, men det får man tydligen...;)

 
Annica

Annica

11 oktober 2010 11:53

bra skrivet Carola!!!

http://trollmorsbusungar.blogg.se

Carola

11 oktober 2010 22:40

Tack:)

 
Milla

Milla

11 oktober 2010 13:11

Jag tror det handlar mkt om avundsjuka, om att man väljer att göra på ett annat vis än så som de flesta andra gör. Hur många skulle inte vilja ligga kvar på morgonen och sen kunna gå upp och mysa med sina små i lugn och ro utan sress, vilken lyx. Jag skulle absolut ta den chansen som hemma-mamma om jag bara kunde, gud så härligt. Sen är det ju heller inte "tillåtet" i Sverige att göra på något annat vis än "normen". Helst ska man ha två barn som ska gå på dagis för att vara "normal". Lustigt att man väljer att fokusera på dig i detta fall och inte hur bra dina små barn har det som slipper morgonstressen. Jag önskar jag kunde göra som du om morgnarna och låta mina små få sova tills de själva vaknar.
Ha en härlig dag
Kram Milla

http://www.familjenellison.blogg.se

Carola

11 oktober 2010 22:39

Ja visst är det lite konstigt att JAG är konstig för att jag vill vara med de barn JAG valt att skaffa?? ;)
Nej normen är ju två barn, helst en av varje sort med tre års mellanrum, in med första på dagis så man kan få ensamtid med barn nummer två....? Jag fattar inte det resonemanget, sorry, Barn nummer två är inte nummer ett, på gott och ont:)

 
Ingen bild

jannica

11 oktober 2010 14:52

fin och rolig blogg du har! :-D
Skulle vara kul om du kunde göra ett inlägg och lägga in bilder på varje barn för varje år som gått sedan dom föddes, alltså en "time line" :-D
Kramar!

Carola

11 oktober 2010 22:35

Tack!
ja men det var en kul idé, det ska jag göra!!

 
Ingen bild

Susanna Annelie

11 oktober 2010 15:05

Du beskriver det jättebra! En del idioter frågar ibland om vi skaffat många barn så vi ska slippa jobba och leva på barnbidragen? Hur fan skulle man ha råd att betala alla försäkringar (hus, barnen, bil,m.m) plus mat, kläder, telefon, tv-avgift m.m bara genom att man får barnbidrag?
Sen finns det andra idioter som tror att man inte betalar skatt när man är mammaledig så då tycker dom att man ligger samhället till last. Hur tänker folk, var får dom alla idiotiska idér ifrån? Men en sak är säker, dom är avundsjuka på oss!

Carola

11 oktober 2010 22:34

Ja men folk tror ju på allvar att man blir rik på barnbidraget! Det hör jag så jäkla ofta, - Ja, man kanske skulle skaffa några till så man får lite mer bidrag....
Jaja, gör det då, och vakna och smell the coffee;)

 
Katie Grün

Katie Grün

11 oktober 2010 15:31

Hej Carola!
Min mamma var alltid hemma med oss barn då vi var små, nu är vi ju i för sig "bara" tre ;) Men med hundar, katt, kaniner, hästar, hönor och ankor blev det ju rätt många att ta hand om så ;) Så det var toppen att ha mamma hemma! Och vi barn slapp vara på dagis, fritids osv.! En helt underbar uppväxt!
Idag jobbar mamma för vi barn har blivit i övre tonåren, och jag skall fylla 22 snart.
Jag tycker du kan vara hemma med gott samvete! Vi hade inte så mycket pengar att röra oss med då vi var små MEN vi barn var alltid hela, rena, fick mat och hade allt vi kunde önska oss! Jag menar jag hade faktiskt och har fortfarande tre egna hästar! Pappa arbetade och arbetar fortfarande hårt, han är chef och arbetar med att förbättra Volvo C70 så han reser runt i hela världen med sitt jobb. Pappa drog in pengarna och mamma skötte markarbetet! Och så var de nöjda :) Nu skall mamma börja läsa till tandsköterska så de får nu i två år "bara" leva på pappas lön men de är duktiga att lägga sina pengar där de verkligen behövs så de kommer klara sig fint =)
Jag tycker du är en riktigt duktig mamma! Med alla dina barn =) Och jag vet att dina barn är tacksamma att du är hemma! För jag vet ju hur jag och mina syskon var över att mamma var hemma!!!
Kramar! Katie

http://tillbakatilllivet.bloggagratis.se

Carola

11 oktober 2010 22:32

Tack Katie, det är så skönt att höra vuxna barns syn på hur det var att ha en mamma hemma:) Jag har aldrig hört nån som tyckt att det var trist och onödigt:)

 
Ingen bild

Emilia

11 oktober 2010 16:26

Förstår mig inte på folk som lägger sig i andras ekonomi,Dom kan sköta sin egen istället.Det är ju självklart att du får vara hemma med barnen om du vill.En sak du skrev blev jag rent ut sagt förbannad på,nån som hade frågat varför du skaffar så många barn om du inte gillar att laga mat?Om man då gillar att laga mat betyder det att man ska skaffa många barn då eller??
P.s Älskar bloggen!!

Carola

11 oktober 2010 22:30

Haha, just det har jag läst på så många ställen på nätet! Jag gillar inte att städa , laga mat och kliva upp på morgonen = lat mamma...hm..men dygnet har ju timmar även på kvällar och nätter och det är MIN tid:)då kan jag göra sånt som andra gör i ottan:)

 
Ingen bild

emelie

11 oktober 2010 22:50

jag håller med dig i allt. Det är upp till var och en att bestämma hur man vill göra med sina barn. Men staten tjänar ju inte på att man är hemma. Jobbar båda föräldrarna så drar man ju in mer pengar till staten i form av skatt än man kostar dem när man vabbar?

Carola

11 oktober 2010 22:55

Nä staten vill ju att man ska jobba ihjäl sig lagom till pensionen så de kan behålla pengarna och inte behöver bekosta nån långvård;)
Jag betalar ju skatt nu med, men visst, de tjänar mer på att vi båda jobbar.
Å andra sidan så vinner de i längden på att jag har åtta ungar som kommer att betala skatt i många år framöver....:)

 
Monica

Monica

11 oktober 2010 23:08

Du skriver så himla bra och har så bra svar på alla kommentarer om era barn och pengar hit och dit.
Det borde väl vem som helst förstå att barnbidraget går åt till alla kläder, skor ytterkläder mm. Inte är det så att man kan spara de pengarna, det vore ju en önskedröm.

Jag skulle mer än gärna vara hemma, men det går inte, inte nu när jag är ensam med barnen.

http://barbamamma.bloggagratis.se

Carola

11 oktober 2010 23:32

Nej då är det ju en annan sak:) Ensam blir ju annorlunda. Kämpa på!

 
Ingen bild

Karin, igen

11 oktober 2010 23:44

Hej igen.
Måste bara berätta ett par saker till inom detta ämne. Jag fick en kommentar en gång som löd "Du som har så många barn, och får så mycket i barnbidrag, måste ju kunna köpa hur mycket kläder som helst åt dig" Åt mig, men hallå! Ja folk kan vara bra knepiga.

Så en annan sak... Mina barn brukade hjälpa till med att ex rulla köttbullar. Dom tyckte det var kul. Jag brukade ställa köttbullssmetsbunken mitt på borde och så två långpannor på bordet, sen satt dom och rullade köttbullar för glatta livet. Vid nåt tillfälle, typ på öppna förskolan, så sa jag det. Då fick jag till svar "Va, hur sjutton kan du utnyttja barnen till att rulla köttbullar, det är ju barnarbete".

Ja, vad ska man säga... Jag tror återigen det handlar om avundsjuka.

Hoppas du har haft en bra måndag!

Kram Karin

 
Ingen bild

Sussie

12 oktober 2010 12:11

Hej Carola

Ja man kan undra hur vissa tänker. Min syster som har 14 barn får höra precis samma sak: "Åhhhh vad mycket ni får i barnbidrag...ni måste tjäna massor". Men hallå, barn kostar fattar inte folk det???? Allt handlar bara om avundsjuka. De är bara avundsjuka. Fattar inte varför inte människor kan glädjas åt andra längre, varför måste man hela tiden hitta fel hos andra så att man själv ska må bättre? Kan man inte bara tycka det är häftigt/kul/spännande att det finns storfamiljer här i landet??? Det tycker jag i alla fall :) Så kämpa på Carola (och Mirka för hennes blogg läser jag också) och alla andra storfamiljer där ute och nästa gång barnbidraget kommer tycker jag ni ska unna er nåt riktigt fint till er själva ;)
Kram Sussie

 
Lotta

Lotta

12 oktober 2010 19:57

Det spelar ju ingen roll om man väljer att ha ett, två, tio eller inga barn alls...man ska inte behöva försvara sitt val. Ofta tycker jag ändå att vi "flerbarnsfamiljer" inte har samma "rätt" att gnälla över bråkiga barn, mycket tvätt, stökiga hallar och sömnlösa nätter. Många tycks mena att vi får "skylla oss själva" som satt oss i den situationen med många barn ;) Men att ha bara två barn o sedan gnälla när de bråkar, det går bra minsann ;)
Alla familjer är olika, alla är unika!
Vi väntar åttonde barnet...ännu mer lycka o kärlek!
Ha en härlig höst!

http://www.esmeralda71.blogg.se

 
Ingen bild

Carola Nyström

13 oktober 2010 09:57

Men hur går det för mej då ;) Jag har ju bara ett barn, och hatar verkligen båda att laga mat, stiga upp tidigt. Vilken tur ändå att jag inte kunde få fler barn då! Dummhuvuden! Tycker som du, det är trist med folk som bara tänker en snutt, isf ända fram.

bdv, jag läser din blogg varje dag, men har tidigare inte kommit mej för att gett mej till känna, men jag uppskattar verkligen ditt sätt att skriva, och ska jag vara ärlig ;) gillade jag inte dej på tv, men nu har jag ju fått se den mer rättvisa bild av dej, så jag har helt ändrat min åsikt. Du verkar rolig, glad, men framför allt en väldigt bra och rättvis mamma! Ha en fortsatt bra bloggdag! Kram från en trött enbarnsmor!

Carola

13 oktober 2010 21:39

Ja för dig är det ju kört;)
Kul att du ändrat åsikt om mig...hm..fast jag är ju ungefär som på TV så jag fattar inte riktigt varför du ogillade mig där?? Förklara gärna:D
Jag är allt det du skrev;) Haha, tack:) och kram tillbaka

 
Petra

Petra

13 oktober 2010 15:14

Bra där ;-) tänk att så många kan ha synpunkter om så mycket...

Nä - jag har bara två - men fick dem ju sent istället... och la om hela mitt liv - har iofs drivit egen firma i över 10 år - men nu har jag valt att stanna hemma med barnen - och jobba samtidigt... och jag får bara hör kommentarer om att de ska in på dagis...!!!???

Men jag är värre än Mirka (hihi) - jag vaknar superpigg kl 5... och hinner jobba ostört till kl 9 när barnen vaknar...

Kram Petra

http://bloggen.willvin.se

Carola

13 oktober 2010 21:35

Ge mig lite morgonpigghet tack!! :)
Ja, dagis verkar liksom vara svaret på allt...fattar inte grejen riktigt.:)

 
Ingen bild

http://julianystr-m.bloggplatsen.se/

16 oktober 2010 23:13

hah, gud vilken söt bild &dotter du har!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carola - 12 februari 2014 21:55

...så finns jag, men jag har flyttat till Loppi:) Ni klickar HÄR så kommer ni dit, och kan läsa om mig och de nio fantastiska barnen :)    ...

Av Carola - 17 juli 2012 11:06

Japp det har kommit en app så man enkelt kan blogga från luren även här och det måste jag såklart prova !! Verkar inte som man får in bilderna i själva inlägget utan får välja att lägga den överst eller under texten...:-/ nja.. Iaf blir det en bild...

Av Carola - 5 mars 2012 23:56

  Ja, här lämnar man sin lilla goding för att åka och träna och så får man det här videoklippet från Perra, det är ju så gulligt så jag tror jag storknar!         ...

Av Carola - 16 oktober 2011 23:45

  Hoppsansa, vet ni, de två vinnarna av Liberorabatterna har inte hört av sig!!??   Jag hade heller ingen mailadress till dem så jag kunde maila, inte heller nån hemsida...så jag har inget annat val än att dra två nya!   Jag är ledsen tjeje...

Av Carola - 10 oktober 2011 15:25

Hörrni sluta fråga om vi vill / ska ha fler barn  !!! Jag får frågan ideligen, och jag har aldrig berättat förr om vi planerar fler eller inte och jag kommer inte göra det nu heller     . Svaret är att ni får helt enkelt se hur det blir ! Antin...

Presentation


Delar av Familjen Wetterholm:)
bloglovin

Carolas blogg på Mama!

  

Maila mig

Mina favoriter

 

 

 

Fråga mig

580 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Bra Barnkläder

barnkläder Kod CW101 ger 10% rabatt

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Blog Toplist

BloggPortalen


Ovido - Quiz & Flashcards